Crisis: gaat het nou echt wel zo slecht met de paardenhouder

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tiwi1969

Crisis: gaat het nou echt wel zo slecht met de paardenhouder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-11 18:01

Regelmatig komen er nieuwsberichten voorbij dat er veel paarden naar de slacht gaan omdat de eigenaren de kosten niet meer kunnen opbrengen.

Toch als ik om mij heen kijk vraag ik me af of het echt zo slecht gaat met de paardeneigenaren. Pony's met 20 verschillende halsters, omdat de eigenaar steeds weer eentje ziet die zo leuk staat. Voor ieder dag van de maand een ander setje om mee te rijden en ga zo maar door.
Daar valt toch nog heel wat winst te behalen, voordat het zover is dat de kosten echt niet meer op te brengen zijn.

Ook in het privé leven van veel eigenaren valt nog veel te besparen zonder kwaliteit van leven in te leveren.

Waar zou jij op kunnen bezuinigen en heb je nog tips voor andere eigenaren?

Ligt het probleem er niet in dat we alles willen, een paard, 2x per jaar op vakantie, een nieuwe auto etc.?

Jetta

Re: Crisis: gaat het nou echt wel zo slecht met de paardenhouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 18:08

Op de fiets naar stal i.p.v. Met de auto, goed voor je portemonnee en goed tegen welvaartsziekten, goed voor het milieu.
Al die modieuze setjes onzin in twintig kleuren moet je niet aanschaffen. Dure freestyle touwen, leadropes enzo, die maak je zelf van zeiltouw, bij de botenwinkel of zeilmakerij te koop. Flexibele emmers hebben ze ook bij de Xenos.
Elke 8 weken ontwormen is teveel, laat liever even mestonderzoek doen.
Koop gezamenlijk in met zoveel mogelijk mensen van stal wat je allemaal nodig hebt, denk aan winterpeen bijvoorbeeld.
NOOIT bezuinigen op de gezondheid van je paard en op goed zadel.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 09:45

Ik denk dat het ook echt veel uitmaakt waar het paard staat, mijn paard staat particulier aan huis en ik betaal daarvoor enorm weinig aan stalling. Ik moet zeggen dat ik ook wel van mooie spulletjes houd, jaren geleden kocht ik ook wel regelmatig nieuwe dekjes en halsters maar ik geef dat geld nu veel liever uit aan twee maal jaars fysio, tandarts en geregeld de hoefsmid/wormkuur/homeopathische supplementen om mijn paard fit en lekker in haar vel te houden.

Wat ik ervoor laat:
Vakantie's voornamelijk. Sinds 4 jaar zijn we dit jaar een midweekje weg geweest, daarvoor ben ik sinds ik mijn paard heb gekocht niet op vakantie geweest. Ik vind het fijn even eruit, maar een weekendje is voor mij ook genoeg.

Als het gaat om harnachement doe ik niet aan bezuinigen, ook halsters die ik heb waren wat duurder, maar gaan wel ontzettend lang mee. Ik heb een halster die ik al jaren dagelijks gebruik en mee longeer en is nog helemaal prima.

Ik moet ruim 10 km afleggen om bij mijn paard te komen, en helaas is dat in de winter s'avonds ivm werk (rond 19:00 pas thuis) bijna niet te doen met de fiets qua route en tijd. Mijn auto is van '95 (niet echt nieuw te noemen) en heb ik voornamelijk ook om bij mijn paard te komen.

En verder heb ik mijn paard dekenloos, wat misschien ook wel wat kosten bespaard aan dekens/zweetdekens enz.

En idd veel samen inkopen, alles tegelijk laten enten enz. enz.

En wat betreft het dagelijks leven, wij doen veel boodschappen bij lidl. Ze hebben echt super groente en fruit en veel artikelen zijn gewoon goed. En verder letten op de koopjes. Shampoo en dergelijke koop ik áltijd in meerstuks aanbiedingen.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 11:16

Misschien heeft het niet altijd met niet kunnen, maar in sommige met niet willen te maken.
Voorheen verkocht je dan je paard of pony, maar als er geen koper is dan blijft de slager over.

