Wat vinden jullie hier nu van??

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dorine_81

Berichten: 1639
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Beek (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-01 13:06

Ja kim er zijn heel veel boeren die dat hebben en koeien komen altijd naar je toe als je ze gaat ophalen...ze luisteren zelfs nog beter dan honden ...!

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-01 13:17

Ik sta op een boerderij en heb hiervoor op meer boerderijen gestaan. Ik ben gek op alle dieren en dus ook op koeien, maar het zijn gewoon andere dieren. Koeien zijn meer op zichzelf, honden zijn veel afhankelijker van mensen. Op de boerderij zijn ook honden.

En dat koeien beter luisteren dan honden...mwoh...

Maar goed, laat maar zitten.

Nogmaals, ik hou van alle dieren en ben tegen dierenleed en eigenlijk ook tegen vleesconsumptie. Daarom eet ik zelf maar heel af en toe vlees, en maak het sowieso niet zelf klaar.

Marieke
Berichten: 1343
Geregistreerd: 31-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-01 13:34

Het varken is een bijzonder intelligent dier. Ze zijn intelligenter dan honden en in sommige gevallen zelfs intelligenter dan de mens. Vraag is nu, hoe belangrijk is intelligentie? De mens is intelligent en verheeft zich boven alles wat leeft, want oh oh wat is de mens belangrijk. Wij bepalen wat goed is en wat niet. De doodstraf? Hoeveel van jullie zijn daar tegen? Stel je voor een mens wordt gedood en dan nog wel een zware crimineel, dat moet niet mogen! Nee de mens moet beschermd worden. Ondertussen worden er massaal dieren gedood. Vrachtwagens vol gestouwd met varkens die letterlijk met doodsangst de dood te gemoed gaan. Mijn hart breekt als ik zo’n vrachtwagen inhaal. Hoe kan het nou toch zijn dat de mens het recht heeft om dat te bepalen voor het dier?

Hoeveel van jullie zouden zelf jullie eigen voedsel kunnen doden? Ga eens bij jezelf na waarom je dat niet zou kunnen, maar een stukje voorverpakt vlees in je wagentje bij de supermarkt leggen, absoluut geen probleem is voor je?

Veel kinderen van deze tijd weten echt niet dat het kippetje ingepakt bij AH hetzelfde kippetje is als die rondloopt in een tuin. Dit geld ook voor varkens en koeien. O kijk kinderen een koe in het weiland, zullen we die eens gaan aaien? Die zelfde avond wordt het biefstukje op gepeuzeld zonder er ook maar een moment bij na te denken dat dat die koe betreft! Jongens we gaan naar de kinderboerderij! Dit is een varken, agossie ze heeft jonkies, dit is een koe, dit is een lammetje dit zijn konijntjes! Wat een heerlijke dag heeft iedereen gehad, zoveel leifde voor het dier. Op zo’n moment zou de ouder moeten uitleggen dat dat nou is wat de mens eet.

Nee paarden die eten we niet want daar hebben we een band mee. Een hond? Nee dat kan echt niet want die beschermt ons! Maar als een hond vals is wordt hij zonder pardon gedood. Maar die moordenaar in de dodencel moet worden beschermd. Ik vind het allemaal veel te krom. We projecteren alles op ons eigen leventje. Jij wil vlees eten dus is het dier de banketstaaf als ik het even zo plat uit mag drukken.

Ik ben altijd benieuwd geweest naar de reactie van de mens als het zou gaan om het fokken van honden voor consumptie, want dit komt plotseling wel heel dicht bij de mens te staan. En als we honden zouden kunnen eten, tja waarom een mens dan niet? Het is een goede vraag. De Sint Bernard hond is erg geliefd voor de fokkerij van hondenvlees, en dit is echt geen grapje. De Sint Bernard is makkelijk om mee om te gaan en er zit veel vlees aan.

