sorrie ik vindt dressuur gedoe niks aan...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 17:03

Het grappige is dat wij vroeger ook eerst een kwartier met de trailer reden om 'buiten' te rijden. Nu leggen we dat stuk in een halfuur over straat af. Het gedoe met de trailer is namelijk ook niet fijn, maar goed, dat is zo gegroeid omdat het bos een beetje te klein werd Haha!
De ultieme kick is voor mij trouwens een keurig verzameld paard die doet wat ik vraag op een mooi breed bospad. In het bos heb ik harde en mulle stukken en kan ik dus ook in de dressuur 'beter' trainen. Ik heb daar in de Bit vorig jaar ofzo ook een artikel over gelezen en dat vond ik echt waanzinnig. 't Jammere is alleen dat mijn paard buiten gelijk de kijkerige kop erop zet en de dingen veel sneller zat is, in de bak blijft hij gaan. In de bak merk ik ook dat ik veel te veel aan de rand blijf plakken en te weinig afwissel, als hij lekker loopt dan ben ik spontaan uiterst conservatief. In het bos verplicht ik me eigenlijk om te blijven rijden. Het mooiste tijdstip om in het bos te zitten is voor mij nog steeds 6 uur 's ochtends, dan heb je ook geen last van rare recreanten, hoogstens af en toe iemand die met open mond blijft staan kijken (heb ik toch mijn publiek!).

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 17:14

Ik denk dat er niets mis mee is hoor! Iedereen geniet op zijn eigen manier van een paard of van het paardrijden! Zelf vind ik dressuur een uitdaging.....het is natuurlijk wel heel goed voor je paard en dus voor jullie rijplezier samen. Misschien helpt het je een beetje als je het eens zo bekijkt...het je paard zo natuurlijk laten lopen met iets onnatuurlijks op zijn rug! Maar zorg vooral dat je plezier houdt met je paard en met het rijden!

Avanti

Berichten: 13904
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 17:14

Ik vind dresseur ook niet echt super.

Ben meer een wat avondtuurlijker typje, crossen, springen en vooral cross vind ik prachtig ( jamemr genoeg kan dat niet).

Wedstrijden in de dresseur lijkt me dan weer wel leuk, gewoon kijken hoe goed je kan rijden enzo. Ach als Lady 9 haf) er straks is zal ik toch wel met haar gaan dresseuren, vind het wel belangerijk dat ik toch wel een B proef met winst kan rijden.

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 17:16

runningkawa schreef:
Daar is toch niks geks aan.
Ieder zijn plezier met de paarden.
Voor de 1 is dat wedstrijden, voor de ander buitenrijden, voor een ander niet eens rijden, maar alleen poetsen en knuffelen.
Als je maar plezier hebt Lachen


Helemaal mee eens *LOL*
Je zal maar verplicht dresuur moeten doen Scheve mond dan is de paarden sport denk ik gelijk een stuk minder populair. Dat geld niet alleen voor dresuur natuurlijk, kan met springen hetzelfde zijn

loulou

Berichten: 14811
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 00:09

ik vind dressuurwedstrijden eigenlijk ook helemaal niet leuk tis zo'n gedoe allemaal, en dan moet je zo'n stom rijjasje aan, plastron, haarnetjeAfbeelding
en dan die witte rijbroek, altijd zwart als ik thuiskomt en dat voor 3 min rijden Scheve mond

nee, voor af en toe een x wel leuk, maar echt nie voor elke week, en trouwens ook nie voor elke maand Haha!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 10:34

Sjuimpje"]
[quote="Chiqa"]dat competitie gedoe en die nette paje sen de een heeft mog een duurder zadel en duurder dek dan het andere en iedereen weet het beter...
[/quote]
Als je denkt dat het zo in elkaar steekt kan ik me voorstellen dat je er niet veel aan vindt.
[/quote]

[quote="Laui! schreef:
Een opmerking als die van Sjuimpje vind ik behoorlijk denigrerend overkomen, hoewel hij waarschijnlijk zo niet bedoeld is (dat mag ik toch hopen Lachen ). Het is jammer dat deze discussie op die manier een beetje een nare bijsmaak krijgt.

Ik snap echt totaal niet waarom mijn opmerking denigrerend zou zijn,
ik mag o.a. graag dressuurrijden, ik heb jarenlang gewoon gestart met een hoofdstel van 5 tientjes, een Harry's Horse shabrack en een geleend zadel.
Als Chiqa denkt dat het op dressuurwedstrijden zo werkt, dan is het toch logisch dat ze er niets aan vindt? Dan zou ik het ook niet leuk vinden.

Ik snap alleen niet waarom dat nou te maken zou hebben met dressuurmatige training in de bak, als je dan ook last zou hebben van mensen die pochen dan sta je volgens mij op een verkeerde stal?

