Discussie: elk werkwillige paard kan naar het m2

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janka
Berichten: 85
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Raard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 12:05

Ik heb 5 jaar wedstrijdgereden met een draver (zeer werkwillig paard), ik heb de L-dressuur gehaald (er was nog geen L1 en L2) en ik had misschien na 10 jaar M kunnen rijden, maar het viel niet mee! Carin is een paard met niet de ideale gangen voor een dressuurpaard en daar wordt toch nog wel zwaar aan getild. Dus ik ben het er mee eens als het een KWPN-er betrefd (dat hoeft niet een spectaculair paard te zijn, werkwilligheid doet een hoop) maar niet als het een draver is.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 12:12

Je kan het ook andersom hebben.
Ik geef les aan een meisje welke rijd op een Z paard, zij zelf was Z bij de pony's, maar tobt toch al twee jaar met het feit dat het paard bij haar niet wil lopen.
Ze zijn wel in de M terecht gekomen(vanaf klasse M begonnen), maar hebben het niet vast kunnen houden waardoor winstpunten er helemaal niet inzitten.

MvdB_

Berichten: 710
Geregistreerd: 18-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 13:12

Ik denk dat het zeker mogelijk als paard en ruiter maar een goede combi vormen.
Een meisje bij mij op stal reed met haar pony die zeer stijf is en ook niet echt een prettige bouw (halsinplant is niet helemaal fijn) heeft m1 en heeft 2 winstpunten gehaald. Omdat ze 18 was moest ze stoppen. Ik denk als ruiter en paard er echt voor willen gaan dat het wel kan. Deze pony wil echt voor je werken en de amazone heeft zich ook een slag in de rondte getraind!!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 14:17

Mee eens!
In principe kan ieder gezond paard de M2 halen.
Voorwaarde is wel dat de kunde van de ruiter er is (en liefst vanaf dag1) en de ruiter en het paard een goede combi vormen...

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 16:11

Citaat:
Ik weet zeker dat ieder normaal gebouwd, gezond paard dat ook een goed karakter heeft, Z kan lopen. Het ligt dan natuurlijk aan de ruiter, maar we hebben het nu alleen over het paard. Of ook fjorden, haflingers etc dat kunnen, daar heb ik mijn twijfels over.
_________________


Uhh nu komt het wel een beetje over alsof haflingers , fjorden etc zowieso geen correcte bouw hebben, niet gezond zijn en geen goed karakter hebben.

Ik denk zelf wel dat elk paard wel het Z kan halen .
Al zal de een zijn oefeningen beter kunnen uitvoeren als de ander.

Saar4
Berichten: 2347
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 16:59

Mee eens. Niet ieder paard zal voor de prijzen mee kunnen doen, maar het niveau moet toch zeker haalbaar zijn.

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 17:22

Mee eens.
Ook haflingers, fjorden en tinkers kunnen dit halen.
Met de juiste ruiter en de juiste mentaliteit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 17:51

Ik denk dat je wel gelijk hebt. Maar het paard moet wel zijn bouw meehebben.
En dat werkwillige verschilt ook nog wel eens per ruiter Lachen Ik denk dat ieder gezond en correct gebouwd paard Z moet kunnen worden. Dat werkwillige zit vaak vast op de ruiter. En een paard dat geen looplust heeft, heeft vaak ook lichamelijke [of intellectuele beperkingen]

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 18:46

Wat een goede opmerking: Elke kroket kan naar het Z!! Ik denk dat elk paard wel M2 moet kunnen, we praten tenslotte nog over de basissport!!
Maar bij de een gaat het erg snel (zijn met een 4 jarige al M2) en bij andere duurt het lang (na 8 jaar bijv.) Maar het ligt ook heel erg aan de ruiter, dat is denk ik nog het grootste probleem.....

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 18:54

even gewoon uit nieuwsgierigheid...
wat verstaan ze in Nederland eigenlijk onder M2? is dat hetzelfde als in België? Travers, achteruit, contragalop,uitgestrekte stap....?
sorry beetje off-topic misschien maar ik vroeg mij af als er een verschil was... Knipoog

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 19:49

Er zijn een hoop jurieleden die geen winstpunten geven voor paarden die alleen braaf en netjes hun proefje lopen... Ik betwijfel dus of het hebben van een welwillend paard genoeg is. Bij de pony's gaat het misschien nog wel op, maar van paarden worden door juryleden toch wat meer spetterende gangen verwacht en niet elk paard kan dat waarmaken, hoe braaf dat paard ook is. De combinatie met de ruiter maakt natuurlijk ook een heleboel uit... Een goede ruiter brengt een minder goed gebouwd paard verder dan een slechte ruiter een goed gebouwd paard...

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 20:19

Nee hoor Haha!
Volgens mijn jury is Iwaldo een paard met erg beperkte mogelijkheden. Ze gaf me dan ook geen wp in de L1. Betwijfel of ze dat ik het M2 wel zal doen *LOL*

Maar dat neemt niet weg dat ik het blijf proberen natuurlijk Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 20:32

xKatleentjex schreef:
even gewoon uit nieuwsgierigheid...
wat verstaan ze in Nederland eigenlijk onder M2? is dat hetzelfde als in België? Travers, achteruit, contragalop,uitgestrekte stap....?
sorry beetje off-topic misschien maar ik vroeg mij af als er een verschil was... Knipoog

http://www.heart4horses.nl/
-> wedstrijden
-> proeven

En ik denk ook dat elk paard dat kan.
Heb zelf het bewijs geleverd met mijn helemaal springen gefokt en lopend paard.
Kost heel wat training, is absoluut niet makkelijk, maar het kan wel zeker.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 20:43

Ik denk dat het wel kan. Ook een Haf, Fjord, Tinker of Shetlander moet het kunnen. Die zullen dan(door hun bouw en gangen) wel geen extreem hoge punten scooren voor de uitgestrekte gangen enzo. Maar ze kunnen wel een proef neer zetten die goed voldoende is.

Zorro van Ukkiepuk vind ik een geweldig voorbeeld. Die beheerst al enkele Z oefeningen en word tussen de paarden gestart. Nu Dennis en ik nog Knipoog , ik denk dat ik er meer moeite mee zal hebben dan Dennis. Zelfs Dennis kan(met *Jolanda* er op) appueren enzo, ik zelf krijg er hoogstends schouder binnenwaards en wijken uit. Maar dat ligt dan aan mij en niet aan mijn paardje(want met 'knoppen paard' krijg ik er ook niet meer uit).

germie

Berichten: 25946
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 21:35

Nee, ik denk niet dat elk paard het kan. WEl meer paarden dan men denkt. Je hebt nu eenmaal niet allemaal balletdansers die door de ring swingen. Niet elk paard is even lenig. Ik heb wel paarden gezien die best willen werken, maar kracht gewoon missen. Je hebt ook mensen die nooit leren skien/schaatsen/rijden enz. Zo gaat het ook met paarden.
De meeste paarden kunnen met goede training heel ver komen.

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 21:38

Fitzroy schreef:
Nee, ik ben het er niet mee eens. Er zijn paarden waarmee het in het L2 gewoon echt ophoudt. (en geloof mij, ik heb ze vaak in de ring Knipoog)


'Zijn dat dan paarden die het van nature niet kunnen of zo slecht gereden zijn dat het je jaren zou kosten om ze weer een beetje "normaal" te krijgen?

Ik heb namelijk weleens op een paard gezeten dat zogenaamd M2 zou zijn, maar waar nog geen B proef op te rijden viel, simpelweg omdat hij zo superslecht gereden was...