Nog een klein iets. De hond heeft de kans gekregen om het maatje van de mens te worden. Het varken die over het algemeen gebruikt word in de Bio industrie niet. Varkens zijn intelligente onderzoekende sociale dieren. Als biggen worden ze na vier weken “veel te vroeg” bij de zeug weggehaald en veroordeeld tot tweemaal daags krachtvoer en medicijnen tegen de diarree, tot beton en roosters en tot duisternis. Met zes maanden worden ze in een vrachtwagen gestouwd, als ze geluk hebben naar het dichtbijzijnde slachthuis en als ze pech hebben naar Italië gereden. De zeug heeft geen prettiger leven, alleen een langer. Ze mag niet meer vastgebonden worden, zoals tot voor kort, maar dat maakt weinig uit: ze kan zich toch nauwelijks bewegen tussen de ijzeren rekken. 2 á 3 worpen per jaar, twaalf biggen per keer, nooit naar buiten en na een paar jaar afgedankt worden: dat is het leven van de zeug. Hoe kan een varken zich bewijzen als maatje van de mens als er zo mee om wordt gegaan? Stop nou ens een hond in die situatie. Het varken heeft hetzelfde gevoel als een hond. Doordat een mens beter kennis heeft kunnen maken met de hond is het voor het varken niet erg (want daar hebben we geen band mee), maar voor de hond afschuwelijk. Als iedereen daar eens over na zou gaan denken, kan de mens het zich misschien beter voorstellen hoe afschuwelijk het dierenleed is alvorens het in een pan gelegd wordt en vol genot wordt op gegeten.

Ik denk dat jullie ondertussen wel begrijpen dat ik geen vlees eet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-01 13:37

hoi
ik reageer ook nog maar ff.
zoals ik al vaker geschreven heb ben ik niet tegen het eten van vlees wat uit NL afkomstig is.
De reden van mij is dat de beesten hier in tegenstelling tot andere landen gewoon goed gehouden worden en op een normale pijnloze manier afgemaakt worden.
Dit is in andere landen idd niet zo.

Er word in NL nogal eens tegen de boeren en hun beleidt geprotesteerd maar ik denk dat we onze energie beter naar het buitenland kunnen gaan verplaatsen daar is het imo harder nodig.

Zelf zou ik geen hond eten maar als ze op een normale manier gehouden en afgemaakt worden is er eigenlijk geen verschil.
Het verschil zit 'm in onze cultuur en de opvoeding die daar bij hoort. Net zoals wij gruwelen van wormen en sprinkhanen op te eten, is dat in veel landen een delicatesse.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-01 13:53

Ik sluit me aan bij kawa, ik ben op zich ook niet tegen het eten van vlees, alleen de manier waarop he. Dieren moeten vreedzaam gedood worden, zonder lijdensweg. De manier waarop ze opgefokt worden zint me absoluut niet. Ik denk dat kawa ook tegen export van honden naar China is, als ze weet hoe ze daar gedood worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-01 14:58

hoi
idd desiree daar zou ik zeker op tegen zijn.

verder wil ik bij men verhaal nog ff toevoegen dat als we in Nl alemaal vegetarier worden dat dat niet zo heel veel uitmaakt want het over grote deel gaat toch naar het buitenland en die mensen daar krijg je echt niet zover om geen vlees te eten.
Vandaar dat ik dus vind dat de beesten beter in Nl gefokt kunnen worden want als het hier niet gedaan word word het in het buitenland wel gedaan omdat er toch vraag naar vlees blijft. En dan is het in Nl heilig te verklaren hoe ze hier gehouden worden.
En als er ergens weinig medicijnen gebruikt worden is dat ook hier wel want in Nl zijn de regels daarin gelukkig ook heel streng.

BTW ipv dierproeven, waar ik uiteraard wel fel tegen ben, mogen ze van mij best zware criminelen nemen hoor. hebben die ook nog nut in de samenleving. Knipoog

nlannemieke
Berichten: 52
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-01 15:43

Hoi Marieke,

Groot verhaal Lachen Maar heel duidelijk.

Wijzelf proberen de kinderen duidelijk te maken dat het stukje vlees wat ze eten van die lieve dieren afkomstig is. Er is 1 groot verschil met de massa, wij kopen ons vlees bij een slager die al de dieren die in zijn toonbank liggen persoonlijk heeft gekend.
Hij staat in voor een goed geleefd leven.

Kortom, geen bio-industrie. Inderdaad is het heel krom, wij fokken koeien met een groot vleesgehalte, en ook die hebben gevoel. We eten varkens, ook die kunnen zich hechten.
En nu de knuppel in het hoederhok, ik eet ook paardenvlees. Maar dan wel van een slager die het paard niet heeft gedood uit commercieel oogpunt!

