Verhaal over Imatador, voor Suzanne

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-03-01 10:39

Hoi Suzanne, dit onderstaande verhaal komt uit Bit nr. 31 (november 1997) en gaat over jouw prachtige hengst Imatador. Ik heb geen scanner dus ik moet het overtypen, er staat ook nog een foto bij, maar ja, die kan ik dus niet plaatsen!

PAARD VAN SINTERKLAAS, MYTHE IN LEVENDE LIJVE

Het paard van Sinterklaas bestaat echt! Matador is zijn naam. En het is een Spaanse dekhengst. Matador was ooit de kampioen in Sevilla in de hogeschool van de macho's.

Statig, zoals het Sinterklaas betaamt, voert Matador de goedheiligman in de Spaanse pas aan de toeschouwers voorbij. Sint wuift op zijn gemak de kinderen toe. "Piaf, passage en pirouette zijn geen probleem voor deze schimmel", zo vertelt de heilige op de persconferentie na de intocht, "maar het meeste bijzonder zijn toch zijn prestaties op het dak." Op de stoeterij in Myra - geboorteplaats van Matador- heeft Sinterklaas een bijzondere springtuin. Met daken. Eenmaal per jaar is er het uiterst geheime dakspringconcours voor de hulpsinterklazen uit de hele wereld. Matador is ongeëvenaard in dit werk, al dertien jaar. Een hoogtepunt in de carrière van Matador waren de optredens in de Spaanse stad Sevilla. Tijdens de Macho Spelen, een show voor Spaanse paarden, haalde de schimmel steeds de gouden plak. Matador krijgt naast zijn brokken dagelijks een zakje pepernoten. Wat die pepernoten precies bevatten en doen voor het lichaam van dit paard, dat kan de producent - in casu Zwarte Piet - niet vertellen. Doping? Sint: "Ja, ergens wel. Bloem en speculaaskruiden zijn lichaamsvreemde stoffen en dus verboden door de FEI. Maar op mijn leeftijd hoef je geen bekers te winnen en op het springdakconcours zijn geen dopingcontroleurs aanwezig."

Net zomin als ieder ander paard heeft Matador het eeuwige leven en daarom heeft de hengst zijn eigen harem. En drie zoons. Met de opvolging zit het wel snor. De Pieten doen het longeerwerk met Matador en de jonge hengsten. Het oefenen van de Spaanse pas is het leukst: stapje, pepernoot, stapje, pepernoot. Die pepernoten zijn Sinterklaas vorig jaar overigens aardig opgebroken. Paard en ruiter bleven in de nacht van 5 op 6 december tussen twee Amsterdamse dakgoten hangen. "Matador kon ons gemakkelijk met één been omhoog trekken. Maar vergeet het maar. Hij moest en zou eerst een pepernoot. Ik had beide handen vol pakjes. Piet heeft ons toen opgehesen. Zulke fratsen kan ik me in dit vak gewoon niet veroorloven. Matador heeft het geweten! Drie nachten zonder wortel naar stal."

Wanneer hij voor het eerst een schimmel bereed kan de duizendjarige ruiter niet precies zeggen. En waarom? "Witte paarden hebben in 't algemeen een andere natuur dan zwarte. Zij doen goed en straffen het kwaad", licht de heilige toe. " Toen Karel de Grote met zijn leger door de bergen van Neder-Hessen trok, gebuerde er iets opmerkelijks. Er was een gebrek aan drinkwater. Het witte paard van de keizer maakte zich zo wild en stampte zo heftig op de rotsen, dat er spontaan water opborrelde. Genoeg om het hele leger te drenken. Dat is waar gebeurd. De steen met een afdruk van dit witte paard is in de kerkmuur van Godesberg ingemetseld." Sinterklaas wijst tot slot op de Germanen die de schimmel als een heilig dier zagen. Het eten van vlees van witte paarden was een groot taboe. Zouden de historici die hierin de oorsprong van de schimmel als rijdier van de goedheiligman zien, gelijk hebben? De enige die het antwoord weet: "Tja, Matador is eigenlijk wel heilig."



Dit verhaal is geïnspireerd op de twaalfjarige Andalusische hengst Imitador, roepnaam Matador. Hij staat op stal bij Eddy en Hella de Wolff van Westerrode in De Meern (U.). Matador is officieel in Spanje goedgekeurd en heeft een opleiding gehad voor de Hoge School. Hella brengt hem nu op Z2-niveau uit in de dressuursport. Matador heeft in 1995 de eer genoten de enige echte Sinterklaas in Nederland naar zijn bestemming te brengen.


Ik hoop dat je het leuk vindt, Suzanne!

Groetjes Mieke


moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-01 10:54

Dank je wel Mieke!!!

Ik heb het verhaal eens van iemand gekregen, ook met de foto erbij (je zou hem niet herkennen..hihihi), maar toch blijft het een prachtig verhaal!
Heb weer met een glimlach zitten lezen en stiekum een klein traantje weggepinkt...tja..ik heb er een beeld bij he... 't is ook zo'n schattie!!!

Groetjes Suzanne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: criollo_yess, hoogendroog, Jorissie, mmajar, Pommier en 46 bezoekers