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 10:58

Ik vind de opmerking van Sjuimpje niet denigrerend. Dressuurrijden kan je natuurlijk overal en dat is zowel voor je pony/ paard als voor de combinatie erg gezond. Sommige mensen doen dit vrijwillig anderen op wedstrijden. Natuurlijk is het wel een beetje waar dat er een sfeertje heerst maar daar moet je denk ik boven gaan staan..je komt immers voor de wedstrijd, dus voor jezelf. Sjuimpje staat er denk ik gewoon boven en begrijpt dat als je dat niet doet of kan je er inderdaad tegen op kan zien. Het is een beetje mijn vrije vertaling. Persoonlijk denk ik dat dressuurmatig rijden niet direct met wedstrijden verbonden hoeft te worden. Het gaat toch altijd om het plezier wat je eraan moet kunnen blijven beleven!

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 11:08

Ik heb jarenlang nooit wedstrijden gereden, maar vond dressuur erg leuk.
Nu heb ik van wat onderlinge wedstrijdjes geproefd, en ik vind het nog steeds leuk. Wel is belangrijk dat het paard het ook leuk vind!

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 12:59

Het komt op mij nogal uit de hoogte over, maar zoals ik al zei: ik neem aan dat het zo niet bedoeld is. 'Als je denkt...' dat vind ik persoonlijk nogal hautain overkomen. Persoonlijke mening en geen vaststaand feit. Dit komt voort uit mijn eigen ervaring en die is dat er wel degelijk zo gedaan wordt, op alle wedstrijden en maneges waar ik vroeger kwam (niet veel, want na 1x denk je wel even wat langer na). Voor een groot deel heb ik mezelf dat trauma natuurlijk ook aangepraat, maar als genoeg mensen in je omgeving zeggen dat je een rotpaard hebt ga je dat vanzelf geloven. Bij het woord 'wedstrijd' kreeg ik al zowat kramp in m'n buik. Feit is dat degene met de fancy dekjes en dure zadels én een paard met een goed papier populairder is dan degene met een oud zadel een een paard met een zeer a-populaire afstamming, ookal is het niet bewust zo bedoeld.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 13:14

Lijkt nu wel een beetje omgekeerde wereld,
het had niet gek geweest als ik het denigrerende vooroordeel van Chiqa kwetsend had gevonden.
Gelukkig kom ik regelmatig op dressuurwedstrijden en weet hoe het er wel toe gaat. Tuurlijk heb je altijd uitzonderingen, maar die heb je in elke tak van sport.

SisLeone
Berichten: 2867
Geregistreerd: 17-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 15:29

Ik doe van alles wat... Ik rij dressuur en vind het leuk. Train ook wedstrijdgericht en hij beheerst de M oefeningen en zijn Z oefeningen redelijk. Maar rij wel recreatief want bij het woordje wedstrijd lopen de rillingen over mijn lijf. Sta strak van de zenuwen als ik er alleen maar aan denk. Bovendien heb ik 1 keer onderling meegedaan. Toendertijd B proef... Hij deed van alles maar niet wat in de B proef stond. Als ik toen een Z proef had gereden had ik nog hoog kunnen scoren. Dat hele wedstrijd gedoe zegt mij niets ook springen enzo niet. Ik vind het wel leuk om te kijken en af en toe lees ik ook nog wel eens voor (niet te vaak anders lig ik te vaak wakker.... ja zelfs van voorlezen lig ik al wakker).

Buitenrijden doe ik ook veel. En train ook dressuur buiten. Twee keer in de week rij ik gewoon buiten zoals hij maar wil lopen en de andere keren train ik wat. Springen doe ik tussendoor ook nog. Ben daar net mee begonnen weer. Had een jaar geleden een flinke smak gemaakt waardoor mijn beentjes wat wiebelden bij de gedachte aan springen. Gelukkig wiebelen ze weer wat minder en ben ik maar weer begonnen met springen.

Ik mag dan wel recreatieruiter zijn maar krijg op stal van de wedstrijdruiters regelmatig de opmerking... He je rijdt recreatie waarom train je fanatieker dan wij?
Nou gewoon omdat ik het leuk vind.

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 20:08

Ikzelf vind het dressuurrijden opzich wel leuk om te doen, maar Apollon vind er niks aan, ze loopt in een bak of in de ring zo sloom als een slak en is dan niet vooruit te branden, maar in de bossen doet ze alles voor me...en als het soms goed gaat in de bak kan ze daar ook de meeste dingen die in de M gevraagd worden.
ik snap dat niet, ze heeft vroeger altijd dressuurgereden want alle knoppen zitten er nog op, de instructeur moet het mij nog leren maar als ik het kan en ik geef de goede hulpen aan Appie dan doet zij het ook meteen, dus ze kan het wel...maar ze wil niet meer.
Ze is al wat ouder dus ik snap haar misschien toch wel, ze is er op uitgekeken om alsmaar in een bak te moeten rijden.
daarom maak ik gewoon lekkere bosritjes, spring af en toe en heb 1x oer week wat dressuurles en als ik zin heb probeer ik het ook nog wel eens tussendoor. en dan gaat het maar heeeel soms ook gewoon goed....helaas.
maar de dressuurwedstrijden trekken mij totaal niet.