Als ik zou moeten bezuinigen zou ik minder lessen nemen, alleen nog maar in eigen bak rijden, alleen nog maar noodzakelijke spullen kopen, kiezen voor goedkopere merken of tweede hands.
Voeding, strooisel, hoefsmid, dierenarts, tandarts en zadelmaker zou ik niet op willen besparen, dan zou ik mijn paard liever verkopen.

Angela_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 12:39

Ik heb nu een vrij dure pensionstalling maar ik houd Cos 24/7 buiten. We zijn bezig met een perceel aan huis en als het goed gaat dan zou dat in de lente door kunnen gaan. Dan bespaar ik al heel veel.

Daarnaast 24/7 ruwvoer waardoor ik geen extra geld hoef uit te geven aan voer. (Grasbrok in de winter als het echt koud is en wortels maar verder niets.) Hoewel het hooi ook niet goedkoop is nu. Ook geen deken dus die kosten ook niet. Natuurlijk bekappen dus geen kosten voor ijzers... etc. Het ligt eraan wat je wil doen met je paard hoeveel je kwijt bent.

Daarnaast heb ik persoonlijk geen last van de crisis en kan ik best nog wel eens een dagje gaan "paardshoppen" als ik totaal niets nodig heb. Daarentegen wil ik al vanaf mijn 11e een paard en heb ik tot mijn 29e gewacht tot ik financiele zekerheid heb en een buffer. :j (en ik snap dat niet iedereen dat doet/wil/kan maar ik zou niet lekker slapen met het idee dat als ik morgen mijn baan kwijt raak dat ik mijn paard zou moeten verkopen...).

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 12:43

ik ben heel gelukkig met mijn paard. Om haar te kunnen houden:
ga ik niet op vakantie
heb ik geen auto
ga ik eigenlijk zelden uit
Dus is het voor mij geen opoffering, maar mijn geluk!

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 12:47

Ik leid er helemaal niet onder. Ik denk dat dat voor een groot deel temaken heeft met het feit dat ik net een nieuwe baan heb, die ik hiervoor dus niet had. Ik kan met het salaris genoeg voor mijn paardje doen en ook nog eens leuke dingen voor mijzelf en mijn vriend :)
Paardje heeft echter geen 20 verschillende halsters, maar wel een volledig nieuw zadel + nette beugels en riemen én een nieuw hoofdstel + goed bit waar ik bij elkaar wel het een en ander voor neergeteld heb. Verder kan ik gewoon alles doen en laten wat ik wil met dr qua financieen :j

farahmunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 12:48

Zelf zou ik geen drie paarden kunnen hebben als ze niet bij ons aan huis zouden staan!
Waarschijnlijk dan 1 op pensionstalling. Daarnaast ga ik weinig op vakantie, weinig op stap, drink geen alcohol en ik rook niet.
Eigenlijk gaat heel veel van mijn geld naar de paarden.

Het zijn keuzes die je maakt, (m.b.t.) geld. En ik heb het geld (baan) en thuis de mogelijkheden dus ik kan de keuze maken.
Als opeens door een drastische verandering in je leven (baan/relatie) niet meer het geld hebt, lijkt me dat erg lastig!

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 12:51

Ik denk dat de meiden met 20 setjes niet de mensen zijn die het financieel eigenlijk niet aankunnne :P
Wat ik het belangrijkste vind is goed voer daar word bij mij niet op bespaard.

kobuss1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 13:03

Ik heb zelf mn motor verkocht en scheelt dus weer verzekering en wegenbelasting betalen. Ik zou ook geen 20 dekjes en setjes en 15 dekens kopen, zolang mijn spullen nog goed functioneren gebruik ik die nog.
Ik las vorige week een stukje in t AD of de Telegraaf dat een meisje haar Fries moest verkopen omdat ze t niet meer kon betalen….. ze stond op een manege waar ze 300 euro in de maand moest betalen… in dat geval zou ik het ook niet kunnen opbrengen. Ik zou dus als ik haar was eerst eens op zoek gaan naar een goedkopere stalling, dat kan je helft al schelen !!!

