studeren...wat doen jullie met je paard/pony?!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 02:55

Toen ik studeerde, woonde ik thuis en de paarden stonden in de tuin. Ik had dus juist alleen maar meer tijd om met paarden bezig te zijn.

Als ik op kamers had gemoeten i.v.m. afstand, dan had ik mijn paard gewoon meegenomen. Wat ook nog een mogelijkheid is: paard thuis laten en alleen vrijdag, zaterdag, zondag + vakanties rijden, verder voor 2 a 3 dagen een bijrijder erbij.

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 08:43

Toen ik studeerde (oma batje spreekt Tong uitsteken ) kon ik echt geen paard betalen, en kon er ook niet elke avond heen. Zat elke dag van 9 tot 3 op school, werkte daarna tot 9. Nou moest ik alles zelf betalen, dus dat scheelt wel, maar er had echt qua tijd en geld geen paard van kunnen betalen.

Als ik weer ga studeren zou ik Fleur heel graag bij een fokker neerzetten. Die mag er gratis veulentjes mee fokken, mijn paard staat goed onder de pannen. Mooie is ook dat fokkers zich minder snel hechten, dus je geen huilende meisjes hebt als je je paardje weer komt halen Lachen
Maar goed, die optie is alleen open als je een merrie hebt met goede papieren e.d.

Youko

Berichten: 3021
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 11:38

Ik heb dat probleem ook, volgend schooljaar, ik ga namelijk een jaar naar het US of UK om te studeren.
Het eerste wat er in mij opkwam, was een goede bijrijdster voor Tica te zorgen (mijn nichtje), maar het blijft een grote verantwoordelijkheid voor een 18-jarige...Nu denk ik erover om mijn merrie naar een fokker te doen (uitleasen), goede papier heeft ze in iedergeval. Maar vind het een eng idee...

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 11:40

Ik heb bewust tijdens mijn studie gewacht met een paard kopen. Heb als alternatief bijgereden. Toen ik eenmaal aan het werk was, kocht ik vrijwel direct Cheyenne......Knipoog Ik heb nu voldoende tijd en financiele middelen. Dat was voor mij de voorwaarde voor het kopen van een eigen paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 12:12

Wat is je huidige situatie? Qua paard, en qua centen, moet je alles zelf betalen of helpen je ouders je? Werk je om je paard te onderhouden?

Mijn situatie eerst:
Ik had mijn paard aan huis staan, had alle tijd van de wereld en nauwelijks kosten. Ik betaalde altijd alles zelf. Ik ging studeren in Dronten, ongeveer 200 kilometertjes verder. Sja, voor paard mee te nemen en op pension te zetten hed ik geen geld. Verkopen, never nooit niet, wij worden samen oud als het mag. Dus thuis gelaten, tijdje in de weer geweest met verzorgsters, ging helemaal de mist in. Heb er geen goede ervaringen mee. En m'n paard verpieterde. Ze werd goed verzorgd, kreeg elke dag aandacht, maar niet zoveel als ze van mij kreeg. Door de enorme reistijd waren mijn weekends ook erg kort. Tel daarbij op dat ik me in Dronten te pletter verveelde omdat je heel veel zelfstudie hebt. En ik besloot om me in de schulden te steken, hoge lening bij IBG aangevraagd, en paard verhuisd.

Nu staat mijn paard hier, op een peperdure pensionstalling (is hier een normale prijs Scheve mond ) maar dit is voor haar beter. Ze krijgt alle aandacht, kan lekker met andere paarden klooien. Ook voor mij is het goed, ik verveel me niet zoveel meer, omdat ik het nu druk heb, heb ik een planning en doe ik meer nuttig voor school. Ik doe namelijk meer nuttig als ik het druk heb. Als ik eens een weekendje naar huis ga, werk ik om extra geld te verdienen. Mijn ouders kunnen geen bijdrage geven, dus bouw ik een schuld op, hier heb ik bewust voor gekozen. En dit betekent ook wel eens dat ik een maand geen drinken of lekkers kan kopen. Ik heb het er voor over. Ook andere luxe zaken kan je minder vaak aanschaffen, ik ga bijvoorbeeld ook niet uit... Kan en wil jij deze keuze maken?

