ik weet even niet meer wat ik moet doen

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-01 22:31

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: #Ymke# op 2001-11-05 23:15 ]</font>


miseryfox

Berichten: 1681
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-01 22:40

Ten eerste wat n leuk onderschrift!!!

Tjaa...
ik heb de moete genomen om je verhaal te lezen en ik moet zeggen *MOELIJK*...
ik zou of goeie afspraken maken met je bijrijdster over hoe ze hem moet rijden en wat ze allemaal mag... aan je verhaal t horen is ze niet echt ervaren misschien moet ze lessen nemen met Bram dan kan n instuctrice ook aan wijzingen geven hoe ze het best kan rijden.
Of nahja ik denk nie dat je er veel zin in zal hebben maar een andere bijrijdster zoeken is ook een optie. Ten eerste moet een bijrijdster ervaring hebben en vooral als je paard ieder1 eraf gooit en schuw aan t worden is en ten tweede het moet echt klikken tussen het paard en de bijrijdster.

ik hoop dat je er iets aan hebt...
Sharda

..... leeg .....

Roel
Berichten: 653
Geregistreerd: 28-02-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-01 22:45

Hoi.. Het is heel moeilijk zowel voor jou, als voor Bram als voor je bijrijder. Ik zou zeggen volg het advies van de DA ten allen tijde op!!! Probeer je bijrijdster uit te leggen wat er aan de hand is, en dat zij alleen maar naar jou mag luisteren. Laat desnoods een ouder persoon of iemand van de manege die je goed kent naar die andere mevrouw toe gaan om te zeggen dat ze zich niet met jou moet bemoeien.
In ieder geval zou ik toch niet direct gaan springen of balkjes met hem lopen. Het gaat toch o.a. om een wond op zijn benen. Voorkomen dat je dat overbelast.
Als hij energiek wordt is goed, zet hem op minder voer, als er bij ons op stal een paard 1 of 2 weken mag stappen. Gaat hij op voer direct een kilo vaak minder. Scheelt al wel een hoop. Probeer toch te stappen zolang als het moet en ga hem dan rustig longeren.
Niet te veel vragen van hem.

Succes laat even weten of het gelukt is. Anders kom ik zelf je wel helpen *LOL*


Greetz,

Roel

Hoe meer je MENSEN leert kennen, des te meer ga je van je PAARDEN houden.
voor foto's: http://www.yourmomentfotografie.nl

Thirza

Berichten: 9259
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-01 22:50

wat denk dat mens wel niet met jou paard te bemoeien jezus ik zou haar iederekeer zo hard mogelijk wegschoppen en haar dochter moet het niet wagen om aan jou beestje te komen maar ja hier heb je natuurlijk niks aan
ik zou naar de man/vrouw gaan die je les geeft en vragen of ze die dochter in de gaten wil houden en er wat van zeggen als ze aan jou paard zit wat ze met haar eigen paard doet (het is zielig vind ik ook) moet ze zelf weten.
haar moeder moet je op een rustige manier uitleggen dat het jouw paard is en niet die van haar en heeft ze er dus niks mee temaken.
je bijreidster moet je goed vertellen dat stappen stappen is en dat het jou beestje is dus weet jij wat beter is en dat ze die vrouw op afstand moet houden omdat zij toch alles beter denkt te weten
ik hoop dat je hier wat aan hebt en laat wel weten hoe het is afgelopen met die vrouw
gr. thirza

Ineke2

Berichten: 33041
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-01 23:00

Phoe wat een verhaal, probeer jouw bijrijdster duidelijk te maken dat bram JOUW pony is en dat JIJ dus de baas bent en ze alleen naar JOUW adviezen en commetaar moet luisteren (in elk geval met de omgang van bram, want jij kent hem ten slotte het beste!)

Kan de iemand (bijvb de manege eigenaar) jouw bijrijdster niet een beetje in de gaten houden en haar helpen als iets niet lukt?

Wat ontzettend klote dat er zo'n verwaande snob bij jullie op de manege staat die zich met dingen bemoeit die haar helemaal niet aangaan en die bovendie nog foute adviezen aan onwetende mensen geeft ook!!!

Sterkte ermee en beterschap voor Bram

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-01 23:01

Hoi,

Jij kunt zelf het beste inschatten hoe je bijrijdster is, maar ik meen uit je verhaal op te maken dat ze al vaker niet naar jou heeft geluisterd. Ik zou dan onmiddellijk stoppen met deze bijrijdster.
Als een paard moet stappen, dan moet ie stappen en dan ga je zeker niet springen! Echt hersens heeft je bijrijdster dus niet.
Ik heb zelf een meisje van 15 Bolivia een week laten doen en ze heeft precies gedaan wat ik had gevraagd. Het kan dus wel goed gaan!

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-01 00:44

eens met roel en manon2.
Vraag iemand om op bram te letten en als het niet noodzakelijk is, geen bijrijder.
Bram lijkt mij erg gevoelig namelijk, paard waar je rustig mee moet omgaan.
doe het kalm aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-01 07:36

Allereerst succes ermee. Kan je de eigenaar van de stallen niet vragen om een oogje in het zeil te houden? En misschien kan je gweoon tegen iedereen op stal zeggen dat die mevrouw niet aan jouw pony mag komen, dat dat zonder jouw toestemming gebeurt. Of hang een briefje op, dat komt misschien wel wat dramatisch over maar dan weet wel iedereen er van af. En al is het goed bedoelt, het is jouw pony en de dierenarts geeft echt niet voor niets het advies om met hem te stappen. Voor zijn temperament kan je hem dan tijdelijk minder krachtvoer geven maar wel hooi en je zou bijvoorbeeld een meusli zonder haver kunnen geven (PAVO en Havens).
Met je bijrijdster zou je de afspraken die je met haar maakt duidelijk op papier kunnen zetten en ze allebei ondertekenenen, dan kan zij in geval van twijfel het gewoon even opzoeken in het papier. Ook is het handig om een schriftje in je kast te leggen waar jullie allebei in schrijven wat jullie met Bram hebben gedaan.
Ik hoop maar dat je eruit komt!

Kitty

Berichten: 7685
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-01 09:13

Hoi Ymke,

Wat een vervelende mensen zeg. Ik vind dat je het volste vertrouwen moet kunnen hebben in je bijrijdster en als dat niet het geval is, zul je toch echt op zoek moeten naar een andere bijrijdster.
Het is iemand aan wie je je paard toevertrouwd en als zij dat vertrouwen schaadt, dan heb je er toch niks aan? Moet je je op je werk druk gaan zitten maken of het wel goed gaat met Bram? Dacht het niet.
Je moet iemand hebben die zelf een flinke portie verstand in zijn hoofd heeft. Iemand waarmee je kunt overleggen over wat er met je paard gedaan moet worden en niet iemand die bij het minste of geringste wat iemand anders zegt dat opvolgt.

Succes Ym en we horen het nog...?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-01 09:21

Lieve Ymke, ga alsjeblieft niet twijfelen aan jezelf. Het is JOUW paardje en JIJ bepaalt wat er met Brammie gebeurt. En een advies van de DA moet ALTIJD opgevolgd worden. Als ik jou was zou ik de bijrijdster eruit schoppen, dat mens eens stevig de waarheid vertellen, en aan de stalhouder vragen om beter toezicht te houden. Geef duidelijk aan wat je wilt en wat je niet wilt; wordt maar eens wat strenger voor die dwazen hoor! Ik zou alleen met EEN stalgenoot die je vertrouwt afspreken dat hij of zij in geval van nood (als je echt niet kunt) je paardje longeert. Of desnoods iemand van buiten die stal. Maar ik zou er echt niemand meer op laten!
Veel succes ermee, Liefs, Sonja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-01 09:53

Een goede bijrijdster vinden voor je paard is erg moeilijk want niemand doet de verzorging van je paard zo goed al jij zelf.
Maar die dingen die jij beschrijft zou ik absoluut niet pikken. Ik zou direct op de vrouw met de KWPN-er afgaan om haar te vragen waar ze zich mee bemoeid. Met je bijrijdster zou ik ook eens een stevig gesprek voeren want ik vraag me af of ze wel genoeg verantwoordelijkheidsgevoel heeft.
En als het echt niet noodzakelijk is een bijrijdster, zou ik er nooit aan beginnen, dan liever naar de boer, dag en nacht weidegang en op zelfverzorging, maar ja zo denk ik er over.

