sorrie ik vindt dressuur gedoe niks aan...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 23:04

ik ben ook zo'n hobbelaarster, alleen vind ik dressuur wel heel erg leuk maar ook als recreabea. Helaas vind mijn tinkie het niet zo boeiend als mij... Scheve mond Haha!

waterkippie2

Berichten: 86
Geregistreerd: 13-09-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 07:55

ik houd ook nie van al wedstrijd gedoe! maarja iedereen zijn plezier toch?
laat mij maar lekker crossen Knipoog

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 08:12

tja, ieder zijn keuze. Ik zou gillend gek worden als ik alleen maar mocht buitenrijden, dat vind ik dus saai.

gomir

Berichten: 25538
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 10:41

Er is ook een tussenweg Lielle Knipoog
Ik rijd heel fanatiek en train thuis ook echt wel goed om mijn dressuur, maar bij het idee dat ik naar een dressuurwedstrijd moet krijg ik al tegenzin...

Springwedstrijden vind ik altijd erg leuk en gezellig, daar maken we gewoon een feestje van, maar dressuurconcoursen vind ik alleen leuk vanaf de zijkant(om iedereen weer eens te zien) en dan nog niet te vaak Knipoog
De enige dressuurproefjes die ik nog rijd zijn met de cross Haha!

En hier in de regio denken ze, muv enkele verstandige mensen, allemaal dat er bij mij een steekje los zit Knipoog Je hoort toch dressuurwedstrijden te rijden, want dressuur is de basis van alles! Die mensen willen maar niet begrijpen dat ik niet ieder weekend op dressuurconcours hoef om dressuurmatig te rijden...

krunsjkim
Berichten: 602
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 17:09

Ik begrijp je helemaal hoor. Ik was tot voor kort ook absoluut geen liefhebber van dressuur...Ik wou alleen maar springen en het dressuurwerk dat daarbij kwam kijken nam ik er dan maar bij, maar leuk vond ik et niet. Nu heb ik en dressurpaard en gaat het best wel goed en nu vind ik het wel leuk. Alleen je hebt wel gelijk met dat gedoe van wie nou het duurste spul heeft, daar heb ik ook een enorme hekel aan...

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 22:52

ik rij ook dressuur en ben het nog lang niet beu Knipoog
Maar zoals al eerder gezegd: ieder zijn eigen smaak. De een kikt op juming, de ander vind het heerlijk om endurances te rijden en nog een ander zit het liefst op een zondagmorgen in de koets...

smaken verschillen nu eenmaal en ik vind er niets mis mee als iemand zal zeggen dat hij of zij liever iets anders doe dan wat ik graag wil. Jij kan misschien dressuur niks vinden, en ik vind mennen ook maar niets. Je moet gewoon de richting ingaan waar jij en je paard je het beste bij voelen. En als dat nu niet in de dressuurrichting is, dan kan je misschien genieten van heerlijke buitenritten.

en euh ja... ook ik heb ook wel iets tegen die omhoog gevallen kakmadamen die je soms wel eens tegenkomt in de dresuurring ~~}> , maar het zal mij verbazen als je ze alleen daar vind... Ga maar eens naar een koers in Sterrebeek en nog een plaats maar ik heb helaas geheugenverlies... ofzo kijken, daar hebben sommigen die daar rondlopen het veel erger te pakken hebben *LOL* , iedere tak heeft zo zijn verwaande nesten en 'normale' ruiters. Ik rij ook met een vrij duur zadel en hoofdstel, maar ik heb het niet gekocht voor het merk maar gewoon voor de kwaliteit. Het zadel zit heel fijn, en het hoofdstel zag er het stevigste uit en paste ook mooi. Maar als ik dezelfde spullen tweedehands had gevonden van een of ander klein merkje voor een spotprijs, dan had ik ze evengoed gekocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 22:53

SuperPepeijn"]
[quote="Chiqa schreef:
dat vindt ik persoonlijk geen paardrijden en ....vooral geen genieten!
nee ik geniet ook niet van asperges en andere mensen weer wel, maar ik heb ze wel geproeft Knipoog heb jij het ook wel geproeft eigenlijk?
[/quote]

zeker weten Super, maar ik vindt er sorrie echt geen bal aan....geef mij maar rennen en vliegen door het bos en over het strand, een zijn met de natuur de haren in de wind!

