vrouwenpaarden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

vrouwenpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-03 15:00

Ooit van die term gehoord? Ik wilde even een discussie opstarten. Sja, je kunt het op 2 manieren opvatten:
- paarden die naar vrouwen toetrekken en waarbij mannen niets gedaan krijgen;
- onopgevoede krengen van knollen.
Ik wilde het over de laatste hebben. JE weet wel, die paarden die altijd gesust worden als ze een keer gehapt hebben, paarden die niet stil kunnen staan bij de hoefsmid, die je overal naartoe sleuren als je ze aan de halster hebt, van die "zachte heelmeesters maken stinkende wonden paarden". Deze paarden zijn meestal van een vrouw met een hoog "pennygehalte". En nu krijgen vrouwen het vooroordeel naar hun kop dat ze geen paarden kunnen commanderen. Leuk, krijg ik dat ook weer over mee heen. en ik heb 2 keurig opgevoede paarden. De hoefsmid heeft mij niet nodig en kan ze alleen beslaan, ik kan ze in mijn eentje laden en lossen in de trailer, ik kan ze met 2en tegelijk meenemen uit de wei en in de wei. MAar ik weet wel goed wat ze met die term bedoelen hoor, ik ken ze ook, die "vrouwenpaarden". Wat jullie? Kijk eens naar jezelf, heb je ook een "vrouwenpaard"? of zijn ze juist gemakkelijk in de omgang?

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (Belgiƫ) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 15:03

In Belgiƫ bedoelen we hier met een vrouwenpaard een paardje met een stokmaat rond 1.60m. Dus eerder een klein paard maar nog geen pony of E-pony. Vraag me ook niet waarom dat is al zolang ik mij kan herinneren.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-03 15:04

nee, dat noemen wij dan weer een dames paard. Vaak een paard dat niet groot is en ook ietwat chique of fijn gebouwd.

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 15:20

Van de term zoals jij em bedoelt heb ik nog niet gehoord, ik ken ze echter wel hoor die zgn."damespaarden" maar ik kan ze op 1 hand tellen Knipoog

Piropo is een paard waarbij ik wel heel consequent moet zijn en blijven, maar dat ben ik ook wel, ik ben niet overdreven hard voor hem, maar dat hoeft in mijn ogen ook niet, ik ben (daar is ie weeeer) consequent.
Nee is Nee, Ja is Ja!
Ik heb een paard wat ik alleen kan laden, waarvan de smid hoopt dat al zijn klanten ooit zulke brave paarden leveren.
Met het uitmesten (wordt gedaan) gaat hij netjes opzij en weer terug.
Hij komt naar het hek gerend wanneer ik hem roep......
Hij loopt niet over mij heen enz enz.

Nee ik heb geen damespaard als ik het van mijzelf mag zeggen. Knipoog

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 15:30

Mijn paarden zijn soms een beetje eenkennig.
Voorbeeld: Laatst liet ik even iemand mijn zadel nakijken.
Ik trek de deken eraf en leg hem buiten de stal en die man loopt de stal binnen en gooit het zadel erop. Toen schrok hij iets. Ik liep de stal in en het was weer goed.
Alleen laden kan ik (nog) niet. Let wel: ik heb hem nog geen jaar en hij is 3,5 jaar.
Voor de rest zijn ze bij veeartsen, hoefsmeden en keuren harstikke braaf.

Ik heb zelf ook zo'n schuwhekel aan dat: Nee, niet doen, schatje! en daarbij zo'n klap(je) met de platte hand op zijn hals.
Of ik zeg een keer He! en dat weet hij het al en als hij mij bijvoorbeeld half omver loopt, zeg ik gewoon niks en krijgt hij onmiddelijk een trap terug.

WenK

Berichten: 10510
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 15:49

Mijn paarden weten ook precies wanneer ze op moeten houden. Als er toch geklooit word krijgen ze rustig een trap hoor!!! Net als toen die kleine bedacht dat het toch wel heel leuk was om over mensen heen te lopen in plaats van ernaar te luisteren. Dat was heel simpel, hengstenketting onder de kin, doorlopen? 1 goed ruk aan dat ding, paar keer herhalen, over!!!