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 13:06

Tja financieel gezien zit iedereen natuurlijk anders, en zo komt voor de een het een heel stuk harder aan dan bij een ander. Iemand die nog tientallen stetjes blijft kopen zit dus blijkbaar nog niet echt krap. De mensen die het echt voelen in hun portemonnee doen dat natuurlijk niet (gewone mensen dan)

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 13:20

Ik denk dat er ook veel mensen zijn die wel de setjes kopen (bijwijze van voorbeeld) maar die het eigenlijk niet kunnen betalen en mischien zelfs achterlopen met betalen.

Kijk eens naar programma's als iedere dubbeltje op zn kant ofzo.
mensen blijven maar kopen en geld uitgeven terwijl er eigenlijk al tijdens niks is om uit te geven en raken steeds dieper in de schulden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 13:34

Het is prioriteiten stellen.

Maar als je op stallen ziet dat er paarden staan waar nooit iemand voor komt, of in het weekend en bij voorkeur zijn brommer uit de stal trekt, een rondje gaat crossen en weer terug zet, dan is het niet verwondelijk dat dat speelgoed dan de deur uit gaat.

Er zijn meer mensen die paardjes leuk vinden, maar als ze een vakantie moeten laten of die mooie jas, niet meer zo leuk vinden, dan mensen die niet naar een jas gaan kijken omdat de paarden voorrang hebben. Die paarden die extra luxe zijn, worden het eerste vergeten, daarna het eerste als ding weggedaan.

Te veel paarden voor de handel, te veel paarden die als fokprodukt op de wereld zijn gekomen. Geen vraag en aanbod, gewoon overladen net als met katten en honden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 13:37

sanne1221 schreef:
ik ben heel gelukkig met mijn paard. Om haar te kunnen houden:
ga ik niet op vakantie
heb ik geen auto
ga ik eigenlijk zelden uit
Dus is het voor mij geen opoffering, maar mijn geluk!

Als je partner daar ook zo over denkt, zit je goed.

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 13:52

Ik heb pas op latere leeftijd mijn eerste paardje gekocht, toen we financieel zeker waren dat het kon. Ik heb een eigen potje voor de paarden (heb er nu twee) Tweede paard is zelf gefokt, als veulen heeft hij weinig gekost, pas als drie jarige ben ik volledig pensiongeld gaan betalen. Ben wel meer gaan werken toen het tweede paard meer ging kosten.
Doordat ik een eigen potje heb voor de paarden treft dit het huishouden niet. Op is op :).
Dit betekent dus goed begroten, goed vooruit denken wat er allemaal gaat komen en sparen voor de duurdere dingen en het duurdere seizoen. Alleen onvoorziene uitgaven als veearts of kliniek zouden van onze rekening betaald moeten worden. Tot nu toe niet nodig geweest.
Zolang we het zo kunnen redden blijven ze beiden. Wel is het zo dat als er eentje mocht overlijden, er geen tweede meer bij komt.

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 14:50

Ik heb net men eigen paardje en de eerste maand moeten we toch even een beetje uitzien wat we doen (ivm aanschaf kosten en de spullen etc) zodat we zeker nog genoeg geld over houden voor noodgevallen en aangezien ik hem samen met mijn vriend betaal, vallen de kosten wel mee en we wonen nog beiden thuis (altijd leuk als het zo goed is thuis!) maar iets waar wij op besparen is uitgaan. Ik ga niet graag uit en vriendlief ook niet.

Verder kopen we ook niet om de haverklap nieuwe spullen of spullen die we eigebnlijk niet nodig hebben en ga ik met de bus naar stal.We kunnen het financieel makkelijk aan, maar ik ben liever toch maar voorizchtig. Je weet nooit welke kosten je kunt hebben!

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-11 16:10

Blabla1980 schreef:
Ik denk dat er ook veel mensen zijn die wel de setjes kopen (bijwijze van voorbeeld) maar die het eigenlijk niet kunnen betalen en mischien zelfs achterlopen met betalen.

Kijk eens naar programma's als iedere dubbeltje op zn kant ofzo.
mensen blijven maar kopen en geld uitgeven terwijl er eigenlijk al tijdens niks is om uit te geven en raken steeds dieper in de schulden.

