Stelling: Paard mag wel/geen eigen inbreng hebben

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 00:52

Ilindra schreef:
Onder het rijden zoek ik wel naar een samenwerking en hebben ze enige inbreng maar wel binnen mijn grenzen.


In de omgang moeten de verhoudingen wel duidelijk zijn, maar een paard hoeft van mij niet doods en slaafs te zijn. In het werk laat ik wel wat ruimte, al was het alleen maar omdat een paard soms samen met je moet zoeken en soms gewoon iets moet proberen, vooral als je iets nieuws aan het leren bent. Maar in wezen bepaal je zelf welke deur er op een kier staat en welke niet.

Trixy

Berichten: 336
Geregistreerd: 09-03-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 01:59

rebeltje schreef:
...Of zomaar op dr achterbenen gaan lopen...

Hihi, na een heel zielig topic zonet (tranentrekker) trekken mijn mondhoeken omhoog bij deze opmerking. Ik zie nou een paard voor me, op de achterbenen, lopend, met zijn voorbenen in de zij hahaha Haha! (soort vermenselijkt circuspaard dus) Clown

Trixy

Berichten: 336
Geregistreerd: 09-03-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 02:08

Rieja schreef:
Bij mij moeten ze gewoon doen wat ik zeg, anders raak ik zwaar geïrriteerd. Dus 'terug' is meteen achteruit stappen, ho is direct stilstaan en verder geen gezeur. Ook geen gevreet aan dingen als ik ze aan touw heb, dat hoort gewoon niet.
Ik ben hun leider, en dus moeten ze mij gehoorzamen, klaar. Ik kan ook best gemeen doen als dat niet gebeurd, daar kan ik gewoon niet tegen.

Hier kan ik me helemaal in vinden. Ik ben er altijd mee bezig, opletten of ze wel op mij let. Dat is soms wel vermoeiend, dan wordt ik moe van mezelf, omdat ik geen "rust" meer krijg (Amy ook niet trouwens). Een poosje geleden ben ik wat zachter gaan optreden, en binnen korte tijd is het een drammerig paard geworden, daar heb ik nou wel spijt van, maar ik heb er ook van geleerd. Misschien dat het met andere paarden kan (zachter optreden) maar niet met deze. In elk geval niet als je bent zoals ik, en geirriteerd raakt als ze niet oplet.
Overigens blijft het een vrolijke drammer hoor, hoe erg ik haar ook onder de duim houdt. Ze probeert het altijd eventjes, maar als ik dan een klein teken geef dat ze op moet houden, dan luistert ze vaak ook wel heel direct. Maar het feit dat ze het toch altijd nog een beetje blijft proberen vind ik heel erg leuk aan haar, ook al tolereer ik het niet, zolang ze maar niet door blijft gaan.
Heel af en toe krijgt ze met rijden "eigen inbreng", maar dat is dan bijvoorbeeld als ik klaar met rijden ben, dan gooi ik de teugels los, ga zitten als een zoutzak, en dan ziet ze maar wat ze doet, maar meestal belanden we dan naast het hek in de kletsen-met-de-toeschouwers-houding, en Amy-vraagt-aandacht-stand, dus dat schiet ook niet echt op...

prisje_marie

Berichten: 755
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: medemblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 08:27

als ie altijd braaf is is natuurlijk mooi megenomen Haha!
maar af en toe een eigen inbreng is ook handig *LOL*
weet je waar je lieveling aan toe is Lovers OK dan!

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 09:19

Tja die van mij heeft denk ik wel een beetje inbreng
Van de wei naar stal wil ze altijd graag aan de fruitboom knabbelen, dat mag ook van mij dat vind ze heerlijk. 2 keer een hapje en dan is het ook van we lopen weer door. Als ik in de bak merk dat ze het echt even zat is, mag ze van mij ook even pauze, even lange teugels en lekker om zich heen kijken, maar na 5 minuten moet ze ook weer bij de les zijn. Merk ik dat ze buiten zin heeft in een galopje, dan doen we ook een galopje (als ik zin heb) maar wil ik weer stappen dan gaan we ook stappen.

Cars

Berichten: 1929
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 10:58

Als we een bosrit maken en Quint wil naar rechts en ik niet laat ik het wel uit mijn hoofd om hem zijn zin te geven....een keer zelf bepalen waar hij heen wil en de rest van de rit is een gevecht.
Ik ben in het begin best flauw met hem geweest(zo een zielig geestelijk/lichaamlijk mishandeld paardje....FOUTJE).
Ik moet heel consequent met hem zijn(Hij heeft regels nodig ,word anders weer onzeker) ...dit mag wel dat mag niet en dit ook volhouden(dat is echt moeilijk).Natuurlijk heeft hij heus wel wat vrijheid onder het zadel maar niet echt veel...Quint mag wel zelf weten naar welk bos we gaan... maar verder bepaal ik de route,er word niet gegeten met bit in,luisteren naar de hulpen.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 11:12

Nee idd eten als ik bezig ben met rijden of wandelen mag ook absoluut niet! Wel als we op een veldje uitkomen, maar dan nog bepaal ik wanneer er gegeten mag worden

Fitzroy

Berichten: 25109
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 11:40

Ik merk dat ik in de omgang wel eens te makkelijk voor Fitz ben. Bv. toen ik de afgelopen weken aan het stappen was, daar vindt hij dus echt geen moer aan en verzint allerlei dingen om mij ervan te weerhouden dat we moeten stappen. Hij doet dingen die echt niet door de beugel kunnen maar waarom ik dan vreselijk moet lachen (hoe zouden jullie het vinden als je paard probeert je aan je jas tegen te houden *LOL* )

Voor de rest probeer ik wel zo consequent mogelijk te zijn en met rijden is er absoluut geen sprake van eigen inbreng. Als je Fitz een vinger geeft pakt ie je hele hand om er maar eens een spreekwoord tegenaan te gooien Knipoog

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 12:16

starlight mag zeker dr eigen inbreng hebben
ik vind het niet eerlijk om constant aan de teugels zit of zit te stampen van dat mag niet dat mag niet. Ik vind het al heel wat dat je op zn rug mag zitten, hij kan je er zo afgooien als ie wil en dan heb je zelf niks meer in te brengen.
Als ik een grasveldje tegenkom mag starlight gras eten, als zij rechts wil en voor mij maakt het niet uit mag ze rechtsgaan (niet als dat de korste weg naar huis is *LOL* )
Als zij niet wil springen probeer ik het een andere keer gewoon. Ik doe ook geen dingen die ik niet wil en ik vind het gewoon niet eerlijk om dat wel van haar te verwachten.

Nog NOOIT heeft ze er misbruik van gemaakt, nog niet 1x. Als ze gras ziet voel ik wel dat ze het wil pakken, maar ze doet het niet. Pas als ik haar stilzet en haar toesta haar hoofd omlaag te doen (zachtjes duwen) gaat ze voorzichtig omlaag om een hapje te pakken.

Doordat ik niet gelijk erop spring als ze iets fout doet is ze niet meer bang onder het rijden. Ze vertrouwt me en weet precies wat ze wel en niet mag. Wat ze niet mag doet ze ook gewoon niet.
En ik weet dat veel mensen dat stom vinden, maar ze maakt er geen misbruik van, anders zou ik er wel wat aan doen maar het is niet nodig!

Geld trouwens alleen voor in de bossen of springen, die ene keer dat ik dressuur rijd heeft ze het ook maar te doen. Dat doe ik zo weinig dat ze daar echt niet onder uit komt.