Nu kan ik niet zeggen dat mijn paard de makkelijkste is bij hoefsmid, dierenarts etc. Wel moet ik zeggen dat dat weer van de persoon afhangt, de een heeft geen problemen de ander is doodsbang voor d'r. Ik ben er dus wel altijd zelf bij als er iet met haar gedaan moet worden, doordat ze vaak tegelijk moeten ben ik er dus ook bij als die kleine moet..

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 16:16

Rio zal wel een vrouwenpaard zijn maar dan van de eerste catagorie. Ik ben immers geen penny-meisje, maar mijn paard houdt gewoon niet zo van mannen als het op berijden aan komt. verder is hij goed te beslaan, en andere zaken laat hij ook prima toe, alleen als het op rijden aankomt, dan komt de duivel uit het doosje.... (overigens ook bij sommige vrouwelijke berijders)

coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 16:26

Ik kan heel lief en tuttig zijn met een paard,maar als ze mij schoppen schop ik terug.Laat niet over me heen lopen enz.
Toch heb ik teveel penny's gelezen denk ik want als ze zich pijn doen loop ik ze toch te troosten.
Maar er zijn er inderdaad ook tussen die te lief behandeld zijn,tja dan is het paard de baas en snapt het niet dat het met jou moet samenwerken om ergens te komen.

MrMagic

Berichten: 705
Geregistreerd: 03-01-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 16:40

Bij vrouwenpaarden denk ik direct aan die beesten waar ik als man weinig mee zou kunnen. Gelukkig zijn er niet zo heel veel vrouwenpaarden (of niet in mijn omgeving).

Maar die te verwende paarden, want dat bedoel je toch, daar heb ik zelf ook weinig mee te maken gehad, maar vaak is het wel zo, dat die paarden een heropvoeding nodig hebben en moeten leren wie de baas is (en meestal maak ik dat vrij snel duidelijk). En dan is het gewoon zaak de baas te blijven en consequent te blijven naar zo'n dier toe.

Ik heb wel meegemaakt dat de eigenaar van een paard totaal niet de baas was (en het was een hengst) en dat de pension-houder wel de baas was over het paard.
Dat gaf als komisch effect dat als de pension-houder met hem ergens heen ging dat de hengst braaf meeliep, maar deed de eigenaar dat, dan was het eerder zo van he paard, waar ga je met je eigenaar naar toe...

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 16:44

Citaat:
ik heb 2 keurig opgevoede paarden. De hoefsmid heeft mij niet nodig en kan ze alleen beslaan, ik kan ze in mijn eentje laden en lossen in de trailer, ik kan ze met 2en tegelijk meenemen uit de wei en in de we


Dat kan ik ook allemaal met mijn paarden dus ik denk dat het wel goed zit. Haha!

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 17:37

Ik heb ook een vrouwenpaarden, alleen een puberende jaarling Tong uitsteken. Ze staan allemaal absoluut in de hand bij me. Geen gedonder, dat wordt niet geaccepteerd.

Jeannette
Berichten: 1045
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 17:45

Tsja eenkennig of vrouwenpaarden?De oren gaan bij die van mij plat in de nek als er een man voor hun stal staat.Ondanks dat ze geen nare ervaringen hebben met mannen.Ze "hangen"erg aan mij.Ook ik ben geen penny meisje,dat kan ook absoluut niet met een hengst.Ik kan ook rustig alleen met ze op pad gaan,laden lossen in de veewagen,no problem.Kan ze ook rustig zadelen op de wagen in mijn uppie.Lekker makkelijk.Ik houd het dus op "eenkennig".

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 19:15

Jep, hier op stal staat er zoeentje....