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 11:41

Ik hou ook niet zo van dressuur buitenrijden vind ik veel gaver!!!! dan kom je nog eens ergens met je knol!!!! en mijn paard vind buitenrijden ook erg leuk dus da zijn twee vliegen in een klap om zo maar te zeggen OK dan!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 11:48

ik vind alleen maar buitenrijden dus gewoon saai, voor mij ligt de uitdaging in het verbeteren van onze prestaties (op velerlei gebied overigens, ik start dit jaar dressuur, springen (beide met 2 paarden), sgw en endurance). Buitenrijden is voor mij gewoon rondjes rijden maar dan in de natuur.

Gomir, weet ik wel Extreme duivel

en hier hoe ik over dressuur denk:

Lielle schreef:
dressuur:
het zo elegant en ongedwongen mogelijk uitvoeren van oefeningen door ruiter en paard.

dressuurmatige arbeid(in het Engels flatwork): het trainen en scholen van een paard zodat hij de aan hem gestelde eisen steeds eenvoudiger kan vervullen.

het verschil is dus dat dressuur echt gaat om dat plaatje en dressuurmatige arbeid het werk is dat je doet om dat plaatje (of een springparcours, endurance rit, reining proef) te kunnen uitvoeren.


Ht onderscheid tussen dressuur (is apenpakkie, keertwending) en dressuurmatige training (is schakelen, sterker maken, reactie op de hulpen).

dressuurmatige training met doel dressuur: flitsend aan de hulpen, constante aanleuning, soepel en buigzaam naar beide kanten. einddoel is een opgericht paard dat dansend door de ring gaat. Een dressuurpaard moet zich willen laten pesten Haha!

dressuurmatige training met doel springen: flitsend aan de hulpen, meedenken, soepel en buigzaam naar beide kanten. Einddoel is een snel reagerend paard dat de ruiter ook eens redt als het nodig is. Houding is minder belangrijk, kunnen verlengen en verkorten is essentieel. Een springpaard moet vooral handig zijn.

dressuurmatige training met doel SGW: vergelijkbaar met een springpaard, alleen moet een crosspaard nog meer lef hebben voor rare dingen.

dressuurmatige training met doel endurance: (ben geen endurance ruiter maar zo kijk ik er tegenaan) Ontspannen, rechtgericht met een goed gebruik van rugspieren en gehoorzaam. Een endurance paard moet gemakkelijk lange afstanden kunnen afleggen (*duh*) zonder fysieke problemen. Training is dan ook gericht op het zorgen dat er geen fysieke belemmeringen zijn, en uiteraard het opbouwen van conditie.

Tivoli

Berichten: 8709
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Leidse Achterhoeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 15:53

PELLIE ,weetje wat wel eens kan helpen bij jou tinkie??ik heb ook een tinkie die soms een beetje anti-geboeid is en nogal etens gericht,iedere dag anders rijden,liefst ieder half uur.ik doe altijd eerst lekker een half uurtje buiten losstappen beetje draven.en daarna even een half uurtje in de bak goed werken.dan heeft hij zijn aandacht er ten minste bij en werkt hij met plezier(of honger?:D) het was maar een idee.ik ben ook een hobbelaar ruiter.ik rij alles wanneer ik daar zin in heb of wanneer duuk het nodig heeft...

Sting

Berichten: 12859
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 17:00

Ik vind af en toe een wedstrijd leuk, maar ik vind dat Sting geen echt wedstrijdpaardje is. Ik heb 18 okt. mn eerste wedstrijd, heb ik wel zin, kijken hoe Sting reageert. Als ik de kans kreeg om echte wedstrijden te gaan rijden, dus bv. als ik een sponsor met paard aangeboden krijg Haha! zou ik dat natuurlijk wel doen!!

wickedjazz

Berichten: 1625
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 17:22

Ik rijd eens in de week dressuur. Vaak is dat dressuur gewoon wat meer vragen tijdens een buitenrit. Beetje verzamelen, wat laten gaan, weer terug nemen, braaf laten aanspringen. Goed laten halthouden e.d Verder rijd ik gewoon ontspannen met lichte teugeldruk (zoals altijd) buiten.

Ik vind dressuur wel leuk. Het is voor mij een golf van opwinding, van spanning. Kan er niks aan doen, maar ben onwijs nerveus voor mijn wedstrijden. Maar ik heb er veel lol in, want vooral aan dat gebeuren vooraf: vlechten enzo. Helemaal geweldig.

En ja, ik heb een dressuurjasje van bijna 200 euro, maar dat komt omdat ik het mooi vind, en niet om andere te overtreffen. En ik rijd maar met een 'gewoon' winteczadeltje. En met een 'gewoon' hoofdstel. Alhoewel ik het wel leuk vind om mijn glitterteugels eraan te hangen voor een wedstrijd, voor de lol. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 20:58

in de winter, als de avonden weer donker zijn, rijdt ik in de bak, en ik heb het helaas wel snel gezien met dat rondrijden, want zo zie ik jhet vaak, en stappen verveeld me al helemaal snel, maar je kan niet in het donker langs de weg...ik ben dan weer blij als het lente wordt...lekker eropuit met het paard langs de landerijen en genieten van alles wat de natuur je biedt...
Moet je natuurlijk ook een paard hebben watdat leuk vindt, en ik heb het getroffen, mijn paard loopt én dressuur, én langs de weg, het liefst het laatste...
ben blij datik niet de enigste ben, voelde me al vrezelijk schuldig...

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 19:40

Chiqa schreef:
in de winter, als de avonden weer donker zijn, rijdt ik in de bak, en ik heb het helaas wel snel gezien met dat rondrijden, want zo zie ik jhet vaak, en stappen verveeld me al helemaal snel, maar je kan niet in het donker langs de weg...ik ben dan weer blij als het lente wordt...lekker eropuit met het paard langs de landerijen en genieten van alles wat de natuur je biedt...
Moet je natuurlijk ook een paard hebben watdat leuk vindt, en ik heb het getroffen, mijn paard loopt én dressuur, én langs de weg, het liefst het laatste...
ben blij datik niet de enigste ben, voelde me al vrezelijk schuldig...


Chiqa,

dan vraag ik me wel af of je ooit echt dressuurles hebt gehad? Niet als aanval bedoeld, absoluut niet, maar voor mij is het rijden in de bak zo'n uitdaging en daarin valt zoveel te doen dat een uur zo voorbij is. Ik kan me niet voorstellen dat dat saai is (los van wedstrijden rijden). Je kunt zoveel trainen met je paard, daar raak ik nooit op uitgekeken.

gomir

Berichten: 25538
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 18:18

Ik ben het helemaal met Lielle eens, ik verveel me ook nooit in de bak(anders zou ik wsl al niet meer rijden Bloos )

vind die quote van je trouwens erg goed Lielle. Dat geeft precies weer wat ik mensen altijd probeer uit te leggen Dat dressuurmatig werk voor een springpaard lukt (iig met Flap) heel aardig, maar daardoor kom ik niet beter mijn proefjes door

Sanne9489

Berichten: 1022
Geregistreerd: 15-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 18:22

j hebt wel een beetje gelijk maar ik vind springen weer niks aan een beetje over allemaal hindernissen springen en dan proberen je paard niet opgegokt te krijgen daar vind ik niks aan dresuur is toch een beetje kunst om je paard zo mooi en ontspannen te latne lopen maja iedereen heeft een eigen smaak ook buitenrijden is leuk!!

gomir

Berichten: 25538
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 18:32

Ik probeer niet om mijn paard niet opgefokt te krijgen, maar om zo goed en netjes mogelijk door het parcours te komen En als ik dan eens dicht bij het ideaalbeeld kom kan ik een week lang met mijn hoofd in de wolken lopen Knipoog
Soms heb je gewoon van die dagen dat alles super past en perfect loopt Haha!
Ik probeer ook om zo mooi en ontspannen mogelijk te rijden in het parcours, doe dus eigenlijk hetzelfde als jij in een dressuurproef(dan probeer ik mijn paard niet opgefokt te krijgen *LOL* ) alleen dan met onderweg hindernissen Knipoog

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 18:53

sannuhtjuhh, als ik dus ergens niet mee bezig ben is het wel om mijn paard op te fokken met springen. Ik herken dat 'in de wolken' gevoel van Gomir dan ook volledig!

Gomir, ja daar was ik zelf ook best tevreden over. Zo kun je echt uitleggen dat dressuur wel nodig is voor een springpaard maar niet proefjes rijden inhoudt.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 19:42

Ik begrijp beide kanten van het verhaal volledig. Wat ik alleen niet snap is waarom meningen enigzins opgedrongen moeten worden, zo komt het althans op mij over en dat vind ik jammer. Een opmerking als die van Sjuimpje vind ik behoorlijk denigrerend overkomen, hoewel hij waarschijnlijk zo niet bedoeld is (dat mag ik toch hopen Lachen ). Het is jammer dat deze discussie op die manier een beetje een nare bijsmaak krijgt.
Ikzelf begrijp echt niet wat mensen nou vervelend vinden aan buiten rijden. Echt niet. Mijn instructeur doe ik er geen plezier mee, maar ik beleef elke keer de meest waanzinnige avonturen, zelfs op een halfuurtje uitstappen over straat. Je komt de meest bizarre mensen tegen en mijn mooiste paardrijervaringen zijn op de minst voor de hand liggende plekken. Een aantal daarvan zijn ook in de bak te vinden hoor. Ik kan het helemaal begrijpen dat het een kick geeft als je je paard zodanig voor elkaar hebt dat hij doet wat jij vraagt, helemaal als dat zgn 'moeilijke' oefeningen zijn en je paard ze uitvoert alsof het niks is. Maar ook het scheuren door de branding met windkracht 5 tégen is fantastisch. Of door een sprookjesachtig wit bos rijden nét na een heuse sneeuwstorm. Voor mij hoort het allemaal bij het paardrijden en als ik het bos zat ben zit ik in de bak (ja echt, het komt voor dat ik al die uitlaatservices en opgefokte 'recreanten' zat ben) en omgekeerd. Op wedstrijden zul je me niet zo snel aantreffen, maar dat hoeft toch ook helemaal niet? Ik weet wat ik kan en wat mijn paard kan. Bovendien is de 'magie' spontaan uitgewerkt als ik de stoute schoenen aantrek en hem eens ergens anders dan thuis zonder publiek te laten dansen.
Het gaat erom dat we allemaal lol hebben in het paardrijden. Als dat voor de éen in de bak is en voor de ander in het bos dan is dat zo. Leven en laten leven.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 21:21

Dat veel 'poetsen en de mooiste zijn' vind ik juist wel geweldig.
terwijl ik totaal niet van dressuurgedoe houdt.
Ik vind het prachtig als caitlin serieus op Pinky aan het dressuren is maar ik vind er zelf echt niets aan.
Dat is ook meteen de reden dat ik gestopt ben op de manege. iedere weekw eer in die saaie binnenbak, yuk. De buitenritten, die vond ik geweldig!!!

Overigens vind ik rijden uberhaupt niet het belangrijkste.
Lekker bezig zijn en tutten met mn pony's vind ik veel leuker.
Mar ieder zijn eigen intresses, toch?

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 09:19

Laui!"]
Ik begrijp beide kanten van het verhaal volledig. Wat ik alleen niet snap is waarom meningen enigzins opgedrongen moeten worden, zo komt het althans op mij over en dat vind ik jammer. Een opmerking als die van Sjuimpje vind ik behoorlijk denigrerend overkomen, hoewel hij waarschijnlijk zo niet bedoeld is (dat mag ik toch hopen Lachen ). Het is jammer dat deze discussie op die manier een beetje een nare bijsmaak krijgt.
[/quote]

Ik denk dat beide partijen (de dressuurmutsen en de boscrossers) zich daaraan schuldig maken, zowel in dit topic als in het algemeen. Dressuurruiters worden afgeschilderd als arrogant en alleen maar uit op uiterlijk vertoon, en buitenruiters als sukkels die niet kunnen rijden.

Hier dus nog maar eens mijn vooroordelen van een tijdje terug Haha!


