Even jullie mening weten

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Ikkem
Berichten: 83
Geregistreerd: 06-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-03 13:18

als je een paard peesbeschermers omdat worden de pezen heel zwak, ze zullen door peesbeschermers dus veel sneller peesblessures krijgen, het omgekeerde dus wat je eigenlijk wilt bereiken.
En waarom zou een paard peesblessures krijgen van in de wei staan?


xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 14:13

Ik zet ze altijd zonder bescherming in de wei.
En ze hebben okk af en toe wel eens van die gekke buien dat ze de wei het liefst van alle kanten willen zien.
Maar daarbij hebben ze echt geen beschadigde pezen ofzo.
Ze kun je je paard het beste helemaal inpakken want o er zal maar eits gebeuren.
Ik heb een andere mening dan vele voorstanders van bescherming in de wei, (ben ik ook al lang achtergekomen)
Maar ik vind dat sommige mensen net doen alsof hun paard een suikerklontje is.
Een klein wondje is zo over, en een gigantische peesblessure krijgt een paard ook niet zo snel.
Je kunt natuurlijk altijd voorbereis zijn op het ergste, maar lijkt het jou nou fijn om als paard eeuwig bescherming te dragen? nooit eens lekker fris in de wei te mogen want alles moet bechermd zijn.
Er is ook een discussie dat we de paarden niet zo houden als ze vroeger in het wild leefde, iedereen zegt dat dat zo is en dat veranderd moet worden. maar liepen ze toen ook al met bescherming rond? en hadden ze toen ook allemaal kapotte pezen? Nee . en ook nog in een veel ruiger gebied dan waarin ze nu leven.
Ik heb af en toe gewoon meelij met paarden die met 35 graden nog met een zomerdeken (zie je ook nog wel eens) en bescherming aan hun benen in de wei staan, die moeten toch gewoon wegzweten onder die dingen? Verward Bloos!

Ikkem
Berichten: 83
Geregistreerd: 06-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-03 18:20

Tja, maar dat is dan ter bescherming zeggen ze he, ik zal het denk ik wel nooit begrijpen.
Je kunt als mens ook wel constant met een helm op lopen omdat je bang bent dat je ergens tegenaan loopt. Mensen moeten inderdaad niet altijd van het ergste uitgaan. Dat doe je voor jezelf niet, doe dat dan ook niet voor je paard

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 19:14

Een peesbeschermer kan absoluut geen kwaad: zoals je al leest is het ter bescherming van de pezen. Als een paard gekke sprongen maakt en hij maait naar voren met zijn achterbenen trapt hij zo op de pees van het voorbeen.
Als ik al zie met welke kracht de hoefijzers van mijn paard afgetrapt worden ben ik blij dat hij in de wei altijd met peesbeschermers omstaat.
En pezen die zwak worden van een beschermer?
Jouw hoofd wordt zeker ook zwak van een cap?

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 19:27

Mijn pony staat buiten, ook in de winter.
In de winter gaan ze savonds wel naar binnen, en sochtends vroeg weer naar buiten. (zo kunnen ze ook rustig hun brok eten) Ze heeft dus veel beweging en altijd andere paarden om zich heen. De stallen zijn nog niet af, maar ik heb gezien dat ze mooi ruim worden.
Hier heb ik speciaal naar gezocht, dit is toch het minste wat ik haar kan geven.
En ze staat ook altijd zonder bescherming op de wei, net als de andere pony's. Persoonlijk vind ik het ook onzin. Ze kan ook in een kuil stappen en haar been breken. Of moeten de weides ook perfect glad lopen?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 19:39

Ikkem schreef:
als je een paard peesbeschermers omdat worden de pezen heel zwak, ze zullen door peesbeschermers dus veel sneller peesblessures krijgen, het omgekeerde dus wat je eigenlijk wilt bereiken.
En waarom zou een paard peesblessures krijgen van in de wei staan?


das bij bandageren zo..... peesbeschermers beschermen eigenlijk alleen maar tegen het aantikken van de achterbenen tegen de voorbenen.... steun geven doen ze niet.

Ikkem
Berichten: 83
Geregistreerd: 06-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-03 20:19

Nou dat is dan misschien mijn fout, maar volgens mij geven ze toch in meer of mindere mate steun.
Iedereen zijn eigen mening, maar ik vind het nog steeds onzin. Er zijn verder geen dieren die bescherming nodig hebben omdat ze anders zichzelf ernstig zouden verwonden. En het kan natuurlijk altijd gebeuren, maar dat is denk ik nooit te vermijden.

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 20:21

Ik snap die vergelijking met andere dieren niet zo? Op andere dieren wordt niet gereden.
Maar goed, je mag bij je mening blijven maar veroordeel geen mensen die wel zuinig op hun paard zijn.
Laat iedereen nou eens in zijn/haar waarde.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 20:25

Is ook zo maar als je een sportpaard heb van een eurotje of 10.000 dan kan je jezelf wel voor je kop slaan als hij van het land afkomt strompelen omdat ie zichzelf aangetikt heeft en jij geen peesbeschermers omgedaan had....... kan je het je voorstellen. Ik heb met heel veel hoog in de sport lopende paarden gewerkt en die gingen allemaal gewoon naar buiten, elke dag, maar wel met peesbeschermers om (dan heb ik het over paarden die meer waard zijn dan mijn bruto jaarsalaris_:) )


trouwen qua gevoel geld dat natuurlijk voor elk paard of die nou een tientje kost of een ton

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 20:26

Mijn Cavia loopt anders wel met peesbeschermers om in zijn hok hoor Haha! .


Iedereen moet doen wat ie zelf het beste vind en ja soms vind ik sommige ook erg overdreven doen.

Ik houd mijn paarden zo paard mogenlijk.
Lopen 24 uur per dag buiten in een kudde van 8 a 9 paarden, kunnen schuilen, genoeg eten, water, springen over greppels , spelen met elkaar en zitten wel eens een koe achterna.

En als baas heb je er de minste zorg aan

Nou wat wil je als paard en baas nog meer?

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 20:35

Cowgirl schreef:
Ik houd mijn paarden zo paard mogenlijk.
Lopen 24 uur per dag buiten in een kudde van 8 a 9 paarden, kunnen schuilen, genoeg eten, water, springen over greppels , spelen met elkaar en zitten wel eens een koe achterna.



das het beste, maar je kan je voorstellen dat paarden die een uur buiten op het land lopen en een uur in training zijn per dag, dat die zich iets anders op het land gedragen als paarden die 24/7 op het land staan.

Ik zeg niet dat het niet goed is, Ik zie het liefst elk paard 24/7 op het land maar helaas kan dat niet altijd, zeker niet in de sport en helemaal niet in de omgeving waar ik woon.

Paarden die sóchtends even naar buiten gaan leven zich even lekker uit, des goed want daarom gaan ze ook naar buiten, maar dan moeten ze wel een stukje tegen zichzelf beschermd worden.

corinec
Berichten: 1098
Geregistreerd: 15-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 20:36

Ik vind het echt niks al paarden niet buiten kunnen zijn. Natuurlijk kunnen ze zich verwonden of vies maken maar dat hoort erbij vind ik. Ik denk dat ze dan ook meer weerstand opbouwen dan dat ze de hele dag op hun box staan.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 20:39

corinec schreef:
Ik vind het echt niks al paarden niet buiten kunnen zijn. Natuurlijk kunnen ze zich verwonden of vies maken maar dat hoort erbij vind ik. Ik denk dat ze dan ook meer weerstand opbouwen dan dat ze de hele dag op hun box staan.

ga dat effe tegen Ankie zeggen Haha! Haha! , natuurlijk horen paarden zoveel mogelijk buiten...... logisch alleen is dat niet altijd mogelijk

Ikkem
Berichten: 83
Geregistreerd: 06-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-03 20:44

Het is misschien niet altijd mogelijk, maar een paard die maar een uur per dag buiten is......
Dat vind ik al helemaal niet kunnen. Waarom zouden sportpaarden niet langer buiten kunnen staan. Ze bouwen meer weestand op en misschien verbeteren zijn prestaties hier alleen maar door.
Als je paard niet minstens een paar uur per dag naar buiten kan, neem dan geen paard....

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 20:48

Ikkem schreef:
Het is misschien niet altijd mogelijk, maar een paard die maar een uur per dag buiten is......
Dat vind ik al helemaal niet kunnen. Waarom zouden sportpaarden niet langer buiten kunnen staan. Ze bouwen meer weestand op en misschien verbeteren zijn prestaties hier alleen maar door.
Als je paard niet minstens een paar uur per dag naar buiten kan, neem dan geen paard....


wederom

ga dat effe tegen Ankie zeggen , natuurlijk horen paarden zoveel mogelijk buiten...... logisch alleen is dat niet altijd mogelijk.

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 20:55

Gijsenkim, ik woon in Vlaardingen, maar mijn pony staat gewoon lekker zomer & winter buiten. (oke, niet in vlaardingen, maar heb de reistijd er graag voor over)
En ook zij zit wel eens een koe achter na (ze staan met 7 pony's en 8 koeien op ongeveer 12 hectare grond). Greppels zitten er ook zat, eigelijk lijkt het wel op dat van Cowgirl..

Wat ik alleen niet snap is van die paarden, die een uur getraint worden en een uurtje op de wei gaan.. Waarom gedragen zij zich anders? (bedoel ik niet rot ofzo, snap het gewoon niet?? ) Lijkt mij niet dat ze zich in positieve zin anders gedragen?

Kan jullie ook vertellen dat mijn knollie een tijdje alleen heeft gestaan, en ze was doodongelukkig. Ze begon te trappen en steigeren. Werd onberekenbaar. Het leek een monster. Maar het was mijn fout.
Nu staat ze dus met andere paarden (en koeien) en is ze veranderd. Gigantisch veranderd zelfs. Ze straalt iets tevredens uit, ze is in de omgang makkelijker, is weer die lieve betrouwbare pony. Ik stond er een beetje versteld van hoeveel het met haar gedaan heeft.
Als ze op stal staat (22 uur per dag) verveeld ze zich rot. Vreet al dr stro op, en is niet braaf buiten.

