hengstenvooroordelen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dennis

Berichten: 31474
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 15:27

sassa schreef:
Ik denk dat het ligt aan het soort paard wat je hebt.
Wat ook wel meespeelt is of de hengst dekt. Veel hengsten die veel dekken worden 'wilder' in de buurt van merries. Dus dan ook moeilijker in de omgang


Idd. Het speelt mee of ze dat 'kunstje' kennen of niet. Maar het zegt lang niet alles(zie Dennis).

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 15:33

Mijn merrie staat recht tegenover een KWPN hengst die regelmatig natuurlijk dekt. Beide boxen hebben geen tralies en dus gewoon een heel open bovenluik, en er is nooit gezeik geweest.
Denk dat het een heel groot deel karakter, maar misschien nog groter deel de omgang met de hengst is.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 17:24

Idra: ik denk dat dat ook komt omdat er zo ontzettend veel KWPN'ers etc zijn. De nare gevallen vallen altijd op en de hengsten die zich gewoon normaal gedragen die ziet niemand, meestal denken ze dat dat een ruin of een merrie is. Die paar gevallen die ontploffen als je er naar kijkt die onthoud iedereen. Je zou het echt moeten onderzoeken en dan dus cijfers produceren, maar hoe doe je dat? Een paard heeft ook wel eens zijn dag niet en wat voor soort gedrag is nou té en wie laat je dat bepalen? Het is toch altijd subjectief en de meeste mensen springen gelijk in de bosjes als je roept dat je een hengst hebt (vind ik soms wel een vorodeel hoor, hoef je verder niet moeilijk te doen, hoewel het wel stom is als mensen je paard komen aaien bijv. en dan gelijk achteruit deinzen als ze horen dat het een hengst is, alsof hij dan opeens wat gaat doen Verward ).

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 20:26

Ik heb wodan zoals je weet vanaf veulen af aan.
Tot twee maanden voor zijn 1ste verjaardag was hij heel rustig. Daarna krijg hij de kolder in zijn kop en trok hij me overal naar toe. Hij is dan ook met 1 jaar gecastreerd. Daarna niks meer aan de hand.

Het licht er wel aan hoe is de merrie en hoe is het karakter v/d hengst.
Het is algemeen bekend dat jaarling hengsten echt heel vervelend zijn, maar daarna is het ergste over en kunnen ze lekker mak worden, maar zie je je zelf een jaar knetter gek worden van je hengst? poeh lijkt me zeer zwaar.

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 21:54

Laui! schreef:
Idra: ik denk dat dat ook komt omdat er zo ontzettend veel KWPN'ers etc zijn. De nare gevallen vallen altijd op en de hengsten die zich gewoon normaal gedragen die ziet niemand, meestal denken ze dat dat een ruin of een merrie is. Die paar gevallen die ontploffen als je er naar kijkt die onthoud iedereen. Je zou het echt moeten onderzoeken en dan dus cijfers produceren, maar hoe doe je dat? Een paard heeft ook wel eens zijn dag niet en wat voor soort gedrag is nou té en wie laat je dat bepalen? Het is toch altijd subjectief en de meeste mensen springen gelijk in de bosjes als je roept dat je een hengst hebt (vind ik soms wel een vorodeel hoor, hoef je verder niet moeilijk te doen, hoewel het wel stom is als mensen je paard komen aaien bijv. en dan gelijk achteruit deinzen als ze horen dat het een hengst is, alsof hij dan opeens wat gaat doen Verward ).


Hèhè... is wel zo ja... "Is hij nog HENGST???? ECHT??? Woooow... " Haha! En plots is het paardje niet meer zo lief...

Vandaag naar de keuring geweest om Licor te chippen, er stonden nog drie andere hengsten, en ik kan je zeggen: Licor was de braafste die er tussenstond... Dus rasbepaald zal ik dan maar terugnemen? Het zal wel aan Licors rustige aard liggen... wat een zenuwpezen waren die hengsten zeg... De hele tijd rondspringen in hun box... En Licor stond rustig zijn hooi te kauwen en te kijken naar dat aanstellerig zootje ongeregeld... Haha!

Maar dat er meer KWPN'ers zijn, klopt in Spanje bijvoorbeeld niet... en daar blijven ze voor 98% allemaal hengst!

Dennis

Berichten: 31474
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 09:46

Idra"]
[quote="Laui! schreef:
hoewel het wel stom is als mensen je paard komen aaien bijv. en dan gelijk achteruit deinzen als ze horen dat het een hengst is, alsof hij dan opeens wat gaat doen Verward ).
Hèhè... is wel zo ja... "Is hij nog HENGST???? ECHT??? Woooow... " Haha! En plots is het paardje niet meer zo lief...
[/quote]

Idd, dit heb ik ook regelmatig. Staat mijn watje te slapen, komen er mensen hem aaien. Horen ze dat hij hengst is is het aaien in eens eng. Tja, dat gaat er bij mij niet in. Maar wel handig als je wat rust om je heen wilt hebben Schijnheilig .

