Pony vs Paard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
prompter

Berichten: 11154
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 21:33

Centimeters zeggen me niks, ik vind de gangen veel belangrijker. Een pony met goede gangen is beter te rijden dan een groot paard met slechte gangen Lachen

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 22:08

Ik geef de voorkeur aan een paard Haha! altijd al gehad, maar ik heb dan ook op de eerste 2 maanden na paardrijden altijd op paarden gereden, aangezien ik tamelijk groot en niet bepaald de dunste ben.
Dus tsja, is iets wat ik meegekregen heb, maar pony's vindik ook heel leuk hoor Haha! alleen met een paard heb ik meer het gevoel echt stevigheid te hebben en een paard te hebben die zonder moeite mij kan dragen Bloos
Nou is het niet zo dat ik niet op pony's kan, haflingers, connemara's fjorden ijslanders enz. kan ik ook goed rijden, maar desondanks geef ik toch de voorkeur aan paarden...

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 22:11

Ik rij al jaren op paarden, dus ik weet eigenlijk niet beter..

Anne_GTI

Berichten: 18204
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 22:24

Om mee te springen is een pony natuurlijk veel handiger in het parcours als een lomp groot paard. Pony's maken de afstanden meestal zelf wel passend dus da's mooi meegenomen. Doe mij maar een niet al te groot paard (1.66 ofzo) met de handigheid van en pony en de bewegingen van een groot paard.. (ruime gangen dus...)

Jessie88
Berichten: 3312
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 22:40

Ik heb al mijn leven lang alleen maar op pony's gereden, dus is het logisch dat ik voor de keuze 'pony' ga... Haha! Ik hou van kleine pittige pony's die gewoon lkkr actief zijn (gebasseerd op de 'kleine' pasjes die ze maken in tegenstelling tot grote paarden) Knipoog Ik denk ook niet dat ik ooit ga overstappen op paarden... (dan is het mini op maxi Lips are sealed)

Fabienne1
Berichten: 2498
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 23:19

Het maakt mij niet zoveel uit. Ik rijd nu al een paar jaar op een pony van 1.53 en dat kan ook nog prima. Het scheelt dat deze pony niet zo dribbelt, maar qua gangen blijft het toch wel anders. Ik moet het doen met wat ik kan rijden en ben dus ook niet zo kieskeurig Haha! ...
Maar een paard vind ik ook prima . In de toekomst zal dat er toch wel ooit van komen.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 10:35

Ik rijd paarden, deze fokker fokt paarden rond de 1.70. Ik vind het wel lekker, heb je echt een paard onder je!

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 10:38

Ik ga voor pony's Haha! Mijn ene pony is 1.50 en de andere is 1.44 maar nog maar 2 jaar dus die groeit ook nog een stukje.
Ik rijd western, dus dan heb ik liever een grote pony dan een paard van 1.80 Haha!

Apple

Berichten: 76197
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 10:50

Ik heb eigenlijk altijd op pony's of kleine paarden gereden.

Toen kwam ons leasepaard: 1.70. Daar heb ik echt aan moeten wennen (had bijvoorbeeld geen idee meer of ik op een beetje een zinnig tempo door de bak ging Haha! ).

Mijn eigen paard is rond de 1.75m en het lijkt wel of hij elke dag kleiner wordt Haha!. Het went dus heel snel. Tis wel lastig om in een 20/40 bak een proefje te rijden, want je bent met drie stappen door de bak Lachen (met een wat kleiner paardje heb je wat meer tijd).

Afgelopen zomer heb ik als projectje een poosje op een New Forest pony op het strand gereden. Dat was toch ook wel weer erg leuk. Van die blije pony-oortjes in beeld Lachen . Het lijkt ook gelijk alsof je een stuk sneller gaat (tsja, pony nam twee galopsprongen tegenover mijn paard 1). Een bokje ziet er voor de toeschouwers dan ook eigenlijk erg schattig uit ipv erg riskant. Kreeg wel weer pijn in mn zij van het lichtrijden Scheve mond .

missraldo
Berichten: 219
Geregistreerd: 04-06-03
Woonplaats: helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 17:33

ik hou het maar bij pony's ben een beetje bang geworden toen ik van mijn paard viel. Ik was toen 11 we hadde hem net een week op proef er gelijk trug gebracht. Maar ik heb daarna nooit meer op een paard gerede misschien moet ik het maar weer een keer proberen. Maar mijn pony vind ik heel erg fijn rijde

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 19:35

Mij maakt het niks uit.

Pony's kom ik vaak moeilijker op als paarden.
Dara durf ik nl. niet zo goed af te zetten bij het opstijgen Tong uitsteken

Pony's zijn wel lekker eigenwijs Haha!
Ik rijd nu bijna altijd op een pony (zie onderschrift Tong uitsteken), hij is ong. 1.50m, loopt wel een beetje pony achtig maar kan niet zeggen dat ik sneller moet lichtrijden Haha!
Ik rijd ook vaker op een paard, die is beduidend sneller maar dat komt omdat het een Engelse Volbloed is die graag haaaaaaaaaaaaard gaat Haha!
Maar dat is meestal zo opgelost Tong uitsteken

Als ik nu een eigen paard zou moeten kopen zou het of die pony worden of een groot paard.
Die pony omdat dat gewoon m'n droompony is, hij is echt geweldig!
Of een paard om mee dressuur te rijden, waar ik naderhand ook nog op pas.

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 20:27

Ik rijd normaal op pony's, voel mij daar ook iets veiliger op. Je mag mij echt op élke pony zetten, ik kruip er wel op Lachen. Bij een paard is dat wel anders,dan waag ik mijn leven liever niet Knipoog.

