Hechten paarden zich aan....

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 20:03

Ik herken dit zeker wel. kasmeria is echt aan me gehecht. Zodra ze m'n brommer hoort gaan die oortjes gespitst. Als ik binnenkom zie ik haar al kijken waar ik blijf en als ze mij ziet hinnikt ze. Ik moet ook eerst met haar kroelen voordat ik wat kan doen. Behalve als ze hengstig is, want dan moet ik zo snel mogelijk poetsen en opzadelen anders wordt ze sacho.
Na het rijden ook, dan legt ze haar hoofd op m'n schouder en is ze hartstikke aanhankelijk.
Ik weet dus bijna zeker wel dat ze aan me gehecht s, want de enige andere op deze wereld waarbij ze dit doe is de eigenaar. De rest is bijzaak, die bestaan allemaal niet.
Echt leuk!!

Mist

Berichten: 9486
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 20:24

Ikkem schreef:
Als een paard in een vreemde omgeving is, wil hij graag bij iemand in de buurt zijn die voor hem bekent is, en dit kan een mens zijn, maar net zo goed een ander paard die hij kent. net als dat er gevaar dreigt zoeken ze bescherming bij de leider van de kudde. Paarden zien hun baasje vaak als leider


Ik neem aan dat je op mij reageert ? en ik wil je geen ongelijk geven of zo, maar ik weet het eigenlijk niet zo zeker. Mijn moeder- die het paard al 17 jaar eten had gegeven (voordat ik uit huis ging) had ze vast toen ik naar mijn vader ging. Toen ik op vakantie ging was het ook mijn moeder die in mijn huis woonde en de paarden verzorgde...dus zeker geen vreemde!
Het is natuurlijk in mijn geval wel zo dat ik mijn paarden al beide 15 jaar )aan huis) heb.

Cars

Berichten: 1929
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 20:30

Ik denk niet echt dat een paard aan zijn baas hecht...ik hoop het wel,maar toen Quint zadelmak gemaakt werd en ik na een week naar hem toe ging bromde hij toen ik zijn stal in kwam...maar naar degene die hem zadelmak maakte(en de voerbeker vasthield) bromde hij ook Bloos! ......

Ik heb wel het tegenovergestelde meegemaakt...mijn vroegere bijrijdpaardje(lief met rijden maar apart in omgang mede door de klappen die hij opgevangen had van zijn vorige eigenaar).
Ik was aan het rijden en hij raakte steeds meer opgefokt....ik had niets in de gaten en dacht aan een sjacherijige bui van hem......nadat we gereden hadden en ik langs een vrouw liep(stond bij de bak en kwam naar hem toe lopen) viel hij toch uit(oren in plat de nek,tanden bloot) paniek bij mij....hardstikke pissed op Pancera(zo heete hij)....hoorde ik in de kantine dat die vrouw zijn vorige baas was geweest Boos! .

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 22:54

Ik denk dat het kan, hechten aan.....
Mijn jonge paard (4,5 jaar) herkent me, maar is denk ik niet aan me gehecht (hij weet wel dat als ik kom, we iets boeiends doen)
Mijn pony mist me echt zoals mijn hond me mist. De pony is wel erg eenkennig
Voorbeeld 1: Hij komt nooit naar het hek als hij minder dan een uur buiten is. Ik kom van mijn vakantie en roep hem (terwijl hij net naar buiten gelaten was) en hij komt knetterhard en hinnikend naar mij toegelopen. Terwijl de oppas net zat te klagen dat hij zo nooit wilde komen...
Voorbeeld 2: Ik ben de enige die hem met halster uit de wei kan halen (terwijl mijn vader ze minstens één keer per dag eten geeft, zelfs hem lukt het niet)
Voorbeeld 3: Een vriendin van me (de pony kent haar ook) longeerde hem en hij raakte los en sloeg op hol. Naar wie rende hij toe.....MIJ *LOL*
Mijn twee oude paarden (26 en 30 -leven nu niet meer) herkenden me ook, maar of ze echt "gehecht" waren weet ik niet Verward

Dus ik denk dat echt hechten wel kan Haha!

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 00:48

gijsenkim schreef:
..ik denk zelfs dat het paard alleen herkenning ( groot woord, beter is reageert) toont omdat het weet dat er dan wat gaat gebeuren........ wat anders dan op stal staan....

denk ik hoor, alhoewel het mij wel altijd een warm gevoel geeft als ik dat snuifje hoor........... ze is gewoon blij dat ze het hok uit kan, en als ik kom dan mag ze het hok uit Haha! Haha! Haha! Haha!


Hmm... ik weet niet... het is bij mijn veulen wel zo, dat ze vrolijk begint te hinneken, als de staleigenaresse of ik komen (ze kan ons dan nog niet zien, ze hoort alleen onze stem als we de dames begroeten). Bij alle andere mensen die d´r naam roepen als ze komen, geeft ze geen sjoege Knipoog . Toch doe ik niet altijd wat met d´r hoor! Ik ga wel iedere dag even naar moeder en kind toe, maar als ik erge haast heb, zijn het ook wel eens "maar" 10 minuutjes dat ik er ben.
Ik was tot voor kort ook vast van mening, dat een paard zich niet aan "zijn" mens hecht, maar door mijn veulen ben ik er toch een beetje anders over gaan denken Knipoog .

gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 01:12

Ik heb een oude merrie die zich wel degelijk aan mensen hecht als aan eigen soortgenoten. Mijn pony is weggegweest herhaaldelijk en wilde niet eten en ook niet drinken op vreemde stal zonder ons in de buurt nou ga dat dan maar eens verklaren. Knipoog

Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 10:29

Of Soraya zich echt aan me hecht weet ik niet..
Ze is wel eenkennig, tegen andere mensen is ze altijd erg sagerijnig en soms een beetje happerig, maar tegen mij niet meer, dus ze kent en vertrouwt me wel (ze is vroeger heel erg mishandeld geweest).

Ik weet niet of Bolivia zich aan mij had gehecht toen ze nog bij ons op stal stond. Ze hinnikte wel altijd naar me (ook toen ik haar nog niet voerde). Verder heb ik ook best veel met haar meegemaakt..
Maar nu staat ze in een rusthuis en doet ze af en toe net of ze me niet meer kent Knipoog

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 10:32

Ik heb het levende bewijs op stal staan dat een paard zich wel degelijk aan mensen hecht.....
Ze is gewoon stapelgek op ons drietjes, andy is om mee te spelen, ik ben om voor te werken en deniese mag ze van scheuren en springen.... ze is dolblij als wij op stal komen en je hoeft haar maar te roepen in de wei en ze komt aan gegelopeerd.
En nee ze krijgt te eten van de stalbaas 2x per dag (en 1x van ons na het werk) maar daar is ze toch echt niet zo klef mee hoor.....

Zelfs dr paardenvriendjes laat ze voor ons in de steek, hihihi Lovers

Tallie1979
Berichten: 22745
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 10:36

Als ik binnenkom op stal en ik roep heel zachtjes "Winnie" dan komt er luid gebrom uit zijn stal en staat hij me heel blij aan te kijken..

Ik denk dat het meer een blijk van herkenning is, want als een paard zich zou hechten aan een mens zou hij heemwee krijgen naar de vorige eigenaar en zou je dus nooit een paard kunnen verkopen..

En dat hij achter me aanloopt als hij los in de bak staat is gewoon omdat er geen andere paarden zijn ( denk ik )

Zip

Berichten: 1697
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 10:41

Ik denk dat het er ook aan ligt aan het paard zelf en hoe hij gehouden wordt. Kijk ik heb twee shetjes, die hebben elkaar en staan de hele dag in de wei te eten. Nou als ik een week niet kom dan zit die van mij er echt niet mee, zolang hij maar door iemand anders geknuffeld wordt. En hij herkent me wel, hij herkent zelfs mijn hond. En ik wordt ook hinnekend begroet, maar dat is alleen omdat ik hem voer.
Bij mijn andere shet ligt dat anders, die hebben wel als veulen zijnde en die vertrouwd ons ook echt, dat is zo'n beetje een hond-paard Haha!
En ik denk dat hij toch wel een beetje aan ons gehecht is, al zal dat nooit zo zijn zoals een hond zich hecht aan een mens.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 11:53

Ikkem schreef:
Als een paard in een vreemde omgeving is, wil hij graag bij iemand in de buurt zijn die voor hem bekent is, en dit kan een mens zijn, maar net zo goed een ander paard die hij kent.

Zo heb ik het ook ervaren. Normaal gesproken is mijn paard erg zelfstandig. Ze kijkt wel wat ik aan het doen ben als ik op stal ben, maar meer ook niet. Totdat ik met haar naar een vreemde omgeving ga of als ze weet dat ze in een lastig parket verkeert: dan komt ze altijd naar me toe voor hulp. Ik vind dat eigenlijk al een heel compliment Haha! !

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 13:05

Ik denk wel dat ze mensen herkennen en de een wat meer vertrouwen dan de ander maar hechten aan iemand niet. Een paard zal het in mijn ogen niet uitmaken of hij nu van jantje of van pietje die wortel krijgt.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 15:52

Tallie1979 schreef:
Ik denk dat het meer een blijk van herkenning is, want als een paard zich zou hechten aan een mens zou hij heemwee krijgen naar de vorige eigenaar en zou je dus nooit een paard kunnen verkopen..


Dat ligt eraan hoe de vorige eigenaar er mee omging natuurlijk, Tjo zou nooit heimwee krijgen hoor naar de vorige eigenaar Haha! , maar ze mist ons wel degelijk als wij haar uit handen geven tijden een vakantie of familieomstandigheden, dan is ze volgens mn stalgenootjes echt haarzelf niet...

Mellow

Berichten: 6468
Geregistreerd: 22-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 18:04

hechten is een groot woord.
maar sipke is echt wel blijer als ik kom dan als iemand anders dus het is wel zo dat hij weet wie ik ben en blij is als ik kom.
en het is bij mij niet dat ik wil dat sipke me leuk of lief vind.
want in het begin konden wij 2 totaal niet met elkaar opschieten.
nu zijn we elkaars beste maatjes en ik denk dat een paard zich wel degelijk aan iemand kan hechten.
maar ik denk dat iedereen er weer een ander gevoel bij heeft.

Chantal

Berichten: 4910
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 21:32

nee denk het niet, als je een paard eten geeft is het al goed.
Ik denk niet dat hij je mist als je hem verkoopt ofzo!

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 02:05

Ze hecten wel, maar kunnen zich aan weer snel aan een andere situati wennen, en zo zich weer aan iemand anders hecten.

Geloof niet dat ze lang hun vorige baasje missen.

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 11:18

Op het moment dat jij baas bent 'hechten'ze zich aan je denk ik,maar zodra ze bij een nieuwe baas zijn ben jij snel vergeten.

Toen ik Amber nog had floot ik altijd voor ik op stal kwam, er kwam dan een luide schreeuw uit de stal,elke keer weer.
Toen ze verkocht was en ik een half jaar later haar weer zeg, floot ik, ze reageerde niet.
Dat was voor mij een teken dat ze zich niet aan je hechten.
Het fluitje was een punt van herkenning toen ze bij mij stond, de nieuwe eigenaar deed dit niet, dus dat punt was weg.

Ze hechten zich meer aan kuddegenoten, als die weg zijn hinniken ze, draaien ze rondjes, draven heen en weer etc.
Doen ze dat ook als jij weer op je fietsje/brommer/auto etc stapt ?

LittleKathy

Berichten: 3262
Geregistreerd: 05-11-03
Woonplaats: Weert-Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 12:14

Zeker weten van wel! Toen onze wei verkocht werd was ik gedwongen om mijn merrie te verkopen. De nieuwe eigenaren waren lieve mensen, dat wist ik zeker. Bovendien hadden ze nog 4 andere paarden. Binnen 1 week belde ze ons alweer op dat het niet goed ging; ze at en drong niet meer( het was toen 35 graden ofzo) en ze gooide iedereen eraf. Ze kwam dus terug, gelukkig kregen we een fijne wei aangeboden...

Het weerzien was ontzettend goed in tegenstelling tot de keer dat ze weg ging, toen schreeuwde ze alles bijelkaar!
Dus ze heeft mij zeker weten gemist,dat voelde ik. Bovendien at ze weer en dronk ze weer.

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 19:50

Volgens mij hechten paarden zich wel aan mensen, zeker als ze altijd door dezelfde verzorgd worden . Maar het is ook per paard verschillend. Tayga is heel erg op mij gericht en is superhumeurig als ik op vakantie ben ofzo Cool (vervolgens moet ik haar eerst weer helemaal knuffelen voordat ze meer lief vindt als ik terug ben Knipoog Schijnheilig Haha! ), Maar Mozart is wel super blij als ik er weer ben maar verder merk je niet aan hem als ik er een tijdje niet geweest ben Lachen .