Brave paarden --> Makkelijke paarden???

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
joostlover
Berichten: 3
Geregistreerd: 09-10-03

Brave paarden --> Makkelijke paarden???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-03 13:25

Hallo luitjes!!
Mijn paard, Joost, heeft voordat ik hem kocht ik de manegelessen meegelopen. Hij is dus echt superbraaf, dat moet ook wel voor een manege. Ik heb hem nou ongeveer 3 jaar en het rijden gaat op zich wel lekker! Dat is fijn maar dan krijg je van die reacties van mensen: 'Oh ja gaat wel goed he, maarja dat is ook logies hij is zo braaf dat doet ie haast uit zichzelf.'
Wat kan ik me daaraan ergeren zeg!! Want ze weten zeker niet dat de meeste manegepaarden, zo ook eerst die van mij, echt helemaal vast zitten en erg zwaar op de hand lopen.. Nou ik heb hem eindelijk licht in de hand en ben daar echt wel een jaar ofzo mee bezig geweest, Nu pas loopt ie eigenlijk goed! Dit is btw ook zo met springen..
wat vinden jullie hiervan?? laat het ff weten!!
Liefs mij

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 13:32

Ik herken het hoor.
Ik heb ook zn pony die op het eerste gezicht heel makkelijk is, ik kan dus ook iedereen erop zetten. Maar hoe vaak krijg ik niet het commentaar (meestal trouwens achter mijn rug om) dat hij alles uit zichzelf doet. Was het maar zn feest.
Maar ik zou zeggen trek het je niet aan, vaak zijn dat soort mensen jaloers of willen ze een excuus hebben waarom dingen bij hun niet lukken en bij een ander wel.

Agossie

Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 13:36

O o o o o wat herken ik dit!!! Ik heb ook een manegepaard gekocht (dat naar de slacht moest en nu al 4 jaar gelukkig is...) Daarbij is ze met thiedemann voor cob gereden voordat ik haar overnam. Paard is 1,70 en lang gebouwd.... Het is echt veel werk... "Ze loopt zo mooi, gemakkelijk" Ja, me grootje! Mijn instructrice rijdt op elk paard weg, behalve op die van mij!!

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 13:36

Zie het maar als een compliment ! Blijkbaar loopt Joost zo lekker dat het lijkt of alles vanzelf gaat. Haha! Als ik kijk naar Anky op Bonfire lijkt het ook of alles vanzelf gaat, maar ik weet zeker dat als ik erop ga, hij me eerst alle hoeken van de bak laat zien ... Als mensen zoiets tegen mij zeggen, bied ik ze altijd een ritje aan, dan kunnen ze het zelf even uitproberen. Knipoog
Ik heb nu ook een "braaf paard", hij bokt niet, gaat er niet vandoor, staakt niet, niets te klagen dus. Maar als ik niet uitkijk wordt hij lui, gaat krabbelen met zijn voorbenen, heeft zijn achterhand er niet meer goed onder, en ga zo maar door ! Clown

nanka

Berichten: 3484
Geregistreerd: 18-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 13:45

Vervelend dat ze dat zeggen...
Ik had vroeger met springen altijd commentaar. Als Nanka weigerde dan zeiden ze van: "Kom op die pony kan het wel..nu jij nog". En dan zei ik: "Oh doe jij het effe dan".
En dan gingen die andere er op en dan deed ze het ook niet. En wie lacht er dan als laatst (en het best)? Precies : MOI

Groetjes Linda

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 14:03

een braaf paard hoeft niet altijd makkelijk te zijn Sommige paarden zijn braaf, iedereen kan erop stappen en "ze doen het", maar ook veel brave paarden zijn minder makkelijk te rijden. Dat merk ik maar al te goed bij een van mn bijrijdpaarden. Altijd ontzettend braaf, maar makkelijk te rijden? Dat weer niet..

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 14:17

Niets van aan trekken.. ik heb mijn nu 4 jarige merrie zelf ingereden, en hoor vaak dat ik het makkelijk heb gehad omdat niemand haar voor me verpest heeft.
Als mensen jaloers zijn zullen ze altijd wel een reden vinden waarom het jou wel lukt, en hun niet.

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 14:27

Ik vind trouwens dat er wel een heel verschil is tussen braaf en makkelijk...die van mij is met rijden wel braaf maar nou ook weer niet makkelijk.
Een braaf paard noem ik een paard dat niet (vaak) schrikt/bokt/steigert. Een makkelijk paard noem ik een paard dat zich makkelijk laat rijden, makkelijk nageefelijk is te rijden, makkelijk de achterhand eronder plaatst etc.
Mijn paardje is dus wel braaf in de zin van dat ik hem wel kan vertrouwen als ik er (in de bak) opzit, hij zal misschien een keer schrikken of een bok geven maar niet zo dat ik er naast lig en zeker niet omdat hij wil dat ik ernaast lig. Buiten is het weer heel wat anders, dan hij niet braaf maar dat is meer angst denk ik.
Verder is hij in de dagelijkse omgang wel vrij braaf(dus uit stal halen, poetsen, rijden, naverzorgen, weer naar stal brengen)maar in de wat minder vaak voorkomende dingen is het soms weer echt een hel...daarmee bedoel ik bijv.met trailers, met scheren, etc.
Bovendien is hij nogal gefocust op andere paarden, dat maakt het soms wel moeilijk, want hij kan dus ook slecht alleen zijn, en hij is als de dood voor onweer...
Maar normaal met rijden heb ik geen problemen met het rondjes rijden...

_Michelle_

Berichten: 4868
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 14:49

mijn paard is braaf, schrikt niet snel enzo maar makkelijk te rijden is hij niet. hij is nog jong daar ligt het ook wel aan maar hij is van zichzelf wat aan de slome kant en dat is erg moeilijk om hem constant voorwaarts en nageeflijk te laten lopen. ik ken iemand die een manege pony heeft gekocht maar dat is zeker niet de makkelijkste, hij is op de manege ook weggegaan omdat hij iedereen eraf gooide, het ettertje Knipoog
ik denk dat er veel manege paarden zijn die juist moeilijk zijn als je ze echt aan het werk wil zetten. in de les lopen ze vaak op hun gemakkie maar wat rondjes en als ze moeten werken worden ze ineens vervelend (tenminste, dat was wel zo op de manege waar ik gereden heb)
Laatst bijgewerkt door _Michelle_ op 09-10-03 15:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 15:21

Dennis is ook verschrikkelijk braaf. Heb je een dekhengst en kan je er kindjes van een jaar of 7 met een gerust hart op zetten. Maar makkelijk, nee, dat zeker niet. Wil je hem leuk aan het sjouwen krijgen moet je d'r wel wat voor doen hoor!!!!!

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 19:05

Mijn paard is ook zo makkelijk en zo braaf.
En eigenlijk zit ik er niet mee....ze is het toevallig.

Zoals het hierboven beschreven wordt is het idd niet leuk en natuurlijk moet er met Par ook gewerkt worden, ze is pas een paar maanden onder het zadel en het gaat helemaal niet vanzelf.

Maar ik ervaar het als positief als mensen zeggen dat ze braaf en makkelijk is...zouden ze een jaar geleden namelijk niet gezegt hebben.

Dus heb haar goed opgevoed Knipoog

Vat het maar gewoon positief op.....jullie paard is braaf en makkelijk...dan doen jullie blijkbaar iets goed.
Zoiets komt oko niet vanzelf.

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 19:30

Manegepaarden zijn vaak moeilijker dan, zeg maar, eigen paarden. Oke, ze gaan er nooit van door of bokken, maar ze zijn moeilijker dressuurmatig te rijden en zijn niet allemaal zo goed aan het been. Op mijn paard kan ik ook iedereen zetten, maar dat was eerst wel anders... Ik denk dan altijd maar: zie het als een compliment, jij hebt tenminste een ''makkelijk'' paard.

Mist

Berichten: 9486
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 21:28

Ze hebben mij eens ingeschakeld om een mangepony te "temmen" het was een C pony, de lieveling vd manege, die de vader voor zijn dochter had gekocht. Ze konden er niets mee. Het ponietje had de vader al een blauw oog gesteigerd.
Destijds was ik wel in voor dat soort dingen (tegenwoordig ben ik van mening dat ik niet voor een andermans paard wil verongelukken) dus ik ging er mee aan de slag. Zodra dit paard een zadel op de rug kreeg ging ze omhoog, draaide en klauwde naar je.
Helaas zag ik dus maar 1 optie, dit had niets te maken met angst. Ik heb de pony vervolgens gelongeerd op omgeploegd land (nadat ik er met gevaar voor eigen leven een zadel opgekregen had) totdat ze helemaal doorwater nat was. Daarna ben ik erop gegaan, een ware rodeo. Dit heb ik 2 weken vol moeten houden totdat ik er dat 8 jarig meisje op liet. Maar toen was het ook helemaal over.
Sindsdien heb ik respect voor alle manegepaarden!

suuske

Berichten: 793
Geregistreerd: 26-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 21:49

ja dat wordt altijd gezegd he
ook iedreen denkt dat een welsh minder lstig is omdat ie klein is maar uhm ik weet wel beter valt soms best tegen. maarja alles wat klein is is braaf en alles wat groot is is vervelend of moeilijk.
boh snappen mensen nu niks :S

maarja
wel goed van je groetjes -xxxxxxxxxxxxxxxxxx- suuske

suuske

Berichten: 793
Geregistreerd: 26-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 21:57

teminste suus weet het toch wel hoor raceh boh en dan kan ik mee:P maar ik rij niet op dr dus is lonegeren en lopen hahah eens lekker iets wat niemand doet de meeste rijden ik longeer en loop haha suus kan galop en draf en stap aant halster en ze houd een rustige galop aan Lachen goed van dr he .

groetjes -xxx- suuske

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 22:06

Ik herken het ook. Sher is ontzettend braaf, maar zeker niet makkelijk.
Ze heeft afgelopen winter wel een periode gehad dat ze behoorlijk aan het puberen was en dat zal vast nog wel eens komen, maar nu kan ik me nichtje van 5 erop zetten en ze zal geen stap verkeerd zetten. Als we naar buiten gaan is ze bijna nergens bang voor, alleen voor vrachtwagens. En als je een beetje kan rijden kan je haar rondsturen en laten draven enzo, alleen soms heeft ze wel van die hele leuke }> truukjes, zoals stiekem steeds dichter tegen de kant aan gaan lopen, of gewoon niet verzamelen (verzamelen?! Wat bedoel je? ik snap je niet!) en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Bij mij doet ze dat niet, maar ze is wel heel koppig. Als je iets van haar wil, en zij wil het niet, dan doet ze het ook niet Rolleyes Vandaag nog hadden we een klein meningsverschil Schijnheilig Mevrouw wou vooruit en ik achteruit............maar ik ben ook heel koppig en ik heb gewonnen Knipoog Maar dat soort dingen vallen niet zo op omdat ze nooit wild zal gaan bokken of wat dan ook. Ach net wat Silly zegt, blijkbaar doe ik toch iets goed dat ze nu zo braaf is Pling

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 13:09

Ik ken die reacties. Codex is in de omgang een superbraaf paard (hier en daar een uitbarsting, maar goed). Mensen denken dus altijd dat het supermakkelijk is om hem te rijden. Maar dat is alles behalve waar. Bij Codex moet ik iedere pas eruit rijden, het is geen paard dat zomaar alles voor mij doet. Ja, als je lekker wilt rondhopsen, dan kan ik me voortstellen dat mensen denken dat het een makkelijk paard is ja.

De eerste keer dat Okkie1 op Codex reed, moest ze na een rondje toch wel bekennen, dat het altijd veel makkelijk uitzag dan dat het was en dat ze bewondering voor me had. En okkie1 kan kan dus echt leuk rijden hoor. Aan die opmerking van haar houd ik me nu gewoon vast. Dat werkt het beste.

LindaVelings

Berichten: 1223
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 15:29

Zoals zo vaak: de beste stuurlui staan aan wal Knipoog

Brugje

Berichten: 9
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 15:49

Toevallig ken ik Agossie. En ik kan je vertellen dat ze er keihard voor moet werken. Ze traint heel vaak en heel consequent. Daardoor ziet ze resultaat. Maar geloof me als ik zeg dat dat echt niet vanzelf gaat.
Agossie ga zo door. Jullie doen het prima.

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 16:21

ik vind dat er toch wel een heel groot verschil zit in de woorden braaf en makkelijk!!

braaf kan zeggen: lief karakter, maar valt niet op te rijden

Makkelijk kan zeggen: lief karakter, makkelijk met rijden, makkelijk ik omgang.

Dus braaf hoeft niet perse makkelijk te zijn Lachen

Brugje

Berichten: 9
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 16:38

Ben ik absoluut met je eens

Yessy

Berichten: 23024
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 17:59

bij braaf denk ik meer aan dat een paard alles voor je doet, of het iig probeert.
Bij mij is het juist andersom, mijn paard was altijd erg wild in de bak, dus als ze goed liep vonden mensen me meteen goed rijden, maar ze vonden het gevaarlijk als ik met d'r naar buiten ging, terwijlze buiten over het algeemeen echt geen stap verkeerd zet...

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 18:02

Marca is ook een heel makkelijk paard om te rijden............. maar absoluut niet makkelijk. Ze werkt graag voor me, zolang ik het goed doe. Ik hoef maar een keer verkeerd te reageren of een overmatige hulp te geven of we hebben te poppetjes aan het dansen....... dus ja makkelijk is anders dan braaf...... ben het dus met je eens

Hydra
Berichten: 1378
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 18:32

Tegen mij zeggen ze dat ook
beauty is ook een "makkelijk" paard, dus heel braaf en zo
maar in het rijden... nou niet hor

Saar4
Berichten: 2346
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 18:54

Ooh ik ken het. Vreselijk! Bij mij ziet het er blijkbaar ook uit alsof het vanzelf gaat. Wat de mensen aan de kant niet zien is dat ik er heel erg aan moet rijden om het er zo leuk uit te laten zien. Een hulp te hard of juist niet hard genoeg en mevrouw is diep beledigd. Je gewicht iets verplaatsen; hoe durf je!

Dat mijn lieve schattige ponietjedatzoontzettendleukkanlopen een dominant jong kreng was toen ik haar kocht gaat er niet in. Dat ze geprobeerd heeft me te vermoorden en dat ze gekker was dan een gemiddeld rodeopaard kunnen mensen zich niet voorstellen.

Ach ja, ik vat het nu maar op als een heel groot compliment aan mezelf. Die jonge gekke knol van toen is nu toch met onzichtbare hulpen rond te sturen en het vriendelijkste paard van stal. Heb ik toch iets goed gedaan in de opvoeding Knipoog
Wel braaf dus, maar nog steeds niet makkelijk.

Hou vol en trek het je niet aan!