Markt in elkaar gestort??

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 12:34

Laatst las ik in de strengen Sjuimpje. Het ging over het aangeboden aantal merries voor de ster keuring per provincie. Dat was in Brabant het hoogste, echt flink hoog. natuurlijk was bij gevolg het aantal stermerries dus ook het hoogste. Hier zijn zoveel meer paarden, zoveel meer keuze. Misschien heeft het er ook mee te maken in welke provincie je woont.

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 13:03

Uit de Hoefslag :
Citaat:
Veilingprijzen vallen tegen

Tijdens de Select Sale veiling veranderden 23 rijpaardhengsten en één tuigpaardhengst van eigenaar. De prijzen vielen dit jaar niet helemaal mee. De totale omzet bedroeg € 734.000,--, ten opzichte van € 1.224.000 in 2002. De gemiddelde prijs kwam verleden jaar op € 48.960,-- uit en bleef dit jaar steken op € 31.913,--. Veilingmeester Dirk Zagers sloeg de reservekampioen van de hengstenkeuring, T.Ulisina (Mermes x Joost) en de aangewezen Tadmus (Calvados x Concorde) af voor € 90.000,--. Hiermee waren dit de duurstbetaalde hengsten van de Select Sale. Opvallend genoeg zijn beide hengsten springgefokte, terwijl voorgaande jaren de dressuurgefokte hengsten voor de topprijzen zorgden. De enige tuigpaardhengst die geveild werd, de aangewezen Teunis (Waterman x Ureterp leverde € 38.000,-- op.

Ook de duurdere zijn wat goedkoper geworden dus.

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 21:28

Desiree"]
[quote="Fitzroy schreef:
Ik verdien mijn brood niet in de paarden Natasha, ik constateer alleen dingen die ik bij mij op stal zie. De laatste paar weken zijn er een hoop paarden het vliegtuig ingegaan naar verre oorden. Ik hoef niets en niemand te verdedigen Knipoog

jaha, maar DAAR is geen euro in gevoerd! Kijk, dat is het grote verschil!
[/quote]

Zo is het Desiree.
en als je je geld moet verdienen in de paarden valt dat allemaal niet mee.
Want een goed gereden, gezond rijpaard, kost hier weer de EUROPRIJS!

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 21:32

Desiree"]
[quote="Sjuimpje"]
Het is zo makkelijk om je te verschuilen achter de economie en de invoer van de euro.
..
[/quote]
Dat is niet geheel eerlijk. Er zijn ook nog mensen die wel een paard te koop hebben staan met mooie papieren, volledig ingereden en nog mooi qua type en beweging ook! Maar punt is............... als je adverteert wordt er nog niet eens gebeld! Laat staan dat ze komen kijken, laat staan dat ze dus willen kopen.
[quote="Sjuimpje schreef:
Als het echt zo slecht gesteld was dan maakten de mensen wel een pas op de plaats.

Ze mOETEN een pas op de plaats maken maar dat doen ze niet, dat verrekken ze gewoon! Vandaar al die faillisementen ja, die betreffen niet alleen bedrijven hoor. Ook mensen persoonlijk. omdat ze schulden maken omdat ze die pas op de plaats NIET kunnen maken. En maar klagen dat alles duur is en toch maar blijven kopen. Echt heel dom hoor.
[/quote]


Desiree heeft HELEMAAL gelijk!
Sjuim, met je zwembaden die worden gebouwd; onthoud:
Als iemand ECHT geld heeft, en GEEN schuld, geeft ie zo 123 geen geld uit!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 21:44

Wij hebben er over het algemeen (qua paarden) ook helemaal geen last van. Het grootste deel (afgezien van een veulen) gaat naar kopers in Amerika. Die mensen kopen op foto's, video's en uitslagen van allerlei bloedproeven e.d. een paard. En ik kan je vertellen dat die Amerikanen grof geld betalen voor een goeie nederlandse KWPN-er.
Ik merk het in die mate dus niet in elk geval.
Als we het over boodschappen gaan hebben is het een ander verhaal... Scheve mond

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 22:02

En verdienen jullie dan goed op zo'n paard, Carla?

Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 22:09

Ligt eraan hoelang je ze al hebt. Vaak zijn ze bij ons geboren. Je moet al grootschalig werken wil je er echt aan verdienen. Wij hebben er maximaal 10, waarvan er ook een paar blijvertjes zijn. Maar met financiën bemoei ik me niet zoveel, ik weet alleen dat ze voor een mooie prijs op het vliegtuig gaan (en je ze dan nooit weer ziet...).

Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 22:09

Oh ja, dat wou ik nog zeggen. Amerikanen betalen vaak het dubbele wel van wat je in NL zou krijgen (zo ongeveer dan).

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-03 23:05

Desiree"]
[quote="Sjuimpje"]
Het is zo makkelijk om je te verschuilen achter de economie en de invoer van de euro.
..
[/quote]
Dat is niet geheel eerlijk. Er zijn ook nog mensen die wel een paard te koop hebben staan met mooie papieren, volledig ingereden en nog mooi qua type en beweging ook! Maar punt is............... als je adverteert wordt er nog niet eens gebeld! Laat staan dat ze komen kijken, laat staan dat ze dus willen kopen.
[/quote]

Dat komt ook veel voor. Je betaald je rot voor zo klein k*t advertentie en er belt helemaal niemand. Weer 50 euro weg. (110 gulden)

[quote="Sjuimpje schreef:
Ze mOETEN een pas op de plaats maken maar dat doen ze niet, dat verrekken ze gewoon! Vandaar al die faillisementen ja, die betreffen niet alleen bedrijven hoor. Ook mensen persoonlijk. omdat ze schulden maken omdat ze die pas op de plaats NIET kunnen maken. En maar klagen dat alles duur is en toch maar blijven kopen. Echt heel dom hoor.


Veel mensen komen zonder dat hun er wat aan kunnen doen in de schulden. Kijk eens wat je tegenwoordig aan gemeentebelasting betaal, en dan nog de tig waterschappen hier, de vuilophaal/riool belasting. Ik denk dat we dit jaar iets van 2000 euro aan die belastingen kwijt waren. We schrikken ons rot elk jaar. Zo kan je ook in de problemen komen. Onze gemeente is dan nog 1 van de goedkoopste van Nederland, laat staan wat je betaal als je ergens anders woont.
Salarissen zijn niet verdubbeld, etenswaren en levensbehoefte wel. Dus de schuld ligt niet altijd bij de mensen zelf.
Dat de euro hier is gekomen, zijn heel veel, partikulieren en bedrijven, dus zonder dat ze er wat aan kunnen doen failliet gegaan.

Een leuk paard koste voor de euro 8000 gulden, datzelfde paard kost nu 8000 euro. Dat is wel 17600 gulden

Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 23:10

PhiaBink schreef:
Een leuk paard koste voor de euro 8000 gulden, datzelfde paard kost nu 8000 euro. Dat is wel 17600 gulden


Of het zo radicaal is weet ik niet, maar ik weet wel dat alles zo verschrikkelijk in prijs is gestegen dat het me niet verbaasd dat heel veel mensen met geldproblemen zitten!

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-03 23:24

Kijk eens op bijv. Marktplaats. Kijk eens naar wat ze vragen.

Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 23:28

Ik weet dat de paarden en alles eromheen erg duur is geworden. Misschien zijn ze idd verdubbeld in bepaalde prijsklasses, maar niet alle in elk geval (naar mijn mening)

Fitzroy

Berichten: 25104
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 23:52

Ik wil hier nog aan toevoegen dat de buurman van Fitz na 1 advertentie op Marktplaats verkocht was binnen anderhalve week vlak in de buurt, dus niet het vliegtuig in.
Het valt dus allemaal wel mee.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 00:05

Wij hebben ook nog gewoon paarden gekocht en verkocht.

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-03 00:14

Het verschilt ook per streek, regio of provincie. Hier in Noord-Holland loopt het denk ik niet zo best. Huilen

Maar hoe je het wend of keert, alles is duurder geworden en veel mensen hebben het moeilijk om rond te komen elke maand. Een paard of 1 keer per week paardrijden is al een luxe geworden voor sommige.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 00:18

PhiaBink"]
[quote="NIET van Sjuimpje, DESIREE schreef:
Ze mOETEN een pas op de plaats maken maar dat doen ze niet, dat verrekken ze gewoon! Vandaar al die faillisementen ja, die betreffen niet alleen bedrijven hoor. Ook mensen persoonlijk. omdat ze schulden maken omdat ze die pas op de plaats NIET kunnen maken. En maar klagen dat alles duur is en toch maar blijven kopen. Echt heel dom hoor.

