Ben er klaar voor, ben er klaar voor, ben er klaar

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Ben er klaar voor, ben er klaar voor, ben er klaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-03 23:24

...voor!
Zag net Spongebob Squarepants voorbij komen en vond het wel toepasselijk!

Vanmiddag heb ik na het vrijspringen mijn hengst helemaal netjes gemaakt,
lekker manen getrokken daarna zijn oortjes, kopstuk, neus, kaken, kroonranden en staart opgeschoren. (was nu de 2e keer en ik kon nu zelfs zijn oortjes ook zonder praam scheren! OK dan! ).
Daarna heb ik eerst zijn staart uitgebreid gewassen en met cremespoeling ingesmeerd, terwijl dat inwerkte heb ik hem voor de rest ook maar helemaal gewassen, inclusief zijn hoofd en voorpluk.
Hij mocht lekker onder de lampen drogen terwijl ik met cowboymagic zijn staart goed ontwarde, waarna ik die mooi strak kon bijpunten. Eenmaal gedroogd heb ik hem zijn schone Rambo opgegooid en mocht hij nog even buitenspelen.
(Hij heeft trouwens nog zo'n mooi velletje! Zo dun in het haar, echt super, met zo'n mooie kopergloed erop!)

Op zolder heb ik nog een mooie tussendeken gevonden, 200 grams, die kan hij op als hij het onder zijn Rambo te warm heeft. Waarschijnlijker is het dat hij het frisjes krijgt en dan kan die mooi als onderdek gebruikt worden. Wel moest hij eerst even gewassen worden, een ander paard (aan de haren te zien een Fries) had hem al opgehad en dekens met de geur van een ander worden gesloopt. Ik heb er gelijk een halster bij gegooid en die hangen nu beide bij de verwarming te drogen.

De transportdeken en beschermers liggen ook klaar, net als de stapketting.
Op de zaak heb ik nog een aantal sleutellabels liggen, met de Dymo labelwriter plak ik daar zijn naam, mijn naam en mijn mob. nummer op. Die kan ik mooi aan zijn dekens en halster bevestigen.
Volgens mij heb ik zo aan alles gedacht

Misschien nog mensen die zich nu afvragen, vanwaar al deze moeite?
Nou, morgen(maandag)middag breng ik hem naar Emmeloord waar hij dinsdag 'geholpen' wordt Ach gut
Hij moest echt weer eens opgekalefaterd worden en dit was wel een mooie gelegenheid en ik had ook het juiste weer mee!

(In mijn onderschrift staat de link met foto's van het vrijspringen, 1 van zijn laatste acties als hengst Vriendjes zijn? )


Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 23:28

hey
waarom moet je hem daarvoor ergens anders naartoe brengen? Op mijn werk hebben ze dat gewoon in de stal gedaan. Paard bleef rechtstaan en al. Was op 10 minuten gebeurd...

Heb je geen foto's? Haha! (ik ben helemaal niet foto-verslaafd )
xxx

Don't let anyone tell you not to dream... Take your passion and make it happen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 23:30

Tsskk, arm dier, is hij straks een "je weet wel" hengst Tong uitsteken
Veel succes met de castratie en de genezing.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-03 23:32

Ik heb de adviezen van mijn dierenarts en die van Van Muiswinkel opgevolgd.
Hier een uitleg van de site van www.dierenkliniekemmeloord.nl:
Citaat:
CASTREREN VAN PAARDEN

Het castreren van paarden is een gebruiksoperatie, die maatschappelijk aanvaard is om het paard als gebruiksdier te laten functioneren. Wij staan op het standpunt dat een castratie een "echte" operatie is. Wij willen dan ook bevorderen dat paarden niet meer achter de stal of in de wei gecastreerd worden. Bij deze zogenaamde "staande castratie" is de kans op complicaties, ons inziens onaanvaardbaar hoog. (Veelal wordt de buikholte via het lieskanaal geopend en na het verwijderen van de teelballen niet gesloten. Een zakbreuk en infectie met veel zwelling kunnen het gevolg zijn.)