Sec gezegd, je mag een paard uit zijn/haar lijden verlossen. Vervolgens mag je zo'n paard niet voor consumptie gebruiken? Ook een beetje krom.

Laten we niet vergeten dat pas sinds de laatste 200 jaar het paard een gezelschapsdier is! Een knuffel. Voordien was het het medium om je inkomsten veilig te stellen (werkpaarden), of om je leven veilig te stellen (vlees=eten).

Laten we niet roomser zijn dan de paus, een hond als gezelschapsdier is oke, een koe als gezelschapsdier, ook goed, een varken? Idem dito.
Maar wij mensen zijn geen vluchtdieren/prooidieren. Wij zijn jachtdieren. Zolang mensen elkaar uitschakelen, wraak uitoefenen, elkaar het licht in de ogen niet gunnen, en ruzie maken om de opponent ten gronde te richten (wie wil niet eens iemand kielhalen, levend villen e.d. omdat die gene iets heeft gedaan wat bij ons in het verkeerde keelgat schoot?). Zolang wij niet elegant de ruzie om een vriendje kunnen bijleggen, helemaal van slag zijn omdat onze partner een betere 'genen-match' heeft kunnen vinden, wie zijn wij dan om onze basis te verloochenen? We zijn geen haar beter.

Wij fokken paarden, honden, katten, konijnen, voor een beter uiterlijk, betere prestaties kortom, voor de ultieme genen-match. Dat mag wel?
Want wij houden van ze? Wij vinden het goed dat een hond dagelijks pijn heeft van de heupdysplasie omdat wij dat en dat uiterlijk zo mooi vinden.
Maar wij mogen geen beest slachten omdat wij dat vlees zo lekker vinden. Dat is "not done", het hoort niet.

Wie denkt nou krom? <en nu echt nadenken, niet impulsief reageren allemaal>

Groetjes,

Annemieke

- ja, ik hou van dieren, ik hou van paarden, ik hou van mensen -

Dorine_81

Berichten: 1639
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Beek (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-01 15:49

Okay annemiek ik ben het echt helemaal met je eens....mooi gezegd...

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-01 15:57

Oke Annemiek, ga ik mee accoord. Zolang er maar geen honden worden geslacht. want daar kan ik niet tegen, dat gaat me werkelijk te ver. Het slachten van ander vee is al erg genoeg.
En dan ook nog honden exporteren om ze eerst in China te laten martelen voordat ze sterven, nee. Dit kan en mag gewoon niet gebeuren.

Linski

Berichten: 282
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-01 16:03

Ik vind ook wel niet dat honden geslacht moeten worden maar kijk.... koeien en varkens enzo worden ook geslacht, dat is ook ZIELIG!!!!n dus wat dat betreft zouden honden ook mogen...als honden niet mogen mogen koeien en varkens en andere dieren ook niet (maar het vlees van hun is wel lekker) sorry als er vegetariers zijn hier!

Marieke
Berichten: 1343
Geregistreerd: 31-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-01 16:17

Annemiek ik ben het helemaal met je eens.

Luister ik wil alleen dat mensen nadenken bij de dingen die ze doen. Ik weet dat mensen zijn gemaakt om vlees te eten. De manier waarop jij dat doet vind ik de enige manier waarop je verantwoord vlees kan eten. Als je vlees eet vind ik het overigens heel normaal dat je ook paardenvlees eet. De paarden hebben tenslotte (mits het dier niet is gefokt voor de slacht) een normaal leven gehad. Het dier wordt geslacht om hem uit zijn lijden te helpen en dan zou je het weer niet mogen eten? Nee dat klopt niet.

Ik eet geen vlees omdat ik het voor mij niet vind passen, ik kan het niet over mijn hart verdragen. Ik veroordeel niemand die wel vlees eet, zeker niet wanner dat gebeurd zoals jij dat doet. Het gaat mij erom dat iedereen het zielig vindt om een paard of een hond te eten (trouwens in Amerika verklaard men je voor gek dat je paard eet) omdat ze daar een andere band mee hebben. Ik wil aangeven dat de varkens net zoveel gevoel hebben als wij (en hond) maar op een verschrikkelijke manier moeten leven voor de grote consument die daar geen seconde over nadenkt. Plotseling staat iedereen op zijn kop als het gaat om het eten van een hond terwijl een varkentje, lammetje of koetje zonder moeite naar binnen word gewerkt.

