Steeds meer 'kapotte' paarden op Boktmarkt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Steeds meer 'kapotte' paarden op Boktmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 19:13

Ligt het nou aan mij of zie ik op Boktmarkt steeds meer 'kapotte' paarden te koop of ter overname staan?
De afgelopen weken lijken het er serieus meer te worden en het zijn negen van de tien keer paarden met een medische aandoening die niet meer te genezen is (ik zie artrose, kissing spines, OCD, ataxie etc voorbij komen), of het is een mankement waardoor het paard niet meer voldoet aan het toekomstbeeld van de eigenaar. De afgelopen dagen heb ik er zeker 4 of 5 voorbij zien komen.
Of zal dit toch crisisgebonden zijn?
Ik vind het nogal een risico en eigenlijk ook een beetje absurd om een dier op die manier van de hand te doen. Je weet niet waar het terecht komt en een contract helpt je vaak ook niet. Voor je het weet zit het weer in de handel of erger..

Ben ik de enige die dit is opgevallen?
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 14-10-13 19:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Blackberry28

Re: Steeds meer 'kapotte' paarden op Boktmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 19:16

Het viel mij ook al op inderdaad, denk wel dat het door de crisis komt. Misschien dat mensen voorheen zo'n paardje wel aan hielden, maar dat dat nu niet meer te betalen is. Ze willen het beestje dan toch een goede oude dag bezorgen. Vind het inderdaad ook wel een risico, want je weet nooit waar ze terecht komen.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 19:21

Voor goede paarden: fokkers, beleer & gerenormeerde handelsstallen
Voor okay paarden, waarbij te handelen valt: sporthorses
Voor recreatiepaarden: marktplaats
Voor slacht en onverkoopbare exemplaren: BOKTMARKT!!!!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 19:23

ze moeten allemaal weer bijgevoerd worden, de kosten gaan omhoog DUS ze moeten eruit...

don110

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 19:24

Ja ik zie het ook steeds vaker, maar ik ben het toch niet met je eens manie. Ik was ong 4 maanden geleden opzoek naar een pony, en toen stonden er echt wel leuke/goede pony's op. Mijn huidige pony heb ik ook op de boktmarkt 'gevonden.'

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 19:24

manie schreef:

Off topic: Uuuuh waar valt mijn paard dan onder? Stond toen te koop op sporthorses, marktplaats en bokt? Prima paard.

On topic, zal idd de crisis zijn en paard wellicht nog net te goed voor slacht/inslapen.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 19:25

Ik denk dat het inderdaad te maken heeft met de crisis, mensen hebben het krapper en waar ze eerst nog wel de kosten konden dragen voor het onbruikbare paard, kan dat nu niet meer, of ze willen het niet meer. En dan moet het dus verkocht worden...

Geryon

Het viel mij ook al op inderdaad! Of het echt zo vermeerderd is geen idee, want ik keek al niet alle pagina's en nu ook niet.

Ik zie er het probleem niet zo van in.. Zat mensen doen hun kapotte paard weg omdat ze zelf niet de beschikking over een weiland oid hebben. Imo veel beter voor het paard dan dat ze ze houden.

Maar het jammere is dat mensen hun kapotte paarden weg doen aan zomaar mensen en daarna niet regelmatig blijven controleren, contact houden etc. etc. Tja, dan belanden ze inderdaad in de handel. En dan gaan ze daarover zeuren.

_Natasja_

Jammer dat mensen voor zulke paarden niet die laatste enkele reis kiezen en ze ipv daarvan de handel ingooien.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 19:26

manie schreef:

Haha paarden in de hogere prijsklasse 'okay paarden'! :D

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 19:26

En veel mensen hebben denk ik zelf niet het lef om de keus te maken dat het eigenlijk over is en zadellen er iemand anders mee op.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 19:26

kleinvosje schreef:
Ik denk dat het inderdaad te maken heeft met de crisis, mensen hebben het krapper en waar ze eerst nog wel de kosten konden dragen voor het onbruikbare paard, kan dat nu niet meer, of ze willen het niet meer. En dan moet het dus verkocht worden...

Maar in sommige gevallen worden die dieren gewoon gratis weg gegeven, dat snap ik dan niet. Ten eerste maak je het een handelaar of iemand met foute bedoelingen dan wel heel makkelijk. Ten tweede: als het om het geld gaat (en ook het welzijn van het paard), dan ben je toch veel beter af door je paard naar de slacht te doen?

Maar ja, aan de andere kant zie ik paarden met serieuze rugproblemen en ernstige artrose voor 1000 euro of hoger voorbij komen, dus tja.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 14-10-13 19:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 19:27

Op Boktmarkt staan ook leuke en goede paarden hoor.
Maar ook veel rommel, omdat mensen hopen dat ze via Bokt aan een paardenliefhebber kunnen komen die hun kapotte paard niet nog verder kapot zal rijden. Ik zeg: neem je verantwoording zelf, is je paard niet meer bruikbaar als rijpaard dan hou hem zelf of maak er een einde aan. Ook op Bokt zitten genoeg mensen met een mooi verhaal en minder mooie bedoelingen. Of mensen die hem verkopen aan zulke mensen.