Een leuk paard koste voor de euro 8000 gulden, datzelfde paard kost nu 8000 euro. Dat is wel 17600 gulden
[/quote]Wat er verder op Marktplaats wordt gevraagd wil nog lang niet zeggen dat ze daarvoor gekocht worden,
ik weet nog zat mensen die gewoon voor rond de 3/4000 euro hele leuke jonge paarden kopen, niets niet duurder of goedkoper als voor de euro.
De paardenprijzen stegen voor de invoer van de euro al enorm en zijn inderdaad nog wat verder doorgestegen, maar dat heeft echt niet alleen maar met die euro te maken.

Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 00:22

Sjuimpje schreef:
De paardenprijzen stegen voor de invoer van de euro al enorm en zijn inderdaad nog wat verder doorgestegen, maar dat heeft echt niet alleen maar met die euro te maken.


Ik denk idd dat je hieraan wel gelijk hebt. Gelukkig is er nog steeds genoeg leuk spul te koop, je moet gewoon lekker zoeken (ook niks mis mee).

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 00:44

de uitzonderingen bevestigen de regel....

1750 euro voor een ruintje van 1.27 m, met papieren, l dressuur en niet echt geschikt voor beginners.... vind het veel geld.

Uiteraard kom je ook paardjes tegen voor lagere bedragen. En zijn er mensen die hun paard wel 10 X hadden kunnen verkopen.... ik ook, had dus mijn merrie te koop staan, toen ze verkocht was nog tig belangstellende aan de telefoon gehad.....
En als ik wat zoek, niets te vinden tot ik wat heb en dan worden ze te kust en te keur aangeboden....
Nu ook weer: zoek/zocht een super braaf en eerlijk paardje voor mijn dochter, gebeld, gemaild, gezocht en gekeken: 1 gevonden en gister de knoop door gehakt, en nu kan geen aanbodsite openen, als de telefoon gaat (mensen in mijn omgeving gevraagt oren en ogen open te houden) overal te vinden, sommigen met een vraagprijs die lager is dan wat we moeten betalen voor de nieuwe aanwinst....

En ik vind wel dat paarden langer te koop staan, en een goed paard verkoopt zichzelf... wat is dan een goed paard
Voor mijn dochter: een hobbelpaard dat leeft, dus superbraaf, betrouwbaar, eerlijk, gemakkelijk, mak, stressbestendig, enz.
Voor een ander een paard met bloed/karakter, goede afstamming, en wat kan en wil presteren op nivo....

Mijn ex-kwpn-er: stamboekmerrie, Amethist X Important, moeder veulenboek, rest geen idee. 1.60 m(volgens stamboek), B-springen met winstpunt, l dressuur met winstpunt, weinig concoursen gelopen. Sjieke merrie, bomproof, eerlijk, braaf, mak. 3 maand weide en hup zo weer voor de koets, onder het zadel perfect (klein kind erop en ze verzet geen been, ver gevorderde erop en die werd er druk mee) Aan de straatstenen niet te slijten, lag niet aan het paardje, meer aan de prijs (was te laag, kon dus niet wat zijn) Is uiteindelijk verkocht naar lieve mensen waar moeder en dochter er mee rondhobbelen in de lessen en in het bos, doet het netjes op concoursen (onderlinge wedstrijdjes dat wel). Ze stond bij ons aan huis, dus mond op mond reclame was er niet bij, ben er ook nooit mee op les geweest of concours.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 01:21

De mensen die nu zo ontzettend in de schulden zitten, zaten dat ook al voor de invoering van de euro. Er zullen altijd mensen zijn die dik boven hun stand leven.
Bij ons worden ook nog gewoon paarden gekocht en verkocht, geen enkel punt hoor. Op het moment ben ik ook op zoek naar een paard, maar die krengen worden gewoon voor je neus weggekocht Boos!.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 01:49

Mijn vorige reactie was naar aanleiding van het antwoord van Fitzroy.

