Stapmolen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
loulou

Berichten: 14811
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 18:23

turbotinker schreef:
en wat als een paard moet plassen???


als jij aan het rijden bent gaat jouw paard toch ook niet opeens plassen Verward

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 22:03

loulou"]
[quote="turbotinker schreef:
en wat als een paard moet plassen???


als jij aan het rijden bent gaat jouw paard toch ook niet opeens plassen Verward
[/quote]

Nou, kan wel hoor! Had je dat dan nooit vroegah op de manege? Stond opeens iedereen aan de kant te roepen: "Staan! ga staan in je beugels!! staan Hij moet plassen!!!" Vaak genoeg gehad Haha!

gomir

Berichten: 25543
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 09:55

Dan houdt hij het maar even op Tong uitsteken
Ik kan ook weleens niet meteen naar de wc
ze lopen echt geen hele dagen in die molen dus zo'n drama is het niet en de meeste paarden weten wel dat ze naar de molen gaan als je met het halster komt dus als ze al moeten dan gaan ze nog wel op stal Knipoog
Het gaat dus hooguit om een halfuurtje ofzo.

Arno24

Berichten: 1516
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 09:57

ik zie geen nut in stapmolens Als je paard zonodig moet stappen kun je er ook een zadel opleggen en er zelf mee gaan stappen. Ga je lekker naar buiten, even een frisse neus halen Haha!
Wat betreft veiligheid, een stapmolen is en blijft riskant. De bodem kan bijv. van stenen of beton zijn en dat is glad bij regen of mest. Een valpartij heb je dan ook snel. Ik zie meer blessures door die valpartijen dan dat een molen niet op tijd zou stoppen. Qua beveiliging hebben de meeste flexibele hekken en altijd een noodstop. Het blijft zowiezo raadzaam om er altijd bij te blijven staan. Maar ja, dan komen we weer op m'n eerste punt uit Haha!

gomir

Berichten: 25543
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 10:01

Hoe wil je op een stal met 20 sportpaarden alle paarden ook nog onder het zadel gaan stappen Arno Verward Dan mag je nog wel 2 man extra personeel aannemen Knipoog
En de bodem kan ook van zand zijn, dat is net waar je zelf voor kiest.

Arno24

Berichten: 1516
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 10:07

uhm Gomir, ik heb het over particulieren Haha! Die hebben over het algemeen geen 20 sportpaarden staan Haha! Ik heb het over die mensen die op stal staan en bijv. 3x in de week hun paard in de stapmolen zetten.

gomir

Berichten: 25543
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 10:14

Dan vind ik het ook niet nodig

Mijn paarden lopen iedere dag een paar uur buiten, zou niet weten waarom ik voor drie paarden een stapmolen moest hebben Maar als je op een grote pensionstal staat en je werkt overdag dan kan ik me er wel iets bij voorstellen
Paard in de ochtend even in de molen, 's avonds rijden. Anders staat zo'n beestje ook maar binnen...

Dus ik zie wel nut in stapmolens, alleen niet bij mij op stal Knipoog

Arno24

Berichten: 1516
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 10:16

als je paard in een stapmolen kan, kun je hem ook net zo goed op een apart stukje grond zetten. Staat hij ook buiten. Zelf werk ik ook overdag en ik heb zelf 2 paarden. Toch kan ik ze met gemak 's avonds gewoon rijden.

gomir

Berichten: 25543
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 10:18

maar dat is lang niet op iedere stal mogelijk Arno. En niet alle maneges/stallen passen zich aan aan de wensen van een klant

Ik rijd mijn twee paarden ook 's avonds naast mijn studie en dat gaat prima, heb ook geen molen nodig

Maar ja zei dat je er het nut niet van zag en ik zie dat wel *LOL*

Arno24

Berichten: 1516
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 10:21

dan hebben wij een gezond verschil van mening Haha! En zo hoort dat ook Knipoog Zolang niemand mijn paarden in de stapmolen zet is het goed Haha!

