Dameszadel rijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

floris1910

Dameszadel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 11:54

Zelf vind ik Dameszadel rijden heel erg leuk en alles wat daarbij komt kijken aan historische kleding. De nederlandse vereniging het Dameszadel geeft proeflessen door het hele land voor diegenen die ook eens willen voelen hoe het rijden in Dameszadel is en voelt. Met een eigen paard, en minimaal 6 jaar, goed aan de hulpen is dat het makkelijkst.
Dus heb je zin dit eens te proberen in october starten er weer nieuwe lessen. Heb je interesse mail me maar of raadpleeg de website van de vereniging http://www.dameszadel.nl

Dabo

Re: Dameszadel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 20:26

Zij zijn eens bij ons op stal geweest, zodat we op onze eigen paarden met dameszadel konden rijden. Kregen (groeps)les van een uur.
Echt een aanrader!! :j

floris1910

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 20:41

Om echt goed te leren wat het betekent in DZ te rijden kan je ook alleen of met z,n tweeen lessen. De vereniging leent je het zadel voor die les. Van de 12 zadels die de vereniging hiervoor heeft wordt de beste gezocht, bij jouw paard passend.Instuktie komt mee. Zeker, zoals je zegt een aanrader

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 21:05

ik rijd zelf dameszadel en het is inderdaad erg leuk, doe ook elk jaar mee met het kampioenschap.
Je kunt er ook in springen, lijkt moeilijker dan het werkelijk is.
Afbeelding

ponyevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 12:58

dat lijkt me echt verschrikkelijk zitten !

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 14:42

nee hoor, het zit echt wel lekker, als je op een paard zit wat niet bokt en vrij vlakke gangen heeft (heeft die van mij niet, daardoor doe ik het nu niet zo vaak)

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 14:44

Het lijkt me erg leuk om ooit eens te doen als mn pony weer mag rijden.. Paardlief zit niet zo lekker door dus lijkt me ook niet fijn met DZ haha. Maar als ze weer goed is.. wil ik het zeker eens uitproberen haha

Springen hierboven, stoer maar alles behalve fijn voor de pony omdat je niet meekomt/amper meegeeft. Wel respect dat mensen dat durven haha, ik houd het op laag bij de grond als ik DZ probeer.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 14:52

pony heeft er geen last van bij springen hoor, hij springt hier zelf zo achterlijk hoog, maar normaal is het voor mij max 80cm...
een vrouw die lid is van de vereniging heeft op een demo een keer 1,40m gesprongen, paard springt met haar vriend internationaal, dus die kent het hele grapje. Maar ik zou dat ook niet durven hoor.
als je paard een goede springtechniek heeft, dan kun je nog best een eind meekomen, niet zoveel als in springzadel, maar wel voldoende.

Floemii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 21:19

wat interresant het is een droom van mijn moeder om een keer op een dameszadel te rijden!

queens29

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 03:29

suikermeisje schreef:
ik rijd zelf dameszadel en het is inderdaad erg leuk, doe ook elk jaar mee met het kampioenschap.
Je kunt er ook in springen, lijkt moeilijker dan het werkelijk is.
Afbeelding

knap hoor!! lijkt me zo wiebelig zitten hahahaha alsof je er aan de andere kant zo vanaf kan vallen :D

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 03:35

Dit lijkt mij ook nog eens leuk. Al lijkt me springen met twee benen aan één kant wel weer een stuk enger dan gewoon.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 11:26

Als er weer eens zo'n clinic bij ons georganiseerd wordt doe ik ZEKER weer mee, mijn paard kan inmiddels goed draven en galopperen (dat kon ze nog niet toen ik de vorige keer op een DS reed) :)
Maar springen....? nee... dat doen we dan toch maar niet.. dat zie ik niet zo zitten. (letterlijk) haha

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 17:12

springen vond ik eerst ook eng, maar tegenwoordig niet. rijd nu alleen zo'n 2x per jaar dameszadel, vind het wel leuk maar mijn pony gooit nogal op en drukt snel zijn rug weg.

