Fedde travers!

Moderators: Murosch, A_nouk

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

gabyfedde

Fedde travers!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-03 11:04

Vanmorgen ging ik met Fedde rijden. De paardentandarts was maandag geweest en gisteren en dinsdag had ik hem niet kunnen rijden (wel gelongeerd). Ik was dus wel benieuwd hoe het zou gaan.
In het begin ging het zoals altijd, braaf aan de teugel en netjes aan het been.
Toen ging ik galopperen. Fedde vind galop op zich niet moeilijk, maar hij vind het leuk en daardoor wordt hij dan te enthousiast. Nu dus ook weer, hij denderde maar door. Ik vroeg een normale arbeidsgalop, maar meneer had meer zin in rengalop. Normaal los ik dit probleem op door een aantal kleine voltes te rijden, waarna hij altijd heel rustig wordt. Op de rechte lijn is het dan ook geen probleem meer.
Nu ging dat dus niet, de hulpen voor volte werden eerst beantwoord met een bok en toen hij eindelijk wilde liep hij dwars door mijn buitenbeen heen over zijn schouder naar buiten. Op een gegeven moment werd ik het echt zat, hij was niet meer te sturen (hij pakte het bit vast terwijl mijn teugel in een boogje hing) en denderde als een idioot rond. Ik ben toen heel kwaad geworden (ik weet het, dat is fout, maar af en toe Boos! ..) en heb hem een paar flinke meppen met de zweep (niet zachtjes) en een paar rukken met mijn hand gegeven.
Toen ging er opeens een knopje om. Hij stapte heel rustig en netjes in aanleuning en was opeens heel soepel (terwijl hij zich normaal vrij strak houdt, rechterstelling vindt hij heel moeilijk). Ik kon hem heel ver inbuigen in zowel stap als draf en zowel links al rechts. Ik gaf hem vanuit de stap een galophulp en hij sprong keurig beheerst aan. Een paar rondjes gegallopeerd en een paar overgangen middengalop-arbeidsgalop-verzamelde galop gamaakt. Ging echt super.
Ik ben ook bezig hem SB en Travers aan te leren. SB gaat al heel aardig, travers had hij op de linkerhand wel heel veel moeite mee. Alles doe ik nog wel in stap, wil het eerst goed bevestigd hebben. (ben toch pas L1, heb dus nog tijd zat).
Ik deed het op de linkerhand eerst in stap, toen merkte ik al dat hij het heel goed deed. Toen aangedraafd (ik werd moedig, want de stap ging zo super) en weer geprobeerd: HIJ DEED HET! Rechts lukte in draf nog niet gewelidig, hij vindt die buiging nog moeilijk. Maar links liep hij keurig op 4 sporen en met een aardige stelling (kan nog beter, ik moet hem wat meer nog van de hand af gaan rijden) een lange zijde travers in draf. Terwijl hij het maandag in stap niet wilde snappen.

Ben dus heel blij met deze vooruitgang en ik denk dat hij het gewoon een keer nodig had dat ik boos werd. Op het laatst liep hij zo lekker met zijn oren naar voren, echt super. *LOL*

INkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 11:09

leuk paard heb je :S 1 x boos worden en hij loopt super Knipoog Ik wou dat dat bij mijn pony zo was :p

www.IngridGerritsen.nl
Gediplomeerd instructrice B t/m Lichte tour

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-03 11:13

INkie schreef:
leuk paard heb je :S 1 x boos worden en hij loopt super Knipoog Ik wou dat dat bij mijn pony zo was :p

Ik was ook echt niet lief voor hem! Het gaat ook wel tegen mijn principes in, je hoort een paard niet te slaan of aan de teugel te rukken. Maar op dat moment kon ik me toch niet inhouden. Dat hij dan daarna opeens super ontspannen loopt is mooi meegenomen, maar ik hoop niet dat ik iedere keer zo boos hoef te worden!
Maar ben wel heel blij dat hij die travers opeens snapt!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie