Veulen tips

Moderators: Murosch, A_nouk

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Meisje201

Veulen tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-03 20:28

Hier een paar tips om veulentjes alvast aan enge dingen te laten wennen:

1: Koop een goedkope (tenzij je er nog 1 hebt) belleblaas, en blaas ( NOOIT IN DE RICHTING VAN HET VEULEN!!!!) de bellen.
Zorg wel altijd dat er een tweede iemand bij is om het veulen vast te houden, als dat goed gaat, kan je met het veulen door de bellen lopen(Pas wel heel erg op voor dat het zeepsop niet in zijn of haar ogen komt!)

2: Leg een oud kleed met 4 bakstenen (of wat anders) vast op de grond, en loop er eerst omheen met het veulen en laat hem of haar eraan wennen, gaat dat goed, kan je erover heen lopen.

3: Doe een plasticzak aan een stok en zet die in de grond, laat het veulen eraan wennen op een afstand, en loop steeds dichterbij, net zo lang tot het veulen er een beetje aan gewend is.

Wij zijn het veulen van Iris dit ook aan het leren, en het gaat heel goed al!
Maar denk wel dat alles niet in 1 keer goed kan gaan!
Dwing het veulen nooit tot het bijv. over het kleed heen lopen!!!!
Alles is voor de 'lol' dus het veulen moet het ook leuk vinden!
Alles gaat met tijd, en wie weet kan je wel meedoen aan de wedstrijd voor afgespeende veulens, enzoniet, heb je later een paard dat nergens bang van is!
Jong geleerd is oud gedaan Tong uitsteken

Heb je misschien nog meer tips die je oa. kan doen met het veulen, zet ze neer Lachen

Kais

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 09:05

Je kunt 'm ook gewoon in de opfok zetten en 'm laten opvoeden door zijn leeftijdsgenootjes, zodat je later een sociaal paard hebt dat makkelijk dingen van je aanneemt. Als dit veulen later nergens bang voor is, maar wel een etter ben je nog niet blij.

Dat bellenblazen zet je bij dat je heel erg moet oppassen, kun je dan niet beter gewoon wat veiligers doen?

It never eats, it never sleeps, it never stops...

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 17:01

Wedstrijd voor afgespeende veulens? Verward Nog nooit van gehoord!

Ik zet mijn veulen liever in een weide met andere veulens, als het een jaarling is kun je altijd nog met het ding wandelen e.d.

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

Sabiy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 20:13

Ilkkah schreef:

Je kan alles overdrijven natuurlijk.... Laat het dier lekker een tijdje baby zijn zeg, ze hebben al genoeg indrukken te verwerken in de grote boze buitenwereld, moeten we dan ook maar meteen bellen gaan blazen en over kleedjes lopen..?
Al die gekkigheid heb ik nooit uitgehaald met geen van mijn veulens, en ze zijn allemaal opgegroeid tot normale, makke en gezellige paarden, dus ik zie het nut van deze trucjes niet zo in eerlijk gezegd. Maar ja, ieder zn ding.....

Quest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 20:17

Heb vandaag mijn 2jarige voor het eerst een dek opgelegd en hij nam het gewoon aan. Ik heb hem sinds dat hij een half jaar was en heb nooit zulke dingen met hem gedaan. Hij is naar de opfok gegaan en nu sinds 2 weken weer terug. Als je veulen je gewoon vertrouwt zal het later, na de opvoeding door leeftijdsgenoten, geen enkel probleem zijn om hem aan zulke dingen te laten wennen.....

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-03 09:23

Sabiy"]
[quote="Ilkkah schreef:

Je kan alles overdrijven natuurlijk.... Laat het dier lekker een tijdje baby zijn zeg
[/quote]

Nouw, dat kan die toch ook, het beste is ermee te beginnen als die een maand of 3/4 is.
Het veulen is er dan bij de meeste veulens af, en iemand schreef ook: wat heb je aan een paard dat nergens bang voor is en een etter: Dat etter heb je zelf in de hand, dat ligt gewoon aan de opvoeding!

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-03 09:26

Summertje schreef:
Wedstrijd voor afgespeende veulens? Verward Nog nooit van gehoord!

Ik zet mijn veulen liever in een weide met andere veulens, als het een jaarling is kun je altijd nog met het ding wandelen e.d.

Bestaat toch echt.
En met dat "ding" gaan wandelen als die een jaar is, hoop dat je hem dan houd....
En btw, Zargo staat met moeder, zus en schaapjes in de weide.... Dus in contact met andere komt tie ook wel, en waarschijnlijk komt er binnekort als die afgespeent is nog een ander afgespeent veulen bij, dus alleen zaltie echt niet zijn...

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie