vraagje

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mirjamm

Berichten: 131
Geregistreerd: 20-08-03
Woonplaats: drachten

vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-03 14:54

nou kijk ik heb een merry van 2 jaar en 6 maanden en ik ga drie keer per week met haar longeren en soms even over balkjes laten lopen enzo. maar ik kreeg laats van heel veel mensen kommentaar dat dat nog niet goed was enzo. Verward nou weet ik het niet meer Verward wat ik moet doen doorgaan of stoppen , en pas als ze drie is gaan longeren?????

Indie
Berichten: 1675
Geregistreerd: 06-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 15:13

hoe lang longeer je haar ?

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 15:16

Lekker stoppen.
Ze is nog jong en kan nog lang genoeg veel lopen.
Mijn paardje wat onder het zadel is hoeft ook nog maar 2 keer per week echt te werken en dan is het ook maar 20 minuten.
Die kleine rondjes van het longeren is een flinke belasting voor haar banden en pezen.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 16:12

ik zou idd ook stoppen,of overgaan op een keer in de week longeren.

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 16:52

als je gewoon rustig aan doet met dr, en het lekker rustig opbouwt, en niet te lang op 1 kant doet kan het echt geen kwaad hoor,
is alleen maar lekker als ze dat vroeg leren, en krijgen ze alvast veel vertrouwen als je op de grond staat, want straks moet je erop en dan weet je paar dal wel hoe het zijn benen en spieren moet gebruiken.

Yessy

Berichten: 23025
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 17:42

hangt af van het paard, ik denk dat dit per paard verschillend is (vaak ook per ras), bij ons begonnen ze bij sommige paarden al met 2,5 met de training (dus ook al erop enzo), sommige pas ver na hun derde verjaardag, omdat ze die druk gewoon niet aankonden eerder.

Sting

Berichten: 12859
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 18:19

Als je af en toe longeert (2 keer per week max.) en dan niet al te intensief, dus niet aan de teugel vragen en weinig galopperen (maar dat lijke me logish)
Het kan dus wel, als je maar goed oplet dat je dr niet te veel belast enzo Haha!

replika

Berichten: 992
Geregistreerd: 01-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 19:27

Het lijkt me als je ze niet te lang longeert dat het makkelijk kan. Kun je meteen ook mooi vast een band ermee opbouwen!

jessikoe

Berichten: 248
Geregistreerd: 10-09-03
Woonplaats: stadskanaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 19:51

het is niet erg als je het 1 of 2 keer per week doet en hem/haar en dus niet teveel belast want ik ken welken die al inreden toen ze nog maar net 2 jaar waren
ga er rustig mee door.
groetjes jessica [/u]

Lobke98
Berichten: 430
Geregistreerd: 13-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 20:24

Ik denk dat je beter nog wat minder kan longeren. Maar om al wat met je paard te doen kan nooit kwaad. Ga ook lekker lollige dingen doen: in de plassen stampen, met een paraplu naast lopen, over een zeil heen lopen, balonnen kapot prikken en dat soort gekkigheid Haha! . Ze zijn altijd erg nieuwsgierig die jonge paarden en je krijgt ze er lekker makkelijk mee straks!!!! Schijnheilig

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 20:25

Lobke98 schreef:
Ik denk dat je beter nog wat minder kan longeren. Maar om al wat met je paard te doen kan nooit kwaad. Ga ook lekker lollige dingen doen: in de plassen stampen, met een paraplu naast lopen, over een zeil heen lopen, balonnen kapot prikken en dat soort gekkigheid Haha! . Ze zijn altijd erg nieuwsgierig die jonge paarden en je krijgt ze er lekker makkelijk mee straks!!!! Schijnheilig

Precies!
Helemaal mee eens.
Longeren is gewoon niet al te best voor jonge paarden. Dat leren ze straks snel genoeg.
Ga nu gewoon spelenderwijs aan de slag en laat het beestje lekker paard zijn.

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 22:23

Ik heb wel eens gehoord dat het niet goed is voor jonge paardje om constant voltes te lopen. Het schijnt niet goed te zijn voor de achterbenen. Maar als je met rechte stukken longeerd, kan het toch geen kwaad Verward En volgens mij is balkjes lopen ook niet slecht, eerder goed denk ik.