veulen over de staldeur

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
luckyzeven
Berichten: 753
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: hoofddorp

veulen over de staldeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-03 20:02

ik ben me dood geschrokken.mijn veulen is gister over de staldeur gesprongen maar bleef met haar achterbenen hangen!!!!! ik had dit al veel vaker gehoord dus ik had al maatregelen genomen dat het mij niet zou overkomen.2 dagen geleden hadden we merrie en veulen voor het eerst gescheiden.ik had het veulen in een andere stal gedaan met bovendeur.er stond iemand bij en wij gingen de merrie longeren.ze bleven maar gillen maar voor de rest ging het wel.me veulen had wel een wond op haar hoofd opgelopen omdat ze toch behoorlijk overstuur was en ik heb de stal nagelopen maar er was niks te vinden.ik dacht gister dus ik probeer het in mijn eigen stal,het is een uitloop stal zonder bovendeur dus ik hing een deken op die dan moest functioneren als deur.ik hoorde van de vrouw uit de paardenwinkel dat veulens daar vaak wel intrappen....nou die van mij niet.een vriendin bleef bij het veulen ze zou zodra wij weg waren met de merrie in de stal gaan als het veulen gek zou doen maar ze bleef dus buiten staan en heeft die deken wat weg geschoven....ze bleef wel tegen haar praten maar dat hielp natuurlijk niet.het veulen zag haar kans na 3 min. en deed een poging er overheen te klimmen.ik was net samen met een ander meisje me merrie naar de molen te brengen en kwam meteen weer terug.ik was nog geen 4 min. weg en jahoor.......ik kwam de hoek om en ik hoorde zal ik de eigenaar halen.dus ik riep zovan: wat doet ze nou weer??? en toen zag ik het: ze hing met haar achterbenen over de deur heen en de rest van haar lijf aan de buiten kant. er stonden al 5 mensen(vrouwen ) omheen en die riepen meteen haal er een man bij.....ik rennen naar een man die met de stal verbouwing bezig was....en die hielp om de achterbennen erover te tillen.het rare was ze bleef zo rustig dat ze daarna gewoon weer op vierbenen stond zovan: he he ik ben eruit....en nou opzoek naar mama. nou toen viel 1 van die mensen die geholpen had(dat mens mocht ik al niet) dat ik dat ook nooit had mogen doen want een stal heeft een bovendeur nodig.....en bla bla bla.......op dat moment ga je toch nog is iemand verwijten maken...... Boos! pfff.... maargoed ik bedankte ze en keek meteen naar me veulen......ze had niks.....geen schrammetje echt niks.ik had namelijk al een andere winterdeken over de deur heen gelegt dat ze zich niet kon stoten of verwonden aan de deur als ze raar zou doen en die kwam dus goed van pas.........we gingen maar met me veulen lopen want ze was een beetje in shock dus erg braag ,ze wil dan ook niks eten dat is best vervelend want dan kon ik haar gewoon in haar uitloop laten en laten eten maar met stil staan word ze vervelend met lopen niet.ze liep verder goed en mankeerde geen reet OK dan! .vandaag hebben we het zo gedaan: met merrie en veulen naar de molen.merrie erin en over het erf lopen met het veulen.ze gillen ff naar elkaar en verder is er niks aan de hand.....ik hoop dat ze eraan wennen als we dit iedere dag doen.hoe was het bij jullie de eerste keer????

kojack

Berichten: 6397
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 20:10

Mijn hengst heeft bijna hetzelfde gedaan. De staldeur werd gauw opgebouwd tot 2 meter hoogte Haha!.
Als moeders wegging ging ik bij hem in stal om hem te poetsen ofzo gewoon omdat hij in het begin niet alleen kon blijven, en nog probeerde hij over de deur te klimmen.
Lopen met hem werkte goed behalve als hij zijn moeder zag !
Maar succes met de kleine donder.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 20:26

Ik heb een stal die boven open is. Speciaal voor het veulen is een plank gemaakt die erboven gehangen kan worden. Het totaal is nu twee meter hoog. Daar komt hij niet overheen. Hij heeft wel pogingen gedaan hoor.
succes!

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 10:24

Heb ook wel eens gezien dat ze met moeder en veulen op stap gingen per trailer en het veulen in de trailer lieten staan. Die sprong ook over de klep heen....vond het levensgevaarlijk, maar je kunt er zo weinig tegen doen. Wij hebben de veulens tot nu toe in een volledig afgesloten stal gehad. Eerst stond de een in een stal waar hij met zijn voorbenen door de spijlen heen kon. Gelukkig steigerde die weinig, maar toch maar snel in een andere stal gezet. Met de voorbenen in de voerbak blijven hangen gebeurde wel geregeld, maar daar redden ze zich ook zonder problemen weer uit!
De eerste keer dat we de veulens bij de moeder weg haalden (was overigens al de eerste week) waren de veulens heel rustig (vooral de eerste, die kon het echt weinig boeien) maar de moeders waren een groter pakkie an. Later werden de veulens wel drukker omdat ze het meer besefte. De oudste begon pas moeilijk te doen wanneer hij zijn moeder weer zag en/of hoorde. De jongste is gewoon een drukke donder, die wist alleen op een gegeven moment wel wanneer ze dr mond moest houden: wanneer wij floten!!
Het oudste veulen is trouwens rustiger wanneer de stal open is van boven dan dicht! Magoed.....

veel succes ermee! Tis even het begin waar ze doorheen moeten he!

Mareska

Berichten: 7923
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 13:27

gelukkig heeft ons hengstveulen nog niet geprobeerd om de stal uit te springen, maar ze zijn al vrij lang gewend dat de moeder bijna elke dag even weg gaat om te rijden, en dan hinnikken ze wel de hele tijd naar elkaar maar verder gaat het tot nu nog supergoed

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 13:35

Tja, sommige veulens zijn zo moeilijk, daarom beginnen wij ook altijd heel vroeg met gewoon met de moeder gaan wandelen, en het vuelen vast laten staan. (laat er wel altijd iemand bij blijven want als die helemaal over de rooie gaat dat ie zichzelf niet ophangt in zijn of haar touw.)
Ook als ik nu gaat rijden blijft het vuelen gewoon los in het weiland, en hij gaat niet lopen gillen of wat, dus het werkt wel!

wenny

Berichten: 7670
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Hoekschewaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 13:39

toen mijn paard nog een veulen was
deed hij dat dus ook
maar later kwam ik er achter dat de handelaar hem te vroeg bij zijn moeder weggehaald had
en mijn oude pony was een schimmeltje en daar probeerde hij dus bij te drinken :s
hij kwam elke dag wel minstens 1x over de deur heen
later heb ik hem maar een uitloop stal gegeven Tong uitsteken

Mizz_mol

Berichten: 1619
Geregistreerd: 10-07-03
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 14:14

Onze tinker heeft het ook gedaan met achterbenen blijven hangen maar niemand was op stal tot iemand wat hoorde ze heeft zeker 2 uur xzo gehangen t was bijna der dood der liesen lagen helemaal open en de brandweer moest komen helpen want een tinker van 6 weegt behoorlijk wat