Ga morgen een andalusier kopen!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 17:08

cloris schreef:
Citaat:
Vooral zijn brandmerk aan de hand daarvan wil ik uitzoeken waar hij vandaan komt en zijn papieren zien te achterhalen


Pffiew papieren achterhalen? daar wens ik je heel veel sucses mee, als ze niet bij je paard zitten krijg je ze denk ik ook nooit meer, zeker niet wanneer ze nog ergens in Spanje (als hij daar vandaan komt) moeten liggen.


Idd, ALS hij al papieren heeft, is het bijna onmogelijk ze terug te krijgen als je noch zijn vader, noch zijn moeder weet. Je kan eventueel zijn genotype laten bepalen, maar ik denk niet dat de Yeguada Militar erop zit te wachten om ALLE goedgekeurde merries en hengsten af te gaan om te zien of ze matchen met zijn genotype... Dat is zoeken naar een speld in een hooiberg. Ik zou er niet op rekenen dat er papieren bijzitten, anders had de vorige eigenaar die wel meegegeven. Een paard met zo'n groen papiertje is, raar maar waar, toch minsten twee keer zo veel waard (of beter: daar vragen ze twee keer zo veel voor) als eentje zonder...

Het gaat trouwens volgens mij nog steeds niet over een Andalusier, maar dan eerder over een Lusitano, en daar weet ik te weinig van om je te kunnen helpen met het stamboek.

Aan de hand van de foto's denk ik wel dat je nog wat kan maken van deze man! Hoe groot is hij ongeveer?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 17:12

[quote="Idra"][quote="cloris"][quote]

Het gaat trouwens volgens mij nog steeds niet over een Andalusier, maar dan eerder over een Lusitano
quote]

Ik zat ook al te kijken, volgens mij heeft hij idd eerder trekjes van een lusitano dan van een Anda Scheve mond

Maarem... Je onderschrift: Haflinger te koop! Verward

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 17:15

Ik kan het verschil NIET zien tussen een Andalusier en een Lusitano... Voor mij zijn het twee identieke rassen, met elk hun verschillen types (de meer barokke en de meer rijtypische).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 17:24

Er zijn wel degelijk verschillen! Kijk alleen maar eens naar de bouw:

Lusitano:
Afbeelding

Andalusier:
Afbeelding

Kijk ook maar eens naarhet hoofd Lachen

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 17:32

Nou ja, dit is dus een voorbeeld van het meer barokke type bij de Lusitano boven, en het meer rijtypische type van de andalusier beneden... Ik durf te wedden dat als ik hier 10 foto's neerzet van Anda's en Lusi's, het verschil niet te zien is... Lachen

Maar goed, dit alles is geheel off-topic.

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 18:15

Nou ik vind 'm helemaal nog niet zo verkeerd! Kan best wat moois van gemaakt worden. Maar mag ik even een heel banketstaaf vraag stellen? Heb je de da even laten kijken of ie soms gechipped is? Omdat hij dus niet lelijk is, schijnt goed gezond te zijn, beetje mager, maar dat geeft niet. Dan ga ik mij altijd heel hard af vragen waar komt dit beestje oorspronkelijk vandaan? Niet toevallig ergens uit een wei "ontsnapt"?
Begrijp me niet verkeerd, ik wens je alle geluk toe met deze jongen, en ik had denk ik het zelfde gedaan als jij! Lekker oplappen die boel, en goed verwennen! OK dan!

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 18:16

misschien dat als je hier je foto heen maild dat ze je kunnen helpen:www.centro-lusitano.nl

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 18:16

ps ik ga voor het barokke type als ik dit zo zie.
Doe mij maar een mega nek en een dikke kont Tong uitsteken

Alja

Berichten: 25616
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 22:19

vind hem wel leuk maar ben je nu niet bang dat er iets raars met je haf gaat gebeuren omdat je hem daar zo hebt achtergelaten???

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 22:36

Idra schreef:
Ik kan het verschil NIET zien tussen een Andalusier en een Lusitano... Voor mij zijn het twee identieke rassen, met elk hun verschillen types (de meer barokke en de meer rijtypische).


Klopt idd Indra. Het Andalusier- en Lusitanostamboek zijn zelfs pas sinds een aantal jaren gescheiden, daarvoor was het gewoon 1 stamboek. Het zegt eigenlijk alleen wat over het land van herkomst. Andalusiers = Spanje, Lusitano's = Portugal. Ongetwijfeld zullen er inmiddels bepaalde dingen doorgefokt worden bij de "verschillende" rassen.

Weer ontopic; ik vind dat paardje er helemaal niet slecht uitzien, voor zover je dat op een foto kunt gekijken.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 22:37

Idra schreef:
Een brandmerk op zijn RECHTERBIL? Ben je zeker? Want dan heb je geen Andalusier, bij Andalusische hengsten staat het brandmerk namelijk steeds op de linkerbil Lachen Bij merries staat het op de rechter. Ik denk dat het bij Lusitano's WEL op de rechterbil is, maar daar ben ik niet zeker van, daarvoor verwijs ik je door naar Lusitano-kenners. Zou wel handig zijn om te weten bij welk stamboek je aanvraag moet gaan doen als je papieren wilt.