Uitsluitend liggend castreren
In onze kliniek worden de paarden, jong of oud, groot of klein, uitsluitend liggend gecastreerd onder algehele narcose en onder volledige steriliteit. Er staan ons verschillende methodieken ter beschikking. De methode die toegepast wordt, wordt afgestemd op de betreffende hengst. De ingreep kan gebeuren via een snede in de lies, maar ook is castratie mogelijk via een snede voor of in de balzak.

Gang van zaken

De gang van zaken is als volgt. Het paard wordt op dag 1 gebracht. Er wordt een pre-anaesthetisch onderzoek uitgevoerd. Indien hierbij geen risicoverhogende factoren worden aangetoond, wordt het paard op dag 2 onder volledige narcose geopereerd. Na het wakker worden in de uitslaapbox (recovery) wordt het paard naar zijn stal verplaatst. Indien er zich geen problemen hebben voorgedaan, gaat het paard op dag 3 naar huis.

Nazorg thuis
Geadviseerd wordt de ruin dan thuis nog vier dagen boxrust te geven. Dagelijks dient het paard getemperatuurd te worden en de mate van zwelling van de balzak en eventueel koker beoordeeld te worden. Indien de lichaamstemperatuur meer dan 38.0 ÂșC bedraagt moet direct contact met de kliniek worden opgenomen. Dit zelfde geldt voor toename van zwelling van balzak en koker.

Kortom, om zoveel mogelijk risico's uit te sluiten heb ik gekozen voor deze methode in deze kliniek.

Voor foto's moet je de link in mijn onderschrift hebben, ik denk dat ik er ook nog wel een paar zal maken als hij op de kliniek is aanbeland.

samirah

Berichten: 1144
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 23:34

Veel succes Sjuim, ik zal dinsdag duimen dat alles goed gaat.

springen is passie, dressuur is een kunst

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 23:35

hey
dat is op zich wel de beste manier natuurlijk. Die hengst bij ons op stal had wel serieuze wondes. De dierenarts had dus idd de teelballen er gewoon "afgeknipt" en dan afgespannen met klemmen. Na tien minuten haalde hij die er weer af en er bleven open wondes achter "dat groeit wel vanzelf dicht"
Dat doet het dus ook, maar het heeft lang geduurd. En de koker zelf heeft ook een twee-tal weken dik gestaan. Lijkt me niet echt leuk voor het paard...

Je hengst ziet er goed uit!
Wens hem sterkte Knipoog
xxx

Don't let anyone tell you not to dream... Take your passion and make it happen

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 09:01

Ah gossie, arm paard.. wordt ie Los ballos.. Veel succes met hem in iedergeval en we horen dan wel hoe het is afgelopen..

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 09:15

Sjuim, die denkt ook aan alles! *a la de reclame* Wens Triumph sterkte van me *LOL*.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 09:19

Dat gladde velletje viel me idd al op, net als Flair

Hij gaat iig mooi ten onder nu, arm peerd

28-09-2007
Nothing compares too you...

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 09:28

heb je nog foto's van deze mooi hengst op zijn mooist? Lachen
sterkte voor triumph Lachen!

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 10:08

Agossie helemaal netjes gemaakt voor "de dag" veel sucses vandaag en morgen Knipoog

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje

Barb

Berichten: 12081
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 10:35

Fris en fruitig zal Triumph zijn castratie ondergaan Haha!

ik hoop dat hij het je ooit wil vergeven Knipoog Tong uitsteken

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou L1+4

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 10:58

Veel "succes" Knipoog

Nog een paar uutjes Haha!
En dan is het een ruin, wel een hele mooie hoor Lovers

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 11:17

Ocharm, denkt hij dat hij ergens naar een vrouwtje gaat (waarom anders zo mooi?) en dan....KNIP! Haha, Joris is na 3 jaar nog steeds van mening dat hij zijn ballen is verloren ergens in Someren, en als we daar zijn moet hij altijd even zoeken Haha!
Hij is ook liggend geknipt, en dat ging prima. Belangrijk is toch ook de nazorg, dat ging bij hem mis met als gevolg een megaontsteking....Goed latenlopen en afspuiten dus.

