Wat een ellende, Odin heeft WEER wat!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Odin

Berichten: 2503
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Haarlemmermeer

Wat een ellende, Odin heeft WEER wat!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-03 09:15

Nou, het mag ook niet goed gaan met Odin! Afgelopen vrijdagavond hebben we een springles gehad, er stonden 6 sprongen opgesteld en we hebben een hele fijne opbouwende les gehad met zijn vieren, allemaal ruiters die niet veel ervaring met springen hebben en ook niet zoveel lef.

Van mijn vorige paard had ik nog een springzadel liggen, dat 2 jaar geleden niet goed lag op Odin. Afgelopen week had ik het er voor de gein nog eens opgelegd, en lag het dus wel perfect! Mijn instructeur heeft er nog naar gekeken voor de zekerheid, maar het lag echt heel goed. Nu is Odin ook enorm veranderd qua bouw sinds ik hem heb (toen was hij 4) dus dat verklaart wel waarom het zadel nu wel paste.

Ik dus lekker gesprongen met dat zadeltje! Ik was helemaal blij, dat ik het eindelijk weer aandurfde om een parcoursje te nemen (ook al was het maar zo'n 40 centimeter hoor!)

De volgende ochtend toen ik Odin in de molen wilde gaan zetten en zijn dekentje afdeed, zag ik tot mijn grote schrik een bult zitten op de plek van de singel, net achter de elleboog! En aan de andere kant zat net zo'n bult! Balen natuurlijk, maar het was niet echt heel dik en na overleg met mijn instructeur heb ik het lekker gekoeld en hem gewoon in de molen gezet.

's Middags nog een keer gekoeld, toen Odin aan het hoofdstelletje gelongeerd en hierna nog maar een keer afgespoten. Hij was er helemaal niet gevoelig op gelukkig, dus ik dacht dat het wel mee zou vallen.

Zondagochtend toen ik hem wilde gaan longeren, zag ik dat de 2 bulten wel 2x zo groot waren geworden, heel hard en vooral enorm pijnlijk! Na overleg met de instructeur besloten om nu maar direct de dierenarts te bellen en die kwam in de middag langs. Ondertussen met coolpacks het zaakje gekoeld, hetgeen wel opluchtte. Beweging gegeven in de stapmolen en toch maar weer op stal gezet.

Nu heeft Odin dus 2 drukkingen van de singel van mijn springzadel! Boos!
Normaal heb ik op mijn dressuurzadel zo'n hele brede neopreen singel, die nooit problemen heeft gegeven. Op het springzadel heb ik een leren singel, die achter de voorbenen wat smaller is dan op de rest van de singel. Waarschijnlijk is er op die plekken (juist omdat het daar smaller is) teveel druk gekomen, waardoor de drukkingen zijn ontstaan.

IK BAAL NU ZO!

Had ik maar niet gesprongen vrijdag, en gewoon lekker gedressuurd, dan was dit niet gebeurd...
Volgend weekend zou ik voor het eerst in de L1 Dressuur met hem gaan starten bij ons thuis op wedstrijd, dat kan ik nu ook vergeten natuurlijk. Niet dat dat het ergste is, maar wel jammer.

Het kan een poos gaan duren voordat ik weer kan rijden, de DA kon hier niets zinnigs over zeggen. Het kan 10 dagen zijn, maar ook een maand!

Aangezien Odin ook een halsprobleem heeft en werken voor hem een noodzaak is om geen last van zijn hals te krijgen, wordt het nog lastig om hem in conditie te houden zonder dat zijn hals hem gaat hinderen. Ik zie het ook even niet zo meer zitten....

Als iemand nog tips heeft wat ik met hem kan doen om hem aan het werk te houden, hoor ik het graag! Hij mag dus geen singel om, dus bijgezet longeren en onder het zadel is geen optie.

Ik hoop maar dat het goed komt...

27-10-13: Weer eens wat rijfoto's: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=198&t=1748038
Romanov (Rubin Royal x Ramino x Weltmeister [OLD]): M2 + 6 dressuur


ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 09:44

Bij zulk soort zaken kan je het beste gelijk met Traumeel gel aan de gang gaan!
Ook nu kan het nog heel veel verlichting brengen, de drukkingen trekken eerder weg en het is ook wat pijnstillend.

Wel erg balen, wij hebben het ook wel eens gehad bij 1 van de Friezen, je kan er niets aan doen en toch voel je je schuldig. Succes ermee.