Bij de Lusi's van de fokster van Xen stond het brandmerk steeds op de rechterbil. (toch van zij die gebrandmerkt waren)

Al kom ik dit tegen op een site waar enkele brandmerken staan Verward

Citaat:
Les Fers sont des graphismes qui ont pour fonction d'identifier les naisseurs. Les chevaux sont marqués sur la gauche (Contrairement au Pure Race Espagnol marqués sur la droite). La recherche est longue et difficile. Les fers non encore identifiés sont marqués NI.


Die zeggen dus weer het omgekeerde (of verwar ik gauche en droite? Haha!)
In ieder geval stond het bij de Lusi's die ik ken allemaal rechts, die kwamen uit Portugal bij "bekende" fokkers (niet de keuterboer met 2 paarden Knipoog ) dus die zullen het ook wel juist hebben gedaan Tong uitsteken

Citaat:
En die cijfers... geen idee wat die betekenen, ik heb nog nooit een anda gezien met cijfers op zijn bil.
Succes!!


Het was even zoeken maar TADAAA! Haha!

Een rasechte Cartujana hengst met 3 cijfers op zijn RECHTERbil.
Deze foto is gemaakt tijdens die optredens in het sportpaleis een tijdje terug. Deze hengst is niet de enige met cijfers, er waren er nog een paar.
Tis overigens een soort identificatie nummer heb ik me laten vertellen, als de veulens in het land van herkomst "de bergen worden ingestuurd" met z'n allen om op te groeien weten ze later wie wie is aan de hand van de nummers.
Queijo (paps van Xen en een Lusitano hengst, géén Anda) die had dat in z'n hals.

De Andalusier (Cartujana om precies te zijn)

Afbeelding

En dit is Queijo, een Lusitano met een lelijk groot nummer 50 in z'n hals

Afbeelding

Wat de jouw nou is, geen idee Verward

Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 00:26

Idra"]
Een paard met zo'n groen papiertje is, raar maar waar, toch minsten twee keer zo veel waard (of beter: daar vragen ze twee keer zo veel voor) als eentje zonder...
[/quote]

Dat groene papiertje is de 'tarjeta sanitairia', het verplichte identificatiebewijs van élk paard hier in Spanje. Hoort bij het paard, zonder mág niet.
Het afstammingsbewijs van het Ministerie van Defensie, dat het stamboek beheert, maakt een andalusiër tot een P.R.E. en een dergelijk ingeschreven, escrito, paard kost minimaal zes tot tien keer zoveel als een paard met alleen een groene kaart. Een goedgekeurde, apto, P.R.E. is nog weer eens significant meer waard met de hemel als limiet.
'Waard' omschrijf je correct.
Nog een weekje en dan..... is de SICAB OK dan!

[quote="Idra schreef:
Ik kan het verschil NIET zien tussen een Andalusier en een Lusitano... Voor mij zijn het twee identieke rassen, met elk hun verschillen types (de meer barokke en de meer rijtypische).

Maak er maar dríe van weet je nog Knipoog

Wat 'het' paard betreft: kan ik niet veel over zeggen.
- Ziet er wél heel mager uit
- Kijk eens goed naar zijn gebit
- Meet zijn pijpomvang eens
Geef hem verder maar, uiteraard gedoseerd, wat opbeurends te eten. Ruim weidehooi met complete halm is uitstekend. Hoeft hij geen krachtvoer. Bekijk dan over een paar maanden zijn karakter nóg eens Haha! Als hij zelfs maar voor een déél andalusiër (lusitano, berber) is ga je dat merken Haha! Haha!

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 02:12

Huertecilla"]
[quote="Idra schreef:
Een paard met zo'n groen papiertje is, raar maar waar, toch minsten twee keer zo veel waard (of beter: daar vragen ze twee keer zo veel voor) als eentje zonder...


Dat groene papiertje is de 'tarjeta sanitairia', het verplichte identificatiebewijs van élk paard hier in Spanje. Hoort bij het paard, zonder mág niet.
Het afstammingsbewijs van het Ministerie van Defensie, dat het stamboek beheert, maakt een andalusiër tot een P.R.E. en een dergelijk ingeschreven, escrito, paard kost minimaal zes tot tien keer zoveel als een paard met alleen een groene kaart. Een goedgekeurde, apto, P.R.E. is nog weer eens significant meer waard met de hemel als limiet.
'Waard' omschrijf je correct.
Nog een weekje en dan..... is de SICAB OK dan!

[/quote]

Ja, maar ik doelde op het papiertje van het ministerie van defensie, dat is namelijk ook groen Haha!

En ik ben nog niet (lees: geen) veel hengsten tegengekomen met papieren de NIET APTO waren, dus vlgs mij doet die Apto stempel niet zo veel aan de prijs... Als je een hengst met papieren niet Apto krijgt, is hij in mijn ogen kwalitatief niet 100% Tong uitsteken
Dat Apto-ding is volgens mij maar een formaliteit, gewoon wat omtrekken meten en klaar is kees!

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 11:48

Ahaaa fotos gezien.. ik vind em dus wel mager, of eerder een beetje scharminkelig om het zo maar even te zeggen, geen spieren, geen vet... maar daar kan je idd wat aan doen Knipoog
Staat hij nou zo of heeft hij een beetje een karperrug?
Veel plezier met je paardje, ben benieuwd hoe hij er straks uitziet als hij een tijdje de goede verzorging krijgt

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 12:32

Waar staat die foto dan?

Ann

Berichten: 13308
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 12:37

Op de vorige pagina, Cornelie Lachen

melissa20

Berichten: 279
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 13:55

wat een verhaal als ik alles zo lees. Ik vertrouw het echt voor geen meter eigenlijk. Ik zou dus nooit zomaar mijn paardje naar een handelaar brengen als je hem particulier verkoopt krijg je er toch veel meer voor. Ik hoop dat het goed afloopt voor je haf maarik heb zo mijn twijfels hoor.
Verder zou ik dit paardje eerst eens goed ontwormen met equimax

vicky

Berichten: 3132
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Rijnsburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-03 14:11

Sammm schreef:
Echt mager vind ik hem idd niet. Mar gelukkig is het allemaal goed afgelopen.
Maar heb je je haf zomaar ingeruild voor een paard die je nog nieteens hebt bereden? Scheve mond

ja heb zo geruild maar de haf is ook pas 2,5 had ik pas 2 keer opgezeten.

vicky

Berichten: 3132
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Rijnsburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-03 14:28

hallo allemaal
ben nog niet veel verder met de speurtocht van zijn brandmerk. Het zijn echt veel verschillende daar ben ik wel achter. Tja en of het nu dus een anda of lusitano is? Ik weet het niet zie het verschil ook niet zo ben ook niet bekend met de rassen. Bij mij in de buurt zit iemand met lusitano`s daar ga ik ook nog even langs, wie weet kan hij me vertellen wat het is. In ieder geval is de smid geweest en staat weer goed op ze voetjes. De smid denkt dat hij ongeveer 12 is.
Vandaag komt ook de DA, afwachten maar wat hij zegt. Ik ga dus idd laten kijken of hij al gechipt is. ik hoop het maar word de zoektocht misschien weer wat makkelijker.
De wormenkuren liggen al klaar en vandaag nog even een vitaminestoot halen.

vicky

Berichten: 3132
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Rijnsburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-03 14:44

email gehad van oude eigenaar, met de haf gaat het prima en hij is nog verder aan het zoeken waar de hengst vandaan komt. Hij denkt dat het toch een anda is. Hij heeft in ieder geval gestaan bij een man die altijd in de telegraaf adverteerdt met allerlei pups. Hij komt ook uit belgie. Maar van hem zijn we ook nog niks wijzer geworden is echt zo`n super foute handelaar.

vicky

Berichten: 3132
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Rijnsburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-03 14:47

Sammm"]
[quote="Idra"][quote="cloris schreef:
Citaat:


Maarem... Je onderschrift: Haflinger te koop! Verward

moet hem nog even veranderen.
Ohja nu de naam nog Bonito, of Ravell? Als hij niet gechipt is laat ik dat vandaag doen. Dus geef je mening maar welke naam het moet worden Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 16:55

vicky"]
[quote="Sammm"][quote="Idra"]
[quote="cloris schreef:
Citaat:


Maarem... Je onderschrift: Haflinger te koop! Verward

moet hem nog even veranderen.
Ohja nu de naam nog Bonito, of Ravell? Als hij niet gechipt is laat ik dat vandaag doen. Dus geef je mening maar welke naam het moet worden Haha!



Dan zal ik Bonito doen.
Wat ik trouwens ook een mooie naam vind voor zo'n paard is Bolero. Ik kende twee ponys die echt een Anda-type waren, en die heette Bolero (ruin) en Gitana (merrie). Lachen

Splash_

Berichten: 12350
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Bij Spot <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 17:12

Ravell.. leuke naam man Knipoog Bonito is saai , past niet bij hem , Ravell is Stoer !!!

Samantha ! Lovers Splash Boos!

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 17:16

SpLaSh_ schreef:
Ravell.. leuke naam man Knipoog Bonito is saai , past niet bij hem , Ravell is Stoer !!!

Helemaal mee eens!!! Haha!

Tropico
Berichten: 1333
Geregistreerd: 18-11-03
Woonplaats: In een hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 17:18

maar je ruilt je hafmerrie tegen een ander paard maar als dat paard er zo slecht aan toe is waarom stuur je jou paard er dan naar toe dat is toch zielig straks is zij er ook zo aan toe Verward