Mijn advies, overdenk alles goed!

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 12:39

Ik had Adri al van mijn 13 jaar. Dus toen ik dan ging studeren, kreeg ik het niet over mijn hart mijn trouwe vriend te verkopen. Mijn ouders stelden mij voor de keuze: OFWEL op kot (zoals wij 'op kamers' plachten te zeggen hier in dit Belgenland Tong uitsteken ) OFWEL je paard. Keuze was snel gemaakt, met de brommer ben ik 15 minuutjes verwijderd van de universiteitsstad waar ik mijn opleiding heb gevolgd, dus op kot hoefde niet per sé.

Ik kan me ook wel moeilijk voorstellen dat er veel ouders zijn die EN een kot EN stalgeld voor een paard/pony kunnen ophoesten (vaak evenveel qua kosten), zeker als er nog eens meerdere kinderen in een gezin aanwezig zijn.
Bij mij stond Adri wel aan huis, maar IK was diegene die moest mesten/voeren etc. Dat ging mijn vader echt niet van me overnemen, en gelijk heeft hij.

Dit jaar volg ik dan een postgraduaat en heb ik Licor sinds deze zomer en ik moet zeggen dat ik nog nooit zoveel tijd heb gehad voor mijn paard als nu. HEEEEERLIJK!
Ook de vier vorige jaren had ik echt voldoende tijd voor Adri.

Ik ben eerlijk gezegd bang dat als ik begin te werken, ik nog maar heel weinig tijd voor mijn knollie ga hebben...

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 13:38

Ik denk dat je wel moet onthouden dat het nieuwe vn je studie zeer tijdelijk is, na een jaar weet je het wel en kun je beter je tijd indelen. Om dan daarvoor je paard al te verkopen lijkt me niet zo handig.

Ga eens op een vrije dag met de auto of de fiets door de omgeving rijden op zoek naar een leuk stalletje met wat andere paardjes, bij een boer ofzo. Die zijn vaak minder duur dan de geijkte officieele pensionstallen.

Hang een kaartje op bij je nieuwe school: paardenmuts gezocht, wie heeft er itjd om mijn paard bij te gaan rijden? Heb je meteen aanspraak, paard in de buurt en hoef je hem niet alleen te doen.

floortjuh84
Berichten: 146
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 10:45

Ik ga studeren in groningen en neem mn pony gewoon mee, ben druk opzoek naar stalling/manege in groningen.

Nog tips?

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 11:56

Heb niet het hele topic doorgelezen dus misschien is het al gezegd, maar wil je niet thuis blijven wonen? Hengelo-utrecht is 1,5 uur met de trein en je zal niet elke dag naar school moeten toch?
Ik woon in Zoetermeer en zit op school in Breda, ook ruim 1,5 uur reizen. Ik heb mn paard met mn vader en zusje en nog heb ik ervoor gekozen om niet op kamers te gaan omdat ik mn paard dan alleen in het weekend kan zien en dat wil ik niet.
Maar ik hoef ook maar 2 of 3 dagen in de week naar school en dan is het reizen opzich nog wel te doen.. is wel lastig maarja heb t er wel voor over.

Uums

Berichten: 6777
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Het nuchtere noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 12:02

Onze (wedstrijd)pony is verkocht omdat ik ging studeren, dacht geen tijd meer voor hem te hebben en bovendien van de pony`s afgegroeid was.

Wel, wat die tijd betreft: dat viel aardig mee. Tijdens mijn studie heb ik altijd twee of soms drie paarden gereden. Dat kon alleen omdat mijn ouders zelf paarden houden (met stalling). Een verzorger of bijrijder is, in onze woonplaats, geen optie. Omdat mijn ouders 35 km verderop wonen kan ik nog steeds regelmatig rijden.