Prijzen nog iets gestegen na de invoering van de euro...
Merrie gekocht, vlak voor de invoering van de euro.
Kwalitatief dezelfde merries staan nu te koop voor hetzelfde getal maar dan met de euro ervoor.....dus 220 % duurder.
En dan kijk ik verder dan marktplaats en informeer bij fokkers en vraag daar of ze wat weten, hobbel naar keuringen ed.....
En het zijn niet allen de paarden. ook honden en oa postduiven, die worden ook geveild voor bedragen die eerst in guldens werden betaalt.
En ik denk dat mensen door horen en zien, absurde bedragen vragen voor dieren die in de ogen van mensen die nog steeds terugrekenen naar guldens enorm hoog zijn.
en ja, voor de euro kocht een paardje niet omdat het vastzat op 500 gulden, en nu omdat het vastzit op 200 euro..... omdat op dat moment het paardje in mijn ogen niet meer waard is en niet omdat ik dan mijn budget te boven ga of het geld er niet voor heb (tenminste niet voor dat paardje)


En Lovely: de mensen die voor de invoering van de euro (diep) in de schulden zaten zullen inderdaad na invoering nog in de schulden zitten, maar niet omdat ze boven hun stand leven,maar omdat ze schulden nog niet (geheel) afgelost zullen hebben. Daarbij komen er mensen bij die grote schulden hebben en niet doordat ze bewust boven hun stand leven maar eerder omdat ze de gelegenheid wordt geboden om zich in de schulden te werken en die gelegenheid is zeer aantrekkelijk en dan vooral voor jonge mensen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 01:59

Alane, mensen die zich makkelijk diep in de schulden steken, doen dus iets niet goed. Als je door je dagelijkse boodschapjes in de schulden komt, dan doe je zeker iets niet goed. Als je in de schulden raakt omdat je per se allerlei spullen moet hebben en de waarde van geld vergeet, dan doe je ook iets niet goed.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 02:22

Bekijk het eens anders:
Je woont samen en je wasmachine is stuk, en je hebt op dat moment het geld niet om een nieuwe/andere te kopen.
Heb je daar een catalogus liggen van een postorder bedrijf, afbetaling in termijnen..ideaal toch, en helemaal als daarbij nog (na de aankoop van die wasmachine) een brief bijzit dat je kredietwaardigheid toch wel even 5000 euro is, tjee, kan ik toch een droger kopen, en die magnetron is ook wel ahndig omdat partner in ploegen werkt...En hups schieten de maandelijkse lasten de lucht in, naief ja, gelegenheid is er..... en je hebt het nodig of zou het anders niet kopen...
Voorschot vragen bij de uitkerende instantie, om wat voor reden dan ook, volgende maand centjes te kort, op tv lage rentes bij leningen, even informeren en..... schulden tot en met.
Effen uitproberen bij banken in hoeverre ze in Tiel navragen, 1e dag 5000 geleend, 2e dag andere bank wederom 5000 geleend, 3e dag weer een andere bank weer 5000 geleend..... zij hebben het geld op een rekeking geparkeerd gewoon om te kijken of het kon....
Gelegenheid is er, en daarnaast de trots (niet informeren bij ouders, vrienden of wat dan ook) en ach die 30 euro meer per maand....
En dit zijn geen verzonnen voorbeelden maar praktijkgevallen...

Maar dit was even off-topic.... blijf bij mijn standpunt(en): markt slecht, hoge prijzen voor paarden, geen naam of faam = geen koper dus zeer lage prijs of slecht verkoopbaar, uitzonderingen bevestigen de regel, Broden zijn wel duurder geworden, heb geen behoefte aan villa met zwembad (kom nu al tijd tekort, en zal dan ook nog moeten zwemmen), schulden niet altijd eigen schuld, ons huisje is nu meer waard dan toen we het gekocht hebben en ik wil niet verhuizen, en dan alles even in willekeurige volgorde en sorry als ik iets vergeten ben Haha! )

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 10:16

PhiaBink"]
Veel mensen komen zonder dat hun er wat aan kunnen doen in de schulden. Kijk eens wat je tegenwoordig aan gemeentebelasting betaal, en dan nog de tig waterschappen hier, de vuilophaal/riool belasting. Ik denk dat we dit jaar iets van 2000 euro aan die belastingen kwijt waren. We schrikken ons rot elk jaar. Zo kan je ook in de problemen komen. Onze gemeente is dan nog 1 van de goedkoopste van Nederland, laat staan wat je betaal als je ergens anders woont.
Salarissen zijn niet verdubbeld, etenswaren en levensbehoefte wel. Dus de schuld ligt niet altijd bij de mensen zelf.
Dat de euro hier is gekomen, zijn heel veel, partikulieren en bedrijven, dus zonder dat ze er wat aan kunnen doen failliet gegaan.

Een leuk paard koste voor de euro 8000 gulden, datzelfde paard kost nu 8000 euro. Dat is wel 17600 gulden
[/quote]
Maar zelfs al kostten de paarden nog de helft Phia, dan NOG gaven de mensen het niet. Om hetgeen wat je daarboven zegt: ze kunnen bijna niets meer. Ik heb allerlei paarden en ponies voor mensen geadverteerd, in allerlei prijsklasses, leuke beesten, echt niet te veel geld, sommige zelfs voor heel weinig (leuke 3 jr. new forest merrie zonder papieren, drachtig, voor nog geen 1000 euro, een leuke 9 jr. NRPS merrie, 1.56m met hele goede papieren, M2 gereden, chique, voor slechts 1500 euro) en geen hond die ook maar belt.


[quote="Lovely"]
Veel mensen komen zonder dat hun er wat aan kunnen doen in de schulden. Kijk eens wat je tegenwoordig aan gemeentebelasting betaal, en dan nog de tig waterschappen hier, de vuilophaal/riool belasting. Ik denk dat we dit jaar iets van 2000 euro aan die belastingen kwijt waren. We schrikken ons rot elk jaar. Zo kan je ook in de problemen komen. Onze gemeente is dan nog 1 van de goedkoopste van Nederland, laat staan wat je betaal als je ergens anders woont.
Salarissen zijn niet verdubbeld, etenswaren en levensbehoefte wel. Dus de schuld ligt niet altijd bij de mensen zelf.
Dat de euro hier is gekomen, zijn heel veel, partikulieren en bedrijven, dus zonder dat ze er wat aan kunnen doen failliet gegaan.

Een leuk paard koste voor de euro 8000 gulden, datzelfde paard kost nu 8000 euro. Dat is wel 17600 gulden
[/quote]
Maar zelfs al kostten de paarden nog de helft Phia, dan NOG gaven de mensen het niet. Om hetgeen wat je daarboven zegt: ze kunnen bijna niets meer. Ik heb allerlei paarden en ponies voor mensen geadverteerd, in allerlei prijsklasses, leuke beesten, echt niet te veel geld, sommige zelfs voor heel weinig (leuke 3 jr. new forest merrie zonder papieren, drachtig, voor nog geen 1000 euro, een leuke 9 jr. NRPS merrie, 1.56m met hele goede papieren, M2 gereden, chique, voor slechts 1500 euro) en geen hond die ook maar belt.

[quote="Lovely schreef:
De mensen die nu zo ontzettend in de schulden zitten, zaten dat ook al voor de invoering van de euro. Er zullen altijd mensen zijn die dik boven hun stand leven.
(.
Mensen zaten altijd wel in de schulden ja, maar die euro heeft ze het laatste duwtje gegeven naar het faillisement. het is ook wel hun eigen schuld om zo tegen het randje te gaan. Maar die euro duwde ze er over heen. Dat hadden ze denk ik niet ingecalculeerd.
en zo zijn er heel veel hoor. Nu meer dan ooit.
Laatst bijgewerkt door Desiree op 21-11-03 10:25, in het totaal 3 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 10:20

Alane, het voorbeeld dat je geeft is vaak wel praktijk, dat weet ik. Maar dat neemt niet weg dat mensen die er zo mee om gaan, gewoon dom bezig zijn. Een droger kopen omdat je er geld voor kunt lenen is gewoon dom.
Met de invoering van de euro leek 5000 niet meer zoveel. De kunst is om in te zien dat de waarde van 10, 100 en 1000 en alle andere getallen nu echt anders is.

Fitzroy

Berichten: 25104
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 10:34

Ik zal wel in de verkeerde kringen verkeren, dames. Sorry dat ik dan een verkeerd beeld heb gekregen van de markt. Knipoog Zoals ik al zei: bij ons op stal merk ik er iig nog niets van, zowel de binnen- als buitenlandse markt loopt lekker.