Een paard, wat vind jij belangrijk?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 12:55

1. Gezondheid
2. Karakter (de klik valt daarmee samen)
3. Kwaliteit (dressuurmatig)
4. Papieren
5. Knap dier, donker, weinig wit

OK dan! !!!

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 13:11

1. Gezondheid
2. Karakter
3. Kwaliteit (dressuurmatig)
4. Papieren
5. Geen "lelijke"(in mijn ogen) aftekeningen
6. Merrie

Fitzroy

Berichten: 25109
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 13:42

Ik heb een heel eisenpakket dus ik kan niet zeggen wat nu precies het belangrijkste is.
Zo weer zo moet een paard goedgekeurd worden, zowel klinisch als rontgenologisch maar meestal gaat daar al wat zoeken aan vooraf.

Dus belangrijk voordat ik ga kijken:

- capaciteiten om in de sport mee te kunnen komen, helaas schatten de meeste particulieren hun paard als superbeweger in en kom je dus voor niets.
- hoogte (minstens 1.70 m)
- kleur (geen vos of schimmel Tong uitsteken )

Dan pas ga ik kijken bij een paard en als de klik er is gaan we weer verder met de volgende stap: keuren bij een kliniek.

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 13:42

Ik moet er meteen in eerste instantie helemaal verliefd op worden. Dan moet hij gekeurd worden en ik zou hem op proef willen.

Karakter, papier, uiterlijk en kwaliteiten zijn best belangrijk. Ik zal er mee willen gaan fokken, dan is papier en uiterlijk al belangrijk. Karakter moet altijd goed zijn.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 14:07

Als ik nu een paard zou gaan kopen, zou dat volgens het volgende lijstje gaan.

Wat moet hij hebben?
Maat tussen de 1.55 en 1.60, Klinisch en Rontgenologisch 100%, goede, efficiente gangen, makkelijk op de trailer, een sportmentaliteit en looplust (dus een fijn voorwaards paard zonder dat je een opvliegend adrenaline-kanon onder je kont hebt). Een goede bouw die geen overmatige slijtpunten oplevert.

Wat zou een pluspunt zijn?
Leeftijd 3-9, Endurance-ervaring, L-dressuurniveau, liever geen schimmel, een hoog basistempo, een aaibaar karakter, verkeersmak, een hoop gewend. Een fijn koppie. Een papier ingeval het een merrie is.

Wat is een afknapper?
Stalgebreken, matige hoeven, pismerries, onsociaal gedrag naar anderen paarden (moet in een groepje het land in kunnen), op een verkeerde manier opgegroeid (een paard dat de eerste 3 jaar op stal gestaan heeft hoef ik eigenlijk niet). Een echt slecht karakter (hij hoeft echt niet altijd sweetness en light te zijn, maar een paard dat echt met de oren in de nek naar je gromt, en dat ook naar de huidige eigenaar doet, laat ik staan. Ik kan best nog het 1 en ander corrigeren, maar zo'n dier hoef ik niet. Naast het feit dat het vervelend is, is er IMO vaak *iets* mis met zo'n dier.)

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 14:21

horselover23 schreef:
1. Gezondheid
2. Karakter
3. Kwaliteit (dressuurmatig)
4. Papieren
5. Geen "lelijke"(in mijn ogen) aftekeningen
6. Merrie


Mwa, we zitten redelijk in 1 lijn Haha!. Voor mij maakt het geslacht alleen niet zo veel uit Knipoog.

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 14:25

Dat het klikt, dat het paard gezond is en dat het een uitdaging is om met dit paard aan de gang te gaan. Of dat nou is omdat hij niet zo makkelijk is, omdat zijn verleden niet vlekkeloos is, omdat hij heel ver is opgeleid en ik nog een boel van hem kan leren of omdat het een jong paard is en ik het dier nog een boel kan leren, enz. enz.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 14:27

Aqua8horse"]
[quote="SmithsGirl schreef:
Ik vind het karakter het belangrijkst..... en dat het klikt is wel belangrijk, maar als het niet klikt kan je er aan werken en voor vechten dat het wel gaat klikken.... ik spreek uit ervaring... Haha!


Is dat niet een andere klik dan de klik die er in het begin is?
Als ik de klik niet heb, vind ik het nogal spannend om een paard te kiezen. Mijn man heeft een paard waar ik de klik niet mee had. Nu eigenlijk nog niet, maar ik vind haar wel leuk en ik kan ook goed met haar samenwerken. Maar het is niet mijn paard. Maar jij hebt die ervaring dus wel, heeft dat dan te maken met vertrouwen?
[/quote]

uitstraling en een aansprekend oog. Daarna dingen als goede bewegingen, bouw etc.

wat die klik betreft, die kan zeker komen. Ik rijd Raimaer (door mijn moeder zelf gefokt en onze springbelofte Knipoog ) nu zo'n twee jaar, en de eerste zes maanden had ik er weinig mee. Het ging niet slecht, maar het is niet echt mijn type (ik val op bloedpaardjes in uiterlijk en karakter) en Raimaer is vooral stoer en op het lompe af (totdat je haar echt aan het werk krijgt want ze is gruwelijk heet en vooral heel erg trots). Pas toen ik door omstandigheden veel met haar moest doen (ze kreeg een lelijke wond en mijn moeder was met vakantie), ben ik haar meer gaan waarderen en nu zijn we echt maatjes geworden. Ze vertrouwt me ook, al is het er een die van nature al niet bang is aangelegd en op zelfvertrouwen een heleboel doet.

Pablo's vertrouwen heb ik wel echt moeten winnen, dat is een angsthaas eerste klas, terwijl hij nu vol overtuiging een cross met rare dingen rond loopt Lovers

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 14:29

woeps, dubbel.

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 14:56

nooit meer een witte! verder moet hij graag willen werken, niet gemeen zijn, lekker eigenwijs mag wel. verder maakt het geslacht mij niet zoveel uit, maar geen hengst, want hij moet met 10 andere paarden in de wei staan.

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 16:54

Karaker vind ik heel belangrijk. Ik wil onbezorgd met hem om kunnen gaan, zonder op mijn hoede te hoeven zijn. Bovendien wil ik hem rustig aan anderen kunnen meegeven als dat nodig is. Hij moet cool zijn, zodat hij overal mee naartoe kan (het strand op, het dorp door, maakt niet uit).

Gezondheid en bouw uiteraard ook.

Kleur is in principe niet belangrijk. Hoewel ik gruwel van roodschimmels... maar als het paard een gouden karakter heeft én een lekker lichaam, dan mag het een roodschimmel zijn. Ik laat hem er dan niet om staan

(ooit heb ik eens (over "de klik" gesproken) drie maanden lopen kloten met een manegepaard. Ik reed maar 1 of 2 keer in de week en nog niet eens altijd op hem, maar na een poosje voelde ik verbetering. De instructrice zag het niet (die vroeg zich hardop af waarom ik in hemelsnaam nog op dat beest wilde rijden Haha! ), maar ik voelde het. Korte tijd later werd het veel beter. Intussen had ik ook mijn eigen zadel gekocht en toen zei de lesgeefmevrouw: "hmmmm... leuk zadel. Nu moet je dat paard eronder ook maar kopen... jullie passen goed bij elkaar. " Als ik toen geld had gehad, had ik dat ook werkelijk gedaan. Dus de klik kan weldegelijk later komen!)

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48403
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 17:08

Aqua8Horse en Tindra:

In de omgang heeft het altijd geklikt met Banjer, maar met rijden niet... door me te gaan verdiepen in andere methodes (NH, CT, Freestyle, ....) ben ik er achter gekomen dat je ook op een andere manier met je paard kan werken... en daardoor is het met rijden beter gaan klikken... nu kan ik met Banjer lezen en schrijven... Haha!

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 17:14

Aqua8horse schreef:
De kleur zegt mij helemaal niets.


Een goed paard heeft geen kleur!!! OK dan!

Ik ga voor karakter, correcte bouw en hoe het dier loopt.

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 17:54

Maar het oog wil ook wat, zeker in de dressuur. Als ik mag kiezen tussen 2 even goede paarden, de een is een vos met veel wit en de andere een donkere met weinig, ga ik toch voor de donkere!!!

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 18:02

Ach, eigenlijk maakt het me ook niet zo, die kleur. Ik heb alleen liever geen roodschimmel omdat ze bij mij veel buitenstaan en ik geen zin heb om me de pestpokken te poetsen. Is het een goeie dan laat ik 'm er echt niet voor staan, maar als er een paard is dat heel misschien wat is, denk ik bij een schimmel eerder "lamaar" als bij een donkere. Aftekeningen stoort me overigens heel niet, alleen bv. blauwe ogen vind ik echt lelijk. Maar zelfs dan, als 't verder perfect is laat ik hem er niet voor staan.

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 18:06

ruin of hengst met uitstraling,lief oog,temperament,barokke bouw,hengstuitstraling,gezond,goed karakter,geen stalgebreken.
goede benen en gangen...

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 18:07

De gezondheid, dat hij geschikt is voor het doel waarvoor ik hem ga gebruiken, en ik moet er verliefd op zijn.
Kleur is in pricipe niet belangrijk, maar ik zou niet naar een appaloosa gaan kijken (die vind ik nml spuuglelijk), en op valkkleurige weet ik dat ik sneller verliefd wordt.

Kyno

Berichten: 10422
Geregistreerd: 07-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 18:13

Dat het goed klikt, dat er een beetje een band mee op te bouwen valt (al kom je daar meestal veel later pas achter Knipoog ) Een goed gezond paard, zonder gebreken. (met luchtzuigers heb ik trouwens geen probleem) Waarvoor ik hem wil gebruiken, het geslacht en het moet een PRE zijn Lachen

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 18:29

Moet mij meteen aanspreken, een attend lief betrouwbaar paard
Veel uitstraling, wakker dier, maar toch geen hittepetit Knipoog
Verkeersmak, en dressuurmatig al wat gepresteerd.
Rond de 1.70 en liefst geen bont...

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 18:42

Fasel schreef:
Dat het klikt.


Amen

Ballerin

Berichten: 534
Geregistreerd: 01-01-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 10:08

Het karakter en uitstraling, de kwaliteit, het moet een lief aanhankelijk dier zijn, en natuurlijk moet het ook klikken, wat ik erg belangrijk vind.