Dus Annemiek, bedankt voor je reactie. Ik hoop dat andere mensen daar iets mee doen. Het hoeft dus niet zo te zijn dat ik vind dat iedereen vegetarisch moet gaan eten. Ik wil wel dat mensen eens gaan nadenken bij de dingen die ze doen.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-01 16:32

Ik denk er juist ontzettend veel over na, en daarom eet ik dus ook bijna geen vlees. Helemaal geen vlees is natuurlijk beter, maar ik eet het zo weinig dat ik denk dat het al zoveel zou schelen als iedereen zo weinig vlees zou eten.

Verder bedoel ik niet dat het perse veel erger is dat honden worden geslacht dan andere dieren, maar wat ik probeer duidelijk te maken is dat honden hele andere dieren zijn en op een andere manier met mensen omgaan. Dat kan je gewoon niet ontkennen, sorry.

Verder vind ik het dus voor ieder dier vreselijk als ie wordt geslacht, maar ook andere vormen van dierenleed is vreselijk. Dus ook bijv. het fokken van mooie honden die daardoor HD kunnen krijgen, dit is misschien ook indirect dierenleed. Ik zou dan liever een bastaardje nemen uit het asiel.

Verder zou ik het liefst ieder dier willen redden als ik dat kon...

nlannemieke
Berichten: 52
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-01 17:00

Hoi Marieke,

Fijn te horen dat we het eens zijn! Party!!

Overigens heb ik ook een paar overheerlijke vegetarische recepten in mijn verzameling. Ik hou erg van koken, en "lekker" is daarbij de belangrijkste graadmeter.
Mocht je belangstelling hebben voor een overheerlijke Pasta met Funghi of een lekkere indiase (ayurvedische) curry? Even laten weten! Krijg je de recepten Vork

Groetjes,

Annemieke

Cowgirl

Berichten: 23747
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-01 17:17

In Amerika verklaren ze je voor gek als je een paard eet???
Nou Sorry hoor ik verklaar ze voor gek dat ze op een paard van 1,5 jaar gaat rijden.
Dat hondenvlees is puur voor de publiciteit gedaan, ff kijken hoe ver ik kan gaan.
Zo was er in de tijd toch ook struisvogel vlees dat was ook zo'n modegrill net als dat je dan met kerst 'wild' eet.
Nog ff en er verschijnen slangen en krokodillen op ons bord.
De mens ik gewoon te verwend en neemt niet genoeg meer met een stukje vlees van de koe of varken.
Ik vind trouwens dat de mens soms hele rare eetgewoontes heeft , zijn nu opeens ook larven en al die andere vieze beesten erg HOT.
Er is zowat geen programma meer waar ze niet worden gegeten Misselijk
Waar ik al helemaal van walg is dat mensen in en restaurant hun eigen vis kunnen uitzoeken of kreeft.
En mijn broertje heeft vorig jaar iets op tv gezien wat helemaal om te Misselijk was. Daar hielden ze een vis net zolang in het hete water dat hij net een beetje gaar was maar ook nog leefde. Misselijk Misselijk Misselijk
Geef mij maar een stukje scharrelvlees en gelukkig haalt mijn moeder dat altijd.
We houden er thuis best veel rekening mee.
Dus geen hond op mijn bord.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-01 19:06

Is toch heeel interessant om te lezen dit Haha!

Om eerlijk te zijn, het staat me wel een beetje tegen hoor, om hondenvlees te eten. Zoals ik ook al aangaf in mijn eerste berichtje.

Maar toch is het maar net wat je gewend bent. Er zijn landen waar de koe heilig is, om maar een vb te noemen.

Alleen wordt er zoals hier boven al aangegeven werd, zijn heel veel mensen zich er niet bewust vandat ze een dier eten. Ze weten niet waar dat koteletje vandaan komt.
Ik eet zelf vlees, heel graag zelfs. In de winter eten wij bijna iedere week 1x konijn of fazant. Ik weet hoe zo'n konijntje er uit ziet, weet waar ie vandaan komt, hoe ie geleefd heeft, weet hoe ie aan zijn einde is gekomen.
Ik heb daardoor een beter beeld van wat ik eet. Daardoor vind ik het niet erg om vlees te eten. Ik heb het weleens moeilijk bij een stuk vlees waar ik niet van weet hoe het aan zijn einde is gekomen. Daar denk ik wel over na.

