1e werkdag na zwangerschapsverlof

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

1e werkdag na zwangerschapsverlof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-03 13:25

Vandaag was het dan zover, na 4 maand verlof en 1 week vakantie vooraf moest ik weer aan het werk. Scheve mond
Ik kon beginnen met een halve dag, dus dat was wel lekker. We hadden vorige week al eens uitgeprobeert hoe we het moesten doen 's ochtends. Qua tijd, dan. Alle 3 douchen, Verena voeden, zelf eten en dan zorgen dat ik om 08:15 de deur uit kan. Een heel georganiseer, maar het is gelukt. OK dan!
Op het werk was het eerst heel onwennig. Liep een beetje met de ziel onder de arm, maar na een tijdje ging het wel weer. Ik zou vanmorgen assisteren met operaties, belt iedereen af! Geen operaties dus. Ik heb dus maar mijn collega aan de balie afgelost. Die heeft nogal last van de keel, en kon bijna geen woord uitbrengen.
Hoe makkelijk val je dan weer in je oude werk. Ik hoefde geen moment na te denken hoe ik ook alweer de telefoon moest aannemen. Net alsof ik vorige week nog had gewerkt. Aan mijn lichaam kon ik wel merken dat ik thuis een baby had zitten. Mijnn borsten werden steeds zwaarder. Gelukkig had Verena vanmorgen goed gedronken (ze heeft vannacht voor de 3e keer doorgeslapen!), maar toch. Ik was ook blij dat het half 1 was. Haha!
Toen ik buiten bij de auto stond kwam mijn andere collega eraan. Ook een paardengek. Ze zei: hoe was ie? en vervolgens: ja, helaas hadden ze bij de hippo geen touwhalster en leadrope, maar ik hoop dat deze kadootjes ook in de smaak vallen ('k was 1 oktober jarig, maar de kadootjes kwamen achteraf hadden ze gezegd). Ik: welke kadootjes? Verward Waren ze me dus helemaal vergeten de kadootjes te geven. Dus ik maar weer mee naar binnen. Kadootjes uitpakken. Ze hebben me flink verwend: mooi zwart halster met zwart-geel halstertouw, gevoerde BR fleece-handschoenen en 2 boekjes over mennen.
Daarna echt naar huis. Ik kreeg van Verena nog net tijd om zelf een broodje te smeren, daarna wilde ze toch echt wel eten hebben!

Morgenochtend weer werken. Och, dat zal ook wel weer meevallen. Ik zie meer tegen de vrijdag op. Ach gut Dan moet ik de hele dag werken, dus ook kolven op het werk. Hopen dat dat allemaal een beetje lukt!


PatriciaB

Berichten: 467
Geregistreerd: 14-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 14:24

Fijn dat het allemaal goed is gegaan,leuk dat ze aan je hebben gedacht kadootjes uitpakken is altijd leuk Haha! Haha!
Kolven gaat best maar je moet je wel goed kunnen ontspannen(alweer lang geleden voor mij de jongste is 7)
Als ik een paar dagen gewerkt(en gekolft) had liep de voeding wel een beetje terug,hij wilde dan vaker drinken ook snachts....door veel aanleggen komt het dan weer goed.
Die vrijdag is vast zo om Haha! Succes!!

AMSAMSAMS
Berichten: 400
Geregistreerd: 15-04-02
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 14:26

Wat een geregel heb je dan meteen he? Om over de lichamelijke ongemakken nog niet te spreken.

Gelukkig ben ik geen ervaringsdeskundige, maar van vriendinnen van mij heb ik gelijkende verhalen gehoord!

Succes en hopelijk geniet je ervan dat je weer aan het werk kunt!

BloemBloem

Berichten: 16536
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 15:11

Ben geen moeder maar ik kan best begrijpen dat het weer zwaar is om na zo'n lange tijd weer te gaan werken.
Maar met in je achterhoofd dat je kleintje lekker thuis...gaat de dag vast zo om.

Succes...en werkse hahahha

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 15:25

viel zeker wel tegen, 4 maanden vrij lijkt me echt heeeerlijk!!!!

