Chiara (Tinker) - afgekeurd (advies tot overname)

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
DianaH

Berichten: 256
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: Munnekeburen (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 16:12

Vagebont was afgeschreven als manegepaard. Hij is erg veel belast geweest en liep uren per dag. Omdat dit nog een zwaar type tinker is,was dat funest voor zijn spieren. Met gevolg: veel dokteren, steeds kreupel enz. Ook stond hij op stal en de combinatie van stilstaan en alleen lopen in een bak was niet goed. Er reden gehandicapten op, omdat Vaag erg bomproof is, en deze kinderen rijden dus niet veel in draf of gallop.
Hij is nu 16 en staat sinds augustus bij mij in de wei.
Hij kan doen wat hij wil, heeft erg veel ruimte en is inmiddels flink in postuur veranderd. Sinds hij hier is heeft hij geen seconde last meer gehad van zijn beenspieren. Mede omdat hij nu niet meer bereden wordt en hij dus zijn spieren op een betere manier belast.
Als een dier geen pijn(meer) heeft is het uitstekend om hem in een omgeving neer te zetten waar hij (tijdelijk?) niet meer bereden hoeft te worden. Paarden die eens flink tot rust komen en veel zelf kunnen bewegen knappen zienderogen op.
Natuurlijk zijn er helaas kwalen die blijvend zijn, maar vaak met voldoende rust kan je een hoop verbeteren.
Ik wil niet dat Vagebont nog bereden gaat worden, heb daarvoor mijn andere Tinker knoert, maar hij kan best eens voor een kar bijvoorbeeld.
Probeer niet te snel een beslissing te maken...wil ik hiermee zeggen.
Uiteraard weet ik dat een beest niet moet lijden, maar als je Tinker pijnloos op een andere manier verder kan (inderdaad als fokmerrie wellicht) is het niet nodig om het op te geven, toch?
Sterkte met je beslissing...

Lees ook mee in mijn online Dagboek!


Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 11:24

Hoihoi,

als ik het goed begrijp gaat het dus fout als ze belast wordt? En onbelast is er weinig aan de hand? Ik zou er dan voor kiezen (afgaand op je verhaal) om haar in te zetten als "fokmerrie". Ik heb bij de koop van Chubby ook speciaal gekeken voor een merrie: als er dan iets gebeurt waardoor ze niet meer bereden kan worden, kan ik haar toch houden...

Sterkte met je beslissing!
Jacqueline


Mama van Floris sinds 27 augustus 2011, Hidde 30 september 2013 en Karlijn 7 augustus 2019

DianaH

Berichten: 256
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: Munnekeburen (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 11:56

Het wil uiteraard niet zeggen dat als Tinkers belast worden, ze altijd pijnlijke gewrichten krijgen. Maar Tinkers blijven toch wat zware paarden die gebouwd zijn om te trekken. In het geval van Vagebont was overmatig berijden het euvel. Daarbij is hij natuurlijk loeizwaar gebouwd. ( de meeste Tinkers zijn niet meer zo fors gelukkig). Ik denk dat als Tinkers genoeg beweging krijgen op meerdere manieren, bereden of gewoon buiten in de wei, ze enorm veel kunnen hebben. Die combinatie is erg belangrijk.
Ik ken helaas een Tinkermerrie die die vroeg is ingereden en op een manege loopt. Haar rug is erg ingezakt en haar heupen zijn ook niet recht. Maar omdat ze zo lief is wordt ze veel ingezet. Funest. Toen ze haar veulen kreeg stond ze een tijdje bij vrienden en je zag haar opknappen. Dit is natuurlijk een extreem geval, maar het gebeurd.
Je hebt ook de problematiek rondom mok en dergelijke. Ook rottig te bestrijden. Dit ras heeft wat meer aandacht nodig op beengebied denk ik.
Vele hebben ook een zwakke plek daar. Mijn andere Tinker, Gijs, heeft een been wat hij soms scheef neerzet en daardoor ook een scheve hoef. Als je met hem uren zou rijden gaat dat ook verkeerd. Daarom rijd ik vrij matig op hem en verdeel het goed. Maar ondanks dat, kunnen wij daar prima mee leven. Goed in de gaten houden en regelmatig laten nakijken.
Maar een Tinker met pijn is natuurlijk een ander verhaal...

Lees ook mee in mijn online Dagboek!

TweetyKarin

Berichten: 75
Geregistreerd: 05-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-03 20:51

Het probleem met Chiara is dat er een soort van scheurtjes in haar pees zitten die bij belasting dus erger uitrekken (vlgs. de arts) , na b.v. een half jaar stalrust zal ze in 1e instantie weer zuiver lopen . Mocht ze dan echter een bok maken (1e dag weer in de wei b.v.) dan komt het probleem terug .
Momenteel is het pijnlijk , dat merk ik aan haar . En om haar dan constant in de stal te houden , daarvoor heb ik in ieder geval geen paard (en dat is vlgs. mij ook geen leven voor een paard van nog geen 8 jaar oud) We hebben deze maanden (sinds ze deze peesblessure ging tonen) Equiflexion toegediend (ter versterking van de pezen en gewrichten) maar dat heeft in dit geval dus niet voldoende geholpen .

Begin de dag met een dansje , begin de dag met een lach .
Wie vrolijk kijkt in de morgen , lacht de hele dag.

Mariska_28

Berichten: 10498
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 20:57

Tjee hee, wat een ellende heb jij met je paardje gehad.
Heb je al contact gehad met de verkoper? Omdat ze dit gebrek waarschijnlijk al had bij de koop? Heb je haar zelf laten keuren en kwam daar niets uit? Ik leef erg met je mee, mijn paardje is ook niet helemaal 100% gezond en ik weet hoe erg het is om met een kwakkelend paard te leven.. Heel veel sterkte gewenst, ook met eventueel toekomstige besluiten..

DianaH

Berichten: 256
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: Munnekeburen (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 20:58

moeilijk hoor...
Waarschijnlijk zal je toch op je eigen gevoel af moeten gaan wat een evt. beslissing betreft. Jij kent haar tenslotte het beste.
Sterkte!

Lees ook mee in mijn online Dagboek!

TweetyKarin

Berichten: 75
Geregistreerd: 05-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-03 21:25

Chiara is bij aankoop clinisch gekeurd , daar is niets uitgekomen . Dit is niet zo vreemd aangezien er , toen de problemen eenmaal optraden , ook nog steeds maar heel moeilijk iets aan haar lopen te zien viel . (Ze "sleepte" iets met haar rechterachterbeen)
Zelfs op de röntgenfoto'die toen in Utrecht genomen werden was niets te zien (pezen kun je dan ook niet zien) pas bij de echografie hebben ze het peesprobleem gevonden .
De vorige eigenaars hou ik wel op de hoogte maar ik denk dat zij er ook niets van geweten hebben , aangezien ze pas bij hen was en onbeleerd . (handelsstal) Ze kreeg meteen daarop haar veulen en is daardoor ook door hun niet gereden .

Begin de dag met een dansje , begin de dag met een lach .
Wie vrolijk kijkt in de morgen , lacht de hele dag.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Hobbyhorse, Kopmeeuw, La_Lune, Mutti, nikolletje, Oza04, Sanne_zepp, sasja0705, zasread en 82 bezoekers