Les met Jamaica

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Les met Jamaica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-03 19:33

Vanmiddag om 1 uur had ik les... Vanmorgen had mijn instructrice al gebeld dat ze iets later zou zijn, dus om kwart voor ging ik erop. Niks moeilijks doen, gewoon hoefslag volgen, niet afwenden niks, alleen af en toe van hand veranderen en aan een los teugeltje een beetje stappen en draven. Daarna wat inbuig oefeningetjes gedaan (halthouden en de neus tot op je knie vragen) wat ze allemaal braaf deed, en ik kreeg zowaar hoop.
Toch hoopte ik ook dat ze eindelijk tijdens de les eens haar fratsen uit ging halen (had bewust na vrijdag niet meer gereden)... Zolang Amanda (instructrice) er niet was heb ik alle kans op botsingen vermeden, dus geen voltes gereden etc.
Om 10 over 1 kwam amanda aan, die zich gelijk verontschuldigde dat ze te laat was... Hmmz, ik wist toch dat je later zou komen?? Haha!
5 minuutjes gestapt en daarbij voornamelijk weer aan mijn houding gewerkt. Toen aandraven, en daar kwam ze weer met dat vage huppeltje (ze springt vanuit stap soort van in galop, en draaft dan verder)
Oplossing? Wat meer naar middenstap rijden, en dan in de draf laten "rollen". Ondertussen vroeg Amanda me wat ze nu allemaal deed. Dus ik was aan het uitleggen dat voltes rijden geen doen was, en dat ik er niet uitkwam of het nou aan mij of aan haar lag.
Nou, rij maar eens een volte dan *die kon ik verwachten natuurlijk Haha!*
Dus ik rij een volte, en Jamaica draait hem braaf door. Ik dacht echt nee he, nou gaat ze natuurlijk weer schijnheilig braaf lopen doen.
Ik draai de volte nog een keer op, en al voor de X voel ik haar weer naar buiten weg lopen. Buitenbeen, buitenteugel, maar het lukte niet, ik kreeg haar niet terug...
Ik tegen amanda, zie je nou wat ze doet!.. Ja, amanda zag het, en stond bedenkelijk te kijken...
Ik: Moet je erop? Dat je kan voelen wat ze doet? Ok, prima.
Zo gezegd zo gedaan, en al snel stond ik op de grond, en zat Amanda op Jamaica. Amanda draaft aan, en weer zo'n stom huppeltje. Dus weer terug, en weer wat meer middenstap, en dan door in draf. Ging best braaf. Ik zag dat Jamaica lekker met amanda aan het mee puzzelen was voor de nageeflijkheid (vind ze in draf heel erg moeilijk) en al snel had Amanda haar netjes voor elkaar.
Amanda zet een volte in, en ik zag het gelijk weer gebeuren. Ondanks dat amanda een spoortje om han (ik niet) kreeg zij haar ook niet om. Sporen, zweep, gewicht, teugels, alles negeert ze.
Volgens Amanda pakt ze puur het bit vast, en tja, dan heb je niks in te brengen, en dan bedoel ik dus ook echt niks...
Amanda heeft haar een tijdje flink aangepakt, en toen ze eindelijk ging, uiteraard ook uitgebreidt beloont.
Het is een fase, ze moet gaan begrijpen dat ze er niks mee bereikt, maarja, dat kwartje kan morgen vallen, dat kwartje kan over een maand vallen. Tot die tijd zullen we niet kunnen lanterfanten, en moet er gewoon ontzettend concequent gereden worden. Niks geen gemiep, luisteren, en daarmee klaar. Proberen als ze haar kop omzet toch het bit los te krijgen (makkelijker gezegd dan gedaan)...
Na Amanda ben ik er nog een tijdje op gegaan, en best fijn aan de nageeflijkheid gewerkt, de galop geoefend (na 3x sprong ze goed aan, jihoe! Haha!)
Daarna heb ik Jamaica lekker onder het solarium gezet (was mijn zweetdeken vergeten) wat mevrouw ook best spannend vond, (had ze nog nooit onder gestaan) maar na een paar minuten stond ze heerlijk te zoezen Haha!.

Tja, het is dus puur een kwestie van de aanhouder wint, en ik moet die aanhouder zijn. Het voordeel voor mezelf vind ik dat het dus niet aan mij ligt, waar ik bang voor was. Dat er niks lichamelijks met haar aan de hand is, dat het gewoon puur kwallen is.
Het nadeel is dat ik de komende tijd niet echt puur voor de lol kan hobbelen, dat zit er gewoon even niet in, maar als we nu doorzetten, kunnen we nog jaren lollig hobbelen, dus dan moet het maar

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 19:36

BOEIEND

Rainie

Berichten: 9123
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 19:45

Sorry Stef, iemand anders zit onder Fairie's account.. Dit bericht is niet van haar afkomstig!!!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-03 19:46

dacht ik al, heb al gemeld bij TeM

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 19:50

Super dat je nu eindelijk weet waar het aan ligt, ik had je andere topics hierover ook gelezen, maar nu weet je instructice tenminste ook wat ze doet en kan je er nu goed aan werken!

EvaC

Berichten: 4446
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 19:50

Fijn dat je nu weet waar het aan ligt. En zoals je zelf al zegt, als je er nu aan werkt heb je er later lol van.

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 19:58

Fijn dat je weer instructie hebt. Nu vraag ik me toch af hoe wat de oplossing is, want dat is mij nog niet helemaal duidelijk.
Ik denk dat het beter is om je hand te ontspannen op het moment dat ze het bit vast pakt want vechten tegen je paard heeft toch geen zin, paard wint altijd.

Dus ik ben zeer benieuwd hoe je het gaat oplossen en wat je huiswerk is voor de komende week

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-03 20:01

Doorzetten, omtrekken, omschoppen, ommeppen, als ze maar naar links gaat (ff heel zwartwit samengevat natuurlijk Haha!)