Ik ben blij dat ik haar dit kan geven.

Wil niet zeggen dat ik niet begrijp dat je een duur sportpaard met peesjes om de wei in gooit. Maar ik vind wel dat een paard ook paard moet kunnen zijn. Maar mijn hobby zou het dan al niet meer zijn als het betekend dat mn pony veel op stal staat en altijd bescherming moet hebben, maar dat is natuurlijk persoonlijk.. En daarmee wil ik ook verder niemand aanvallen oid.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 21:04

Een paard die onregelmatig op het land komt zal het iedere keer weer een beetje spannend vinden........ vaak zijn paarden die in de sport lopen wat bloederiger en heter dan de doorsnee pony. Ze zullen wat makkelijker aan het rennen gaan en zijn wat schrikkeriger waardoor ze gewoon wat bewegelijker zijn op het land. Vaak worden ze even op het land gedaan om overtollige energie kwijt te raken.

Een paard moet natuurlijk altijd sociale contacten hebben, maar dat kan op stal ook....

De reden dat ik er steeds ankie bij haal komt omdat mensen zeggen dat het bijvoorbeeld hun hobbie niet meer is als de paarden niet op het land kunnen leven of andere opmerkingen waaruit duidelijk word dat het toch wel heel triest is dat de paarden niet tot nauwelijks buiten komen... ik ben het daar ook wel deels mee eens alleen soms is de situatie zo dat dit niet kan........ Als wij met zn allen willen genieten van een top paard onder een top ruiter, dan zullen wij voor lief moeten nemen dat het dier zo af en toe eens op het land komt en zeker niet 24/7 op het land staat.. en dan geeft het dus sduidelijk niet.............

Natuurlijk ben ik het ermee eens dat paarden op het land horen, alleen het kan niet altijd

Ikkem
Berichten: 83
Geregistreerd: 06-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-03 21:09

Hm ik vraag me af waarom paarden die niet vaak buiten komen zo raar reageren als ze dan eens buitenstaan Scheve mond

En je zegt wel steeds het kan niet altijd. Maar waarom zou het niet altijd kunnen. Als je op een stal staat waar je paard maar een uur per dag buitenkomt zou ik dus meteen iets anders zoeken. En 24/7 dat kan natuurlijk niet overal. Maar een paar uurtjes, daar heeft je paard gewoon recht op.

En sociale contacten op stal.....Met een hek ertussen. Lijkt me niet echt ideaal

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 21:16

Ikkem schreef:
Hm ik vraag me af waarom paarden die niet vaak buiten komen zo raar reageren als ze dan eens buitenstaan Scheve mond

heb ik hierboven uitgelegd

En je zegt wel steeds het kan niet altijd. Maar waarom zou het niet altijd kunnen. Als je op een stal staat waar je paard maar een uur per dag buitenkomt zou ik dus meteen iets anders zoeken. En 24/7 dat kan natuurlijk niet overal. Maar een paar uurtjes, daar heeft je paard gewoon recht op.

ga het maar zoeken regio den haag, betaalbaar en een goede accomodatie, dus MET een goede bak, goede stallen en goed land geloof me is er niet. Niet als je met je paard ook nog eens door wilt trainen dan zit je altijd op een stal waar ze maximaal een uur naar buiten kunnen

En sociale contacten op stal.....Met een hek ertussen. Lijkt me niet echt ideaal


is het ok niet maar het is wel een sociaal contact

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 21:26

Daar heb je gelijk in, ik heb een haflinger, rustig en een echte buitenpony. Ze is ook niet anders gewent. Maar wel vind ik het persoonlijk idd sneu als ze niet tot nauwelijks buiten lopen.
Dat ik het niet kan begrijpen is wat anders, maar blijf er wel bij dat ik me zelf rot zou voelen als Veerle veel op stal staat.. Daarbij hoef ik geen toppaard onder een topruiter te zien, dat scheelt ook natuurlijk..

Ik snap wel wat je bedoeld.. En er word ook snel geroepen dat iets zielig is.. Maar volop weidegang is bij mij wel een vereiste..

Staan die 'top' paarden het hele jaar door veel binnen? (top even tussen aanhalingstekens want de mijne is ook top Knipoog )

In regio den haag is inderdaad niet veel te vinden. Veerle staat nu in hoek van holland. Maar goed, ik heb weinig eisen, het is boerderijachtig.
Voor iemand die graag verder wil komen is het daar verre van ideaal. Voor recreatiemensen is het een top stal (vind ik)

Sociaal contact is er misschien wel in de stallen, maar zoals je zelf ook al zegt, niet ideaal.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 21:35

hehe, jij begrijpt het tenminste...........


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Afanaisa91, Caoilfhinn, Geertema, Mark0919, NadjaNadja, sterregoud, tienus63, Vagabondo en 33 bezoekers