Stekelvos of roodschimmel...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Roxxie
Berichten: 1082
Geregistreerd: 08-06-03

Stekelvos of roodschimmel...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-03 15:02

Wat is nou precies een stekelvos en wat is een roodschimmel..
Mij hebben ze na veel gedoe verteld dat ik een stekelvos heb..
Nu ken ik iemand en die heeft een paard die precies het zelfde gekleurd is als die van mij maar die wordt echt kwaad als je zegt dat ze een stekelvos heeft Clown want zij zegt dat het een roodschimmel is..
Kan iemand precies omschrijven wat een roodschimmel is en wat een stekelvos is...


kjcm

Berichten: 888
Geregistreerd: 04-06-03
Woonplaats: ergens waar jij niet bent.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 15:08

een stekelvos of stekelharige vos is een vos met witte puntjes op het einde van de haren van de dekvacht een roodschimmel is een schimmel met heel veel wit of grijs haar en dan zit er door de dekvacht weer donkere haren (dus rode of vos kleurige haren) heen net als een blauwschimmel die heeft heel veel donkere haren door de witte haren heen.dahct ik zo Lachen

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 15:15

Een stekelvos heeft wat witte haren door haar vosvacht, een vos-schimmel word steeds witter en uiteindelijk helemaal wit.

http://www.lindasminiatures.com
Minipaarden met uitstraling, exterieur, beweging en een bijzondere kleur!

Roxxie
Berichten: 1082
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-03 15:24

Okee dan heb ik dus mooi gelijk Haha! ... En heb ik het ook goed met wat ik dacht over die kleurtjes Schijnheilig

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 18:50

Ok Meavey ik wil hier wel een aanvullig opgeven.

Rood en bruinschimmels worden ook vaak zo genoemd terwijl ze eigenlijk rode of bruine roannen zijn. Deze paarden wisselen per seizoen van overwegend bruin of rood naar overwegend schimmel. Deze hebben echter altijd donker gekleurde manen en staart en donkere benen en een overwegend donker gekleurd hoofd. ZIj blijven echter tot hun dood deze kleur, hooguit worden de paardennet als bij mensen wat grijzer als ze ouder worden. Deze kleur komt heel veel voor bij Belgische trekpaarden en Zeeuwen.

ik heb zelf een bruine roan merrie gehad en een rode (worteltjeskleurige) roan ruin gehad.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 18:53

Er is natuurlijk ook nog zoiets al een vos-roan ook wel vos-moorkopschimmel genoemd, bij deze paarden zijn het hoofd en de benen vaan gewoon vos.
http://www.equinecolor.com/roan.html


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: amandananana, FCSA, inge_romeo, Mieke, Natascha, PeanutGuapa, xSannee en 162 bezoekers