beloon je paard door te aaien.

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 11:24

nee dat klopt, paarden belonen elkaar niet kloppend zeg maar.
Maar net als wat Solide zegt, denk ik dat het er ook veel aan ligt wat je met je stem doet. Als je vrolijk praat als je in zijn hals klopt dan associeerd een paard dat denk ik toch wel met 'oh ik doe het goed' en als je boos bent (praat) en je slaat dan es een x flink ofzow Tong uitsteken dan weet een paard ook wel dat hij fout zit.


sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 13:03

Ik kroel ze onder de manen, maar ben nu wel aan de twee jaarlingen aan het leren dat een "klopje" niet slecht is! Hun eerste reactie was van beiden een stap naar achter gaan en ze stonden me aan te kijken van "wat heb ik gedaan Verward" Haha! ... het is dus een aangeleerd gedrag!

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 13:20

Een paard heeft tijdens de africhting geleerd dat klopjes op de hals een beloning inhouden. Bij 'meer doorgereden' paarden geef ik dan ook regelmatig uit enthousiasme een complete drumroffel weg. Ik sla hem niet in 2-en maar hij weet duidelijk dat hij zich dan keurig gedragen heeft. Verder beloon ik vaak alleen maar na een voor het paard uitzonderlijk goed uitgevoerde moeilijke oefening of bij het uitstappen. Tijdens het rijden geef ik een vlugge aai over de hals of manenkam (= meteen ontspanning met je hand) en ik rij tijdens de training regelmatig met beloningen met mijn stem. Dit hoef je niet uit te schreeuwen en tijdens mijn proef rij ik dan ook regelmatig met stem; net zó zacht dat de jury het niet hoort.
Soms, als ik in een melige/enthousiaste bui ben en het paard doet iets heel goed of heel slecht wil het nog wel eens voorkomen dat ik nét iets te hard praat; dan zie je mede-bakgebruikers écht wel denken!!!
Ik heb het paard nog nooit negatief hierop zien reageren en bijkomend voordeel is dat hij dan vaak nét iets attenter is!

Life isn't about waiting for the storm to pass...it's about learning how to dance in the rain!!!
[ITP] 25 september 1993: de dag dat ik mijn Imago kocht! [ITP] En ook Imago is op kamers in Uddel gegaan!

<3 Imago <3 R.I.P.....25-09-1990 - 19-06-2014

Lieke

Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 13:40

Ik beloon hem soms met klopjes, maar meestal even met mn stem of een kriebeltje. Maar ik denk dat Randy01 idd gelijk heeft dat een paard leert dat klopjes een beloning is.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Afanaisa91, Exorcizamus, Jossie, MairiMacBran, N_B_N, PowerPoef, SentiBot, sterregoud, Swift, Vagabondo, wend2009 en 41 bezoekers