Totaal onopgevoed beest, baasje is overbezorgd en vind bijna alles wat hij doet schattig.
Zij krabt zijn hoeven uit, beest staat ondertussen in haar jas te bijten en tilt haar op een gegeven moment zowat op met zijn tanden. Haar commentaar, agossie wil je kroelen? Van mij had hij allang een klap gekregen dat hij er scheel van keek.
Na het rijden krijgt het paard altijd een appeltje, maar voor hij dat krijgt moet hij eerst hinniken en 'ja' knikken (hard met zijn hoofd schudden). Zij is ervan overtuigd dat hij dan echt ja zegt. Paard gaat natuurlijk steeds gekker doen, en staat in zijn stal te bokken en te steigeren voor die appel. Maar dat mag niet, als hij doet krijgt hij geen appel meer en loopt ze weg. Beest snapt er niets meer van.
Nu reageert hij doet als een complete idioot op eten, zaterdag ging de stalhouder voeren, en paard steigert weer, komt daarbij met zijn voorbenen over de rand van zijn box, en klimt zo zijn box uit....
Natuurlijk wordt het paard dat getroost, want dat doet zeer... Maar vervolgens begint ze een hele preek tegen het paard, dat ze best boos op hem is, en behandeld het paard ook de rest van de dag zo. Ze denk overigens dat hij haar echt begrijpt, en ziet totaal het verband niet met het appeltje.
Ook laat ze bijv. het paard los staan op de poetsplaats (naast een ander paard) en zegt dat hij moet blijven, hij doet dat natuurlijk niet en gaat naar het andere paard. Dus is ze weer boos op hem, want te heeft gezegd dat hij moet blijven. Nadat hij drie keer niet is blijven staan krijgt hij een klap, ze verteld ze hem hoe boos ze is....
Dit zijn maar enkele voorbeelden.
Ze vind dat hij steeds raarder gaat doen en wil hem nu na laten kijken of er niet iets met zijn hoofd is Verward

Bedoel je zo'n soort paard?

Imre

Berichten: 14200
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 19:49

Vreselijk vervelend, dat soort vrouwenpaarden! Ik ken inderdaad ook een hele vervelende. Dat dat komt door hoe ze met hem omgaan ziet iedereen, behalve de eigenaresse! Haha! Ze kan hem nauwelijks houden op weg van en naar de wei en ook tijdens het poetsen moet ze hem kort vastzetten anders loopt hij steeds te draaien. Alleen opstappen lukt r nooit! Maar corrigeren ho maar! Ik heb wel eens op mn kop gekregen van haar omdat ik een paard op zijn hals sloeg toen hij me wilde bijten! Haha! Ze vond me een dierenbeul... Haha!

Ik rij nu trouwens een echt 'damespaardje' van 1.60 maar die weet zich prima te gedragen en anders krijgt ze op dr sodemieter!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 19:51

Desiree schreef:
nee, dat noemen wij dan weer een dames paard. Vaak een paard dat niet groot is en ook ietwat chique of fijn gebouwd.

Is vrouwenpaard dan niet hetzelfde?
Laat ik dat dan toch ook gedacht hebben. Bloos!
Want op een andere manier ken ik die term helemaal niet.
Of beter gezegd, van vrouwenpaard heb ik nooit gehoord Lachen

Maar zo te horen ben ik dan een man in opvoeden *ff gaan checken*

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 19:57

Ik had ook nog nooit van die term gehoord... Ik ken ze wel, maar dat zijn dan 'inconsequente gekken' met paarden die ik meestal aanduid als 'draken'.
Rowan is juist heel netjes opgevoed. Mensen zat die mij te streng vinden... Maar ik vind het prettig om een beleefd paard te hebben, en nu hij eenmaal goed opgevoed is krijg hij wat meer vrijheid. Nu kan het.

littleroosie

Berichten: 6061
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 20:24

Mijn pony is simpelweg gewoon bang voor mannen.
Ik kan eigenlijk alles met haar doen, en ze wordt absoluut niet verwend en krijgt als het nodig is ook op de donder.
Voorbeeldje van vandaag, ze liep in een klein stukje land achter stal. Nou was er een man ( zijn dochtertje heeft er een pony staan) en die zag dat 1 van de buikriemen van Laica los was dus wilde hij die even vast maken.
Dus hij loopt er heen, Laica loopt mooi weg. Hij probeerde nog een 2e poging en toen sprong Laica dus echt opzij. Ook kunnen mannen haar niet uit het weiland halen en als ze bij d'r in de box zijn wordt ze erg onrustig, soms is ze dan echt blind van angst. Alhoewel Leon (Snowdon) alles met d'r kan doen. Hoezo rare pony Knipoog

bruintje
Berichten: 41
Geregistreerd: 20-10-03
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 20:44

mijn vorige paard moest niets van mannen hebben, hij haatte alle mannen. Toen ik er een keer mee startte op een onderlinge wedstrijd stond er op het protocol: geen vrouwenpaard.....daarmee werd bedoeld dat het een groot, stoer jachtpaard was en dat men er liever een man op zag zitten.