Succes met je keuze en laat ons nog eventjes weten wat je gaat doen

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-01 10:47

Ik ben het helemaal eens met de reacties.

Zeg tegen je bijrijdster dat als ze niet luistert naar jou en de DA, dat je dan helaas niets anders kunt doen dan haar niet meer te laten rijden. Misschien schrikt ze daarvan en zal ze in het vervolg wel naar je luisteren.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-01 15:41

Een zeer bekend verhaal in bijna alle opzichten. Mijn vriendin heeft een verzorgster voor haar haflinger maar vraag niet hoe zij met dat beest omgaat. Ik kan zeggen wat ik wil maar er veranderd maar weinig. Ik denk dat jij eens flink je mond open moet trekken en al die gasten daar eens duidelijk moet maken dat jij van dit soort zaken niet gediend bent. Wat betrfet die bijrijdster als ze niet luister laat er dan maar oprotten. Dan kan je paard maar beter een dagje niks doen dan dat er zo mee omgegaan wordt. En als die vrouw nog eens zo doet (slaan op jou pony) ga dan direkt halthouden en zeg er wat van en duidelijk. Daar heb je recht op het is jou paard. En wat die dochter met dat beest uitspookt laat dat maar links liggen hoe meer aandacht hoe beter voor hun. Hoe rot het dan ook is voor dat paard.

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-01 15:57

Lijkt me erg moeilijk, vooral als je zelf niet zoveel tijd hebt om bij je paard te zijn. Hij staat op een manege een min of meer "openbare" ruimte. Mischien dat ie sowieso naar een stal achteraf kan worden geplaatst, of naar een ruimte waar niet iedereen er bij kan. En in overleg met de manegehouder en bijrijdster zou ik een plan van aanpak maken, hoe te handelen met je paard. Je geeft zelf aan dat je je bijrijdster wel vertrouwd, maar dat ze nog zo jong is, ik zou zien dat ik iemand er bij kreeg die wat ouder is, die toezicht zou kunnen houden...
Veel sterkte!

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-01 16:00

Tja, de meeste dingen zijn al gezegd:
- praat heel duidelijk met je bijrijdster als ze zelf geen hoofd heeft moet ze gewoon blind jouw bevelen opvolgen en die van de dierenarts. Zo niet: wegsturen

-Praat met een ouder iemand/ iemand met meer autoriteit erbij met de vrouw, vraag haar zich niet met jouw zaken te bemoeien. Doe het andersom ook niet dat werkt vaak beter, jammer van die pony maar jouw zaak niet.

Ik hoop dat je als het niet werkt met je bijrijdster iemand anders vind die wel zelf kan nadenken en verantwoordelijk is voor je paard.

Rena
Berichten: 203
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: loosdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-01 17:29

Hoi Ymke,
Je bijrijdster is denk ik nog te jong. Ze is nog te veel te intimideren en daardoor luisterd ze naar de vrouw. Je moet haar duidelijk aan haar verstand brengen dat ze moet doen wat JIJ wilt. En niet wat een ander zegt. Als ze niet wil luisteren dan moet je zeggen dat het dan over en uit is. Ik heb ook zo'n probleem gehad en toen ze niet luisterde toen ben ik ermee opgehouden. Het is mjouw paard, jij moet er lekker op kunnen rijden. Straks kan dat niet meer omdat je hem dan alleen aan het corrigeren bent.
En doe vooral wat de VA zegt. En er zijn zat genoeg meiden die wel doen wat je wilt.
Ik heb er 2 gehad, die niets waren en nu heb ik er 1 die ik gewoon met een gerust gevoel met hem laat rond rijden. Doe waar jij je ook lekker bijvoelt. Het is jouw paard. En vraag inderdaad aan de manege eigenaar of hij tegen die vrouw wilt zeggen dat ze zich vooral niet met jouw en je paard bemoeit.
Tipje. Ga een keer met je bijrijdster samen je paard doen. Laat haar alles doen onder het mom van dat is gezellig, je kunt haar dan rustig sturen in wat jij wilt. Zo kan ze ook beter zien wat jij wilt en hoe jij dingen doet. Ik doe dit regelmatig, zo leer ik haar ook wat beter kennen. Ze neemt les met hem en dan ga ik af en toe kijken en zij ook bij mij. Meid heeeel veeel succes!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-01 19:12

Ehm, ik sluit me aan bij alle antwoorden die al gegeven zijn, ik wilde alleen maar ff zeggen dat ik het best knap vind dat je hier rustig over na kunt denken. (ehm zo lijkt het in ieder geval!)

