elastiek rijden!?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
twinducklin
Berichten: 2339
Geregistreerd: 30-04-02
Woonplaats: Zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 22:30

Ik heb niks tegen een elastiek als hij goed word gebruikt. Ik heb hem zelf ook een hele tijd gebruikt (zat wel los, ze hoefde alleen maar haar hoofd niet in de lucht te steken want dan kreeg ze druk maar ze liep er nog lang niet mee aan de teugel, dat heb ik zelf moeten rijden) en ik moet zeggen bij ons heeft het echt super geholpen. Ze is veel losser geworden en gebruikt meer de rug en de achterhand. Dus ik denk dat het best een goed hulpmiddel is mits het goed gebruikt wordt. Het is namelijk een hulpmiddel en niet iets wat het werk van je over neemt, maar die je bij je werk helpt af en toe.

iloveperry

Berichten: 1604
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Ommen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 18:00

ik vin het onzin dat het zielig is! Alle hulpteugels worden zielig gevonden. het is een HULPteugel! Het is elastisch en wordt het paard dus nix mee gedwongen. Kan ontspannen lopen. Heeft ie er geen last van. Gaat ie hoger op dan krijgt hij er last van ja maar nog niet zo erg dat het zielig is. Als het ze echt zeer deet heb je dat echt wel in de gaten als je je paard goed kent.

Zo dat is er uit. Gezeur over zielig dit zielig dat. Het is een paard geen kleinzerig dier die dood gaat van elk pijntje.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 18:26

Het heeft niks met zielig te maken maar meer met correct paardrijden. Jouw paard moet ontspannen lopen omdat jij een ontspannen verbinding met je and en been hebt. Als jij zit te bonken en trekken, en het paard gaat daardoor niet aan de teugel, knup er dan maar een elastiek aan? Resultaat daarvan: de ruiter bonkt en trekt nog steeds dus de verbinding is nog steeds slecht, maar van het páárd wordt ineens wél verwacht dat hij ontspannen gaat lopen terwijl de ruiter gewoon op de oude (foute) manier door mag gaan.

Niet zielig dus, wel oneerlijk.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 12:27

Hmmm en ineens staat iedereen met z'n mond vol tanden ofzo? Haha! Ben benieuwd of Iloveperry en Taruta nog commentaar hebben eigenlijk..

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 15:24

ik stem met je in hoor Lachen zolang het maar correct gebruikt wordt dan is er niks mis mee

Lautjuh123

Berichten: 5174
Geregistreerd: 20-10-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 15:33

paard op de manege heeft het ook. maar dat is gewoon om soepel te blijven omdat er ook kinderen op zitten die 'm niet rond rijden en een andere heeft het omdat hij anders zijn rug verkeerd gebruikt.
vind ik beide wel goede redenen eigenlijk!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 16:14

Ik vraag me dan alleen af of hij van alleen een stiek (die dus blijkbar gebruikt wordt bij onervaren ruiters) zijn rug op de goede manier gaat gebruiken Verward

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 18:41

don't know Haha! ik werk er niet mee, maar heb wel gehoord van een "valse knik" in de hals, of hoe ze dat ook noemen... Dan bereik je er nog niks mee, ik weet niet presies wat voor effect een elastiek op die manier kan hebben.

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 21:07

bij ons op de manege mag je aan alle paarden (de gevorderde paarden een elastiek hangen, (behalve aan emilio(beginnerspaard) ensortis (wordt er gek van)) ookalleen maar omdat die paarden niet van de gemakkelijkste zijn,en dat de manege ruiters niet zo goed kunnen rijden als de pension ruiters, en zodoende het paard niet goed in de hand kunnen houden, eenmaal dat je het paard gewend bent en het vertruowd en beetje weet waar de knopjes zitten dan kun je de stiek eraf laten, ieder paard waar ik voor de eertse keer op rij daar hang ik een alstiek om, waarom? 1) omdat ik het paard nog niet goed vertrouw 2)omdat ze niet zo vlug irritant gaan doen 3) omdat het tussen mijn oen zit