[quote="lielle"]

dressuurruiters: trekken hem in de krul (met slof), en zijn overal bang van.
springruiters: plukken een keer links of rechts voor de 'buiging' en crossen de godsganse dag over hindernissen van 1.60.
recreatieruiters: zijn te dom (of te lui) om echt te leren rijden en hobbelen maaar wat rond.
endurance ruiters: zijn veredelde recreatieruiters.
western ruiters: dat zijn geen ruiters maar cowboys.
[/quote]

en de toevoeging van Karin
[quote="Karin"]
Je vergeet de SGW-ruiters nog, dat zijn de grootste dierenbeulen want die meppen hun paarden hardhandig over boomstammen, muren en alles wat nog meer niet meegeeft.
[/quote]

[quote="Laui! schreef:
Ikzelf begrijp echt niet wat mensen nou vervelend vinden aan buiten rijden. Echt niet.


Ik wel. Een keer buitenrijden vind ik heerlijk, maar ik zou me dus intens gaan vervelen en waarschijnlijk heel snel ophouden met paard rijden als ik alleen maar naar buiten kon/mocht. Dat vind ik dus echt saai, en VOOR MIJ weinig met rijden te maken hebben. Het is lekker genieten met je paard van de mooie natuur, het hopelijk mooie weer, en gewoon ongecompliceerd bezig zijn, maar paardrijden is VOOR MIJ (alweer Haha!) het trainen van jezelf en je paard en het verbeteren van je eigen prestaties. Ik heb na een flinke buitenrit ook niet het gevoel dat ik lekker gereden heb, wel dat ik prettig bezig ben geweest maar dat is voor mij iets anders.

En aangezien ik niet denk dat ik verslaafd ga raken aan endurance, zal ik toch de nadruk blijven leggen op het dressuurmatig trainen in de bak (en zie daarvoor hierboven) om te kunnen springen en crossen (en dan kom ik toch nog buiten *LOL*).

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 16:45

Citaat:
Het is lekker genieten met je paard van de mooie natuur, het hopelijk mooie weer, en gewoon ongecompliceerd bezig zijn, maar paardrijden is VOOR MIJ (alweer ) het trainen van jezelf en je paard en het verbeteren van je eigen prestaties


En vertel mij dan eens waarom deze beide zaken niet te combineren zouden zijn...
Wat let je om je paard dressuurmatig te trainen op een bospad?
Kun je daar geen schouderbinnenwaarts of appuyement rijden Verward

Waarom denken veel mensen bij buitenrijden vooral aan eindeloos voorthobbelen aan een losse teugel?

Het is juist top om lekker buiten te rijden en ondertussen te trainen en je paard te verbeteren! Voor mijn paard geldt in ieder geval dat hij veel minder goed zou lopen als ik hem al die jaren alleen maar in de bak had gereden. Hij blijft voorwaarts en fris in zijn hoofd, en hij is er wijzer van geworden, want hij ziet nu tenminste meer van de wereld dan zijn eigen stal/paddock/wei, en de bak.

Maar dat is mijn mening!
Verder sluit ik me aan bij Laui, want die heeft het hierboven prachtig verwoord.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 16:46

Ik ga het bos in voor de ontspanning van mijn paard.
De afwisseling voor mijn paard.
Als ik dan weer ga dressuren vervallen die 2 imo.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 16:53

Askja schreef:
Citaat:
Het is lekker genieten met je paard van de mooie natuur, het hopelijk mooie weer, en gewoon ongecompliceerd bezig zijn, maar paardrijden is VOOR MIJ (alweer ) het trainen van jezelf en je paard en het verbeteren van je eigen prestaties


En vertel mij dan eens waarom deze beide zaken niet te combineren zouden zijn...
Wat let je om je paard dressuurmatig te trainen op een bospad?
Kun je daar geen schouderbinnenwaarts of appuyement rijden Verward


Absoluut, daar heb je zeker gelijk in. Maar om echt buiten te rijden moet ik toch al met de trailer weg, dus zo vaak komt dat er niet van. Die ene keer dat ik dan buiten ben, maak ik er dus wel een hobbelritje van *LOL* Maar echt trainen, wendingen, rechte lijnen, etc, dus ook het proefgerichte werk, dat doe ik iig liever thuis, anders is zo'n 20*40 ring ineens wel verrekte klein.