Ik had die bijrijdster de laan uit geschopt, wat denkt ze wel?? Ze kan wel niet veel verstand van paarden hebben, maar je hebt natuurlijk wel iets in je hersenpan!!
Grrr... En die tuthola, die moeder en die dochter?? Die had ik waarschijnlijke eens ff goed de waarheid gezegd en misschien was ik wel over de rooie gegaan!!
Knap van je, dat je je in kunt houden!

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-01 19:38

Hey, wat naar zeg... Ik ken het probleem van de bemoeials, en zo wil ik zeker niet overkomen! Ik heb met Joop ook veel problemen gehad, hij is heel gevoelig en nog een hele waslijst aan gebruiksaanwijzingen. Ik doe het allemaal blindelings, en ik weet dat hij heel snel achteruit gaat als hij niet de juiste begeleiding zou krijgen. Daarom wil ik hem dus liever niet verkopen, maar dat is iets heel anders.

Ik zou je heel graag willen helpen als ik zou weten dat het zin heeft/nodig is. Ik woon op zich redelijk dichtbij, maar ja, ik heb dus *geen* tijd. Ik weet zo ook geen oplossing, mijn ervaring is zelf dat je het het beste zelf op kunt lossen (heb 3 maanden achter elkaar elke dag met Joop en zijn trailerprobleem geworstelt), en dat kost zeeen van tijd, en dan nog, dan issie nog niet van zijn eenkennigheid af! Joop doet heel lief de eerste paar keer, en dan gaat hij uitproberen, en hij is nog niet eens écht verkeerd behandeld (alleen met de trailer).

Ik wens je heel veel suc6! Als je ons een beetje op de hoogte houdt van de situatie kunnen we misschien hier en daar wel wat tips ed geven. Maar zeker kunnen wij hier met z'n allen een bemoedigend woordje plaatsen..

Laui

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

Mark
Berichten: 47
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: Langeweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-01 20:38

Wat een rot mens zeg daar op de manege. Het is toch zeker jou paard.
Ik zou ook het advies van de dierenarts opvolgen hoor. En de eerste de beste keer dat ik dat gekke mens tegenkom haar ik ze neer voor jou.
Ook al doe je het verkeerd in andermans ogen, iedereen (tenminste dat hoop ik dan toch) heeft het beste met zijn paard voor.
Heel veel succes meid. Geef Bram maar een vette knuffel van mij, en ik denk van iedereen die dit verhaal van jou leest.
Groeten van Mark

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-01 09:15

Ha Ymke
Heb je een mobiel??? Dan zou ik tegen je bijrijdster zeggen dat als er iets is waarvan ze niet weet wat ze moet doen, ze jou gewoon belt. Misschien kan je een schoolbordje ophangen (in je zadelkast ofzo) waarop je schrijft wat er moet gebeuren (en wat absoluut niet) en zij kan er dan weer opschrijven wat ze heeft gedaan ofzo. Het is jammer dat het vaak niet goed gaat met bijrijders... ik ben namelijk ook een bijrijder en met mij gaat het wel heel goed gelukkig (niet opschepperig bedoelt) Toen ik begon als bijrijder had ik wel wat rijervaring op een manege opgedaan maar dat kan je niet vergelijken met een soort 'eigen paard' Gelukkig zijn er bij mij mensen die op stal werken waar je altijd alles aan kan vragen en die bijna alles weten. Dat scheelt een hoop, vooral als je onzeker bent. Maar als dat bij jou niet zo is dan zou ik toch zorgen dat ze jou in ieder geval om advies vraagt (bellen bv... zeg dr dan dat ze echt altijd kan bellen als ze iets niet zeker weet!) Succes!!
Groetjes van Laura


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Natasja_, IASCrawler, Varekaj en 36 bezoekers