@dabo
mijn moeder wilde het ook met haar draver gaan doen, is er alleen niet van gekomen aangezien het paardje nu bijna helemaal blind is en mijn moeder er dus niet meer mee gaat rijden.

fjord100

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 17:21

Ik rijd zelf op mijn Fjord dameszadel. Hij is niet super zadelmak, maar is wel 13 jaar, dus al met al gaat dat prima. Ik heb er nu zo'n 30 keer opgezeten en hij pakt het prima op. Begint het wijken al een beetje door te krijgen en heeft laatst ook 30 cm. gesprongen. Met aan galopperen bokt hij wat, maar ik vind het geen probleem, je zit eigenlijk veel steviger dan in gewoon zadel.Met mijn vorige pony heb ik 80 cm gesprongen en ook de jachtrit meegereden. Aangezien ik door heupprobleem niet meer op gewoon zadel kan rijden is dit voor mij een uitkomst. Vorige pony van manegepony naar M2 niveau gereden. Niet op wedstrijden, maar wel de oefeningen. Ik heb laatst hier op de manege een demo gegeven voor de kinderen in kompleet tenue. Groot succes.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 17:42

gaaf fjord100
en fijn dat je zo toch lekker kunt rijden.
doe je ook mee 18 september met open nederlands dameszadel kampioenschappen?
ik waarschijnlijk wel, moet nog wel weer even gaan oefenen.
en over het bokken, ligt er natuurlijk wel aan hoe hoog ze bokken, heb je een paard wat de handstand doet dan zit je denk ik niet zo lekker, of heb je snel last van je rug is het ook niet zo prettig, omdat je het paard niet onder je door kunt laten bokken door in de beugels te gaan staan.

fjord100

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 11:47

nee ik doe niet mee aan het kampioenschap. Ben al jaren geen lid meer. Toen ik zo'n 8 jaar geleden begon met dameszadelrijden even lid geweest, maar beviel niet echt. Nu puur voor mezelf aan het rijden. Als het even kan meerdere keren per week.

Manddyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 00:50

Ik heb het weleens geprobeerd, maar met aan elk een kant een voet, voelt toch veiliger! :p

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 00:54

fjord100 schreef:
nee ik doe niet mee aan het kampioenschap. Ben al jaren geen lid meer. Toen ik zo'n 8 jaar geleden begon met dameszadelrijden even lid geweest, maar beviel niet echt. Nu puur voor mezelf aan het rijden. Als het even kan meerdere keren per week.

mag ik vragen waarom het niet beviel?

ik doe dit jaar ook niet mee, heb er geen zin in en wil mijn pony net wat beter aan het lopen hebben dan.
nu heb ik dezelfde datum een wedstrijd dichtbij (Dressuur en springen) waarschijnlijk toch bijna laatste wedstrijdjes met hem, aangezien mijn moeder met hem gaat rijden en ik met mijn paard verder ga.

fjord100

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 11:28

Ik had niet het idee dat ze er waren voor de leden. Voor enkele leden wel en de rest telde niet mee.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 11:41

nee dat is wel vaak zo geweest hoor, heb je helemaal gelijk in.
Ik was jeugdkampioen en toen ben ik juist bijna helemaal niet meer gevraagd voor de demo's, terwijl ik die daarvoor vrij vaak heb gereden

Mafiagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 17:05

Eerlijk gezegd, heb ik nog nooit op een dameszadel gereden. Wel in de dames houding gezeten maar niet op een dames zadel dat was gwn op een gewoon zadel hoor:D

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 22:38

AP-->PP

mystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 10:10

Hallo,

Ik zou heel graag met een dz willen rijden met mijn paard.
Helaas is er bij ons in de buurt geen les (doorn)
Wie kan en wil mij eens helpen?

Cindy

fjord100

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 14:40

Via dameszadelvereniging kun je kijken waar ze komen om het te proberen. Als je genoeg mensen bij elkaar kunt krijgen komen ze volgens mij ook wel op een manege waar je rijdt.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 16:22

queens29 schreef:
knap hoor!! lijkt me zo wiebelig zitten hahahaha alsof je er aan de andere kant zo vanaf kan vallen :D

Dat valt enorm mee. Je hebt juist heel veel steun aan die beensteunen.
Maarre, als je het op je eigen paard wil proberen is er nog een eis: de rug van je paard moet lang genoeg zijn :D Wij hebben het vorig jaar in een weekend gedaan, maar op mijn paard (1,50 m) was maar 1 zadel min of meer passend te vinden en dat bleek in de praktijk niet voldoende te passen. Dus dat ging niet door. Heb toen de tweede les op een ander paard gereden, want het is wel leuk om eens te doen, maar dus niet op mijn nogal compact gebouwde paardje :+