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 18:25

Ik ben 6 weken na de bevalling al weer aan het werk gegaan dus ik kan me al niet meer herinneren hoe de eerste dag was. Ik geef geen borstvoeding dus dat maakt een aantal dingen toch wel een stuk gemakkelijker. Het geregel is wel even wennen vond ik maar op de een of andere manier lukt het toch om werk, paarden en lucas te combineren (enig kunst en vliegwerk, een zeer lieve echtgenoot en een hulpvaardige moeder Lovers ), ik hou zelfs nog tijd over om af en toe even te bokken . Veel sterkte de komende dagen in ieder geval.

O enne Mango, thuis zitten met zo'n kleine wurm die om de 2 uur wil eten en een schone luier wil is voor mij toch niet bepaald 'vrij' hoor Haha!

proudmama

Berichten: 1620
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 23:10

Hoi Riette.

Wat vliegt de tijd toch ,de kleine Verena al weer ruim 4 maanden.
Je zal ongetwijfeld een foto van de kleine mee naar je werk hebben.
Als je moet kolven in een vreemde omgeving zet hem voor je neer en concentreer je op je kleine meid,moet je zien hoe hard de melk gaat lopen. Haha!
Sterkte en succes de eerste tijd
WIL


Mijn lijfspreuk:
Als ik iets doe, dan doe ik het goed, anders begin ik er niet aan !

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-03 09:00

Proudmama: Verena is nog maar 2.5 maand (ik vind eigenlijk: alweer!), maar vooraf heb ik dus ook al verlof gehad. Ik heb gister voor het eerst "gewoon"gekolfd. Normaal kolfde ik pas als ik op knappen stond. Had dus ook geen flauw idee hoeveel melk ik onder normale omstandigheden zou geven. En ook totaal geen idee hoeveel ze uit de fles zou willen hebben. Gelukkig had mijn schoonmoeder al een voorraadje in de kast staan.
Gister moest ik van 16:30 tot 20:30 werken. Dus eerst naar mijn schoonmoeder gebracht. Da's dus echt niets aan! Ik heb wel moeten huilen, tsja, de eerste keer dat ik haar niet naar bed zou brengen.... Marc heeft haar vlak voor 7 uur opgehaald en thuis bijna meteen doorgebracht (ze had overigens ca 120cc gedronken) naar bed.
Ik belde hem om 19:30 of ze al lag. Ja dus, en ook al te slapen. Toen vroeg ie me: hou je altijd haar romper aan? Ja dus. Hij had hem al uit... Weet ie dat voor de volgende keer.
Het is dus goed gegaan. Wel wou ze om 23:00 meer drinken als anders, dus ik denk dat ze voor het slapen gaan niet helemaal haar buikje vol had.
Vandaag ben ik lekker vrij. Ga zo eerst naar Des om te longeren, Verena staat er dan bij in de wagen. Om 12:00 komt een Miep van de Felecitas (altijd leuk: kadootjes!). Dan mischien lopend naar Smilde (ca 8km), maar dat weet ik nog niet zeker. Ik heb thuis ook nog genoeg te doen.

We zijn zo langzamerhand bezig om de hoek vrij te maken waar de stal komt te staan! De buurman heeft mondeling gezegd dat ie niet in hoger beroep gaat. Nemen we wel met een korreltje zout, maar goed, de hoop word steeds groter!

Ben inderdaad benieuwd hoe het kolven op het werk zal gaan. Anders wacht ik gewoon iets langer, zodat mijn borsten goed vol zijn, dan zal het zeker gaan!

Verena slaapt 's nachts al door! Goed he!

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 15:24

astridh schreef:
O enne Mango, thuis zitten met zo'n kleine wurm die om de 2 uur wil eten en een schone luier wil is voor mij toch niet bepaald 'vrij' hoor Haha!



daarom wil ik dit nog wel maar dan zonder kleine wurm hihihihihi Haha!

het lijkt me ook nu nog nix een kindje ik vind ze schattig maar ik geef ze
weer graag terug aan de moeder/vader nu ben ik ook pas '26' dus ik
kan nog wel effetjes wachten toch...?? OK dan! Bloos

proudmama

Berichten: 1620
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 18:23

Hoi Riette,

Sorry was dus even gedachteloos bezig,zou toch moeten weten dat ze jonger is Bloos
Moeilijk he dat achter laten,ik zie het bij jongere collega's ook die na hun verlof komen werken ,we geven ze maar niet te veel te doen de eerste paar dagen want hun gedachten zijn er vaak niet bij.
Het al of niet komen van de melk als je kolft hangt af van de toeschietreflex,die het op het werk wel eens af laat weten,als je wat ongemakkelijk zit op je werk zonder baby.Daarom gaf ik die foto tip.