Dus als het gewoon zou zijn om hond te eten en dat werd op een diervriendelijke manier gedaan allemaal...... Ik denk dat ik er dan niet erg veel problemen mee zou hebben. Even wennen, meer niet.

Mensen gaan eten is wat anders. Dat is kannibalisme. Dat is niet natuurlijk. De meeste zoogdieren doen dat ook niet, je eet je eigen soort niet. Je kan het ook te ver drijven denk ik dan.

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-01 19:34

ik ben er niet echt tegen hoor, eerlijk gezegd. Een koe en een varken hebben ook gevoel! En met die honden die geslacht worden heb je ook geen band. Kan je net zo goed een actie tegen slachten van konijntjes beginnen, dat zijn ook huisdieren! Frusty
en ik ben GEEN hondenhater, voor de duidelijkheid.

Caballo

Berichten: 1160
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Texas, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-01 19:55

Ik heb me door alle berichten heen geworsteld en ga nu dan ook nog maar reageren Haha!
Ze staan hier in Amerika idd raar te kijken als je zegt dat je paardenvlees hebt gegeten. Daarintegen vond ik het vreselijk als ze "Bambi" neerschoten. Nu draai ik mijn hand daar ook niet meer voor om, om iets neer te schieten om het dan vervolgens zelf in de vriezer te douwen voor eigen consumptie. Laten we met z'n allen vegetarier worden en alle beesten laten lopen. Binnen de kortste keren is er een overbevolking van vee. Er valt niks meer te eten voor ze en gaan tenslotte dood van de honger. We krijgen inteelt enz. enz.
Ik heb zelf vleeskoeien die (hopelijk) elk jaar kalfjes krijgen die vervolgens als ze groot genoeg zijn naar de veiling gaan. Ze worden daar opgekocht en gaan op transport naar een "feedlot" (weet het nederlandse woord niet Scheve mond\ ) waar ze verder mogen groeien tot een bepaald gewicht en dan gaan ze naar de slacht. Ik heb met mijn eigen ogen gezien waar ze terecht komen. En ze hebben geen verkeerd leven. Het is voor degene die de "feedlot" heeft ook geld en zal er alles aan doen om het vee zo gezond mogelijk te houden. Als ik mijn stukje vlees op m'n bord heb, dan heb ik totaal geen schulgevoel.
En van mij hoeft al die dierenleed ook niet, want beesten hebben idd ook gevoel. Ik kan ook de mestkalveren niet goedkeuren en de zeugen in een hokkie waar ze bijna hun kont niet kunnen keren. Dat soort dingen gaan me ook te ver. Dus het vlees wat ik eet komt van beesten die een goed leven hebben gehad. Ik haal mijn vlees hier bij een slagertje (bijna uitgestorven hier *LOL* ) die z'n vlees uit het land haald en wat nog beter smaakt dan het vlees wat ik bij de supermarkt zou halen.

groetjes.

Sanne

Berichten: 940
Geregistreerd: 01-05-01
Woonplaats: Schenkeldijk, Hoekse Waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-01 20:07

Ik ben het 100% eens met Jura, maar melkkoeien en vleeskoeien zijn een groooooooot verschil! Melkkoeien zijn voor de melk! Mijn oom heeft een boederij met melkkoeien. En die luisteren inderdaad heel goed, allemaal een eigen naam, en allenmaal een knuffel en een kus voor het slapen gaan. Maar Vlees koeien worden gefokt voor eten, en dus de eigenaren proberen zo min mogelijk gehecht te raken zodat het minder pijn doet. En honden daar hecht je je zoiezo aan want die hebben aandacht NODIG! en koeien zijn wat minder afhankelijk behalve melken enzo! (o ja en een keizersnede dan) ik ben ook vegetarisch geworden, en in Nederland zijn er nog steeds zeer slechte houderijen hoor! Zoals 500 kippen in een schuur met alleen maar ijzeren tralies. En die varkens met elkaar in een klein hokkie. Het is nu verboden maar ze zijn er nog steeds!!!!!!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-01 09:41

even correctie: in amerika wordt volgens mij wel paardenvlees gegeten. In ieder geval worden ze zowiezo geslacht. en niet netjes met een slagpin maar met een hamer!
Hoe zouden katten trouwens smaken?