ada's paard stikt soms half

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-01 17:25

sultan (8 jarige ruin) Heeft af en toe een soort aanvallen dat hij half stikt. Dit is altijd na het eten. Hij staat duf in zijn stal, en gedraagd zich een beetje koliekerig. Hij staat te kokhalzen, en soms, met veel pijn en moeite krjigt hij ook een bal slijm/brok naar buiten. Hij probeert zo snel mogelijk zijn eten naar binnen te werken, en als het foute boel is voel je ook net achter de wang zeg maar, een bal zitten. Ik heb ada al advies gegeven een paar grote stenen in zijn voerbak te leggen, maar wat kan ze nog meer doen? Zijn tanden zijn pas na gekeken, en daar is alles goed mee. Iemand tips? Want ada is bang dat hij een keer echt stikt. Greetz stef


Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-01 17:42

hoi,



Als ik het zo hoor moet ik meteen denken aan de tanden. Op mijn site heb ik een heel stuk staan over de <a href="http://www.welshcob.nl/info_over/tandarts.php">paardentandarts</a>.



Daar staan ook de symptomen bij die duiden op mondproblemen. Ik zou dus even een tandrats laten kijken want mondproblemen zijn ernsstig. Een paard kan er koliek van krijgen en zelfs kreupel zijn.



succes

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-01 18:36

Doet mij denken aan een vernauwing of gat in de slokdarm, als er pas nog naar de tanden gekeken is en dat is dan minder dan 1 maand terug neem ik aan? laat dan eens een dierenarts kijken naar de slokdarm...

Je kunt voer krijgen voor schrokops (bv equiral structuur mix) en ook speciale muilkorfen waardoor ze maar een klein beetje kunnen eten tegelijk...ook een equifeederball helpt, maar je moet ook denken aan 'vind het paard het eten te lekker' dan voer gebruiken dat hij minder lekker vind en kleinere beetjes verspreiden over de dag.

Sterkte en succes ermee.
Groetjes,

Manon

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-01 20:42

Dit klinkt mij duidelijk als slokdarmverstopping.
Doordat paarden hun eten snel opschrokken kan er een propje in hun slokdarm vastblijven zitten.
Moonlight had dit 1 keer ze gaan dan een beetje staan als een hoefbevangenpaard steken hun billen wat naar achter en zij zette ook d'r voorbenen vrij wijd neer.
Toen stond ze heel diep inteademen een soort hijgen was heel sneu er liep slijm uit d''r neus want ze kunnen niet slikken proberen ze wel maar al het speeksel blijft bij de prop hangen zodat ze dus overlopen. ze gaan inderdaad een soort kokhals bewegingen maken alleen een paard kan niet kotsen soms komt er een flinke kuch met een grote kledder slijm (jak!)Ook begon ze overal te trillen en te zweten.
soms schiet de prop los met een flinke kuch en dan lost alles vanzelf op.
dat gebeurde bij Moon niet ik heb de veearts gebeld en ik moest eerst de slokdarm(bij luchtpijp) masseren was het dan niet over zou hij komen om alles leeg te zuigen omdat ze anders echt kunnen stikken. bij moon schoot het door masseren los.
paarden die het vaker hebben kun je op speciaal voer zetten of een baksteen in hun voer doen zodat ze daaromheen moeten eten.
wat ook vaak helpt is een hooinet waar ze steeds wat uit kunnen halen.als ze de hele dag eten zijn ze minder schokkerig maar dit kan niet altijd.
Bij Moon was de oorzaak het overgaan van hooi op kuilvoer
groetjes


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot en 8 bezoekers