Durf je het wel aan om toch te bouwen ondanks die dwarse buurman?
Zo meteen zijn jullie druk bezig ,gaat hij toch nog dwars liggen
Trouwens echt goed dat ze al doorslaapt,kan je nagaan hoe tevreden ze is OK dan!
prettig weekeinde


Mijn lijfspreuk:
Als ik iets doe, dan doe ik het goed, anders begin ik er niet aan !

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-03 09:02

Het gaat nog steeds prima op het werk. Het kolven is ook aardig goed gegaan. Bijna 2 flesjes vol! Die toeschietreflex treedt bij mij wel eens te vaak op. Als ik het over Verena heb al.... Niet altijd even handig.

Verena neemt de fles ook aan gelukkig. Het is alleen nog wat uitvogelen hoeveel ze per keer moet hebben. mijn schoonmoeder had haar vrijdag tussen de middag can 120cc gegeven (vond ze al veel), maar verena wou om 15:00 alweer. dus duidelijk had ze niet genoeg aan die 120cc.

Wie weet hoeveel een baby van 2.5 maand moet hebben per voeding als ze maar 4 voedingen meer krijgt. natuurlijk weet ik dat dat grotendeels afhankelijk is van hoe vet je voeding is, maar gewoon een indicatie valt vast wel te geven....

Proudmama: wij gaan gewoon de stal bouwen. Daar kan ie echt niets aan tegen houden. Het stallen van ons paard is weer een ander verhaal. Daar zullen we wel heel voorzichtig mee moeten zijn. Alhoewel, als we hem op ons erf vinden kunnen we ons beroepen op huisvredebreuk ofzo.

Bovendien gaan we hem waarschijnlijk nog meer dwarsliggen aangezien we een stuk boven op ons huis willen bouwen aan de achterkant. We wachten alleen nog steeds op de offerte. Ik denk dat ik daar morgenavond maar eens achteraan ga bellen....

Nog een klein vraagje: Verena poept nu heel weinig, plast wel goed. Ze heeft heel snel rode billetjes (geen last van gelukkig), en de zinkzalf lijkt averechts te werken. Nu heb ik daar zelf al een verklaring voor gegeven. Ze heeft rode (schrale) billetjes door de urine. Zinkzalf droogt nog extra uit. Afgelopen nacht heb ik er wat uierzalf opgesmeerd (dringt minder makkelijk urine door, doordat het veel vetter is) en vanmorgen waren de rode billetjes al een heel eind weggetrokken. Uierzalf kan toch niet zo heel erg veel kwaad?!?

bassistje

Berichten: 361
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 09:12

Hoi riette,
Fijn dat het zo goed gaat met werken!!
Wat betreft de voeding die Verena moet krijgen is heel verschillend.
Die van mij zaten met 2,5 mnd op ongeveer 170 cc per flesje en dat 4 x per dag.Maar ik voedde ook vaak op afroep dus als ze honger hadden kregen ze gewoon eten.Maar hier kwam het in ieder geval gemiddeld op uit.
Voor de schrale billetjes gebruik ik nog steeds maizena. OK dan! OK dan! Werkt fantastisch hier.Maar ik denk dat uierzalf niet zo erg veel kwaad kan hoor, maar vraag het anders voor de zekerheid gewoon even na op het CB.
Veel succes alvast met alle verbouwingen!!!!!

In loving memory of all the people and animals we've so sadly lost...................
Till we meet again somewhere..............