Jolanda28
Berichten: 73
Geregistreerd: 21-06-03
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 13:14

Als het hengst is die dan ook gaat dekken , zal hij in het dekseizoen misschien wat moeilijker te hanteren zijn. (niet helemaal met zijn koppie erbij.) Maar daartussen door gaat het vaak wel. Afwachten hoe het gaat, indien nodig kan je altijd nog laten castreren. En met een ruin is ook niks mis.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 11:09

hihihi ... ik ken het ook, een hengst??? HELP Haha! ... hahaha. Mijn buurvrouw kreeg het bijna toen ze hoorde dat m'n "nieuwe" een hengst was . Nu weet ze ook hoe rustig hij is!

Caira
Berichten: 26073
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-03 13:07

Mijn keuze staat dus vast! Hij blijft hengst! Als het tenminste een hij is!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 16:06

irish_lady schreef:
Mijn keuze staat dus vast! Hij blijft hengst! Als het tenminste een hij is!

Kan je nu helemaal nog niet zeggen,
wie weet gaat het tegen die tijd wel helemaal niet lukken met stallen en weiden...
Of wordt het er eentje met heel veel praatjes.
Je kan wel zeggen dat je gaat proberen hem hengst te houden.

Paduc

Berichten: 447
Geregistreerd: 28-04-03
Woonplaats: Maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 13:50

Ik heb ook , op een gegeven moment, een keuze moeten maken. Was in het bezit van 2 hengsten. Die van 5 jaar doet het meer dan goed bij de keuringen en laat zich meer dan redelijk bereiden. Had er een, die zonder nog maar te weten wat dekken is, zich opwond in de nabijheid van merries. Hij is nu 2 maandjes geleden geruind in Utrecht en is nu de braafste jongen van de klas(=2jaar en 9 maanden)

petraaken

Berichten: 44210
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 08:58

Bij ons in de manege staat er ook een hengst. Hij dekt wel niet maar is echt braaf. Soms vraag ik mij af of hij wel weet dat hij hengst is. Als je hem soms ziet staan is het echt een doetje.

Nimber

Berichten: 26554
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 09:19

ligt aan de opvoeding maar ook heel erg aan het karakter hoor.
Mijn hengst gaat ook de hele dag in de wei en gedraagd zich daar heel braaf.
Maar hij kan dus nooit eens met een ander paard op de wei.
Ik vrees dat er niet veel van mijn ruin over blijft als je 'm soms tekeer ziet gaan in zijn box als Lodewijk langs komt.

Weet wel dat als je 'm hengst laat dat je 'm ook veroordeelt tot een leventje alleen.
Als het misgaat zitten die verkeerde manieren er wel in en die raak je niet kwijt door alleen te castreren.

Naar mijn mening is het geweest het beste voor het paard zelf als er toch geen goedkeuring als dekhengst in zit om 'm te laten ruinen.
Veel meer rust in de tent

Caira
Berichten: 26073
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-03 09:23

Dat snap ik niet helemaal kim? waarom kan hij niet met een ander paard? de hengst die mijn merrie gedekt heeft staat ook samen met ruinen? En verder hebben we 5 merries op stal die erdoor gedekt zouden moeten worden dus ik neem aan dat hij daar de hele zomer de wei mee op zal gaan.

even voor de duidelijkheid: mocht het een hengst worden dan is het wel de bedoeling dat hij gaat dekken!

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 09:26

Nimber schreef:
ligt aan de opvoeding maar ook heel erg aan het karakter hoor.
Mijn hengst gaat ook de hele dag in de wei en gedraagd zich daar heel braaf.
Maar hij kan dus nooit eens met een ander paard op de wei.
Ik vrees dat er niet veel van mijn ruin over blijft als je 'm soms tekeer ziet gaan in zijn box als Lodewijk langs komt.

Weet wel dat als je 'm hengst laat dat je 'm ook veroordeelt tot een leventje alleen.
Als het misgaat zitten die verkeerde manieren er wel in en die raak je niet kwijt door alleen te castreren.

