Het fenomeen "gezelschapspaard/pony"

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 21:47

hoi,

Als je een paard in pension hebt, dan kan ik me voorstellen dat je aangezien de kosten overweegt om dit als oplossing te zien, gelukkig hebben wij alles bij huis en de mogelijkheid om alles te laten lopen (onze oude rijpony's of shetjes kunnen gewoon blijven), maar besef wel dat niet iedereen over deze luxe beschikt en dat het dan best eens een lastige situatie kan worden.

Omdat we al genoeg paarden pony's hebben zou ik er geenen bij willen, maar stel dat iemand echt giga met een paard omhoog zou zitten ja dan gaat mijn hart mijn verstand teboven en weet ik het nog niet.

gr. cissie

gr.cissie


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 03:59

SmithsGirl schreef:
Ik vind het "waardeloos" dat sommige mensen hun paard verkopen als het niet meer bereden kan worden.... een kind doe je toch ook niet weg als "gezelschapsbroertje/zusje" als het niet bereikt wat je hoopt, of als het vanwege handicap of ziekte niet de gewenste carriere maakt?


Ik begrijp wel wat je bedoelt, maar een paard koop je om op te rijden. Als dit niet meer kan en je hebt geen geld voor een 2e paard moet je toch iets doen als je nog wilt rijden... En als je paard lekker bij iemand op het land kan is dat voor beide partijen prettig. Jij kunt lekker verder rijden en het paard van zijn oude dag genieten.

perlee
Berichten: 317
Geregistreerd: 07-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 09:43

Mijn pony staat sinds kort bij Anneke en dient ook als gezelschapsknollie voor Pompidou.

De reden dat ik op zoek was naar een goed huisje voor hem kwam door het feit dat ik er het geld gewoon weg niet voor had om hem naast mijn paard op een manege te houden en hier in debuurt is het gewoon niet mogelijk om iets te vinden waar hij lekker op het land kan de rest van zijn leven en dat er dan ook nog toezicht op is voor als ik er niet ben.
Ook ontbrak het mij aan de tijd wat zich resulteerde dat ik mijn paard niet fatsoenlijk kon rijden en mijn pony niet voldoende aandacht kon geven.
En zo waren er nog wat dingetjes.
Upwinds is nu 23 heeft wat ouderdoms dingetjes aan zijn achterbenen maar heeft geen pijn of last ervan mits je hem niet dagelijks fanatiek rijd.

Ik heb besloten om voor Upwinds een goed huisje te zoeken waar hij lekker oud kan worden en dat huisje heb ik gevonden bij Anneke.
We zijn over eengekomen dat als hij om wat voor reden dan ook bij haar weg moet dat hij ten alle tijden bij ons terug komt (hij is altijd welkom).
Met eventuele hoge kosten delen wij daarin mee en als er een eind beslissing genomen moet worden dat wij daarin wel mee beslissen tenzij het nood is natuurlijk.
Beide partijen konden zich daarin vinden en dus zijn we tot een super oplossing gekomen voor mijn Appeltje, hij staat daar nu een aantal weken en heeft het heel erg naar zijn zin wat ik van Anneke hoor.
We zijn niet meer langs geweest maar dat wil niet zeggen dat het uit het oog uit het hart is absoluut niet ik denk nog dagelijks aan hem maar ik weet dat hij het daar goed heeft en dat stelt mij gerust.

Laat het wel duidelijk zijn dat als ik niets geschikts voor hem had kunnen vinden (was wel moeilijk om iets goeds te vinden we waren op een aantal verschillende dingen zoals rusthuizen maar dat was niet waar in ik me in kon vinden voor hem) dan had ik mijn paard verkocht en het wedstrijd leven wat voor ons ligt opgegeven.


Ik denk dat ik het ook wel zou doen als ik de middelen ervoor zou hebben ik weet niet of ik dan een gezelschapspaard van een particulier zou nemen maar denk eerder dat ik een zielig dier van de markt of bij een handelaar vandaan zou halen gewoon een dier wat geen kans mee heeft en waar niemand zich om bekommerd.

ruitje

Berichten: 12309
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 11:56

er is natuurlijk wel een verschil tussen je paard bij een vriendin zetten als gezelschapspaard of hem verkopen aan iemand die je helemaal niet kent en zoals iedereen het hier beschrijft ben je dan nog steeds een deel eigenaar van je paard of deel je mee in de kosten.Dat is toch anders!

perlee
Berichten: 317
Geregistreerd: 07-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 12:06

ruitje schreef:
er is natuurlijk wel een verschil tussen je paard bij een vriendin zetten als gezelschapspaard of hem verkopen aan iemand die je helemaal niet kent en zoals iedereen het hier beschrijft ben je dan nog steeds een deel eigenaar van je paard of deel je mee in de kosten.Dat is toch anders!


Ik kon Anneke niet zij heeft gereageerd op mijn advertentie hie rop Bokt.
Verder is mijn pony niet verkocht maar ik hem aan haar gegeven omdat het geld voor mij niet belangrijk was maar ik ben dus geen eigenaar meer hij is helemaal van Anneke.
Ook deel ik niet mee in de kosten maar mochten er grote kosten zijn voor noem eens een dwars straat een operatie bv dan deel ik wel mee want ik wil het beste voor hem.

Janka
Berichten: 85
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Raard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 12:37

CCCorine schrijft:
Ik begrijp wel wat je bedoelt, maar een paard koop je om op te rijden. Als dit niet meer kan en je hebt geen geld voor een 2e paard moet je toch iets doen als je nog wilt rijden... En als je paard lekker bij iemand op het land kan is dat voor beide partijen prettig. Jij kunt lekker verder rijden en het paard van zijn oude dag genieten.