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 21:57

Dennis is ook heel braaf en makkelijk in de omgang. Ik kan wat hard voor hem zijn, geef hem snel een dreun. Maar kan ook moeilijk bij hem door dringen omdat hij zich gewoon afsluit als hij iets stouts gedaan heeft.

Maar daar in tegen kan wel iedereen met Dennis aan de gang. Hij zal niet z'n best doen maar is wel gewoon braaf. Maar zich uit sloven, nee, daar word je moe van.

Morrigan

Berichten: 6
Geregistreerd: 20-10-03
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 22:06

Toen ik als jillaroo (Australisch voor cowgirl) werkte had ik op gegeven moment een paardje die dacht over me heen te kunnen gaan lopen. Daar was ik het niet mee eens en toen heb ik eens in de longeerbak los met hem gewerkt. Na een uurtje was het over en kon ik met hem lezen en schrijven, maar ik was echt niet van plan om er zo mee door te gaan pesten... niets ervan...

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-03 09:31

Supertje schreef:
Bedoel je zo'n soort paard?

Ja, zoiets bedoel ik. Maar dit is wel HEEL erg zeg!

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 09:34

Desiree"]
[quote="Supertje schreef:
Bedoel je zo'n soort paard?

Ja, zoiets bedoel ik. Maar dit is wel HEEL erg zeg!
[/quote]

Dat soort mensen zou ook eigenlijk verboden moeten worden om kinderen te krijgen! Boos!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-03 09:36

essie79"]
[quote="Desiree"][quote="Supertje"]
Bedoel je zo'n soort paard?
[/quote]
Ja, zoiets bedoel ik. Maar dit is wel HEEL erg zeg!
[/quote]

Dat soort mensen zou ook eigenlijk verboden moeten worden om kinderen te krijgen! Boos!
[/quote]
Inderdaad, want die kinderen zijn meestal ook onmogelijk.

[quote="bruintje schreef:
mijn vorige paard moest niets van mannen hebben, hij haatte alle mannen. Toen ik er een keer mee startte op een onderlinge wedstrijd stond er op het protocol: geen vrouwenpaard.....daarmee werd bedoeld dat het een groot, stoer jachtpaard was en dat men er liever een man op zag zitten.

Belachelijk. Daar hebben ze geen f*ck mee te maken! Jup en Gere zijn 2 machtige paarden van boven de 1.80m, zouden dat ook mannen paarden zijn? Nee, want ze lopen bovenaan onder een vrouw! het is hoe je een paard rijdt. Elke paard dat met lompe kracht wordt gereden, wordt een mannenpaard. Kleine en grote, lompe en chique.

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 09:41

Desiree"]
[quote="Supertje schreef:
Bedoel je zo'n soort paard?

Ja, zoiets bedoel ik. Maar dit is wel HEEL erg zeg!
[/quote]

En dit is nog lang niet alles
Het is gelukkig dat dit paard van zichzelf eigenlijk een grote vriendelijke reus is, hooguit een beetje lomp. Anders was het al lang nog veel fouter gegaan.... Helaas denk ik dat dat ook niet al te lang meer gaat duren.

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 09:45

noury is ook een beetje een vrouwenpaard.... wel als in de 1e. hij moet niet veel van mannen hebben. ik heb nu ook eindelijk een smid gevonden die hem met geduld en aandacht behandeld. daar is hij niet bang voor.
ook degene die hem geschoren heeft vond ie niet zo lief, hij moest niets van hem hebben en zodra ik hem een aai over de bol gaf en liet merken dat het goed was, was het ook goed Haha! maf beest Haha!