gomir

Berichten: 25543
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 10:26

ik blijf er wel af hoor Hellevoetsluis is me te ver weg Knipoog

gomir

Berichten: 25543
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 10:28

ik blijf er wel af hoor Hellevoetsluis is me te ver weg Knipoog

Marjolein

Berichten: 11637
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 10:59

ik vind de stapmolen een ideaale uitvinding. Liever een paard een uur in de stapmolen dan dat ze de hele dag op stal staan. Er is gewoon niet altijd de mogelijkheid om je paard het land in te doen en als je bedrijfsmatig met paarden bezig bent en er meerdere hebt staan ontbreekt gewoon de tijd om ze allemaal uit te stappen of al te rijden. Wel moet je een veilige stapmolen hebben. stapmolens waarbij je je paard moet aanbinden vindt ik al waardeloos een misstapje en ze worden al naar voren gesleurd aan het hoofd, zie ze liever met aparte vakken.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 12:37

Tja soms heb je van die dagen dat je meer als 8 uur werkt dat je thuis ook nog dingen moet doen en dat je snel snel even je paard tussendoor moet doen. DAN is de molen ideaal paard wordt toch getraint en jij kan even relaxen. Paard heeft het recht om er iedere dag goed uit te komen. Met losgooien bereik je niet hetzelfde plus dat risico op beschadiging groter zijn dan in een molen. Kijk als ik niet 40 uur zou werken en daarnaast nog andere dingen zou willen doen zou ik er niet zoveel gebruik van maken dat is het verschil. Alhoewel mijn paard er echt lekker ontspannen uit komt ook bij andere zie ik dat. Dus het geeft ook nog een goed resultaat.

Het is pure luxe dat is ook zo. En wat betreft veiligheid wij hebben een goede molen met een goede zachte bodem paarden hebben eigen vakken met van die strangen (ook stroom). Gaat prima zo af en toe gaat het wel eens mis. Maar ja als ik de weg op ga met mijn paard om te wandelen is het gevaarlijker omdat er bij ons allemaal piraten op de weg rijden. Die niet weten wat een paard is Boos! . En dan kan je andere mensen verwonden. Geef mij maar de molen dan.

Het is net wat Gomir zegt niet iedere stal heeft de mogelijkheden om je paard hele dag in een paddock te zetten. En als je even weinig tijd hebt is het ideaal. Wij hebben niet de mogelijkheid tot paddock en het weiland gaat hij ook niet in. Mijn paard komt er 2x per dag uit (luxe dus) en gaat daarvan 1x in de molen denk dat hij daar beter af is dan in een paddock zand eten. We mogen er altijd gebruik van maken (behalve als de hengsten in de molen staan).

Arno24

Berichten: 1516
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 12:40

tja, ik werk maar 50 uur in de week, heb 2 paarden en de klussen thuis dan nog. Dus ja, ik heb tijd zat Lachen

haike
Berichten: 13521
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 16:40

jessy"]
[quote="loulou"][quote="turbotinker schreef:
en wat als een paard moet plassen???


als jij aan het rijden bent gaat jouw paard toch ook niet opeens plassen Verward
[/quote]

Nou, kan wel hoor! Had je dat dan nooit vroegah op de manege? Stond opeens iedereen aan de kant te roepen: "Staan! ga staan in je beugels!! staan Hij moet plassen!!!" Vaak genoeg gehad Haha!
[/quote]

Haha, sorry hoor maar daar hebben ze lang genoeg de tijd voor in een stapmolen. Oki krijgt het zelfs voor elkaar om nog even te gaan rollen voordat het hek er weer aankomt!!

En ook ik ben VOOR stapmolens! Zowel voor bedrijven als particulieren. Bij bedrijven is het gewoon hartstikke handig als je de stallen uit moet doen en ze beweging te geven en komen ze toch wat meer buiten. Ook als je gereden hebt kan je het paard in de stapmolen laten uitstappen en vast het volgende paard opzadelen.
Voor particulieren is het gewoon een luxe maar wel handig. De eigenaar van Oki heeft er ook een en als ik gereden heb en Oki afgespoten is kan je hem moeilijk meteen (nat dus) op stal zetten. Zet hem nog even in de stapmolen en hij is droog, heel handig.

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 16:44

Je zou eens in het bit van een aantal maanden terug moeten kijken. Daar staat een artikel over staleigenaren die een stapmolen hebben en van welk merk en waarom. Daar staat volgens mij ook een molen bij die stopt of iets dergelijks.

Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 16:35

De stapmolen bij ons op de manege gaat stil staan als er een tijdje iets het hek tegenhoudt.