Parcoursverkennen, iets aparts om naar te kijken!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-13 19:14

De laatste tijd heb ik een beetje een nieuwe hobby gekregen, het schrijven van columns op Facebook.
Op mijn laatste heb ik echt zo veel leuk reacties gekregen, dat ik de mensen op Bokt het ook wil laten lezen.
Neem dit vooral met een korrel zout, ik ben zelf professioneel met de springsport bezig en maak me dus wekelijks 'schuldig' aan de dingen die ik beschrijf.
Als jullie dit ook leuk vinden om te lezen, dan heb ik nog wel een aantal lollige stukjes op mijn pc staan, die ik dan ook een keer kan posten. Tips zijn ook welkom, al weet ik al dat mijn Nederlandse gramatica niet perfect is. Verder is dit echt puur hobbymatig.
Veel leesplezier!

Mensen in de paardenwereld blijft toch een apart slag volk, met grappige gewoontes wat leuk is om naar te kijken. Zo geeft bijvoorbeeld het parcoursverkennen een heel geinig beeld. Paardenmensen zullen nu denken: Hoezo dat dan? Maar voor mensen die dat spelleke voor het eerst zien gebeuren moet het toch wel een hele aparte gewaarwording zijn.
Voor mijn Facebookvriendjes die niks met de paardensport hebben: de deelnemers van een springwedstrijd verkennen te voet het parcours dat ze later met hun paard gaan rijden, om alvast de volgorde, plaats en afstanden tussen de hindernissen te leren kennen en onderweg dus geen TomTom meer nodig te hebben om in de kortste route de finish te bereiken.

Wanneer het parcours word vrijgegeven voor verkenning dan luid de jury een bel, alsof er een ronde van een bokswedstrijd gaat beginnen. Het ziet er dan uit alsof er van alle kanten verdwaalde schaapjes de ring in komen sjokken, ze kijken, zoeken en mekkeren een beetje om zich heen totdat hindernis 1 door een van de schaapjes ontdekt word en de beestjes zich tot een kudde gaan vormen, die dan vervolgens een beetje rommelig door elkaar heen aan de wandel gaat.

Dan komen ze vroeg of laat bij een hindernis waarna ze met z’n allen, als moeder gans met haar ganzenkuikens, in een rijtje achter elkaar gaan lopen, in een soort reuzenpas. Ze doen dit om het aantal galopsprongen, dat het paard tussen de hindernissen kan gaan maken, te bepalen. Al haalt een reuze mensenpas het natuurlijk nooit bij een galopsprong van een paard!
Deze reuzenpas doet elke ruiter op zijn eigen manier, de ene zwaait heel heftig met zijn armen, de ander schud zijn lichaam bij elke pas heftig op en neer, sommige doen dat beide en weer andere zien al dat gezwaai en geschud, vinden dit er gek uitzien en houden daarom hun bovenlichaam erg rechtop en stijf en de handen diep in de zakken van de rijbroek, zodat daar dan meteen, heel praktisch, stiekem wat gekrast kan worden wanneer dat nodig is.

Bij velen volgt er op de reuzenpas het balkje wiebelen. De passen worden gemaakt tot aan een hindernis en dan reikt de hand naar de bovenste balk om die een aantal keer op en neer te wiebelen. De functie hiervan weet ik niet precies, het zal wel zijn om die reuzenpas even van je af te schudden en het ziet er in ieder geval erg lollig uit! Als één man hiermee begint, doet de rest dit meestal ook.

Aan het einde van het parcours vormt het grootste deel van de uiteen gevallen kudde weer een geheel, om te overleggen wat men van het parcours vind, wat de resultaten van de reuzenpas en het balkje wiebelen is en om gewoon nog wat slap te zeveren.
Meestal verlaten dan snel genoeg steeds dezelfde types de kudde, om de parcoursbouwer op te zoeken en over het parcours te klagen. De parcoursbouwer weet dit ook, dus die probeert meestal de grote verdwijntruc of een andere ontsnappingspoging uit te halen om dit te ontwijken. Wanneer dit niet lukt zal hij dit beklag moeten ondergaan, trucs met tenen onder de meetlat uit moeten halen om de hindernissen lager te laten lijken, discussiëren over de wendingen en lijnen van het parcours met die ruiters, ze proberen te negeren, net doen alsof hij iets gaat veranderen of net doen alsof hij heel druk is met de tekening van het volgende parcours, want 9 van de 10 keer vind hij het gezeur maar onzin en daar heeft ie vaak gelijk in.

Zo blijft iedereen dan maar wat door elkaar lopen, de reuzenpas en het balkje wiebelen overnieuw doen, ouwehoeren en treuzelen totdat de jury de bel luid voor de volgende boksronde, zodat dan de eerst startende ruiter met zijn paard, de laatste ruiters te voet de ring uit komt drijven als een cowboy die een kudde runderen de stal in stuurt.

Wanneer je eens de tijd neemt om dit alles met leken ogen te bekijken is dit een prachtig en heel vreemd schouwspel en dat vaak een keer of vijf op een concoursdag.
Wedstrijd rijden en bezoeken kan echt zo saai of leuk zijn als je het zelf maakt!

