Is het aantal gram in een deken wel zo zaligmakend?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lies

Berichten: 9627
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 00:14

Sjuimpje schreef:
Sinds een aantal jaar vermeldt elke leverancier het aantal gram/m2 wat in een deken verwerkt zit. Vroegâh had je het gewoon over zomer/tussen/winterdekens.


Klopt idd. Ik ben zo'n 6 jaar 'uit de paarden' geweest en had er nog nooit van gehoord. Bruun heeft gewoon een dikke staldeken op. Geen idee hoeveel gram/m2 die is, hij is al zo'n 7 jaar oud en dat werd toendertijd idd niet vermeld.
Het is zo'n ellendige NewSealand deken, waar Dees het over heeft. Kan je rechtop in de hoek zetten Haha!

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 09:53

De grams slaan op de vulling, dus een "dikke" niet gevulde deken zullen ze geen grams op plakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 09:57

Okay, maar hoe weet je dan of die niet-gevulde deken, welke warmte die heeft? Ik bedoel, wat is anders het nut van ...-grams noemen? Ik snap er nog steeds weinig van hoor.

Dees

Berichten: 18915
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 10:09

De vulling heeft een gewicht als je het plat op een vierkante meter legt; bij een 200grams wil dat dus niet meer zeggen als het materiaal weegt 200 gram per vierkante meter.
Aangzien er wel een metertje of 4 in een paardendeken gaat, zal een 200 grams deken gauw een kilo wegen, want er zit in iig al 800 gram vulling in. Plus gespje-boel, plus het buitenmateriaal, wat ook een gram/m2 kent Haha!

Ik denk dat een new-Seallanddeken gauw een 500gram/m2 kent aan canvas-materiaal. komt nog bij de wollen voering (zwaar!). Die krengen wegen zo een kilo of 5....

Dees

Berichten: 18915
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 10:16

Maya schreef:
Okay, maar hoe weet je dan of die niet-gevulde deken, welke warmte die heeft? Ik bedoel, wat is anders het nut van ...-grams noemen? Ik snap er nog steeds weinig van hoor.


De truc van elke deken is, dat het de warmte die het paard afgeeft, gevangen houdt.
Waarbij je de vulling van een deken moet zien als extra isolatie, oftewel; de warmte van het paard wordt beter bewaard.

Ook een ongevulde deken zal de warmte van het paard enige tijd vasthouden, maar de temperatuur buiten het paard zal de deken doen afkoelen. Een vergelijk is met een geisoleerd en ongeisoleerd dak. Als je de kachel in huis aan hebt, is het in huis warmer als buiten. Ook met een ongeisoleerd dak. Toch, met een geisoleerd dak is het warmer.

Dat is ook waarom het gegeven gr/m2 voor het vulmateriaal een zinloos gegeven is: een zwaarder materiaal kwa gewicht is immers helemaal niet beter. Je wilt dat het materiaal zo is samengesteld dat het lucht kan vasthouden, want de beste isolatie waarde komt uit gevangen stilstaande lucht. dat is waarom piepschuim zo goed isoleert, dat is waarom een schaap het nooit koud heeft. Je kan wel willen isoleren met bijv. een massieve plaat hout, maar omdat er geen lucht genoeg in blijft staan, maak je dan in feite geen isolatie maar juist een koude-brug. Daar waar extra opgeruwd maar vormvast (!) hollow-fiber wel heel veel isolatie bied.



oftewel; dak- en gevel-isolatietechnieken verworden tot een paardentopic...best wel knap he?! Bloos kunnen we vanavond thuis toch zeggen dat het niet alleen maar weer over paarden ging *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 11:04

Ik snap het nu Dank voor je uitleg!

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 11:41

Daarom heeft een paard ook langer winterhaar wat hij overeind zet als het kouder is. De lucht daartussen isoleert dus. Door een deken op te doen kunnen de haren niet overeind gaan staan en moet de voering van de deken de luchtisolatie overnemen.
Er zijn nog steeds mensen die een paard met volledige wintervacht een simpele (ongevoerde) regendeken op doen zodat het beest het warmer krijgt. Niets is minder waar. Door de nu platliggende haren en de ongevoerde deken zal het paard het juist kouder hebben als wanneer het zonder deken zou staan.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 11:47

Da's een goeie van je Sjuim .

Ikzelf heb de dekens wel zelf gevoeld/omgehad even maar die zitten wel snor gelukkig. En als ik het warm krijg wil dat heel wat zeggen maar ik hou dit eens goed in de gaten bij een volgende aankoop.,

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 13:07

Dees schreef:

Ik denk dat een new-Seallanddeken gauw een 500gram/m2 kent aan canvas-materiaal. komt nog bij de wollen voering (zwaar!). Die krengen wegen zo een kilo of 5....


Dat zijn inderdaad krengen om op te doen, en als je geen onderdeken gebruikt blijven ze nog niet eens netjes liggen ook
Als er een deken onder ligt liggen ze wel als een huis, en er komt ook geen druppel vocht door. Pony heeft er overigens ook nooit schuurplekken van gehad.

MAAR ZE ZIJN ZO F*CKING ZWAAR!!!!! *LOL*

Voor m'n Welsh heb ik sinds vorig jaar een Bucas, vedertje licht! Haha! (hoef ik ook niet zo hoog te heffen Schijnheilig )

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 10:37

Vroeger hadden wij onze paarden allemala onder een met wol gevoerde canvas deken liggen. En die krengen zijn idd super zwaar! Overigens wel beresterk, maar gaf wel weer schuurplekken.
Nu heb ik *nieuwe* dekens maar hoe het nu precies zit met al die grams is voor mij volstrekt onduidelijk. Ik heb mijn geschoren paard nu onder 600 gram staan. Als eerste onder een 450 grams dek. daarover een waterdichte harry's horse deken van 150 gram. Nu vraag ik me af hoe weten jullie nu of je paard het te koud of te warm heeft?? De mijne staat rustig op stal en is rustig in de wei en voelt onder de deken heeeeerlijk warm aan. Ik rijd overigens ook met een uitrijdeken. Rillen heb ik hem iig nog niet zien doen Haha!

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 15:33

Ik zat pas dus ook al met hetzelfde probleem...
[VMR] Hoeveel grams deken, ik snap er niks van...

Hoe weet ik nu of de deken die warmer (dikker) lijkt ook echt warmer is... ik vind het maar een moeilijke zaak hoor!

Ik heb van het weekend een nieuwe dikke/warme Verward (hoop ik) erbij gekocht, omdat ik de 300 grams Highliner toch wel wat aan de dunne kant vond, voor de 300 grams vulling...
Die nieuwe is een BR outdoor deken, hij is nog onder de 400 gram, maar voelt veel dikker en warmer aan. Nu maar hopen dat dat echt zo is! Ik gok er maar op, weet het echt niet meer!