Het fenomeen "gezelschapspaard/pony"

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
prompter

Berichten: 10912
Geregistreerd: 28-09-02

Het fenomeen "gezelschapspaard/pony"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-03 08:46

Steeds vaker zie ik dat er "gezelschapspaarden" worden aangeboden. Het paard kan op de een of andere manier niet meer bereden worden, en de eigenaar biedt hem vervolgens als gezelschapsdier aan, zodat hij/zij weer een nieuw paard kan kopen.

Ik ben benieuwd of er nou veel behoefte aan een gezelschapspaard is. Je hebt er evenveel kosten aan als aan een gezond dier, of misschien nog wel meer omdat ze vaak wat mankeren, en een shetlander is sowieso handiger en goedkoper als gezelschap Haha!

Er worden vaak ook nog allerlei voorwaarden door de eigenaar gesteld: hij mag dit niet, en dat voer, en dan denk ik "hou hem dan zelf!", dan weet je zeker wat er mee gebeurt! Ook ben ik bang dat verkeerde lieden hier op inspringen zoals we al een paar keer hebben kunnen lezen, en allerlei moois beloven maar het dier gewoon voor de handel innemen Boos! .

Wat vinden jullie hier nou van?

Extremely rare and Beyond Compare


Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48197
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 08:58

Ongetwijfeld komen hier reacties op... maar die neem ik voor lief...

Ik vind het "waardeloos" dat sommige mensen hun paard verkopen als het niet meer bereden kan worden.... een kind doe je toch ook niet weg als "gezelschapsbroertje/zusje" als het niet bereikt wat je hoopt, of als het vanwege handicap of ziekte niet de gewenste carriere maakt?

Anders is het als je de medische kosten voor het onderhoud van je "gezelschapspaard" niet meer kan betalen....

Banjer zou iig nooit weggaan als ze door ongeval of iets anders nooit meer bereden kan worden... (mits ze wel zonder pijn op het land kan)...

Het paard kiest er niet voor om die blessure of ziekte te krijgen.

organisator

Berichten: 1565
Geregistreerd: 15-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 09:06

ja ook ik heb gezelschapspony's een vaak wat oudere pony die wat makeert. En door allerlei omstandigheden kan de eigenaar hem niet meer houden

Gaat vaak goed (op een keertje na helaas) en de oude eigenaren stelt vaak eisen zolas niet verkopen.
Maar als het in het redelijke blijft doe ik dat wel. Ik zie het maat als een goed doel en de mogelijkheid om paardjes van de slacht weg te houden.

soms komt het voor dat het paardje door de verzekering wordt afgekeurd en moet dan naar de slacht. Veel mensen kunnen geen 2 paarden erop na houden en dan wordt er hiervoor gekozen.

Zolang het paardje geen pijn heeft accepteer ik hem dan. twee partijen blij. zekomen vaak geregeld bij mijn/hun paardje kijken en ik heb er een leuke opas oma/opa bij

en de derde loopt zich lekker een vette biefstuk te eten die hij voorlopig lekker niet wordt.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 09:15

Moeilijk om hier een duidelijke mening over te geven. Je kunt hier twee dingen op zeggen:

Punt 1:

Ik denk dat een heleboel mensen de laatste definitieve stap niet durven te nemen om een paard te laten inslapen, en hem daarom als gezelschapspaard/pony aanbieden, puur voor het sussen van hun eigen geweten. Je hebt de verantwoording voor zo'n dier, en kan me voorstellen dat sommigen het zeer egoistisch gedacht vinden om een dier weg te doen omdat er niet meer op gereden kan worden. Het hebben van paarden is zoveel meer...de verzorging, het knuffelen, dat warme lijf tegen je aan. Het is zo jammer dat mensen dit niet zien, en alleen willen rijden.

Punt 2.

