Endurance.. Begin het te missen..

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 11:07

Ik zou wel eens een endurance-wedstrijd willen rijden. Op zich zou het moeten kunnen. Ik heb er het geschikte paardenras voor (Arabiertje)..... Volgens mij is het best wel een relaxte sport, wat door de natuur rijden enzo...

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 11:33

Amethyst schreef:
Ik zou wel eens een endurance-wedstrijd willen rijden. Op zich zou het moeten kunnen. Ik heb er het geschikte paardenras voor (Arabiertje)..... Volgens mij is het best wel een relaxte sport, wat door de natuur rijden enzo...



Haha!. I rest my case.

Ik zou inderdaad maar eens gaan kijken op zo'n wedstrijd. WEdden dat je het dan niet meer zo relaxed vindt? Haha!

Huertecilla

Berichten: 26853
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 12:14

Leg eens uit; hoe zit 'het' met de veterinaire controles?
- wat is de procedure en waarop wordt gecontroleerd
- hoeveel tijd heb je
- wat zijn de normen voor ademhaling en hartslag; frequentie en de tijd waarbinnen ze moeten herstellen

Staat niet op de D.E.R. site. Vandaar. Ik rij geen endurance, maar wel buitenritten die extreem zwaar zijn.

MrMagic

Berichten: 705
Geregistreerd: 03-01-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 12:39

Amethyst schreef:
Ik zou wel eens een endurance-wedstrijd willen rijden. Op zich zou het moeten kunnen. Ik heb er het geschikte paardenras voor (Arabiertje)..... Volgens mij is het best wel een relaxte sport, wat door de natuur rijden enzo...


Ik ben het met Fasel eens. Ga eerst eens kijken op zo'n wedstrijd en/of ga eens iemand helpen met groomen. Ik denk dat je dan ineens een heel ander inzicht zou kunnen krijgen.

Ik dacht eerst ook dat endurance makkelijker te vergelijken was met een lange buitenrit. Maar nu noem ik het liever marathon lopen met/op het paard (om makkelijk het uit te leggen aan leken).

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 12:46

HC: er zijn twee verschillen. IN de klasse I heb je de pols/ademhaling controle. Daar owrdt gecheckt op[ hartslag (moet onder de 60 zijn) en ademhaling. Dit gebeurt op ongeveer de helft van de wedstrijd.

Dan is er de vetgate vanaf klasse II. Deze vindt in de regel op elke 30 km plaats. Hier wordt uitgebreider gecontroleer.d ook op locomotie.

Mocht je op de p/a een te hoge hartslag hebben krijg je extra tijd. Is binnen die tijd (ik geloof 20 minuten) de hf niet gezakt ben je gediskwalificeerd. Hetzelfde geldt voor de finish alwaar je direct gecheckt wordt. In klasse II of hoger mag je met een hogere hartslag binnenkomen maar die moet dan wel 56 of lager zijn bij de nakeuring.

www.vet2000.be is ook een informatieve uitgebreide site.

MrMagic

Berichten: 705
Geregistreerd: 03-01-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 12:52

Huertecilla schreef:
Leg eens uit; hoe zit 'het' met de veterinaire controles?
- wat is de procedure en waarop wordt gecontroleerd
- hoeveel tijd heb je
- wat zijn de normen voor ademhaling en hartslag; frequentie en de tijd waarbinnen ze moeten herstellen

Staat niet op de D.E.R. site. Vandaar. Ik rij geen endurance, maar wel buitenritten die extreem zwaar zijn.



Voordat je start word en gecontroleerd of je paard in orde is. Hoe is de hartslag (max 60) , ademhaling, turgor (vochthuishouding), loopt hij rad.
Is alles ok dan mag je starten.
In de klasse 1 (en ook kennismakingsklasse) heb je ongeveer halverwege de PA controle. PA staat voor Pols en Ademhaling. Zijn die goed, pols onder de 60. Dan mag je verder. Zo niet krijg je tien minuten wachttijd en moet je over tien minuten je paard weer aanbieden aan de veearts voor controle. Dan nog niet goed is einde wedstrijd. Wel goed mag je dan weer verder.
Direct na de finish wordt de hartslag en ademhaling weer gemeten. En dan gelgt hetzelfde als bij de PA.
Dan moet je een half uur na de finishtijd je paard aanbieden voor de nacontrole. En die is gelijk aan de controle voor de start.