Bovendien heb ik het geluk dat mijn paarden flexibel zijn: Prelude maakt er geen probleem van als ze vijf dagen niet bereden is, je tuft er zo weer op weg. Lovers

WendyBZ

Berichten: 13135
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 12:06

De paarden staan gelukkig bij mijn ouders thuis, mar ik kan dus ook alleen in het weekend rijden. Ik beperk het rijden nu ook tot een half uur/drie kwartier terwijl ik anders wel langer zou rijden. Nu doe ik sowiezo weinig in de winter, in de zomer ben ik een stuk actiever qua rijden. Dan heb ik gelukkig ook meer tijd.

Hester

Berichten: 2153
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Een Leidsche in hart en nieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 12:41

Nou heb ik zelf geen eigen paard, maar ik heb wel een mening (en wat ervaringen) voor dit topic Haha!

Ik heb een tijd overwogen (overweeg stiekem nog steeds) om tijdens mijn studie een paard te kopen. Hier in Wageningen is stalling niet duur, zeker niet vergeleken met Leiden. Maar ook had ik bepaalde keuzes sowieso al gemaakt:
- Ik leef heel goedkoop (zorg ervoor dat ik, m'n vriend, en de kat met 25 euro in de week rondkomen). Geen snoep of koekjes oid, gewoon groente/aardappelen/vlees/brood/beleg. Kan makkelijk Lachen
- Ik ga niet uit. (Ik vind mijn studie belangrijker dan een kater, en daarnaast vind ik de uitgaansgelegenheden hier maar Gaaaap . Plus I really need my sleep.)
- Mijn ouders betalen mijn studie, en mijn kamer.

Als ik nou eenmaal gesetteld ben hier (heb nog steeds niet alles wat ik denk nodig te hebben), ga ik, zonder bij te hoeven werken, zo'n 120 euro in de maand overhebben. Dat is "hier" genoeg voor stalling. En tijd heb ik ook zat. Zonder paarden (ik heb nou ook geen manege meer) zit ik mezelf alleen maar op te vreten, ik begin nou (na ongeveer 3 maanden) zelfs aggressief te worden omdat ik me alleen maar zit te vervelen, en die gekke beesten zo mis.
Nou zit ik hier in een studentencomplex, en moet ik met vier anderen de gemiddelde faciliteiten delen. Van deze vier personen heb ik met 1 al ruzie, 2 daar irriteer ik me dood aan, 3 is irritant schattig, en 4 vindt dat hij beter is omdat hij eerder al ergens anders op kamers woonde. Ik wordt sowieso ook gek van deze omgeving, en ga liever hier weg dan dat ik een paard koop. Gelukkig wil mijn vriend niets liever dan me helpen, en we zijn dan ook op zoek naar een woning voor ons tweetjes. Nu dus sparen, en ik weet niet of ik dan ook nog rondkom met 25 euro per week... En dus of ik dan nog een paard kan betalen. Dat zie ik dan wel weer, kan dat niet, zoek ik (verder) naar een verzorg/bijrijdpaard.
__________________________________________

Een vriendin van me heeft wel een eigen pony, die staat nog thuis en wordt door een verzorgster en haar moeder gedaan door de weeks (de verzorgster verzorgde al eerder, en is dus geen "vreemde". Ze zoekt nu een verzorgpaard in de buurt van Driebergen (waar ze op school zit), omdat ook zij zich helemaal doodverveelt doordeweeks.