Het is over het algemeen geaccepteerd als je een paard hebt voor een bepaald doel (bij voorbeeld voor de sport) of "het klikt niet"en je komt er niet verder mee, dat je hem verkoopt en er een ander paard voor terugkoopt. Dus een beetje zwart/wit gedacht: je verkoopt hem in dit geval ook omdat jij er niet meer op kunt/wilt rijden. En over het algemeen wordt daar positief op gereageerd. Dus mijn vraag: dat mag ineens wel? Ja, natuurlijk, je maakt er een ander blij mee die van zo'n dier heel veel kan leren, en jij kunt verder met een ander paard. Wie zegt dat je de eigenaar van een gezelschapspaard niet blij maakt met een maatje voor zijn of haar paard? Een Shet als gezelschapspaard is ook niet alles, breken vaak uit en zijn soms toch wel erg lastig en eigenwijs (en niet opgevoed).

Ik denk dat iedereen die beslissing voor zichzelf moet maken. Als mijn paarden niet meer bereden kunnen worden, dan blijven ze gewoon. Ze hebben een plek voor het leven bij mij. Als dat als konsekwentie heeft dat ik helemaal niet meer kan rijden, so be it. Dat is mijn persoonlijke keus...

Je suis Charlie.

Anne_GTI

Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 09:27

Als je aan een paard begint weet je dat er een keer een eind aan komt omdat de mens nu eenmaal ouder wordt als een paard gemiddeld. Voor je een dier aanschaft moet je daar al rekening mee houden. De mijne hebben het gelukkig goed getroffen dat ik in de gelukkige omstandigheid ben om ze eventueel in de wei te gooien als het rijden niet meer kan. De merrie gaat iig nooit meer weg. De enige manier waarop die definitief het erf verlaat is in de bak van de Rendac.

Ik zou in iig niet zo'n opvreter willen hebben. Als een paard al een productief leven bij mij gehad heeft ligt het anders maar ik zou nooit een gezelschapspaard kopen. Ga dan toch voor de shet ofzo. Die je eventueel nog voor een karretje kan knopen ofzo.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 12:03

Wij hebben ook hier wat pony's staan die je gerust als gezelschapspony's kan zien. 2 van mijn broertje, beiden "gered" van de slacht/dood. En 1 minipaardje met een bokhoefje, ook "gered" van de slacht. Ze blijven allemaal hier tot hun dood. En kunnen nu genieten van de wei *LOL*

We hebben een handelsstal, en ik heb wedstrijdambities dus ik kan me bij het verkopen van een paard wel wat voorstellen.

pmarena

Berichten: 47928
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 14:04

Als je een paard hebt , en dat dier kan om de 1 of andere reden niet meer bereden worden..

Tja als je een echt stalpaard hebt , typje sportpaard dat de hele dag op stal staat , misschien een uurtje of wat per dag eruit komt en van zijn beweging afhankelijk is van het rijden / trainen...
tja dan heeft dat dier er niks aan om de hele dag op stal te staan ,
en is bovendien een dure grap voor de eigenaar.

Dan kun je hem zelf verhuizen naar een weilandje ofzo ,
maar misschien wil je toch ook een ander paard om je sport te blijven beoefenen.
Een paard dat alleen maar in het land kan staan wordt dan snel verwaarloosd.
Dus zoek je een ander thuis voor hem waar hij wel een echt doel heeft ,
namelijk een ander paard gezelschap houden.

Ik zou zelf ook liever voor een gezond tweede paard kiezen ter gezelschap , of een Shetje , dat eet ook niet zo veel Knipoog , is niet zo kostbaar in onderhoud.
En als je nog eens genoodzaakt bent om je paarden te verkopen is een Shetje of iets gezonds makkelijker kwijt te raken dan een gezelschaps-paard.

Voor mij is Rena mijn maatje ,
ik heb haar gekocht voor altijd.
Ook als ze ziek wordt (het gaat nu ook niet lekker Scheve mond ) zal ze bij mij blijven op dezelfde stal , elka dag buiten ....en zal ik net als nu elke dag even bij haar langsgaan.
Maar ik heb dan ook geen sport-ambities.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 16:52

Het ligt er bij mij een beetje aan waarom je het paard besluit te verkopen.

Kan het paard niet meer bereden worden en zou die om die redenen de hele dag binnen moeten staan en afentoe eens een blokkie om kunnen *zoals in de bebouwde kommen en omstreken waar je gewoon geen landje kan bemachtigen* zou het naar mijn idee beter en prettiger zijn voor dat paard om lekker met een ander paard*en* op een wei te staan.
En wat als je wel een landje hebt maar neit het geld er een tweede paard bij te kopen?
Staat dat beest de rest van zijn leven alleen op een landje.....ook niet ideaal.

Gaat het simpelweg om het feit dat je niet meer kan rijden na jaren trouwe dienst en je geen zin hebt om dat diertje een oude dag te geven valt het bij mij inderdaad onder egoistisch....maar dan is het dus toch een goede oplossing om dat dier een minder egoistisch iemand te gunnen Haha! *vreemd bekeken he*

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 17:48

Wij wouden eerst ook een gezelschapspony/paard aangezien mn pony alleen thuis stond.We hebben nu een 'gewone sportpony' gekocht, en ik denk dat dat wel een goed iets is.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 17:59

Meestal verschuiven de eigenaren van het toekomstige gezelschappaard hun problemen naar een ander. Ze hoeven dan geen nare beslissing te nemen en kunnen opgelucht een nieuw paard kopen.
Advertentie marktplaats: paard met 4tjes op hoefkatrol 3tjes op artrose, niet geschikt om buiten te rijden, bang voor verkeer etc.
Als je daar als eigenaar zelf niets bij kan bedenken ben het je helemaal niet waard om welke dieren dan ook te hebben.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 18:20

SmithsGirl schreef:
Ongetwijfeld komen hier reacties op... maar die neem ik voor lief...

Ik vind het "waardeloos" dat sommige mensen hun paard verkopen als het niet meer bereden kan worden.... een kind doe je toch ook niet weg als "gezelschapsbroertje/zusje" als het niet bereikt wat je hoopt, of als het vanwege handicap of ziekte niet de gewenste carriere maakt?

Anders is het als je de medische kosten voor het onderhoud van je "gezelschapspaard" niet meer kan betalen....

Banjer zou iig nooit weggaan als ze door ongeval of iets anders nooit meer bereden kan worden... (mits ze wel zonder pijn op het land kan)...

Het paard kiest er niet voor om die blessure of ziekte te krijgen.


Hier ben ik t helemaal mee eens! Ok ik snap dat als je geen land hebt of zelf geen voorzieningen hebt om m een leuk leventje te geven dat je m ergens anders onderbrengt, maar dat je er zelf niet meer heen gaat en m verkoopt, nee.. Zoiets kan ik echt niet begrijpen, tis toch je maatje? Als je familie ziek word dan dump je ze toch ook niet ergens om er nooit meer naar om te kijken??

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 19:22

Ik heb een gezelschapspaardje en een rijpaard Haha! Maar Tayga (gezelschapspaard Knipoog ) had ik al eerder en het was de bedoeling haar op haar vierde in te rijden, maar het bleek dat ze een afwijking aan haar achter been heeft. Kan waarschijnlijk nooit meer rijden, maar ze blijft altijd lekker bij me Lovers . Ze staan allebei dag en nacht op de wei . Maar als z'n paardje waar je niet op kan rijden heel veel op stal moet staan is ook niet alles. Dan heeft hij waarschijnlijk een beter leven ergens in een wei als gezelschapspaard.

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 19:26

Aramat schreef:
Ok ik snap dat als je geen land hebt of zelf geen voorzieningen hebt om m een leuk leventje te geven dat je m ergens anders onderbrengt


Ik denk dat dat het vaak is, zelf niet de mogelijkheid hebben het dier een leuk plekje te geven.
20 uur op stal is ook niet alles natuurlijk als je niet meer bereden kan worden...

Daarnaast is het voor heel veel mensen een enorm dure hobby. En als je dan niet meer kunt rijden wegen de kosten misschien niet meer op tegen het plezier dat je er aan kunt beleven (of het gebrek aan plezier).

