Mijn favofjord!!! Zien jullie hier ook een Fjord in? (lang v

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-01 18:45

Hoi, dit is een best wel lang verhaal, pak dus maar een glas drinken en een bak chips....
Ik schrijf dit verhaal omdat het er ff uit moest en omdat ik me afvraag of jullie hier een échte fjord inzien. Oja, dit verhaal staat ook bij de topic fjorden dom? (tenminste zo heette die geloof ik) Maar daar had ik een beetje laat op gereageerd, dus zet ik het nu nog maar een keertje hier neer

Fjorden zijn dus echt niet dom, meer gigantisch koppig! en natuurlijk ook slim
Op de kinderboerderij waar ik werk hadden we een fjord (Arja, voluit Arabjella). Was bereden, betuigd, kon ook wel een sprongetje maken, maar we maakten vooral buitenritten van een paar uur. Maar kon helemaal geen dressuur en dat is alleen omdat ze zo koppig was. Dressuur is saai volgens Arja, dus dan doen we geen dressuur!!! Als je probeerde een volte te tijden dan reed Arja gewoon rechtdoor. En meer van dat soort dingen (maar dat was misschien ook omdat we geen echte bak hadden, maar gewoon in een andere wei gingen rijden).

Met die buitenritten, moest je altijd met z'n 2'en gaan 1 op de fiets 1 op Arja. Want Arja had heel vaak de neiging om zich om te draaien en weer naar huis te gaan. Dan was het enigste dat je kon doen: eraf springen, Arja weer omdraaien, een stukje verder lopen en er weer op springen. Dan ging het weer even en dan een kilometer verder ofzo weer hetzelfde. Maar als er een fietser mee ging, dan ging het hartstikke goed, zo van: oja nu kan ik niks uithalen . We zijn ook een keer veeel te ver doorgereden in het bos, met allemaal 'enge' paadjes. Toen waren we de weg kwijt. Mijn vriendin is toen achter me gaan fietsen (ik was toen net aan de beurt met rijden want dat wisselden we af, tijdens de rit) en ik heb de teugels los om Arja's hals gelegd. Toen heeft Arja binnen 1 uur de weg naar huis (de kinderboerderij) weer gevonden (we hadden toen al 3 uur gereden en waren dus een best end van huis af). Met Arja kon je dus echt niet verdwalen. Alleen was Arja dus wel zo slim, om juist die paardjes te kiezen waar de meeste modder lag, de meeste laaghangende prikkende takken hingen, zodat mijn vriendin en ik allebei helemaal bemodderd en met krassen op onze armen op de boerderij aankwamen.

Ook wist Arja precies hoe ieder hek/ touw los ging. Dus op stal, in de wei en als ze vaststond, moest je altijd zorgen dat er extra beveiliging opstond, anders liepen alle beesten (geiten, schapen, 2 Koe, 2 ezels en Arja) los over het terrein en dan mag je die weer gaan vangen (errug leuk werkje )
Kortom... Fjorden zijn dus echt wel slim!!

Ik spreek in verleden tijd, niet omdat Arja niet meer leeft, maar omdat ze verkocht is , vanwege zomerschurft en omdat ze nu al 21 ofzo is denk ik. Ze is anderhalf jaar geleden verkocht. Daar heb ik gigantisch om gehuild. Ze staat nog wel in de buurt en we hebben haar nog een keer opgezocht. Maar het was gewoon onze Arja niet meer. Haar manen waren helemaal kaalgeschoren tegen de zomerschurft, de staartwortel was ook kaalgeschoren, ze had alleen nog een klein bosje lang haar aan de onderkant. We hebben Arja toen nog een keer gepoetst daar niet ffies maar wel 4 uur lang, gewoon om afscheid te nemen denk ik. Maar daarna hebben we het niet meer kunnen opbrengen om er nog een keer heen te gaan. Niet omdat het daar niet mooi was (waren hele mooie stallen, goede verzorging, enz.) maar gewoon omdat het onze Arja nu niet meer is. Maar ik heb haar nu al een jaar niet meer gezien en ik heb geen idee of ze nog leeft. Ik denk dat ik dus binnenkort toch maar een keertje langs ga bij die mensen, gewoon om te kijken of Arja er nog is.

Fjorden zijn dus wel heeel erg slim en je moet je gewoon niks aan trekken van die knurftwijven! Ik rijd nu op een Welsh (ook op de kinderboerderij) en die kan alles gewoon beter, springen, dressuur, buitenritten. Het enigste dat Arja beter kon is stoppen
Toch mis ik Arja nog steeds hartstikke erg, was gewoon zoooo'n knuffel. Suzan (welsh) komt naar je toe voor eten. Ajra ook wel, maar ook voor een grote knuffel!
Fjorden zijn dus gewoon veel slimmer en schattiger, knuffeliger, koppiger en soms irritanter, doordat ze zo slim zijn dan ALLE andere paarden en pony's , behalve dan misschien nog de shetlander en haflinger want die zijn ook toppie(hoezo fjorden, haflinger en shetlandergek???:)) )

Sorry voor het heel erg lange verhaal, maar dit moest ik gewoon ff kwijt. Misschien is het een beetje geworden

Heel veel groetjes van Astrid

Heeft een van jullie ook zo'n superfjord/ ander paard dat zo slim is??
_________________
ik ben gek op Anita- nee geen meisje een ezel!



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: assie op 2001-08-15 20:44 ]</font>

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-01 20:43

niemand reageert?? Ben ik zooo saai?? Snik!

Margje

Berichten: 2534
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Etten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-01 21:07

het is wel een lang verhaal... Haha! Maar heb het mi of meer gelezen en weet je wat ik er in herken? *tromgeroffel*Colin, een Welsh A!!Ik heb geen ervaring met fjorden, en geloof absoluut wel dat ze niet dom zijn hoor, maar Welsh pony's zijn over het algemeen ook heel erg slim!! Tot vervelens toe...

Mellien
Berichten: 1121
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-01 23:27

Ik denk dat je bij elk ras wel hele volgzame en juist hele eigenwijze dieren hebt maar bij Fjorden Shetten en Haflingers zie je het volgensmij toch wel het meest. Daar zijn ook wele eens echte dressuur/springpaardjes bij. Bij mij op de manege staat ook een Fjord die super dressuur loopt (L of M?) en eens een springwedstrijd won van allemaal elegantere pony`s Cool .
Mijn Shet heeft een hekel aan in de bak rijden of longeren. Ik geloof echt dat hij dat allemaal gewoon nutteloos is. Zodra hij door heeft dat hij alleen maar rondjes lopen mag begint ie te sjokken. Op buitenritten daarentegen is hij vaak heel vrolijk en lekker snel, vooral als er meer pony`s meegaan.