Quine
Berichten: 41
Geregistreerd: 04-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 13:13

ik studeer nu al een jaar en een paar weken hier in gent. Ik zit hier ook op kamers. Mijn paard heb ik dan speciaal naar een manege verplaatst. daar wordt er heel goed voor gezorgd. In het weekend gaat al mijn tijd dan naar mijn paard. momenteel heb ik ook de vrijdag geen les, en kan ik dus ook de vrijdag gaan paardrijden. Dat systeem is goed te doen. Als je heel de vakantie werkt, is het zelfs betaalbaar (want ik moet alle kosten zelf betalen). Misschien zou dat systeem ook kunnen werken voor jou? Is in elk geval prettiger dan hem verkopen... Knipoog

Hanneke_S

Berichten: 1162
Geregistreerd: 11-12-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 13:56

Ik ging twee jaar terug in Leiden studeren. Mijn ouders wonen in Lunteren (bij Ede/Arnhem) dus dat was te ver om elke dag te reizen en moest ik dus op kamers. Ik hebtoen mijn pony gehouden. Ik kwam elk weekend thuis en reed Image dan en door de week reed iemand anders er af en toe op. Toch kon zij lang inet altijd en was ik eigenlijk elk weekend bezig met opbouwen wat er door de week uit was gegaan. Dat werkte niet en ook voor Image zelf niet. Voor haar is zo'n training nouo niet bepaald goed. Ze stond dan wel op de wei, maar het is echt een pony waar wat mee gedaan moes worden. Er waren toen twee opties:
*verkopen
* andere bijrijder die altijd kon rijden zoeken
De optie meenemen bestond niet voor mij, oomdat im het geld niet had om haar mee te nemen en te stallen. Verder was Image 13 en als ik uitgesturdeerd zou zijn dan zou ze al aardig op leeftijd zijn (18) wat dan toch zonde is van de pony zelf. Daarnaast was ik zelf eigenlijk te groot voor haar (ze was 1.54m) en toen ging ik bij mezelf afvragen doe ik dit voor mezelf voor voor Image. Want als ik haar besloot te houden dan was de reden eigenlijk eigen belang. Voor de pony zou het beter zijn om een ander baasje te krijgen, waarmee ze nog veel plezier zou hebben. Ik heb haar toen in de P&S gezet (was erg moeilijk voor me Knipoog ) en twee dagen later was ze verkocht.
Omdat ik toch wilde blijven rijden heb ik in Leiden een bijrijdpaard/verzorgpaard gezocht en gevonden en die rijd ik nu 2 keer in de week en hoewel ik haar dolgraag zou willen blijven weet ik dat dit het beste was voor haar en ook wel een beetje voor mezelf. Succes met je keuze!

gentille
Berichten: 1466
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: veendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 13:59

tja, ik ben er nog niet over uit. als ik in groningen ga studeren blijf ik thuis wonen en zoek ik gewoon voor en paar dagen per week een verzorger.

als ik ergens anders ga studeren zijn er twee opties
ik heb het liefste dat hij naar de tinkerfarm gaat voor een paar jaar. daar krijgt hij in ieder geval z'n beweging en ik weet dat ze daar super met de paarden omgaan!
maar me mams ziet het niet zitten om hem weg te doen, die houd hem liever bij huis en zoekt er een verzorger voor (maar ik heb een aantal slechte ervaringen met verzorgers Boos! )

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 14:22

ik ga studeren in utrecht en daarna naar nieuwegein.
mijn pony staat in werkhoven zal hier heel wat vrij voor moeten maken, maar mijn pony gaat echt niet weg !!! moet er zelfs niet aan denken...

wat ik wel ga doen is het goed inplannen voor het fout loopt.. ik wil niet dat mijn pony lijd onder mijn studie, maar ook niet andersom. en ik weet dat het zwaar gaat worden, maar ik heb het er wel voor over Lachen

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 14:25

Ik ben gewoon in rotterdam gaan studeren, ik heb de verantwoordelijkheid over een paard, en daarom haal ik het niet in mijn hoofd om dan in verweggistan te gaan studeren, als ik de Erasmus voor mijn deur hebt. Een paard is een grote verantwoordelijkheid, en ik vind niet dat mijn paard moet lijden onder mijn studie.