Ik heb geen idee hoe ik zoiets zou doen, gelukkig sta ik niet voor zo'n besluit.


gomir

Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 20:50

Ik zou een paard dat niet meer voor de sport geschikt is, maar dat geen pijn heeft en niet steeds deskundige hulp nodig heeft wel voor gezelschap weg willen doen. Ik heb zelf gewoon niet de mogelijkheden om zo'n dier op een fatsoenlijke manier te houden.
Bij pijn of 'dure' problemen zou ik het paard direct zelf naar de slager brengen Bloos

Ik zou zelf trouwens niet zo'n paard voor gezelschap willen, maar al helemaal geen shetlander Wij denken meer aan een Ab-pony als mijn zusjes pony verkocht wordt, dan staat ot niet meer zo alleen (nu is er geen plaats voor )

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

ruitje

Berichten: 12286
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 20:51

Niet elk paard is er trouwens geschikt voor...wat nou als het niet klikt tussen je nieuwe gezelschap paard en je eigen paard?Ga je dat paard dan terug geven?Of probeer je het weer terug te geven?Al die voorwaarden vind ik trouwens ook stom!Als je een paard verkoopt verkoop je het!Als je wil dat het verzorgt moet worden op jouw manier dan moet je hem zelf houden!Ik ken een verhaal van een paard wat echt pijn had en de eigenaar wilde hem toch als gezelschapspaard weg doen!dan denk ik waar ben je mee bezig?gezelschapspaard zijn is alleen leuk als het paard zelf er profijt van heeft niet als de eigenaar(en zn geweten) er profijt van hebben!

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

ruitje

Berichten: 12286
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 20:53

Of probeer je het weer terug te geven moet zijn probeer je het weer door te verkopen! sorry!

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

prompter

Berichten: 10912
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-03 21:20

Bedankt voor alle reacties!

Ik vind het zelf ook het sussen van het geweten van de oude eigenaar, die wil een gezond paard om op te rijden, maar vindt het "not done" om het dier af te laten maken, dus zoeken we een plek als gezelschapspaard.

Het valt me op dat de meesten van jullie die een zgn gezelschapspaard hebben, dit paard eigenlijk al eerder in bezit hadden, maar er alleen niet mee hebben kunnen doen wat je er mee wilde doen. Dan is het in mijn ogen eigenlijk geen gezelschapspaard, maar ben jij één van die eigenaren die zijn paard gewoon houdt, ondanks de mankementen Lachen.

Ik denk zelf dat er helemaal niet veel behoefte is aan gezelschapspaarden, wanneer ik meerdere paarden kan houden, heb ik liever gezonde paarden waar ik mee kan werken. Neemt niet weg dat mijn eigen paarden de rest van hun leven bij mij zullen blijven, ongeacht hun gezondheid, maar wanneer ik er een paard bij kan betalen, koop ik weer een gezond jong paard.... en niet een gemankeerd paard van een ander....

Extremely rare and Beyond Compare

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 21:29

Sinds een maandje ben ik de trotse "beheerster" van een Gezelschaps-E-er. Deze merrie is van een vriendin van mij, dit is haar eerste pony geweest en zij kan er geen afstand van doen. Deze zomer liep het dier in een andere kudde en op een gegeven moment is het ter sprake gekomen dat ik voor Imker een maatje zocht.

Zij vertelde mij van haar pony en toen hebben we ze bij elkaar gezet. Liefde op het eerste gezicht Lovers !
Ik heb een maatje voor Imker en zij heeft geen zorg meer voor haar paard. Overigens betaalt zij alle kosten (DA en smid en wormenkuren) en ik betaal het voer (naja, beessie eet alleen hooi, kuil en grasjes).

Beide partijen helemaal gelukkig!!! *LOL*

Toos paardloos

MarijeR

Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 00:12

Ik heb op dit moment 1 gezelschapspony, mijn 28 jarige ruin.
Er kan niet meer op gereden worden, is de duurste in het onderhoud (DA, extra voer, groot deel van het jaar als enige voor op ijzers, enz) en toch is hij hier erg nuttig. Hij kan bij ieder ander paard en is ideaal bij het spenen en opvoeden van veulens/jaarlingen.

Het is zelfs zo dat ik, zodra hij dood is, meteen op zoek ga naar een andere oudere ponyruin. Enige eisen zijn dat hij sociaal is en niet kreupel loopt. Dan mag het best een pony van boven de 20 zijn die niet meer geschikt is om op te rijden. Zolang hij in de wei maar pijn-vrij is.
Maar het belangrijkste is nog wel dat hij goed in een kudde kan.
Ik heb nog nooit een paard of pony op proef gehad maar bij zo'n pony zal dat wel een voorwaarde zijn.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 09:54

ik heb 4 jaar geleden een paard gekregen van 27 die naar de slacht zou gaan vanwege zijn longen. ze zeiden dat hij bronchitis had, stond in een benauwde stal op stro zonder medicijnen en kwam de hele winter niet in de buitenlucht gek he dat ie bleef hoesten? ik zat toendertijd thuis zonder school of werk dus heb hem meegenomen en de da laten nakijken: lichte gevoeligheid op de longen geen bronchitus dus. heeft in 4 jaar tijd 1 x gehoest bij mij en door hem ben ik er ook weer bovenop gekomen mooi toch had weer wad om de deur uit te gaan. beiden geholpen toch

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 10:30

Tja ik weet het ook niet zo goed. Als buddy iets krijgt waardoor hij nooit bereden ofzo meer kan worden denk ik dat ik hem niet verkoop maar wel een plaatsje voor hem zou zoeken waar hij het hele jaar door lekker op het land zou staan. ik zou hem wel zelf houden dan, zodat hij iig niet verkocht kan worden..

Dag lieve mama...

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 13:39

tja, je kent ons verhaal van Trammelant, en ook hoe ik er eigenlijk over denk Haha!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 13:48

Lielle schreef:
tja, je kent ons verhaal van Trammelant, en ook hoe ik er eigenlijk over denk Haha!

en ik denk hetzelfde! Haha!

De hond is de betere mens

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 19:25

Mijn pony heeft spat, is nu 6 weken kreupel, maar ook als het nooit meer goed komt gaat hij niet meer weg. Hij staat gelukkig op een pensionstal waar hij als speciaalgeval ook 's winters zoveel mogelijk naar buitren mag, anders zou hij erg ongelukkig worden.Had ik niet zo'n stalling gehad, dan had ik wel geprobeerd hem uit te lenen aan iemand (in de buurt?) om daar in de wei zijn leven te slijten. maar wel in mijn eigendom... Ik zou een pony die luchtwegproblemen heeft, zomereczeem en spat niet graag uit handen geven... Ik heb hem gekozen en nu is het mijn verantwoordelijkheid...

Snap wel dat anderen proberen zo een goed tehuis te vinden, maar vind het wel belachelijk als ik zie wat voor prijzen sommigen noch voor zo'n paard vragen... (975 euro zag ik laatst staan...) Sneu geld!!! Voor een paard waar je niet mee kan en alleen maar ksoten aan zult hebben.
Houd hem dan zelf maar leen hem uit als grasmaaier...

Fitzroy

Berichten: 25043
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 20:36

Ik weet het niet hoor Promptertje.
Ik vind het toch makkelijk gezegd van je dat je je huidige paard houdt tot zijn/haar dood. Dan moet je daar maar net de geschikte plek voor weten te vinden en je paard moet zich daar wel goed bij voelen.
Ik zou die van mij al niet in een koppel hoeven te zetten, daar is hij gewoon te dom voor. Ik vind hem aanbieden als gezelschapspaard geen reden om mijn geweten te sussen. Gaat jouw voorkeur er dan naar uit dat ik hem maar direct naar de slacht zou brengen?

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, knockout1, Mark0919, MarrieLeen en 28 bezoekers