Ik ga wel met Blabla1980 mee, dat zie ik hier ook wel, voor de buiten wereld net doen alsof er niets aan de hand is en i.d.d. wel setje kopen, de nieuwste mobieltjes hebben en 2x per weekend uit gaan. Terwijl bespaard wordt op de belangrijke zaken als hoefsmid, zadel etc.
Er zijn nu diverse mensen die zelf gaan bekappen, onder heb mom van natuurlijk, maar daarbij de stand van de voeten uit het oog verliezen, gebroken voet-as etc.

Mijn paarden staan ook niet op ijzers als dat niet nodig is en ik vijl weleens een randje bij als er een scheurtje zit, maar ze worden allemaal regelmatig door een goede hoefsmid bekapt. Pony iets minder vaak omdat die heel recht afslijt en een trauma heeft waardoor hij alleen naar de smid kan als ik erbij ben. Veulen ieder 6 weken, de merrie ook.

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 16:27

Ik denk dat het niet slecht gaat met 'de paardenhouder' maar dat er gewoon een terugvalbeweging is.

De laatste 15 jaar is een eigen paard hebben voor veel meer mensen financieel bereikbaar geworden. Vroeger waren paarden véél duurder in aanschaf. Tegenwoordig zie je op elk ministukje grond wel een paard staan grazen. Op zich is daar niks mis mee. Maar als de economie slabakt, hebben die mensen minder financiele ruimte en dan is het paard het eerste dat eraan moet geloven.

Vergeet niet dat paarden hebben ook duurder is naarmate je zelf minder grond hebt. Wie geld heeft voor een huis met grond kan daar goedkoop paarden neerzetten. Als je op de pensionstal aangewezen bent moet je elke maand een paar honderd euro contant op tafel kunnen leggen.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 16:31

russel schreef:
Het is prioriteiten stellen.

Maar als je op stallen ziet dat er paarden staan waar nooit iemand voor komt, of in het weekend en bij voorkeur zijn brommer uit de stal trekt, een rondje gaat crossen en weer terug zet, dan is het niet verwondelijk dat dat speelgoed dan de deur uit gaat.

Er zijn meer mensen die paardjes leuk vinden, maar als ze een vakantie moeten laten of die mooie jas, niet meer zo leuk vinden, dan mensen die niet naar een jas gaan kijken omdat de paarden voorrang hebben. Die paarden die extra luxe zijn, worden het eerste vergeten, daarna het eerste als ding weggedaan.

Te veel paarden voor de handel, te veel paarden die als fokprodukt op de wereld zijn gekomen. Geen vraag en aanbod, gewoon overladen net als met katten en honden.

Hier ben ik het mee eens

Ik ga er ook niet elke dag heen hoor maar heb er wel voor gezorgt dat hij op een een all in stal staat alles word voor je gedaan en hij staat elke dag de hele dag buiten
en nog voor een betaalbare prijs ook :j

En ja idd veel aanbod maar te weinig vraag
laat mensen maar stoppen met fokken of de komende jaren alleen nog maar paarden met papier fokken dat scheelt ook al een hoop.

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 17:32

Ik heb mijn paard aan huis staan wat voor mij al een stuk voordeliger is. Toch heb ik altijd al een paard gewild maar echt gewacht tot ik zelf genoeg verdiende en het dier de verzorging kan geven die het nodig heeft.
Dit jaar is bij ons het hooi echter zo duur geworden (vorig jaar 3,5 pb, dit jaar 7 pb!) dat wij hebben besloten om over te stappen op kuil. Deze kuil is al redelijk goed droog, de paarden zijn er wild van en doen met z'n 2en ruim een maand met een rol! En zo'n rol is dan 37,50 dus dat scheelt weer heel veel!
Met die baal kun je ook gewoon eens even lekker iets extra;s geven e.d. maar bij de overstap moet je wel goed opletten of het kuil niet te nat is en je paard daar diarree van krijgt!! Dat zorgt dan juist voor uitdroging.

Verder gebruik ik niet allerlei glansproducten o.i.d. maar geef ik ze af en toe eens wat lijnzaadolie door het eten. Aan shampoos e.d. kun je ook gewoon babyshampoo voor kinderen gebruiken en uiteraard gewoon niet te vaak wassen. Dat is immers niet goed voor de huid!