De tijd die je hebt is afhankelijk van de afstand. Je mag in klasse 1 maximaal 13km/u rijden en minimaal 9km/u en in kennismakingsklasse is dat 12 en 8 km/u. Dan kan je dus uitrekenen hoe lang je er over mag doen.

Hoe het met de klasse 2 en hoger zit mag iemand anders van mij uitleggen en/of aanvullen Knipoog

Huertecilla

Berichten: 26853
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 13:03

Bedankt!

Zoals ik al aangaf zijn de sport noch de afstand relevant voor ons, maar door de extreem zware ritten zijn de ademhaling en hartslag als indicatie voor de balasting wél belangrijk om in de gaten te houden.
Ik stop regelmatig of stap even af, omdat bij stoppen het paard makkelijk te snel afkoelt en hou voor de ademhaling vijftig (oeps, typefout) als vuistregel aan. Hartslag vind ik zonder spullen niet zo makkelijk snel te bepalen.
Dat afstappen en meelopen hanteer ik ook als 'beloning' en werkt zo dubbel.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 13:55

Amethyst schreef:
Volgens mij is het best wel een relaxte sport, wat door de natuur rijden enzo...


Als dat is wat je wilt kan je het beter gewoon bij buitenritjes houden. Het is toch echt wel een sport waar aardig wat tijd en moeite in gaat zitten. En hoewel ik het als een ontspannen sfeer ervaar, is een uur lang lichtrijden wat mij betreft niet "relaxt wat door de natuur rijden"

Zamora
Berichten: 8255
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 15:42

Party!! heyy allemaal!!

ik was dit afgelopen seizoen ook van plan om te starten met mijn dravertje maar k had haar niet optijd in conditie!! dus ga ik volgend seizoen met haar starte in de kennismakingsklasse.. Pling . ik ben al een aantal keer meegeweest om te helpen met groomen en da vonk al leuk!!
k ben nu met haar aan t trainen buiten enzo maar ze heeft nu een beetje pijn bij dr schoft, heel apart...( er word naar gekeken) en als dat weer goed is ga ik dus weer verder!!! k heb er egt zin in!!!! zucht....

Doei, doei

Huertecilla

Berichten: 26853
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 17:53

ArwenLune"]
[quote="Amethyst schreef:
Volgens mij is het best wel een relaxte sport, wat door de natuur rijden enzo...


Als dat is wat je wilt kan je het beter gewoon bij buitenritjes houden. Het is toch echt wel een sport waar aardig wat tijd en moeite in gaat zitten. En hoewel ik het als een ontspannen sfeer ervaar, is een uur lang lichtrijden wat mij betreft niet "relaxt wat door de natuur rijden"
[/quote]

Dan rij je niet 'licht'! Jouw paard zal daar bepaald niet rouwig om zijn OK dan!

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 19:10

Alsjeblieft man, ik heb het niet over niet relaxed zijn, maar over die indruk van "oh, da's maar wat door de natuur hobbelen."
Endurance is voor mij medisch gezien onmogelijk, en toch doe ik het. Na tien minuten schreeuwen m'n knieeen het uit - na een half uur ben ik klaar om ze eraf te hakken. M'n paard heeft er weinig last van, daar doe ik ook heel erg m'n best voor, maar voor mij is het bepaald niet 'relaxed', nee.

Huertecilla

Berichten: 26853
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 19:38

Richelle kan ook niet goed licht rijden; paar ski-stuiters en nu geen goed ekruisbandjes meer in beide knieën. Voor haar is de combinatie Side-step stijgbeugels en verlicht zitten de oplossing. Na een uur of twee een stukje naast het paard wandelen en dan elk uur. Haar knieën zijn nu nooit meer gezwollen of heet en zelfs direct na thuiskomst kan ze de trap oplopen. Niet als een jonge hinde, maar het gáát wel.

Ik heb zelf twee mottige knieën (twee operaties elk), een rammelende kunstheup en een versleten origineel waar ik te zeer aan gehecht ben. Ik moét op een zadel dat voor en achter steun geeft rijden en kom alleen met ruime western-beugels en lánge riemen uit. Ik moet zoveel mogelijk 'staand' rijden en continue aandacht houden bij voldoende gewicht op mijn linkerbeen zetten. Ik rij dus soort van verlicht met gestrekte benen. Na lange ritten of een stuiter is een héét bad de enige manier om de dag erop de kunnen lopen, laat staan rijden.
Het lekkerst zit in op een Española-zadel en de minste problemen met mijn onderstel met een eigenlijk een maat te klein stock-zadel waarin ik zo'n beetje muurvast sta.
Staan een paar fotos van een doorsnee ritje vorige week op mijn profiel. Helaas alleen fotos van caminos, omdat daar de enige makkelijke punten om te fotograferen zijn. Geeft een goede indruk van wat ik elke dag minimaal rij.

Huertecilla

Berichten: 26853
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 19:39

Richelle kan ook niet goed licht rijden; paar ski-stuiters en nu geen goed ekruisbandjes meer in beide knieën. Voor haar is de combinatie Side-step stijgbeugels en verlicht zitten de oplossing. Na een uur of twee een stukje naast het paard wandelen en dan elk uur. Haar knieën zijn nu nooit meer gezwollen of heet en zelfs direct na thuiskomst kan ze de trap oplopen. Niet als een jonge hinde, maar het gáát wel.

Ik heb zelf twee mottige knieën (twee operaties elk), een rammelende kunstheup en een versleten origineel waar ik te zeer aan gehecht ben. Ik moét op een zadel dat voor en achter steun geeft rijden en kom alleen met ruime western-beugels en lánge riemen uit. Ik moet zoveel mogelijk 'staand' rijden en continue aandacht houden bij voldoende gewicht op mijn linkerbeen zetten. Ik rij dus soort van verlicht met gestrekte benen. Na lange ritten of een stuiter is een héét bad de enige manier om de dag erop de kunnen lopen, laat staan rijden.
Het lekkerst zit in op een Española-zadel en de minste problemen met mijn onderstel met een eigenlijk een maat te klein stock-zadel waarin ik zo'n beetje muurvast sta.
Staan een paar fotos van een doorsnee ritje vorige week op mijn profiel. Helaas alleen fotos van caminos, omdat daar de enige makkelijke punten om te fotograferen zijn. Geeft een goede indruk van wat ik elke dag minimaal rij.

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-03 22:08

Pebblesje, met een Draver moet het zeker lukken Tong uitsteken Meer Dravers de Endurance in, zeg ik!

Persoonlijk vind ik een springwedtsrijd of een Dressuurwedstrijd heel wat relaxter als een Endurance. Klasse I ging mij persoonlijk goed af, toen ik klasse II startte begonnen de problemen pas: gebrek aan spieren (en dus vermoeidheid en spierverzuring bij mijzelf, en vooral SPIERPIJN), gebrek aan conditie, gebrek aan gezonde gewrichtjes.. Ik heb nu bijna een jaar last van onverklaarbare rugpijn. Liep bij de fysio, nu bij de Cesar Therapeut, maar het blijft erger worden. Mocht het niet overgaan, dan zit een Endurance-carriere er voor mij niet in. Maar, ik geloof in alles; als Navy met haar afgekeurde pootjes een afstand van 80km kan lopen, kan ik ook met wat rugklachten 160km rijden *LOL* Ik ben echt helemaal kapot na een wedt]strijd, laatste wedstrijd was ik zelfs zo overnomen (om maar even in Endurancetermen te blijven.. Had mezelf zo ongeveer overnomen) dat ik een week lang mijn bed niet uit ben geweest. Ik heb wedstrijden afgelegd met tranen in mijn ogen van pijn en frustratie, gejankt toen ik over de finishlijnn reed van blijdschap.. Dus nee, bepaald geen lichte sport. Het is geen kwestie van "zitten en lekker laten gaan", het is elke meter lang hard werken! Maar, de kick en het samenwerken is alles waard, dat verzekerd ik je!!
417 rondjes.. Ga het morgen uitproberen, misschien als dagelijkse trainingsronde als het buiten regent??? Knipoog *moet er niet aan denken*

Zamora
Berichten: 8255
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 22:17

ja dravertjes rules!! maar mensen nooit aan een gangenpaard gedacht??? dat rijdt veel relaxter!! ennuh... mijn dravertje heeft hele fijne gangen ze is dan maar 1.45 maar ze heeft hele ruime passen/gangen en ze kan al een beetje telgangen!!! haha Knipoog

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-03 22:24

Mijne telgangt de gemiddelde IJsalnder en nog uit(bij wijze van spreken), maar telgang zit geoon niet lekker. Paarden vinden van wel, en eenmaal ondekt krijg je het er ook moeilijk weer uit. Weet waar je aaan begint, als ik jou was zou ik me meer op tolt toeleggen, zit veel beter!

