veulen springen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
germie

Berichten: 25953
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 22:27

Even wat knipsels opgezocht
http://www.vet.uu.nl/site/viavet/

http://www.vwf.nl/VWF/Evenementen/2003/ ... aarden.htm

http://www.pv.wageningen-ur.nl/index.as ... 122001.asp
De paarden zijn dus ook op wedstrijden uitgebracht.

27 juni 2003 bij de NHB te Deurne



De paarden zijn vanaf een leeftijd van vijf maanden gevolgd in hun ontwikkeling tot springpaard. De laatste 16 maanden zijn de inmiddels vijf jaar oude dieren in training op het Hippisch Centrum in Deurne. De training onder leiding van Cor Loeffen van de NHB gaat daar door tot vlak voor de veiling en daardoor kunnen de paarden in een uitstekende conditie aan u geveild worden. Alle dieren zijn klinisch en röntgenologisch getest onder leiding van Veterinair Centrum Someren.

De veiling zelf wordt uitgevoerd in samenwerking met Dumeco. Dit is een buitenkans om kwalitatief hoogstaande paarden te kopen die prima zijn opgeleid!

De ruin Rockefeller, een Larino x Burggraaf werd op de veiling verkocht voor € 22.000

Let op: De veiling stond eerder gepland op de Waiboerhoeve in Lelystad. Door opheffing van het evenementenverbod ivm de vogelpest kan de veiling nu in Deurne plaatsvinden. De paarden hoeven daardoor niet eerst naar Lelystad vervoerd te worden. Bovendien zijn de faciliteiten voor een veiling in Deurne beter dan in Lelystad.


De Jumpex veiling op het Hippisch Centrum in Deurne is succesvol verlopen. De ruin Rockefeller (Larino x Burggraaf) was met € 22.000,- de duurste. Zijn overgrootmoeder is de Voltaire dochter Dante, die onder Rob Ehrens internationaal heeft gesprongen. Rockefeller lijkt over dezelfde mogelijkheden te beschikken.

De ruin Rembrandt (Lancelot x Amethist) , die vooraf op internet als beste paard was gekozen, was met € 14.000,- het tweede duurste paard. Beiden paarden kwamen in handen van Egbert Schep uit Tull en ’t Waal.

De 28 geveilde paarden brachten gemiddeld € 6.950,- op. Kijk in de catalogus voor alle prijzen.

De paarden hebben deelgenomen aan het Jumpex springonderzoek, van het Praktijkonderzoek dat onderdeel uitmaakt van de Animal Sciences Group van Wageningen-UR. Recent is het bijna vijf jaar durende onderzoek afgerond. De komende maanden zal er gewerkt worden aan de analyse van de verkregen gegevens. Op 24 maart 2004 worden de resultaten gepresenteerd tijdens een themadag op de Waiboerhoeve in Lelystad.

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 22:37

de paarden hebben alleen oefenwedstrijden gelopen in deurne zelf, verder geen officiele concoursen...

Mist

Berichten: 9492
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 13:57

Ik heb eens bij een ierse handelaar in Engeland gereden op Irish hunters. Die man had land in Ierland waar een "kudde" van die paarden op liepen, heel onbegaanbaar gebied losse stenen berglandschap dus, kun je met de auto niet komen, alleen te paard (als je een sterke maag hebt) Op 3-3.5 jarige leeftijd haalt hij ze daar weg, rijdt ze in en verkoopt ze. Die paarden hebben keiharde benen, springen over alles heen waar je ze voor zet zonder te knipogen. Ik weet natuurlijk niet in hoeverre er "natuurlijke selectie" plaatsvind in de zin van veulens die niet mee kunnen komen en sterven. Wat ik wel weet is dat ik met die paarden dingen gedaan heb die ik met mijn eigen paarden niet zou durven ! volgens hem kwam verbening vande hoefkraakbeenderen en arthrose niet voor bij deze paarden.

Maar een veulen doelbewust laten springen?...ik weet niet of dat zo goed is.

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 15:37

Bij een paar keer erover springen zal hij er heus niet veel van ovver houden. Zulke gekke sprongen maken ze toch ook in de wei, maar als ze het hem vaker laten doen en meer dan een enkele sprong lijkt me het toch wel erg schadelijk.
Lijkt mij niet dat die benen daarop berekend zijn?