Naar mijn mening is het geweest het beste voor het paard zelf als er toch geen goedkeuring als dekhengst in zit om 'm te laten ruinen.
Veel meer rust in de tent


Wil ik toch even op reageren ... Mijn hengst loopt samen met een ruintje op de wei en dat gaat helemaal goed! Je hebt er dus echt wel die samen kunnen, meer nog, ze zijn dikke maatjes, ravotten op z'n tijd eventjes samen, en staan vaak even te kroelen samen en slapen zelfs echt rug aan rug met elkaar Lovers . Héél af en toe probeert de hengst even "z'n liefde te uiten" naar de ruin wat al snel resulteerd in een bokje en dan weet hij het ook ineens weer .... Nope, die wil niet van m'n liefde weten Haha!. Het is kwestie van jongs af aan je hengst sociaal op te voeden en dit niet te stoppen ineens! Er zullen wel karakters zijn die niets van een ander mannelijk paard moeten weten, maar er zijn er dus ook die er geen problemen mee hebben Knipoog (of heb ik nu weer erg veel geluk?)

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 09:40

irish_lady schreef:
even voor de duidelijkheid: mocht het een hengst worden dan is het wel de bedoeling dat hij gaat dekken!

Een vraagje...
Hoe weet je voor de geboorte al dat je een goedgekeurde hengst gaat fokken?
Of heb je het nu over een hengstje dat straks gaat vermeerderen?

Ontopic...
Wij hebben al heel wat hengsten gehad, van verschillende rassen. Per hengst is het anders. We hebben 3 jarigen gehad die niet eens keken naar merries en jaarlingen/twenters die echt lastig waren.
De hengst die ik nu heb staan (ggk en hij dekt) kan prima op de wei met merries. Bij een ruin hoef ik hem niet te zetten wnt die sloopt hij binnen een paar minuten.
Verder heb ik zelf gewoon een hekel aan hengsten. Als deze niet ggk was, waren die ballen er echt wel af.
Het is dat we zelf graag een dekhengst op stal willen, voor het rijden zie ik het nut er niet van in om hem hengst te laten.
Ookal staan ze bij ons aan huis, een hengst is en blijft lastiger. Je moet er altijd rekening mee houden, niet zomaar in de groep zetten, meer onrust op stal...

Caira
Berichten: 26073
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-03 09:41

ja hij wordt goedgekeurd durf ik nu al met zekerheid te zeggen! Mits het natuurlijk een hengst wordt. En bij welke van de 2 stamboeken is natuurlijk de vraag

Paduc

Berichten: 447
Geregistreerd: 28-04-03
Woonplaats: Maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 10:45

Dit vat ik niet helemaal!! Een hengst wordt toch beoordeeld op zijn uitelijk, rasspecifieke eigenschappen en zijn mobiliteit en dat kan je toch niet al voordat hij op de wereld komt al bepalen? Welk stamboek zou dit willen weerleggen?

Marjolein

Berichten: 11638
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 11:00

Irish_Lady gaat er alvast vanuit dat haar merrie een hengstje krijgt dat totaal gezond is en ook gezond zn eerste 3 jaren door komt. De eisen bij het tinkerstamboek/ICS zijn nog niet zo hoog, maar ik denk dat IL zich flink verkijkt op wat er allemaal bij komt kijken.
We wcahten gewoon een paar jaar af en dan zullen we zien of het haar gelukt is.

Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 15:38

Net terug van de romeria, pelgrimstocht, voor San Miguel: van de 30 paarden die in de optocht tussen het volk doorwurmden waren er 20 ongecastreerde hengsten. Een opvallende uitzondering tussen deze andalusiërs was een 5-jarige Pecheron-hengst van vet 1 meter 60 en zo'n 700 kilo. Zij berijder was helemaal in stijl met zijn traje corto en had met zijn hooguit 11 (élf!) jaar, compleet met beugel, zijn hengst perfect in de hand.
Onderling, naar de ruinen of merries geen onvertogen 'woord' ondanks dat ze vet een uur in formatie en op de plek stil moesten blijven staan voor de stoet vertrok.

Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 15:43

Nimber schreef:
Weet wel dat als je 'm hengst laat dat je 'm ook veroordeelt tot een leventje alleen.


....mijn hengst staat gezellig met zijn merries en veulen in dezelfde wei en houdt de rust in de tent...
We kunnen zonder de minste onrust van hem met de drie merries gaan rijden en dan past hij op het veulen. Als we na een paar uur terugkomen begroet hij éérts ons, dan de merries. Zelfs als er een hengstig is, krijgen wij eerst een neus voordat de merrie letterlijk aan een de beurt is.

Dennis

Berichten: 31474
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 12:06

Dennis stond altijd met een drachtige merrie, die merrie had ook ieder jaar een veulen aan de voet en daar deed Dennis ook altijd erg lief mee. Hij heeft zelfs zijn box met 'zijn' merrie en dochter gedeelt.
Hij staat nu met een jaarling hengst en is echt lekker aan het ravotten. Hij vind het geweldig zo samen.