de toegevoegde waarde van het wedstrijdrijden?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 14:00

Voor mij hoort het wedstrijdrijden erbij.
Alles lekker wassen en poetsen, hem er op zijn mooist uit laten zien en dan met z'n tweeen proberen een goede prestatie neer zetten.

Kijken of je prestaties die je thuis levert ook om kan zetten naar een goede wedstrijdproef.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 15:28

Ik rij helaas niet zo vaak wedstrijden, maar vind het echt heel erg leuk om te doen, het is denk ik vooral een soort van doel op naar op te bouwen.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 20:27

Kon ik maar wedstrijdrijden....
Heb helaas, het geld en de tijd (en vervoer natuurlijk) er niet voor Scheve mond

Overigens zijn er wel degelijk paarden die de opwinding van het wedstrijd rijden voelen. Heb een tijdje een Z-paard gereden, en het beestje werd ging heel anders lopen zodra ze ingevlochten was.

JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 21:15

Voor mij is het ook een dagje uit, maar dan met paard.
En de kans om te kijken of het trainingsniveau ook een beetje overeen komt met het wedstrijdniveau. Ik heb een fijne wedstrijd gereden als Jumper voor mijn gevoel goed loopt, en als de punten dan soms tegenvallen, nou, so what, dat kan me niks schelen....
Pas geleden had ik maar 149 punten, Jumper liep in de ring weer te kl.... van heb ik jou daar. Maar na die tijd kwamen er verschillende mensen naar me toe die ons hadden zien losrijden (toen liep ie dus wel super!, de draak...) en die maakten me complimenten over mijn paard, dat ie zo goed kan bewegen, en dat het een opvallende verschijning is en dat soort dingen. Nou, dan groei ik wel 10 cm. hoor.
Ik ben hardstikke trots op mijn knolletje (nou ja, tje....). Door alle dierenartsen opgegeven, rijp voor de slacht, maar nu lopen als de beste.... En dat wil ik graag aan iedereen laten zien!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 21:20

Ik heb een beetje hetzelfde als Fitz, als ik geen wedstrijden rijd, wat ik overigens inmiddels een jaar niet meer heb gedaan. Dan ben ik gewoon minder gemotiveerd. Juist regelmatig op wedstrijd ( wat volgend jaar weer gaat gebeuren) houd mij scherp en gemotiveerd.

Van thuis rijden word je zo zelfverzekerd Haha!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 21:30

ben het helemaal met Pipo eens....... wat het thuisrijden betreft dan. Haha! ,

Ik heb heel lang niet gestart, ga wel weer beginnen. Ik heb voor mijn gevoel nu wel een paard onder de bips waar ik mee wil starten.

Het is inderdaad zo dat je van het thuisrijden ontzettend zelfverzekerd word. Ik heb helaas de pech dat ik niet zo zelfverzekerd ben over mijn rijtechniek. Daarnaast heb ik altijd een hele kritische Henk die stiekum om hoekjes kijkt en dan ineens commentaar geeft, of een Wilma die even zegt dat de galop echt niet zo geweldig was als ik m vond........ Verdrietig Verdrietig . daarnaast heb ik nog Juf die me regelmatig op mn tekortkomingen wijst......

Algoed klinkt rot, maar deze mensen hebben een enorme kijk op paarden rijtechnisch en hun kommentaar is altijd vervelend, maar zo oprecht!!! en gelukkig kan ik het enorm waarderen als hun commentaar geven of me ongevraagd door een moeilijk stukje heen helpen. Ik heb het geluk dat mijn rijden elke dag kritisch bekeken word, of dat nou op Marca, Marit of welk ander paard dan ook is. En weet je wat het fijne is, ze vertellen me ook wanneer dingen goed gaan, ze prijzen me dan ook........

Dus eigenlijk rijd ik elke dag voor een jury

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 21:38

Inderdaad Gijsenkim, ik ga ook altijd zo snel mogelijk lessen met een paard. Al is deze net enkele weken onder het zadel, en heb je al vaak zat paarden gereden die nog niet veel kenden, altijd even les erbij, gewoon voor jezelf. En een kritische juf ben ik altijd dol op, zeg gerust wat er fout aan is, geen probleem!

En destijds vroeg ik ook vaak zat aan de meiden op stal, hoe ziet het eruit, het voelt zo en zo en ziet het er ook zo uit.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 21:54

Wij hebben bijvoorbeeld geen spiegels en mijn gevoel kan wel eens mijlenver van de werkelijkheid afliggen Haha! Haha! Haha!

Cowgirl

Berichten: 23747
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 22:03

Ben ik dan de enige die daar misschien anders over denkt.

Misschien komt het wel doordat ik western rijd of omdat ik een nogal slechte ervaring heb op het wedstrijd terrein(er flink afgegooid, plat op de rug, en vervolgens is het paard niet meer in de baan te houden. ik was toen 13 jaar).

Ik ben een tijdje als groom meegeweest dat vind ik leuk maar dat is het dan.Ik vind het gewoon leuk om te kijken . Ik heb geen behoefte om 5 minuten in de bak te rijden voor een paar punten, en de proef erna die dan beter is wordt nog slechter beoordeeld.

Ook op het westernwedstrijd ben ik al uitgekeken na 1x starten.
Oorzaak: moest eerst 2 uur te paard voor ik de ring in kon en ook voor het onderdeel erna zat ik eerst 1,5 uur op mijn paard. Dan is de lol er snel af. Bij navraag aan mijn instructrice bleek dit heel normaal te zijn omdat mensen zich op de dag zelf ook nog konden inschrijven.


Ik rijd liever door het bos maar volg wel graag les 1x in de week ofzo, misschien dat de endurance sport wat voor mij is. Ook het ijslander rijden vind ik leuk, maar helaas geen ijslander in bezit. En keuringen lopenvind ik ook leuk om te doen.

Er zijn nog mogenlijkheden genoeg wie weet vind ik nog wat wat bij mij past en waar ik graag aan wedstrijden mee wil doen.

prompter

Berichten: 11142
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 22:12

Wedstrijden zijn leuk, het houd je scherp, je weet weer even waar je staat Lachen. Ik vind het gedoe eromheen nou juist niet leuk Haha!, ben niet zo'n vlecht- en wastype, het ging mij puur om het beoordeeld worden door een jury zodat je weet waar je aan moet werken.

In de drafsport zijn de wedstrijden de hoogtepunten waar je je paard heel gericht naar toe werkt, waarvoor je zijn conditie zorgvuldig opbouwt en zijn motivatie heel hoog wil houden, een hele andere discipline, maar enorm boeiend. Mijn koerspaard wil zelf gewoon winnen, hij vindt het machtig die competitie, en dat is zó mooi om naar te kijken (want zelf in een koers rijden durf/kan ik niet Haha!, ik sta aan de kant eigenaartje te spelen Lachen )