Ik weet trouwens ook wel dat het zo niet bij elk paard gaat, op doris of bianca hoef ik niet te proberen ze een hapje gras te laten eten of ze ook maar iets zelf te laten kiezen

helga

Berichten: 627
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: emmer compascuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 11:15

tja een eigen inbreng, mijn paard kent mij door en door, en speelt feilloos op mijn gevoel in. we trainen voor de lange afstand en zijn dus vaak met zijn 2 op pad.

soms wil hij niet lekker doorlopen, dat is vooral op de heen weg. ik rij daar om altijd rond, ipv heen en terugweg.

ik moet dan echt vaak met hem de confrontatie aan, dan loopt hij even door en daarna is het tempo weer wat langzamer. moet ik nu toch doorzetten en de zweep er over heen halen of mee gaan in zijn tempo.

dat tempo ligt hoe meer we naar huis gaan hoger. hij loopt dan veel lekkerder.

kan ik dit van hem eisen. hij voelt gewoon dat ik op dat moment twijfel, of te makkelijk ben, denk ik. maar het voelt voor mij soms zo vervelend als ik continu achter zijn vodde aan moet zitten.

hoe kan ik dit op lossen

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 13:52

Ik vind het soms nogal verwarrend in dit topic. Eigen inbreng...
Het is soms nogal dicht bij het randje van "hoe consequent ben jij met je paard".

Als een paard van struiken mag eten, hoe vertel je hem dan dat hij bij het ene struikje wel mag eten als je ernaast loopt, maar als je erop zit dat het niet mag.

Eigen inbreng vind ik gewoon een beetje paard zijn. Kijken naar je paard, kijken naar de bui van je paard en daarop inspelen.
Als ik niet hoef te dressuren en ik zie dat Treas niet helemaal in haar hum is, dan gaan we wat anders doen. Is dat eigen inbreng? Ik vind het niet, want ze heeft me niet verteld wat ze WEL wil doen. Ik hou dan gewoon rekening met haar en met mezelf, want toch dressuren kan tot ruzie leiden of tot een paard wat niet meewerkt en op die manier misschien wel een hekel krijgt aan dressuur.

Als ik in stal borstel dan zet ik haar niet vast. Dus ze kan rondjes lopen, ze kan bij de borstels in de borstelbak, ze kan meepoetsen... is dat eigen inbreng? Dat is naar mijn mening gewoon paard zijn. Als ik echt de baas had willen zijn en ze had stil moeten staan, dan had ik haar vast moeten zetten.

nappie29

Berichten: 236
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 15:58

nou ik vind dat je paard beswel ff mag werken voor je hij doet de hele dag wat ie zelf wil tenminste bij mij dan en dan dat 1ene uurtje ofzo dat ie voor jou moet werken
dan mag ie wel ff ze best doen voor me

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48406
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-03 19:42

Kleintje... wat jij verstaat onder "paard zijn" is zo'n beetje wat ik bedoel met "eigen inbreng"... Lachen

Viking

Berichten: 1989
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Driewegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 21:13

Viking mag van mij ook best wel eigen inbreng hebben,maar hij weet mijn grenzen,het is natuurlijk ook zo dat hij en ik een hele goeie band hebben,omdat ik hem vanaf zijn tweede jaar heb,en ik heel veel met hem gedaan heb.
Hij weet precies wat hij wel en niet mag,zoals iid bij de hoefsmid of DA etc dan moet hij gewoon doen wat ik wil,en dat doet hij ook.
Als een""vreemde' bv zijn hoeven uit wil krabben dan tilt hij ze gewoon niet op,hij scheurt met hun het hele terrein over,en bij mij niet omdat hij weet dat hij dat niet mag.
Maar als ik met hem aan het wandelen ben buiten dan mag hij overal aan snuffelen[hij is hierdoor super verkeersmak geworden]hij is nergens bang voor,hij gaat pas grazen als ik het zeg.

Maar als hij zijn eigenwijze bui heb kan ik onwijs lachen om zijn streken,hij kan echt de clown uithangen,behalve als ik met de training bezig ben,dan moet hij doen wat ik wil.
Maar meedenken mag hij altijd met mij OK dan!