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 22:27

NaVy! schreef:
Pebblesje, met een Draver moet het zeker lukken Tong uitsteken Meer Dravers de Endurance in, zeg ik!

Persoonlijk vind ik een springwedtsrijd of een Dressuurwedstrijd heel wat relaxter als een Endurance.


ik niet *LOL* maar dat is nou juist waarom ik liever spring en dressur (en bij voorkeur cross), ik mis de adrenaline kick.

Zamora
Berichten: 8255
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 22:29

de telgang bij de mijne zit best hoor!! maar k zou niet weten hoe ik de tölt haar zou moeten aanleren!! tips??

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 22:44

Probleem met gangenpaarden - en dat kan Sietske je wel vertellen - is dat ze soms moeilijk zijn te overtuigen dat een draf ook vereist is. En op de keuringen moet je toch echt voordraven. Als je geen tactzuivere draf kan laten zien, lig je eruit.

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 23:02

Salty heeft (volgens mij) wel eens een paar passen telgang gedaan. Gelukkig heeft ze het na die tijd nooit meer gedaan!
Dravers zijn inderdaad geschikt voor de endurance, maar ik denk niet dat alle dravers dat zijn. Denk ook niet dat alle arabiertjes dat zijn....per ras zullen er immers verschillende karakters tussen zitten.

mazzeltje

Berichten: 4510
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 00:27

Ik vraag mij eerlijk gezegd af of Pebbles geschikt is voor endurance, ik ken haar al heel lang Pebblesje, maar ik denk niet dat ze door de keuring komt op de manier waarop zij draaft, maar je kunt het natuurlijk proberen en misschien heb ik helemaal ongelijk!!

Zamora
Berichten: 8255
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 09:42

ArwenLune schreef:
Probleem met gangenpaarden - en dat kan Sietske je wel vertellen - is dat ze soms moeilijk zijn te overtuigen dat een draf ook vereist is. En op de keuringen moet je toch echt voordraven. Als je geen tactzuivere draf kan laten zien, lig je eruit.


Ja ik weet het. Ik ben al een paard keer meegeweest om te groomen emt sietske en die dierenartes(ofzow) deden me een partij moeilijk! ! maar ze was wel elke keer door *LOL*

Zamora
Berichten: 8255
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 09:45

mazzeltje schreef:
Ik vraag mij eerlijk gezegd af of Pebbles geschikt is voor endurance, ik ken haar al heel lang Pebblesje, maar ik denk niet dat ze door de keuring komt op de manier waarop zij draaft, maar je kunt het natuurlijk proberen en misschien heb ik helemaal ongelijk!!



Boos! Nou ik wil niet opscheppen Bloos maar ik heb al heel veel getraind met pebbles aan haar stijfheid en ze zit nu veel beter in haar vel dan toen ze afgelopen zomer bij ons kwam! ze vind het buiten prachtig en heeft hele fijne gangen daarvoor. Elk paard draaft anders ze kunnne ook niet verwachten dat ze draaft als een Z2 paard!! als ze zien dat ze alleen een beetje stijf is ed laten ze je wel starten! Scheve mond

Dr is dus nix mis met haar draf, die is alleen erg ruim.........

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 09:55

daar zou ik me niet op verkijken. Er werd bij ons in de voorkeuring toch behoorlijk streng gekeken vond ik, en dat heeft niets met de draf van een Z paard te maken, maar juist wel met stijfheid e.d.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 10:27

Fasel"]
[quote="Amethyst schreef:
Ik zou wel eens een endurance-wedstrijd willen rijden. Op zich zou het moeten kunnen. Ik heb er het geschikte paardenras voor (Arabiertje)..... Volgens mij is het best wel een relaxte sport, wat door de natuur rijden enzo...



Haha!. I rest my case.

Ik zou inderdaad maar eens gaan kijken op zo'n wedstrijd. WEdden dat je het dan niet meer zo relaxed vindt? Haha!
[/quote]

2 zielen 1 gedachte Fasje, dit soort mensen komen zichzelf wel tegen als ze starten.
Tijdens de endurance heb ik niet eens tijd om van de omgeving te genieten, ben van begin tot eind met mn paard in interactie om tot een goed eindresultaat te komen, aanvoelen, anticiperen, opletten waar je heen moet, hartslag in de gaten houden, tijd in de gaten houden, niks relaxeds aan, ja de mensen die in de sport meedoen, hihihi
Wat door de natuur rijden, nee zo zou ik het echt niet willen noemen.....