Cil_

Ik denk dat mensen die hun paard om welke reden dan ook (geldgebrek, paard niet geschikt voor ambitie) van de hand moeten doen denken via bokt.markt eerder een fijne eigenaar te vinden dan via marktplaats. Het is een andere doelgroep die ze via bokt markt willen bereiken.
Laatst bijgewerkt door Cil_ op 14-10-13 19:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Thats_Me

In eerste instantie crisis maar ik ben ook van mening dat mensen minder makkelijk afscheid kunnen nemen van hun dier. Waardoor er toch eerst geprobeerd wordt het dier te slijten als weidemaatje ipv aan te bieden voor de slacht. Het welzijn van een dier wordt niet altijd meer voorop gesteld.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 19:29

en dan over een half jaar wordt er een topic geopend dat het paard toch weer bereden wordt of bij de handelaar of slager beland. Want mensen snappen nog steeds niet dat verkocht toch echt verkocht is... Ze stellen belachelijke eisen aan een eventuele nieuwe eigenaar, liefst willen ze nog dat een ander alle kosten op zich neemt maar dat ze zelf de zeggenschap houden...

Maar ik vind sowieso dat veel mensen van het padje af zijn :+ }>

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 19:30

_Natasja_ schreef:
Jammer dat mensen voor zulke paarden niet die laatste enkele reis kiezen en ze ipv daarvan de handel ingooien.

Dat is precies wat ik bedoel, echte liefhebbers nemen die (dappere) beslissing.
De rest mikt ze op bokt met een heel verhaal 'met spijt' 'fijn plekje en tig-eisen' 'gezelschapspaard' etc etc......

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 19:31

Geryon schreef:
Maar het jammere is dat mensen hun kapotte paarden weg doen aan zomaar mensen en daarna niet regelmatig blijven controleren, contact houden etc. etc. Tja, dan belanden ze inderdaad in de handel. En dan gaan ze daarover zeuren.

Als je het dier verkoopt, heb je er daarna geen biet meer over te zeggen. Dan kun je willen controleren zoveel je wilt, helpt niet.

Cayenne schreef:
Maar in sommige gevallen worden die dieren gewoon gratis weg gegeven, dat snap ik dan niet. Ten eerste maak je het een handelaar of iemand met foute bedoelingen dan wel heel makkelijk. Ten tweede: als het om het geld gaat (en ook het welzijn van het paard), dan ben je toch veel beter af door je paard naar de slacht te doen?
Maar ja, aan de andere kant zie ik paarden met serieuze rugproblemen en ernstige artrose voor 1000 euro of hoger voorbij komen, dus tja.

Ik denk dat men erop gokt dat een paard gratis weggeven makkelijker en sneller gaat dan proberen te verkopen. Slacht gaat ze waarschijnlijk tegen het gevoel...

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 19:33

kleinvosje schreef:
Geryon schreef:

Als je het dier verkoopt, heb je er daarna geen biet meer over te zeggen. Dan kun je willen controleren zoveel je wilt, helpt niet.

Cayenne schreef:

Ik denk dat men erop gokt dat een paard gratis weggeven makkelijker en sneller gaat dan proberen te verkopen. Slacht gaat ze waarschijnlijk tegen het gevoel...

Dat ligt helemaal aan de koop en aan de mensen aan wie je ze verkoopt. ;) Altijd dat gezeik over het in de handel gaan.. Dat hoeft echt niet altijd, maar mensen doen er veel te laksover.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 19:34

Het viel mij ook al op ja. Ik snap sowieso niet dat deze mensen hun dier geen enkeltje slager doen. 1000 euro voor een paard dat maar 1 keer per week een stapritje mag maken bijvoorbeeld. Het wordt steeds gekker. Alsof mensen 1000 euro willen betalen (plus voer, hoefsmid, dierenarts, stalgeld...) om naar een mooi paard te kijken. En of die mensen zich daar aan houden...not. Als je geen zin hebt om het pensioen van je paard te betalen, breng m dan gewoon weg. Dan weet je zeker dat er niet mee gekloot wordt.

En over dat "controleren": als ik een paard koop, hoeft madam de vorige eigenaar niet te komen "controleren" hoor, ook al koop ik het beest als grasmaaier.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 19:34

_Natasja_ schreef:

Dat zou ik doen, beter hemelen dan in de handel. Moet er niet aan denken zeg! :n

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 19:36

Er zitten echt jonge prachtige paarden tussen waarbij je aan de buitenkant echt niet ziet wat er mis mee is. Die worden zo voor het dubbele doorverkocht hoor

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 19:42

Sorry, maar ook ik heb echt een hekel aan dat soort advertenties. "Met pijn in mijn hart bladiebla... ". En dan inderdaad over een tijdje een huiltopic dat de nieuwe eigenaar 'm toch heeft doorverkocht of er teveel mee doet waardoor de tranen in de ogen staan..... Als de situatie zo is hoor je naar mijn mening óf zelf te zorgen voor een pijnvrije oude dag óf de knoop door te hakken en het paard in te slapen of naar de slager te doen. Het afscheid komt toch ooit, persoonlijk vind ik dat soort "oplossingen" om het probleem onder tig voorwaarden bij een ander neer te leggen altijd een beetje laf.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 19:45

Het zal ongetwijfeld met de crisis te maken hebben. Maar het is ook heel erg not done om de slager te bellen en een afspraak te maken en hem "op te ruimen". Als je dit op een gemiddelde manege pensionstal zegt dan kom je ongeveer in een praatgroep terecht. Dat aan deze beslissing vaak al een zee aan tranen vooraf is gegaan vergeten mensen dan maar even. Immers hij staat nog zo blij in de stal/wei.
Tuurlijk zijn er prachtige tehuizen waar het dier een fijne oude dag kan hebben maar dat is ook niet voor niks.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 19:47

Jjane, het is ook vaak zo dat men denkt dat eht paard blij is in de wei, terwijl dat vaak helemaal niet zo is. Dan is een slager toch helemaal geen verkeerde optie?