Pauline
Berichten: 12185
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 09:49

Ik gaf ook zo rond de 180 cc.
He, gaat goed zo als ik het lees, goed zeg! Ik ken dat gevoel van even snikken als j de eerste keer niet in bedje stopt enzo...
Ik denk dat het wel belangrijk is dat je je tijd blijft nemen met kolven, anders verlies je uiteindelijk je toeschietreflex (had ik dus Boos! )

Fijn dat het eigenlijk allemaal zo goed gaat, hoeveel uur ga je werken?

proudmama

Berichten: 1620
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 14:51

Hoi Riette,

Uierzalf of vaseline maakt niet uit als het maar vettig is waardoor de urine niet teveel haar huid bereikt.
Inderdaad had ik maizena ook al eens gehoord,maar dat moet je goed doseren anders gaar het klonteren bij teveel en bij te weinig komt de urine toch weer op de huid.
Naar mate ze ouder worden zullen ze ook wat minder gaan poepen want de hoeveelheid voeding is wel meer maar minder vaak,dan ook minder vaak poep.
Fijn voor je dat het kolven goed gaat,dat is weer een stukje schuldgevoel minder,dat je weer aan het werk bent.
Ik voelde mij tenminste altijd schuldig als er ook maar iets niet goed ging,echt zo van ik moet zonodig werken en mij kind is de dupe.
groetjes


Mijn lijfspreuk:
Als ik iets doe, dan doe ik het goed, anders begin ik er niet aan !

Daatje
Berichten: 710
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 19:52

Dan ook van deze kersverse moeder een vraagje. Ik probeer sinds 2 dagen te kolven (handkolf) maar dit wil nog niet erg lukken. Als er al eens melk toeschiet, dan kom ik nog maar op zo'n 20 cc. Ik heb nog lekker verlof dus mijn dochtertje heb ik zelfs bij me als ik kolf. Maar toch schiet de melk niet toe. Ik zou graag wat voorraad willen aanleggen zodat ik ook eens langer dan twee uurtjes naar mijn paard kan en mijn man haar een flesje kan geven. Hebben jullie nog tips voor me hoe ik het kolven op gang kan krijgen???

Pauline
Berichten: 12185
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 21:07

Geen paniek! Vaak is het in het begin maar heel weinig, goed dat je er dus al mee begint. Het beste kun je kolven tussen 2 voedingen in, dan is er weer genoeg in de maak Lachen
Zet eenkopje thee, muziekje aan, krantje erbij, RUST en kolven maar. Ik vond een electrische wel een verademing.....Voelde me daarmee iets minder een koe:D Ik heb 6 maanden gekolfd en toen had ik opeens geen toeschietreflex meer Verward Maar was zelf ook ziek enzo....

Je kunt kijken op www.borstvoeding.pagina.nl daar is ergens een forum en dat was voor mij echt een hulp. Als je de vragen terugleest denk je O jaa idd. ooo...enzovoorts Knipoog

Heb het wel gemist, hoe oud is je kindje, hoe heet het en welk geslacht enz? Vertel vertel...

Je mag evt. ook pb-en als je meer wilt weten hoor.

Anne_GTI

Berichten: 18194
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 23:17

Als het echt allemaal niet helpt Daatje kun je ook vragen om een bepaalde neusspray aan de wijkverpleegkundige. Hierdoor schiet de melk makkelijker toe. Zijn ze niet zo scheutig mee want het is een duur goedje maar het werkt fantastisch.

Kolven op het werk vind ik ook niet zo geweldig maar je moet wat. Overigens zijn er allerlei regels voor. Deze kun je vinden op de site van het ministerie van ??? geloof sociale zaken ??? Zo heb je bv. het recht om maximaal 1/4 van je werktijd te besteden aan kolven/voeden etc. Zou je dus eventueel als je niet te ver van je werk woont naar huis kunnen om te voeden zonder dat je baas daar iets van zeggen kan of je minder kan betalen. Tevens heb je recht op een afsluitbare schone ruimte en diverse voorzieningen (koelkast etc) Heel handig om even te kijken dus en eventueel uit te printen zodat je je baas er mee om de oren kunt meppen op het moment dat die gaat zeuren....

Ik kolf nu ook op het werk (Tamara is 4 maanden) maar kan toch merken dat het terug loopt. Je zit gewoon niet lekker ontspannen etc. Vond het bij de eerste trouwens ook makkelijker maar hoe dat komt??