Maar ik voel mij gewoon beter "thuis" op een pony, op een fijn gereden paard ook wel, maar daar zal ik toch minder snel mee naar buiten gaan dan een pony. En die pony hoeft dan lang nog niet braaf te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 20:29

Een paard
en niet kleiner dan mijn frutsel van 1.65
Dan kan ik er met mijn benen niet meer bij en dat vind ik irritant.

Tiffany

Berichten: 5725
Geregistreerd: 17-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 21:13

Lachen Ik heb eigenlijk nooit echt op paarden gereden dus kan ik niet oordelen...
Maar ik vind het ook wel leuk als het een beetje pit heeft Tong uitsteken

AnnaBabs
Berichten: 1363
Geregistreerd: 20-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 21:26

Mij maakt het eigenlijk niet zoveel uit. Ik stap overal op en na 1 rondje vind ik het meestal alsof ik niet anders weet (uitzonderingen daar gelaten Haha!). Qua maat (en dan bedoel ik voor de beenligging en mijn houding) zou ik een grote pony of een klein paard het fijnst vinden. Maar goed, het gaat me eigenlijk meer om het karakter.

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 21:08

ik vond op de manege altijd de paarden braver en fijner en de pony's leuker Haha!

Ik heb eigelijk altijd een pony gewilt (en gekregen Haha!) en is mss ook beter, ik heb hele korte beentjes en pas precies op starlight (1.56) maar veel groter/breder zou die ook niet moeten zijn Haha!

Het is absoluut niet zo dat ik bang ben van een groot paard, als ik er eenmaal op zit is er niks aan de hand, maar het ziet er een beetje raar uit.
Ik houd het lekker bij mn e-pony Haha! die heeft de fijnste gangen van allemaal Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 22:44

Wat ik van paarden het grote nadeel vind, en dat heb ik op alle paarden gemerkt. Ze zijn zo traag, je moet uren van de voren aangeven dat je wilt afwenden, en dan nog eens zeer duidelijk een signaal geven. Bij een pony zeg je dat je bij B wilt afwenden, dan geef je het sein iets voor B, bij een paard, moet je het beestje al voorbereiden als je bij de H bent, en dan bij B een duidelijk sein geven, en dan pas gaat hij, en daar erger ik me aan.
Bij een pony vind ik het soms een nadeel dat ze een wat snellere gangen hebben wat wel eens vermoeiend is. Paarden hebben wat dat betreft rustigere gangen, maar dat vind ik ook niet fijn, omdat je dan gaaaat staan, en dan rustig gaaaat zitten. In plaats van te lichtrijden.
Ik ben een echte ponyruiter, ik rij daar gewoon fijner mee, met paarden heb ik ook geen probleem, maar een pony vind ik gewoon wat actiever en intelligenter om mee te rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 23:07

Dan heb je toch echt verkeerde paarden.
Op mijn paardje wend je net zo snel af als op een pony Lachen
En intelligentie vind ik helemaal niets met paard of pony te maken hebben.
Je hebt zowel suffe paarden als ponys en andersom.

Kyno

Berichten: 10425
Geregistreerd: 07-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 23:14

Ik weet niet wat ik lekkerder vind rijden... ligt totaal aan de pony of het paard. Je hebt pony's die lekker rijden en paarden die lekker rijden, je hebt pony's die net lekker rijden je hebt paarden die niet lekker rijden... dus ik weet het niet

Finesse

Berichten: 533
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 10:39

Ik heb eigenlijk altijd op pony's gereden, maar omdat ik de laatste jaren toch wel merk dat ik er wat te groot voor wordt met mijn 1.80 Schijnheilig ben ik toch wat rond gaan kijken naar paarden en heb paarden van anderen gereden. Moet zeggen dat ik dat toch wel fijner vind rijden, maar dat komt dan omdat ik qua lengte er veel beter op pas. Paarden maken van die fijne grote passen, dat vond ik wel een verademing! Wow!

AniekR

Berichten: 10636
Geregistreerd: 21-09-02
Woonplaats: In de beste binnenstad van Nederland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 11:49

Ik rij veel liever op Pony's, als ik op een paard zit vind ik het gewoon lomp vergeleken bij een Ponytje Haha!:D
Maar ik vind qua bouw een pony ook veel leuker, paarden zijn ook veel lomper gebouwd en dan zo'n gigantisch hoofd erop Haha!:D
Maar ik denk dat als ik een tijd op een paard rijd, dat ik er heel anders over zal denken Haha!:D

Youko

Berichten: 3021
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 17:43

Een kleine paard, grote E-pony vind ik het fijnste! Heb op enorme paarden gereden, vond het helemaal niet lekker zitten. Nee ik voel me meer thuis op maat à la Tica Knipoog

Zip

Berichten: 1697
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 17:50

Ik ben een echt pony mens. Haha! Vind ik gewoon veel leuker, paarden trekt me niet zo. Ik heb ook nog niet zo vaak op een paard gereden, maar de keren dat ik er op reed vond ik het echt helemaal niks.
Laat mij maar lekker rondcrossen op pony's Haha!

machogirl

Berichten: 349
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: sittard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 20:34

Shiloh schreef:
Ik kan op 0scar (mijn verzorgpaard) veel netter rijden dan ik op dundee (manege pony) rijd. Ik zit gewoon stiller, rechter en heb gewoon meer ruimte.


ik vind niet dat je een paard dat tot M1 is gereden kan vergelijken met een manege pony waar iedereen op hobbelt. Pony's (wel D en E) rijden ook fijn zolang ze ook iets kunnen, macho rijd hartstikke fijn, helemaal niet hobbelig of ongelijkmatig, okay je moet iets meer staan zitten maar daar blijft het bij. pony's zijn net zo goed als paarden *LOL*
PONY'S dus OK dan!