Mer1980

Berichten: 18809
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 09:55

He balen, het zit je niet mee. Ik ga verder met Sjuim mee want dat middel werkt echt heel goed.

succes!

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

Odin

Berichten: 2503
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-03 11:06

Merilyn schreef:
He balen, het zit je niet mee. Ik ga verder met Sjuim mee want dat middel werkt echt heel goed.

succes!


Misschien dom vraagje, maar kan ik dat in de ruitersportzaak kopen, of moet dat via de DA?

Ik heb van de DA gisteren enelbin pasta gehad om erop te smeren.
Vanochtend heb ik het er af gewassen en gelukkig waren de bulten wat minder groot en gevoelig dan gisteren. Straks komt de DA weer om te kijken en indien nodig nog ontstekingremmers + pijnstiller in te spuiten.

Bedankt voor jullie snelle reacties Sjuimpje en Merilyn!

27-10-13: Weer eens wat rijfoto's: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=198&t=1748038
Romanov (Rubin Royal x Ramino x Weltmeister [OLD]): M2 + 6 dressuur

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 11:37

Traumeel kan je krijgen bij de betere ruitersportzaken,
als je nu een goedje van de Da gehad hebt zou ik dat in dit geval gebruiken, maar wie weet voor een volgende keer?
Misschien had het dan niet zo ver gekomen.
Bij ons paard was het echt tot bloedenstoe, maar het heelde mede door de traumeel ontzettend snel en er zijn nooit witte plekken voor in de plaats gekomen.
Zodra ik op 1 van onze paarden een twijfelachtig bultje/plekje zie gaat er altijd traumeel op.

Fitzroy

Berichten: 25089
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 12:39

Jeetje, wat een pech voor je. Maar ik geloof niet dat je jezelf iets moet verwijten, je kon dat niet weten van tevoren.

Ik heb overigens ook goede ervaringen met Enalbin pasta bij zwellingen, dus ik zou dat eerst maar gebruiken. Traumeel is vrij verkrijgbaar maar ik denk persoonlijk dat Enalbin beter werkt.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Odin

Berichten: 2503
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-03 13:09

Even een update na het bezoek van de DA van daarnet:

Het zag er inderdaad veel beter uit, het is nog wel erg warm (dus ontsteking). Ze heeft Odin weer 2 injecties gegeven (ontstekingremmer + pijnstiller) en ik heb een gel gekregen om de zwellingen mee in te smeren overdag. Hij vindt het erg lekker als ik het opsmeer dus het zal gelijk verkoelen denk ik. Dus nu moet ik overdag smeren met die nieuwe gel, en dan 's avonds de enelbin gebruiken voor de nacht.
De DA denkt zoals het er nu naar uit ziet, dat het eerder 2 weken zal duren, dan een maand. Gelukkig! Dan is het risico dat zijn hals weer een probleem gaat worden ook wat kleiner hoop ik...
Het grote voordeel bij deze zwellingen is in ieder geval dat er geen wonden zijn, het is gewoon helemaal dicht gebleven (toch een beetje mazzel) en al het haar zit er gewoon ook nog op.
Het is eigenlijk puur een onderhuidse bloeduitstorting en ontsteking.

27-10-13: Weer eens wat rijfoto's: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=198&t=1748038
Romanov (Rubin Royal x Ramino x Weltmeister [OLD]): M2 + 6 dressuur

Odin

Berichten: 2503
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-03 15:07

Vanochtend moest ik de DA bellen als ik vond dat de zwelling niet minder was geworden en/of nog pijnlijk was.

Gelukkig was de zwelling weer wat minder geworden en lijkt Odin er steeds minder last van te hebben. Dus de DA niet meer laten komen. Ik blijf nog wel smeren met de koelingsgel en 's nachts met enelbin van de DA, hopelijk blijft het zo voorspoedig genezen en kunnen we binnen kortere tijd dan ik had gehoopt weer volop aan de slag.
Ik wacht wel totdat ik zeker weet dat de zwelling een paar dagen helemaal weg is voordat ik er weer een singel op zal leggen, en dan heel voorzichtig aan natuurlijk!

27-10-13: Weer eens wat rijfoto's: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=198&t=1748038
Romanov (Rubin Royal x Ramino x Weltmeister [OLD]): M2 + 6 dressuur


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Exorcizamus, haffjechip, Laj1, Rupser, tienus63 en 132 bezoekers