Handige tips voor lastige honden.....

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gabyfedde

Berichten: 11897
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 23:22

Een slipketting is 'uit' zegt Martin Gaus.
Hij is helemaal on-to Halti. Dit is een band die om de hals en om de neus gaat. De riem zit dan aan de onderkant vast. Als de hond trekt trekt hij dus zijn eigen kop naar beneden, waardoor hij dus de andere hond niet meer ziet.
En ga op cursus, daar leren ze met andere honden om te gaan en bij anderen in de buurt te zijn zonder ernaartoe te gaan.

tequila

Berichten: 1580
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 23:29

Inderdaad, zo'n soort haslter kan in dit geval misschien wel uitkomst bieden. Wij hebben er ooit ook 1 gebruikt voor onze grote hond, hij heeft er veel van geleerd en heeft hem nu niet meer nodig.

Odin

Berichten: 2503
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 23:30

Allereerst denk ik dat het heel goed is om met beide honden naar een goede trainingsschool voor honden te gaan. Hier kan exact worden uitgelegd welke methode voor je honden wel en welke niet werkt. Advies geven via dit forum is erg lastig, omdat wij geen van allen de honden zelf hebben gezien en m.i. niet kunnen oordelen over wat wel en wat niet goed is.

Slipkettingen of erger nog pinnenkettingen vind ik niet meer kunnen en zeker niet als er andere middelen voorhanden zijn die op een minder dwangmatige en angstaanjagende manier kunnen werken dan deze middelen. Het hierboven genoemde easy-walker systeem zou inderdaad een idee kunnen zijn. Maar ook een zgn. gentle leader is denk ik een optie. Let wel: ik zou deze middelen alleen gebruiken na een consult/advies van een hondentrainer op een hondenschool!
Een gentle leader is vergelijkbaar met een control-halster bij paarden. Het gaat om de neus en achter de oren, de riem zit aan een oog verbonden. Met de riem mag je NIET corrigeren door een ruk te geven, hierdoor kun je de hals van je hond beschadigen! De bedoeling is dat hij op het moment dat de riem strak getrokken wordt doordat hij dit zelf doet, de gentle leader strak komt te staan, hetgeen voor de hond niet prettig is. Zodra hij zelf de druk van de riem afhaalt, voelt hij de gentle leader direct niet meer.

Het beste zou zijn om de honden te leren om altijd aandacht voor jou te hebben, ook tijdens het uitlaten, maar dit kan erg lang gaan duren voordat je hier resultaat mee boekt. Het blijft ook heel lastig om 2 puberende honden dit tegelijk te laten uitvoeren, er is er altijd wel eentje die even geen zin heeft om aandacht voor de baas/het vrouwtje te hebben. Gescheiden uitlaten, of uitlaten door 2 personen lijkt me daarom (zeker voorlopig) beter dan beide tegelijk.

Hoe dan ook, heel veel succes ermee, het komt uiteindelijk vast wel weer goed, maar blijf geduldig anders doe je meer kwaad dan goed!

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 00:01

gabyfedde schreef:
Een slipketting is 'uit' zegt Martin Gaus.
Hij is helemaal on-to Halti. Dit is een band die om de hals en om de neus gaat. De riem zit dan aan de onderkant vast. Als de hond trekt trekt hij dus zijn eigen kop naar beneden, waardoor hij dus de andere hond niet meer ziet.
En ga op cursus, daar leren ze met andere honden om te gaan en bij anderen in de buurt te zijn zonder ernaartoe te gaan.



Ergens vind ik het vreemd dat dit uit de mond van martin gaus komt.. Martin gaus is er altijd voor geweest om tijdens de training je hond op zo'n manier te straffen dat het voor hem herkenbaar is in zijn eigen gedrag...

Ik zie een leidende hond in een roedel een andere hond nog niet op zo'n manier naar beneden trekken dat hij de andere hond niet zien kan... is een beetje onnatuurlijk!
De slipketting daarentegen veroorzaakt een kneep in de nek, wat voor de hond niet anders voelt dan een moeder die hem in zijn nekvel pakt om op zijn plek gezet te worden! vind zo'n ketting dus eigenlijk ook niets....

en misschien kan zo'n easy walker uitkomst bieden... maar het belangrijkste is toch dat duidelijk moet worden wie de baas is, want ik heb het gevoel dat dat voor beide honden in dit geval niet duidelijk is! Je moet van je hond geen mens maken, maar je moet als baas een hond worden. vind bij problemen oplossingen die voor de hond duidelijk zijn, en te vergelijken zijn met dingen die ook in een roedel gebeuren...

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 00:07

Odin schreef:
Slipkettingen of erger nog pinnenkettingen vind ik niet meer kunnen en zeker niet als er andere middelen voorhanden zijn die op een minder dwangmatige en angstaanjagende manier kunnen werken dan deze middelen. !


pinnenkettingen vind ik ook niet kunnen, er zit niets natuurlijks aan pinnen... slipketting daarentegen heeft voor de hond een natuurlijk effect wat ik al eerder heb beschreven. Als de slipketting straks komt te staan krijgt het nekvel een kneepje, dit heeft als effect dat de hond als het ware "Door de moeder gebeten word" en bovendien als je de slipketting goed omdoet dan gaat die ook gewoon weer los zitten zodra de hond niet meer trekt... er is dan ook niks angsaanjagend aan een slipketting, ik vind dingen als halti's of hoe heten ze, pas angstaanjagend voor dehond, dat zijn dingen die hij zelf totaal niet snapt...
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 31-10-03 00:08, in het totaal 1 keer bewerkt

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 00:07

Gentle leader is erg gevaarlijk in de verkeerde (onervaren) handen (welk hulpmiddel niet?). Deze zou ik dan ook echt alleen gebruiken op advies en onderbegeleiding van 'n ervaren hondenschool.

Shiloh, de fout die jij maakt is alles op de roedel betrekken. Honden zijn vaak al zo ver doorgefokt dat die roedeldrang een heel stuk zwakker is.

Ikzelf ben toch nog steeds voor 'n simpele slipketting. Bij juist gebruik is daar iedere hond (zelfs 'n grote Dog) aan 1 vingertje aan mee te voeren. Waarom iets nieuws gaan gebruiken omdat dat de 'trend' is.
Mij is ook altijd verteld (ook uit eigen ervaring) dat zo'n tuigje om de borst heen de kracht van 'n hond juist vergroot. Maar goed, ik zal wel 'n ander tuigje voor ogen hebben dan Verward

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 00:11

assie schreef:
Shiloh, de fout die jij maakt is alles op de roedel betrekken. Honden zijn vaak al zo ver doorgefokt dat die roedeldrang een heel stuk zwakker is.


des te meer reden om hier op door te blijven betrekken! de hond is en HOORT een roedel dier te blijven... als die roedeldrang een stuk zwakker is, zullen wij er hard aan moeten werken om dit weer in ze terug te krijgen... We hebben als mens al zo verschrikkelijk veel verpest aan de dierenwereld, waarom dit nog verder uitbreiden door te denken, ach ze hebben ie roedeldrang toch niet meer... nee tuurlijk niet, er weer terug instampen (ik bedoel natuurlijk in de figuurlijke zin!) dat roedel gedrag!

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 00:14

assie schreef:
Mij is ook altijd verteld (ook uit eigen ervaring) dat zo'n tuigje om de borst heen de kracht van 'n hond juist vergroot. Maar goed, ik zal wel 'n ander tuigje voor ogen hebben dan Verward


Met een beetje logisch nadenken is dit juist... Bij een halsband rond de nek: een hond kan daar natuurlijk wel trek spieren ontwikkelen, maar dit toch binnen beperken...
Plaats je een tuigje rond zijn borst, dan verplaats je de trek kracht naar een plek waar hij dus WEL goede trekspieren kan ontwikkelen! kijk maar naar sledehonden, of sterker nog naar het paard, dat is verder wat dat betreft dezelfde bouw.....

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 00:26

Shiloh"]
[quote="assie schreef:
Shiloh, de fout die jij maakt is alles op de roedel betrekken. Honden zijn vaak al zo ver doorgefokt dat die roedeldrang een heel stuk zwakker is.


des te meer reden om hier op door te blijven betrekken! de hond is en HOORT een roedel dier te blijven... als die roedeldrang een stuk zwakker is, zullen wij er hard aan moeten werken om dit weer in ze terug te krijgen... We hebben als mens al zo verschrikkelijk veel verpest aan de dierenwereld, waarom dit nog verder uitbreiden door te denken, ach ze hebben ie roedeldrang toch niet meer... nee tuurlijk niet, er weer terug instampen (ik bedoel natuurlijk in de figuurlijke zin!) dat roedel gedrag!
[/quote]
Ik zie honden niet ongelukkig zijn omdat ze niet meer dat typische roedelgedrag vertonen. Honden ontwikkelen zich ook, passen zich aan aan de situaties. Honden hebben niet voor niets 'n extra knobbel achter hun (knip)kiezen ontwikkeld waarmee ze groenten beter kunnen klein krijgen.
Als de hond zich niet mag aanpassen volgens jou, dan kun je net zo goed de mens ervan beschuldigen dat ie niet meer aap is.

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 08:11

hier ben ik het dus absoluut niet mee eens. Ik vind dit geen kwestie van "mogen" ontwikkelen, dit is een kwestie van de honden vroeger uit groepen gehaald hebben deze nu in huizen plaatsen en vervolgens zouden ze hun oorsprong verliezen, dat vind ik niet kunnen. Hun hond mag zich best aanpassen, dat hebben ze al lang heel erg gedaan... maar een hond moet wel een hond blijven! en geen half mens worden! en dan nog... een hoop rassen zijn te ver doorgefokt ja, maar een hele hoop ook niet...

dolfijntje

Berichten: 196
Geregistreerd: 18-10-03
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-03 12:22

Nou dat zijn erg veel reactie......

Ik ben het er in ieder geval niet mee eens om je hond bang te maken of zoiets. Bowy is zo ie zo al heel bang dus dat schiet niet op. Ze zijn op cursus geweest en dat is goed gegaan. Ik ben echt tegen slip kettingen. Dat vind ik ten eerste zielig en ten tweede kan je daar mee heel veel dingen beschadigen....

De aandacht oeveningen zie ik op zich wel zitten. Maar ik vind wel dat je ze dan eigenlijk een voor een moet uitlaten. En daar is gewoon weg niet altijd tijd voor. Maar met alle adviesen die ik nu gehad heb kan ik zeker weer even vooruit.

We hebben trouwens wel zo`n genthel leader gehaaldt, maar daar moeten ze nog even aan wenen. Dus die dragen ze nu in huis en als ze dan gewendt zijn gaan we ze daar eerst kleine stukjes uitlaten en dat bouwen we dan op. Zo`n klikker schijnt trouwens ook goed te werken dus wie weet komt die er ook nog aan te pas.

Bedankt in ieder geval OK dan!

groetjes rilana,boy en bowy

duivelintje
Berichten: 510
Geregistreerd: 13-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 18:29

het is eigenlijk een soort kettingreactie. doordat jullie de ervaring hebben dat de honden op de andere honden afgaan zijn jullie je daar op in gaan stellen. als jullie andere honden aan zien komen komt er gelijk naar boven "ojee een andere hond, nu gaan mijn honden..." de honden voelen dat waarop hun reactie sterker wordt.

zorg dat de honden hun aandacht heeft bij degene die ze uitlaat, neem bijv. iets mee waar ze graag mee spelen (balletje oid) en lijdt daarmee hun aandacht af. mijn hond wil(de) ook altijd naar andere honden toe en zag totaal geen gevaar in welke hond dan ook (is zelf echt een doetje wat dat betreft en denkt dat elke hond leuk, lief en aardig is), maar als ik een bal meeneemt (zijn favoriete speeltje) dan heeft hij alleen aandacht voor de bal.

verder kan een slipketting ook helpen zoals al vaker gezeg is hier. bij ht juiste gebruik is zo'n ketting niet zielig. je moet ook niet constant rukken aan de ketting, maar op het moment dat de hond weg wilt rennen geef je een korte ruk waardoor de hong vanzelf stopt. gebruik de ketting niet dagelijks, maar alleen op die momenten waarop je zeker weet veel honden tegen te kunnen komen. bij veel gebruik kunnen de honden namelijk wel hun halsspieren meer gaan ontwikkelen waardoor je steeds hardere rukken moet geven en dat is voor zowel jezelf als voor de hond niet prettig.

zoek voor de honden en voor julliezelf de methode die het beste werkt of dit nu een clikker meethode is of iets anders.

ik hoop dat je iets kunt vinden wat helpt.

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 03:48

Je hebt trouwens ook touw slipkettingen, Onze hond heeft altijd de slipketting om, maar daar staat tegenover dat wij altijd van hem zullen eisen dat hij niet aan de riem trekt... maar de huid rond zijn nek werd kaal van de ijzeren slipketting, toen zijn we overgestapt op een andere variant... namelijk van touw, alleen is deze iets minder effectief....

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 08:41

ik zit hier met verbazing te lezen wat sommigen 'aanbevelen'.
Het gaat om hondjes van 9 maanden !!!!!!!!!! Kettingen, achterover laten pleuren, hals naar beneden trekken. Grof zijn. Jongens, waarom raden jullie niet een goede cursus aan ?????/

en iemand had het over klickertraining. Waarom moeten er nu altijd weer koekjes bij te pas komen ? Een hond kan ook HEEL goed leren zonder koekjes hoor!!! Onze boxer heb ik een jaar gehad, gekregen als pup en opgevoed ZONDER koekjes en is de best opgevoede boxer van het land. Dus het kan ook zonder.

dolfijntje, ga fijn naar cursus met die 2, daar leer je meer van!!!!!!!!!

PintoNatal

Berichten: 5407
Geregistreerd: 08-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 10:42

een halti, dat is een soort honden halster, maar als je er te hard aan trekt dan issie wel zn nek omghedraaid

ManonT
Berichten: 74
Geregistreerd: 21-10-03
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 10:44

Ingrid, ik ben van mening dat een klein stukje lekkers (stukje kaas/worst) juist heel goed gegeven kan worden. Juist als extra stimulans, vooral bij van natuurlijk verschrikkelijk eigenwijze honden. Maar later moet dat wel afgebouwd worden.

Mijn hondje, een Jackje, had ik nooit aan het luisteren gekregen zonder die extra stimulans. Nu heb ik (hij is nu anderhalf) echt een perfect luisterende Jack Russel. Hij kan volgen, commando's op afstand gaan prima, noem maar op. Voor een Jackje is dit best uit een uitzondering. Helemaal omdat hij extra moeite heeft omdat hij aan een oortje doof is.
Ik heb getrainend mjet dit kettinkje:
Afbeelding
Die bevalt echt super. Dit in combinatie met (nu niet meer, maar tijdens trainingen) een klein stukje kaas.

ManonT
Berichten: 74
Geregistreerd: 21-10-03
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 10:46

PintoNatal schreef:
een halti, dat is een soort honden halster, maar als je er te hard aan trekt dan issie wel zn nek omghedraaid



En halti/gentle leader kan heel goed werken. Je moet dan wel honden hebben die niet als een gek in het rond rennen. De bedoeling van een halti is, dat de hond in zijn voorwaartse beweging geremd wordt doordat zijn kop opzij wordt getrokken. Je mag er dus NIET aan gaan lopen trekken/rukken! Moge dit duidelijk zijn...

pretty

Berichten: 4110
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: België,West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 11:43

www.hondenvrienden.be,
das een plaats waar je met problemen ivm je hond terecht kan,indien je er hier niet uitraakt Knipoog

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 12:36

ManonT"]
[quote="PintoNatal schreef:
een halti, dat is een soort honden halster, maar als je er te hard aan trekt dan issie wel zn nek omghedraaid



En halti/gentle leader kan heel goed werken. Je moet dan wel honden hebben die niet als een gek in het rond rennen. De bedoeling van een halti is, dat de hond in zijn voorwaartse beweging geremd wordt doordat zijn kop opzij wordt getrokken. Je mag er dus NIET aan gaan lopen trekken/rukken! Moge dit duidelijk zijn...
[/quote]
Vaak worden die halti's ook gebruikt in combinatie met 'n gewone halsband. Zoiets als 'n slof bij 'n paard erbij voor de noodgevallen. Als het nodig is, dan vind ik dat 'n goede oplossing. Maarja, wanneer is zoiets nodig en wanneer kan het ook anders/vriendelijker worden opgelost?

kippie17
Berichten: 1043
Geregistreerd: 16-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 13:35

gabyfedde schreef:
.
Hij is helemaal on-to Halti. Dit is een band die om de hals en om de neus gaat. De riem zit dan aan de onderkant vast. Als de hond trekt trekt hij dus zijn eigen kop naar beneden, waardoor hij dus de andere hond niet meer ziet.


Dit klinkt meer als een gentle leader?? Een gentle leader zit iig ook zo om. Maar die is meer omdat honden met zo'n ding om hun neus minder dominant zijn. Dat schijnt iets in de natuur te zijn en daar hebben ze dit op gebaseerd!! Als ze minder dominant zijn, zullen ze ook eerder op hun plek staan wie de baas is enzo. Maar werkt niet bij alle honden! Onze hond wouden ze er ook een om doen. Even gedaan en die was er doodsbang voor kroop meteen helemaal weg! Dus voor ons geen succes, maar was ook zeker niet nodig. Hondencursus gaan volgen is idd een goed plan.

ManonT
Berichten: 74
Geregistreerd: 21-10-03
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 13:58

Klopt Kippie. In de roedel (om even op Shiloh door te gaan) worden honden, als ze echt te ver gaan, bovenop de neus gebeten. Dit gaat dus ook alleen werken bij dominantie honden, bange honden worden er alleen maar banger van.

Assie, een halti is iets vriendelijks, zolang het dus maar op de goede manier word gebruikt. Ik denk ook niet dat er een richtlijn voor is wanneer te gebruiken, en wanneer absoluut niet. I.c.m. een gewone halsband is prima. Honden zijn vaak uit zichzelf al rustiger als de ze halti alleen al om hebben (is mijn ervaring tenminste).

dolfijntje

Berichten: 196
Geregistreerd: 18-10-03
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-03 18:07

Nou Mensen ik heb niet geweten dat een vraag zoveel reactie en discussie`s zou geven.
Ik heb vandaag twee soort van slip kettingen gekocht. Deze zijn helemaal van touw. En het werkt perfect. Ze lopen netjes naast je en trekken niet meer. Als ze wel trekken dan geef ik een klein rukje en dan lopen direct naast je. Ik heb ze helemaal de hemel in geprijst. Nu is iedereen weer blij en tevreden!!!!

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 18:18

mooi zo! toppie, vaak gaan honden trekken omdat een gewone halsband gewoon geen effect heeft, ze kunnen er volledig tegenin gaan hangen zonder dat het ze echt in de weg zit... Echt fijn dat de touwslipketting zou goed geholpen heeft...

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 18:23

IngridM schreef:
Het gaat om hondjes van 9 maanden !!!!!!!!!! Kettingen, achterover laten pleuren, hals naar beneden trekken. Grof zijn. Jongens, waarom raden jullie niet een goede cursus aan ?????/


je schrijft het hier wel even heel fout op ja, ik heb duidelijk beschreven dat je het rustig opbouwd, het naar beneden drukken van de hond gebruik ik dan ook echt alleen in de uiterste gevallen, en is imo niks mis mee, tuurlijk moet je hem niet op de grond smakken, maar rustig richting grond duwen is echt niks mis mee hoor.

daarbij wil ik ook even bijzeggen, liever 2 keer of zo iets duidelijker en strenger dan contsant niet effectieve rukjes uitoefenen, eigenlijk precies hetzelfde als bij het paardrijden, als het paard zich misdraagt liever 1 goede duidelijke tik met de zweep dan hem 10 keer oneffectief op zijn kont slaan!