Succes.

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 12:13

Bij ons is een keer een hengst gewoon in de wei geholpen. Er zijn dus zeer uiteenlopende methaodes.
Wel jammer dat hij geholpen wordt hij is zo mooi Lachen

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 13:40

door middel van welke methode word triumph gecastereerd?
de half bedekte methode? of 'over de lies'?
of toch via de kijkoperatie?
Ik heb laatst een zeer intressante lezing over casteratie methodes bijgewoond
heel duidelijk en vooral erg leerzaam!
dus ben benieuwd welke methode jij kiest Lachen
Ik vind het zowiezo een goede keus dat je het in de kliniek laat gebeuren! OK dan!

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 13:58

Volgens mij kiest Sjuim voor "over de lies"methode als ik het goed heb gelezen..
Die van mij wordt gecasteerd (pas over 2 jaar hoor) doormiddel van de half bedekte methode in de kliniek..

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 14:19

-dubbelpost- verwijderd-
Laatst bijgewerkt door marloes-joy op 20-10-03 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 14:21

Mocht het bij mij ooit zover komen zal ik ook kiezen voor de over de lies methode denk ik Lachen
jij hebt deze clinic ook bijgewoond he? Lachen

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 14:26

marloes-joy schreef:
door middel van welke methode word triumph gecastereerd?
de half bedekte methode? of 'over de lies'?
of toch via de kijkoperatie?
Ik heb laatst een zeer intressante lezing over casteratie methodes bijgewoond
heel duidelijk en vooral erg leerzaam!
dus ben benieuwd welke methode jij kiest Lachen
Ik vind het zowiezo een goede keus dat je het in de kliniek laat gebeuren! OK dan!

ik ben ook bij die lezing geweest, op de faculteit! Was idd erg interessant en ze vertelden ook duidelijk waarom ze voor een bp methode kiezen. Ik heb begin van het jaar mijn hengst via de kijkoperatie laten castreren op de faculteit, we hebben nu alle verschillende methodes wel een keer laten doen, maar via de kijkoperatie is bij ons tot nu toe het best bevallen (ik heb nu een ruin met ballen ) heel veel sterkte voor jouw ventje! Ach gut

facebook: https://www.facebook.com/StalRhijnauwen
pensionstal sinds 1981 met veel buiten (hele jaar-hele dag)voor de paarden en overdekte bak nabij de Uithof/Science Park

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 15:00

Sjuimpje schreef:
...lekker manen getrokken daarna zijn oortjes, kopstuk, neus, kaken, kroonranden en staart opgeschoren. (was nu de 2e keer en ik kon nu zelfs zijn oortjes ook zonder praam scheren! OK dan! ).
Daarna heb ik eerst zijn staart uitgebreid gewassen en met cremespoeling ingesmeerd, terwijl dat inwerkte heb ik hem voor de rest ook maar helemaal gewassen, inclusief zijn hoofd en voorpluk.
Hij mocht lekker onder de lampen drogen terwijl ik met cowboymagic zijn staart goed ontwarde, waarna ik die mooi strak kon bijpunten.


Gelukkig ben ik niet de enige toiletteer freak.
Haha!

Mareska

Berichten: 7923
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 15:08

Katja schreef:
Gelukkig ben ik niet de enige toiletteer freak.
Haha!

Nou dan mag je een keer bij mij langskomen Haha!

Als het goed is is hij nu geen stoere "hengst" meer....
Ik hoop dat alles goed is gegaan

Alja

Berichten: 25580
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 16:16

arm paardje straks een je weet wel hengst...
als hij je dat maar gaat vergeven

ONDERSCHRIFTLOOS


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Chantalla, Crista, Frieke84, marinst, petraaken, pillow, sterregoud, xSimonee en 178 bezoekers