Een groen paard aanrijden is toch ook nog altijd makkelijker dan een verreden paard hogerop krijgen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 21:39

Met die laatste zin ben ik het ook niet eens.
Een verreden paard goed krijgen is erg moelijk
maar een jong paard goed houden ook Lachen

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 22:07

Ik denk dat ik het er eigenlijk wel mee eens ben.
In principe zou het moeten lukken, zelfs het Z, denk ik zo. Maar dat ligt niet alleen aan het paard, ook aan je eigen rijkunst.
En, ik vind het een beetje cru een paard te dwingen zijn dressuuroefeningetjes te doen als hij het echt geen zak aan vindt. Ik weet niet of het dan wel paardvriendelijk is om daarmee door te gaan tot je in het Z zit. Scheve mond Het kan natuurlijk wel, maar je doet je paard er niet bepaald een plezier mee.
Ik weet niet maar, als ik zo'n paard zou hebben zou ik er wat anders mee gaan doen. Ik zou niet de hele tijd door blijven hameren op die M-dressuuroefeningen, etc.
Maar goed, we hadden het over een werkwillig paard he... Dan zou het moeten lukken zou ik zo zeggen.

Met het springen vind ik het weer anders, naar mijn idee moet een paard daar echt talent voor hebben wil hij in het Z komen.

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 22:27

runningkawa schreef:
Met die laatste zin ben ik het ook niet eens.
Een verreden paard goed krijgen is erg moelijk
maar een jong paard goed houden ook Lachen


Ik heb het toch niet over goed "houden"? Ik ga er vanuit dat ik redelijk kan rijden en een paard dus niet slechter maak....en dus vind ik het hogerop krijgen een niet-verreden paard makkelijker dan een wel-verreden paard.

rooslover

Berichten: 2104
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Maasdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 22:56

Ik zeg zelf altijd, elk paard heeft de capaciteiten om Z te lopen,
Ik denk dat het toch het grootse gedeelte van de ruiter afhangt

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 14:48

Elk paard kan Z lopen. Als 'ie maar gezond is, de juiste ruiter heeft en de juiste omstandigheden. Ben ik heilig van overtuigd!!!
Dat niet elk paard een puntenjager is t/m het Z is een ander verhaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 20:24

marieketencate"]
[quote="runningkawa schreef:
Met die laatste zin ben ik het ook niet eens.
Een verreden paard goed krijgen is erg moelijk
maar een jong paard goed houden ook Lachen


Ik heb het toch niet over goed "houden"? Ik ga er vanuit dat ik redelijk kan rijden en een paard dus niet slechter maak....en dus vind ik het hogerop krijgen een niet-verreden paard makkelijker dan een wel-verreden paard.
[/quote]
Het was geen aanval op jou hoor, maar algemene opmerking over jou zin. Ach gut
Er zijn in het algemeen een heleboel ruiters die juist een jong paard niet goed kunnen houden.
Dus beide is vaak moelijk. Imo dan.

MyBonfire
Berichten: 1318
Geregistreerd: 29-06-03
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 20:31

Ik denk dat in principe een goed aangereden paard dat gezond is wel m kan rijden, je hebt natuurlijk altijd paarden die dat niet kunnen, en dan denk ik van ja niet elk paard is gebouwd om Z te rijden, en niet elk paard heeft er zin in, je kan dan wel gaan trainen in het oneindige, maarjah daar wordt niemand beter van.....

Jessica24

Berichten: 1303
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 21:01

Je praat van het B tot de Z nog steeds over de basissport!
Naar mijn idee kan ieder paard met de juiste werkwillige instelling Z lopen.
Ook al zou deze lijfelijke tekortkomingen hebben.
Er zijn gewoon paarden die puur op hun karakter lopen.

JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 21:22

runningkawa"]
[quote="xKatleentjex schreef:
even gewoon uit nieuwsgierigheid...
wat verstaan ze in Nederland eigenlijk onder M2? is dat hetzelfde als in België? Travers, achteruit, contragalop,uitgestrekte stap....?
sorry beetje off-topic misschien maar ik vroeg mij af als er een verschil was... Knipoog

http://www.heart4horses.nl/
-> wedstrijden
-> proeven

En ik denk ook dat elk paard dat kan.
Heb zelf het bewijs geleverd met mijn helemaal springen gefokt en lopend paard.
Kost heel wat training, is absoluut niet makkelijk, maar het kan wel zeker.
[/quote]

Je haalt me de woorden uit de mond. Jullie zijn mijn 'grote voorbeeld'. Haha! . Wij hopen het ook ooit nog eens zo ver te schoppen... Schijnheilig