leyla

Berichten: 53
Geregistreerd: 25-10-04
Woonplaats: bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 14:51

hey, ik heb mijn paard in utrecht staan, op de utrechtse manege midland, dit is een pension stal waar dus alleen eigen paarden staan, als je kijkt naar de acommodatie is de stalling in vergelijking met andere maneges in utrecht en omgeving niet duur.. ik ben vanwege mijn paard een andere opleiding gaan doen omdat ik haar echt niet kan missen, nu zit ik gewoon in utrecht op school. maar als je echt stalling zoekt pb me dan even, ik weet zat maneges en stallen. succes!

lizjuhh

Berichten: 1300
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 16:54

ja ik ken meer de particulieren die stallen verhuren, en ik weet ook niet of je geld etc genoeg hebt om hem mee te nemen maar je mag me altijd pb-en. Heb ook een bende paardenmuts-vriendinnen en weet ik het niet dan weten zij hetw el!

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 16:57

Aimee schreef:
Hahaha, kun je niet beter vragen; paardrijden, wat doe je met je studie?
Tenminste, dat is mijn volgorde. Haha!

haha inderdaad Haha!
Ik ga expres naar de dichtstbijzijnde universiteit om thuis te kunnen blijven wonen en mijn paarden op dezelfde manier te kunnen houden.
De studie die bij mij eigenlijk op 1 stond hebben ze daar niet, tja jammer dan maar iets anders.

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 17:12

Ik woon in Groningen voor mij studie (2e inmiddels) en toen ik naar Groningen ging ben ik gestopt met mijn verzorgpaard in Friesland.
Nu ik hier wat meer gesetteld ben houd ik zelfs 2 paarden op na. Ookal zijn ze niet van mij zelf, ik steek er evenredig veel tijd in. Het is druk en ik moet goed plannen, maar het is zeker wel te doen.
Het verschil is wel dat je na een tijdje al wat meer connecties hebt en het stallingsprobleem wat minder aan de orde is. Maar dat kun je van te voren misschien ook wel oplossen, bijvoorbeeld door middel van bokt!

floortjuh84
Berichten: 146
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 17:14

?Weet je nog plekje voor mijn pony?

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 18:03

ik woon nog thuis (moet wel een uur reizen) en ik haal het nog gewoon om mijn pony iedere dag zelf te verzorgen. ik was in het begin erg bang dat het niet zou gaan, studeren en een paard, maar het gaat prima op dit moment Lachen
ik zit in het 2e jaar en hoe het straks gaat als ik stage ga lopen weet ik nog niet, maar gelukkig heb ik ook een betrouwbare verzorgster voor Evita.

Ik heb Evita nooit willen verkopen, ik denk dat ik daar zelfs eerder mn studie voor zou willen opgeven.. Bloos mensen zeggen wel dat je studie je toekomst is, maar dat is Evita ook!

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 18:27

Als ik ga studeren stop ik met de wedstrijdsport. Afhankelijk waarvan ik moet gaan studeren (loting), zal ik of om de dag kunnen rijden, of mijn zusje gaat met Patos les nemen en haar volledig trainen en wanneer ze het leuk vind wedstrijdjes rijden.

marquez1

Berichten: 2987
Geregistreerd: 26-07-04
Woonplaats: Oldenzaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 18:51

Ik moet volgend jaar ook op kamers. Het eerste jar moet ik 4 dagen in de week naar school die 2 jaar erna 2 dagen in de week. Het eerste jaar ga ik op kamers de laatste twee niet.
Ik laat marquez rijden (moet hem nog vragen maar weet zeker dat hij ja gaat zeggen) door een jongen van 12 die netjes kan rijden en serieus met paarden omgaat. Het is maar voor drie dagen in de week de rest kan ik zelf en heeft hij een rust dag. Het is maar voor 1 schooljaar dus ik denk dat we dat wel overleven