Ik wil hier toch even op reageren, ikzelf had daar namelijk een oplossing voor. Ik heb zelf een draver met atrose en sesambeenkreupelheid, ik kan er niet meer op rijden, maar ze heeft geen pijn zolang ze gewoon in de wei staat. Nu staat ze samen met nog een pony voor 250 Euro in het jaar bij een boer en ik rijd op een paard van iemand anders. Ik ben namelijk nog steeds fanatiek en wil absoluut doorgaan met rijden en daarom rijd ik (zolang ik nog geen tweede paard kan aanschaffen) op het paard van iemand anders wat mij heel goed bevalt. Wel moet ik erbij zeggen dat ik niet in de randstad woon en dat Carin (mijn draver) bij een bevriende boer staat die dus ook een vriendenprijsje berekent. Verder wordt ik helemaal vrijgelaten wat betreft het paard waar ik nu op rij. Het paard is van een fokker die allang blij is dat het paard gereden wordt (dus geen kosten voor mij ) en ik ben de enige die op het paard rij en ik heb ontzettend veel vrijheid in wat ik wil doen (buitenrijden, wedstrijdrijden, deken op, ander voer) Dus ik heb eigenlijk gewoon de ideale situatie. Wel was het voor mij het meest belangrijk dat ik Carin kan houden en dat ik er ook zelf voor zorg, daarom ga ik nog steeds eerst naar Carin en dan naar Iris (het paard waar ik op rijd)

Wees jezelf er zijn al zoveel anderen

"Loesje"

MSNertje

Berichten: 306
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Twisk in een varkensstal ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 21:06

nou ik vind dat ook zo dom
je kan er niks mee het paard word alleen maar dik en daar zit je dan mee

I HATE EVERYBODY BEHALVE MIJZELF EN BOKT SUCKS Boos!

Sampie
Berichten: 358
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 21:48

ik heb ook zo'n ouwetje waar je niets meer mee kan, een erfenis was het toen (jeetje alweer 11 jaar geleden zeg), ik had beloof er goed voor te zorgen en dat doe ik dan maar trouw
Laatst bijgewerkt door Sampie op 06-10-03 21:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Ilse

Berichten: 11637
Geregistreerd: 21-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 21:53

Tja Ans, je weet hoe het met Revanza gegaan is he... Scheve mond

No hour of life is wasted that is spent in the saddle
- Winston Churchill

deedee19

Berichten: 7930
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: Noord noord limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 13:56

SmithsGirl schreef:
Ongetwijfeld komen hier reacties op... maar die neem ik voor lief...

Ik vind het "waardeloos" dat sommige mensen hun paard verkopen als het niet meer bereden kan worden.... een kind doe je toch ook niet weg als "gezelschapsbroertje/zusje" als het niet bereikt wat je hoopt, of als het vanwege handicap of ziekte niet de gewenste carriere maakt?

Anders is het als je de medische kosten voor het onderhoud van je "gezelschapspaard" niet meer kan betalen....

Banjer zou iig nooit weggaan als ze door ongeval of iets anders nooit meer bereden kan worden... (mits ze wel zonder pijn op het land kan)...

Het paard kiest er niet voor om die blessure of ziekte te krijgen.


Ik kan niet anders dan mijn mening hierin delen.

Het duurde 1 seconde en een liefde was geboren. Ik ben dankbaar dat ik jou nu ken en voor ieder mooi moment dat ik mee mag maken zolang jij hier bij mij bent...

IG: @doorikke

meisje

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-02-02
Woonplaats: ijmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 15:18

Ik snap ook niet hoe iemand ze paardje zou kunnen afstaan omdat je er niet meer op kan rijden
Heb zelf een pony op de markt gekocht omdat hij zwaar verwaarloost en misvormd was
Ik heb 1 keer op een advertentie gereageert omdat mensen een gezelschappony zochten
Maar kon het niet over me hart krijgen om hem weg te doen
Snap echt niet hoe andere dat kunnen om dan hun trouwe vriend weg te doen, die ze dan al jaren hebben
Hij gaat echt nooit meer weg, al is me andere paard wel jaloers op hem omdat ze me nu moet delen
Maar moet er niet aan denken dat ik hem niet meer zou hebben

perlee
Berichten: 317
Geregistreerd: 07-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 15:48

Maar wat nou als je je gezonde rijpaard verkoopt aan een vreemde is dat dan niet raar of gek?

prompter

Berichten: 11048
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-03 17:25

Ilse schreef:
Tja Ans, je weet hoe het met Revanza gegaan is he... Scheve mond


Yep, daarom waarschuwde ik ook tegen lieden die hier handig gebruik van maken, en het paard gewoon de handel oid in gooien. Er is gewoon weinig behoefte aan gezelschapspaarden....

Extremely rare and Beyond Compare

meisje

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-02-02
Woonplaats: ijmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 18:37

perlee schreef:
Maar wat nou als je je gezonde rijpaard verkoopt aan een vreemde is dat dan niet raar of gek?


Zou mijn paard ook nooit verkopen

perlee
Berichten: 317
Geregistreerd: 07-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 08:41

meisje"]
[quote="perlee schreef:
Maar wat nou als je je gezonde rijpaard verkoopt aan een vreemde is dat dan niet raar of gek?


Zou mijn paard ook nooit verkopen
[/quote]

Geloof me zeg nooit nooit.
Er zijn omstandigheden dat het voor iedereen en vooral voor het paard beter is als het een ander huis krijgt.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Pasje03 en 109 bezoekers