LisanneEXx

Re: Parcoursverkennen, iets aparts om naar te kijken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 20:06

haha wauw LIKE KNOP!
leuk gemaakt!

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 20:10

Ik als niet-springruiter vind dit ook erg grappig :')

Tamara1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 20:11

Heel leuk geschreven! :D

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 20:15

Super leuk geschreven! Je vergelijkingen zijn erg leuk en het is echt een origineel geheel. Er zitten wel wat spel- en stijlfouten in (maar he, docent in opleiding dus ik ben ook wel een pietje precies hoor, het is zeker niet slecht geschreven!). Ik weet niet of het je helpt, maar soms haal je er zelf gemakkelijker fouten uit als je het stukje even een dag of een paar dagen weglegt en het dan probeert te lezen alsof je het voor het eerst ziet. Om maar een simpel voorbeeldje te noemen:

'met grappige gewoontes wat leuk is om naar te kijken'

'Grappigen gewoontes' is meervoud en daar plak je dan 'is' in enkelvoud achter. De kans is groot dat als je daar overheen leest je zelf al denkt van he, wat klopt er nou niet. Terwijl als je 'grappige gewoontes die leuk zijn om naar te kijken' schrijft je er ineens wel soepel overheen leest.

*Leraar knop uit*

Het stukje over de parcoursbouwer is echt heel erg leuk :D

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 20:28

leuk hoor

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-13 20:31

Bedankt allemaal!

Esther, bedankt voor de tip! Meestal lees ik het idd wel een aantal keer over, maar kan dan ff net niet de fout ontdekken. Nederlands op school is voor mij zo lang geleden en na school heb ik niet meer veel hoeven schrijven, dus de grammatica is verwaterd. Ik zou eigenlijk eens een opfriscursus moeten doen. Weet je iets? Een eenvoudig boek, website of online cursus die de basis weer wat opkrikt?

Tezzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 20:32

Super leuk om te lezen!!
Dit vraagt naar meer :)

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 20:36

Haha, ik kwam 'm vanochtend, of gisteravond... tegen op Facebook! Ik vind 'm echt leuk! :j

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 20:36

super leukk zeg!! Ik wil meeerr

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 20:37

Erg grappig geschreven :D

lis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 20:41

Ontzettend leuk geschreven!
Heb je nog meer? =)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 20:45

Cursussen zou ik zo niet durven zeggen, maar er zijn wel verschillende spelletjes te vinden zoals woordenhaai en taalzee. Die zijn eigenlijk ontwikkeld om (voornamelijk) kinderen met taalproblemen te helpen oefenen, maar in principe behandelen ze gewoon de basis van taal. Je moet het maar net leuk vinden, ik vind zelf bv Taalzee wel heel grappig maar kan me ook voorstellen dat veel volwassenen het te kinderachtig vinden hoor.
Anders kom je denk ik al snel op een NTI/NCOI cursus uit of iets wat daarop lijkt (thuiscursussen).

Handig om erbij te zetten :z Zijn gewoon te vinden op internet incl demo-versie.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 20:50

Aaah, superleuk!!!

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-13 20:52

Bedankt, ik zal eens beginnen met de spelletjes!
Ik zal de andere stukjes eens opzoeken. Als dit topic afgezakt is, dan zal ik die een keer posten.

Tnx voor de leuke reacties allemaal!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 20:55

Schoentje: Post die hier erbij. Me like! :))
Je eigen column-topic.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 20:55

Beetje als de man-van. Vind ik ook zo geniaal.

xMazzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 20:59

Wat ontzettend leuk!
Mijn moeder herkende zich er heeeel erg in haha, van de eerste keren dat ze mee ging op concour!

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 20:59

Dit:
Citaat:
Wanneer het parcours word vrijgegeven voor verkenning dan luid de jury een bel, alsof er een ronde van een bokswedstrijd gaat beginnen. Het ziet er dan uit alsof er van alle kanten verdwaalde schaapjes de ring in komen sjokken, ze kijken, zoeken en mekkeren een beetje om zich heen totdat hindernis 1 door een van de schaapjes ontdekt word en de beestjes zich tot een kudde gaan vormen, die dan vervolgens een beetje rommelig door elkaar heen aan de wandel gaat.

En dat over de parcoursbouwer vind ik zóóó grappig! _O-

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 21:00

_O-

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 21:01

Verwoord precies wat ik iedere keer zie, ookal sprong ik zelf ook wel eens onderling :=

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 21:07

haha, wat leuk!
Ga vooral door met columns schrijven, ik lees graag meer!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 22:07

Ik vind ze leuk, meer?

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 22:13

Heel leuk geschreven! Ik wil meer. :D

Probeer een beetje op je werkwoordsvormen te letten, het is bijvoorbeeld vindt hij en niet vind hij. Maar het stoort niet of zo, inhoud is belangrijker dan spelling. :j

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 22:13

Geweldig! Mijn ouders begrepen het nooit en zijn er maar foto's van gaan maken... Heb meer foto's van mensen die door de ring lopen al dan niet vergezeld met koffie dan van de wedstrijd zelf...