wat te doen met een schraal paard.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maartje83
Berichten: 62
Geregistreerd: 14-01-10

wat te doen met een schraal paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 20:09

wie heeft er tips voor mij

Ik heb een kwpn ruin die in april 4 wordt ik heb hem afgelopen zomer ingerden toen hij 3,5 was en daarna af en toe ene buitenritje gemaakt. Nu heeft hij een erg slechte start gehad. Hij stond alleen maar binnen bij een boer en wist niet eens wat gras was, hij was zeker 100 kilo te mager. (Nu heeft hij het wel goed qua voer enz. Daar reageerde hij op met huidallergie, hij heeft last van luizen gehad, hij is aangekomen, moet nog wel wat bij volgens de DA)
Nu is mijn vraag wat moet ik doen met hem kan ik hem al oppakken met dressuur, of zoals mijn stalgenootje zei, ga eerst nog ff grondwerk met hem doen, daar komt hij goed van in zijn spieren, en gaat hij beter luisteren naar commando's Het liefst zou ik het liefst zou ik er elke dag opzitten, maar ik wil graag het beste voor mijn paard. Wat vinden julie???

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: wat te doen met een schraal paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 20:11

Eerst op gewicht, en dan pas rijden!
Doordat hij een slechte start heeft gehad heeft hij (veel?) meer tijd nodig dan veel andere paarden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 20:14

Idd, eerst laten bekomen, en dat kan best nog wel even duren. Goede voordroog voeren en gewoon heel veel. Daarna het weideseizoen zoveel mogelijk op het gras. Tegen gras kan je niet op voeren. Dan is hij sterk, heeft hij genoeg vlees om spieren te vormen.

Maartje83
Berichten: 62
Geregistreerd: 14-01-10

Re: wat te doen met een schraal paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 20:23

Hij staat zowiezo 24/7 op het land.
hij krijgt biks en kruidenmelange gevoerd, heb hem eerst maisgrutten gevoerd maar hij kreeg nu meer echt een buik dus ik heb hem omgezet en hij kan de hele dag door hooi/kuil eten
zijn er nog andere dingen die ik hem kan geven die helpen volgens julie??? het gaat nu nog om echt de laatste kilo's die erbij moeten hij is in dat bijna jaar dat ik hem nu heb al enorm opgeknapt

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: wat te doen met een schraal paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 20:27

Het grondwerk, zeker op een wat hoger niveau, kan hem wel helpen meer spieren te kweken, dus dat zou wel helpen!

nutella
Berichten: 361
Geregistreerd: 11-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 20:28

Ik zou hem nog lekker een half jaar met rust laten. Laat eerst maar bijkomen. Heb onlangs voor mijn eigen paard (ook erg schraal momenteel) om een voedingsadvies gevraagd bij PAVO. Kreeg een keurig advies; werd zelfs gebeld door PAVO om e.e.a. door te spreken. Tip!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 20:31

Maartje83 schreef:
Hij staat zowiezo 24/7 op het land.
hij krijgt biks en kruidenmelange gevoerd, heb hem eerst maisgrutten gevoerd maar hij kreeg nu meer echt een buik dus ik heb hem omgezet en hij kan de hele dag door hooi/kuil eten
zijn er nog andere dingen die ik hem kan geven die helpen volgens julie??? het gaat nu nog om echt de laatste kilo's die erbij moeten hij is in dat bijna jaar dat ik hem nu heb al enorm opgeknapt



Wacht maar tot het gras gaat groeien, je kan hem even een vitamine boost geven, het wintergras was niet veel bijzonders. Zou niet te veel soorten iets gaan voeren, gewoon de basis voor een paard, gras/hooi en een goede brok, 3 kilo minimaal per dag.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 20:38

Wat misschien help om hem te laten aankomen is paardenmeel .Het is te koop bij de Den Dungense molen, in (jawel Den Dungen, bij Den Bosch in de buurt) Ze maken het daar zelf, maar mischien weten zij wel verkooppunten bij jou in de buurt. Het is een mix van allerlei graan en je geeft het met een beetje water. Het ziet er dan uit als koude brinta, maar de paarden vinden het erg lekker. Ik heb als het goed is nog een halve ton, als je interesse hebt dan pb je me maar. Mijn stalhouder heeft het weg gezet, maar die weet vast wel waar het is. Je mag het gratis hebben, die van mij is nu toch te dik ;)

Wat betreft het oppakken van je paard... tja daar zou ik toch echt mee wachten. Hij moet ook nog groeien en dat kost hem heel veel energie. Energie die hij beter kan gebruiken om goed uit te groeien, actief te worden en dikker te worden. Prioriteiten moeten nu eenmaal altijd aan het paard aangepast worden.

Maartje83
Berichten: 62
Geregistreerd: 14-01-10

Re: wat te doen met een schraal paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 20:59

siskeh, heb jij goede oefeningen voor me die ik met justin kan doen