Daatje
Berichten: 710
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 11:51

Dank jullie wel voor de tips!!! Ik zal doorzetten. Mijn dochtertje is 30 september geboren en heet Lisa. Het is ons eerste kindje dus alle tips zijn welkom!! Hoelang na de bevalling zijn jullie weer gaan rijden??

proudmama

Berichten: 1620
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 17:08

Daatje als de toeschietreflex op je werk of gewoon bij het kolven echt niet wil lukken is er inderdaad een neusspray die de reflex oproept.
Het is een hormoon oxytoxine of syntocinon genaamd.
Het is hetzelfde hormoon waarmee de weeen opgewekt worden en de toeschietreflex geregeld word.
(Daarom heb je de eerste paar dagen zulke naweeen als je borstvoeding geeft)
Je kan er bij de huisarts om vragen in nood.
Succes met kolven en de baby OK dan!


Mijn lijfspreuk:
Als ik iets doe, dan doe ik het goed, anders begin ik er niet aan !

Pauline
Berichten: 12185
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 18:32

Hm, ik wil je niet ontmoedigen maar bij hielp dat dus niet Ik denk dat je heel goed bezig bent door er op tijd aan te beginnen en rust te nemen, evt. een foto van je kind erbij etc.

Ik ben vrij snel weer begonnen, 3 weken dacht ik? Ik ben toen Joris gaan inrijden, hangen was geen goed idee (geen buikspieren nog he;) ) maar rijden ging goed, gewoon niet te lang.
Je moet je lijf volgen, dan komt het wel goed!

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-03 09:00

Daatje: Toen Verena zo oud was als die van jou was ik al blij met 20cc! Als ik kolfde. Gewoon lekker de tijd ervoor nemen, ongeveer 10minuten voor elke borst nemen en idd niet te snel na een voeding (minstens een uur ertussen). In een rustig tempo kolven (worden je handen ook minder moe van), af en toe een andere positie nemen, dan komt het vast wel goed! En, mischien wel het belangrijkste, veel drinken! Als jij niet meer als normaal drinkt is het logisch dat je niet zoveel melk aanmaakt! Ik drink zeker 2 liter water per dag, en dan nog het normale drinken. Bij elke voeding drink ik een 1/2 liters flesje water leeg. 's Avonds nog een lekker bruin biertje (zitten ook heel veel voedingsstoffen in).
Ongeveer 2 weken na de bevalling zat ik er weer op Des. Het was wel even spannend was ze was vanaf de 7e maand niet bereden (is erg ziek geweest). Was dus even afwachten wat ze zou uitspoken. Gelukkig helemaal niets!
Ik werk trouwens 22 uur/week, en heb 1x per maand een dienstweekend. 3x per maand een dienst-nacht. Dit weekend ben ik dus de pineut. Kan dus niet te ver met Des weg, Kan niet een eind gaan wandelen met Verena (dan maar naar de stad vanmiddag, goede smoes he?). Ik denk dat ik zo maar lekker ga longeren, Verena lekker warm ingepakt in de wagen erbij.

Daatje: hoe groot/zwaar was Lisa bij de geboorte? Groeit ze goed?

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 09:11

bij ons op het kdv zijn sommige kinderen allergies voor sudocreme, het werkt dan idd averechts, we gebruiken dan een andere creme uit een tube met groen/roze kleuren, maar weet zo de naam er niet van...

Daatje
Berichten: 710
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 12:18

Riette, blij te horen dat het nog helemaal niet zo slecht gaat met kolven. Ik ga dus rustig verder opbouwen.
lisa woog bij de geboorte maar 2760 gram, maar groeit erg goed. Ze is de eerste week al aangekomen en met drie weken is ze al naar 3310 gram gegaan. Ik heb erg veel zin om weer te gaan rijden, maar omdat Lisa vaak al om de 2 uur wil drinken gaat dat nu dus nog erg moeilijk. Vandaar dat ik nu al met kolven begin.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 12:31

weet je wat ik had........ ook al was ze zo ver weg en kon ik haar natuurlijk onmogelijk horen (20 km ) als ze dan ging huilen dan gingen mijn borsten lekken (en niet zo een klein beetje tjeeeezzz) Ik belde dan naar Oma (waar ze dan was) en ging even een liedje zingen.... maar dat is dus zo frappant...

Daatje
Berichten: 710
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 15:54

Dat is nou echt moederinstinct denk ik dan maar. Wel lastig, overal maar die lekkende borsten!!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, c_alsemgeest, Ilona__, Linde_C, MairiMacBran, Molfre, RenateHidden, Ubermetrics, xPearl en 26 bezoekers