buitenrijden is ook een kunst

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 13:24

Nou dat denk ik niet. Je wordt wel voorzichtiger als je ouder bent maar ik geloof niet dat ik oudewijvenritjes wil maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 13:47

Nou ik moet eerlijk bekennen dat ik ook in mijn broek sch**t toen ik voor het eerst met mijn vos naar buiten ging het bos in en stukjes langs de weg moest rijden. Hij was bij de fokker nooit het erf afgeweest en was dus wat dat betreft nog niks gewend. HEt eerste ritje was dan ook niet echt een ontspannen ritje, maar paard gedroeg zich bijna voorbeeldig. Een keer snel omdraaien, een paar keer schrikken, een vrolijke bok tussendoor en erg sterk zijn. En ja ook ik ben er één die van te voren allerlei rampsenario's in z'n hoofd haalt. Gelukkig was er een wel meer ervaren "buiten"rijder mee. Nu durf ik pas (na een paar keer) de handrem er een beetje af te laten en lekker laten galloperen, zonder me echt druk te maken. Ik weet nu een beetje dat mijn paard wel te vertrouwen is (tuurlijk het blijven beesten, dus zeker weten doe je het nooit voor de volle100%). Ik weet ook dat mijn paard er erg vrolijk van wordt en schrik ook niet meer van een bok uit joligheid! Maar over een aantal weekjes ga ik een strandrit maken en ik ben er eerlijk gezegd bestwel een beetje zenuwachtig voor. Aan de andere kant heb ik er onwijs veel zin in en weet ik gewoon dat ik er veel plezier aan zal beleven en paardlief ook. Dus ik ga gewoon genieten!!! OK dan!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 13:53

Maar andersom heb je ze ook! Een meisje waar ik vrij vaak mee rijd, kan totaal panisch worden als ze een bak in moet. Het idee dat ze daar klem zit en er niet snel uit kan, vind ze heel naar.
En dat vind ik zelf ook een beetje. Ik ga er echt liever vandoor als ik de ruimte heb en mijn paard uit kan laten razen als dat ie er vandoor gaat in de bak, dan moet ik iedere keer die bocht door en zie mezelf al tegen het schot of de omheining opklappen of in een bocht onderuitschuiven met paard en al.
Neuh, doe mij dan maar flink de ruimte!

Toverbal

Berichten: 1955
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 14:01

Ik reed ook altijd buiten met mijn oude verzorgpony(ebene), omdat er geen bak in de buurt was alleen altijd alleen Huilen omdat ze met een ander paard erbij niet te rijden was, want dan werd ze zo heet dat ze alleen nog maar kon stuiteren en een rengalopje zat er meestal ook niet in, want madame was dol op noodstoppen Haha! en ik had geen zin in vliegles.

Nu met mijn nieuwe verzorgpaard is er geen stuk waar je lekker buiten kan rijden, dus ben ik verplicht om in de bak te rijden dus nu verplicht ik mezelf ook om mij rijstijl een beetje op te krikken *LOL*

isioma

Berichten: 1052
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: het diepe zuiden van Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 14:03

zoveel mensen zoveel rijstijlen !

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 14:06

jantina schreef:
Maar andersom heb je ze ook! Een meisje waar ik vrij vaak mee rijd, kan totaal panisch worden als ze een bak in moet. Het idee dat ze daar klem zit en er niet snel uit kan, vind ze heel naar.
En dat vind ik zelf ook een beetje. Ik ga er echt liever vandoor als ik de ruimte heb en mijn paard uit kan laten razen als dat ie er vandoor gaat in de bak, dan moet ik iedere keer die bocht door en zie mezelf al tegen het schot of de omheining opklappen of in een bocht onderuitschuiven met paard en al.
Neuh, doe mij dan maar flink de ruimte!


Dat herken ik ook . Er staan bij ons op stal diverse strandruiters die groen uitslaan bij de gedachte dat ze de bak in moeten. Bang inderdaad om de bocht uit te vliegen of tegen de kant te komen Lachen.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 14:09

Nou ik heb me opgegeven voor die strandrit en reken er maar op dat het hard zal gaan met een dubbel M paard....
Ben het trouwens helemaal met de stelling eens hoor. Veel mensen zien van tevoren overal al spoken en ik zie wel of ik ze tegenkom....

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 14:12

Ja dat is absoluut waar. Denk dat ik buiten toch een stuk ontspanner ben dat de dresseurruiters.
Maarja ik rijd elke dag buiten, en ga bijna altijd wel voluit in rengalop, heuvels op crossen en meestal gewoon met lang teugeltje Cool temsite als ik alleen rijd, met andere stopt ze anders niet.
Toch het teken van vertrouwen Lovers
Maarja als we straks die nieuwe pony hebben zal ik daar de eerste keren ook nog niet volouit te crossen en met lange teugel.

Fitzroy

Berichten: 25105
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 14:17

Misschien een rare stelling maar kan het er ook niet mee te maken hebben dat de paard die al wat hoger lopen vaak niet de gemakkelijkste zijn?

Ook ik heb afgelopen week met slof de Veluwe onveilig gemaakt. En zoals ik al in een ander topic op VMR zei: dat heeft niets met angst te maken maar alles met veiligheid.
Zolang mijn paard zich onvoorspelbaar gedraagt, hang ik er een slof om, dan heb ik nog wat te vertellen!
Op de zandverstuiving laat ik hem uiteraard voluit gaan, dan kan er weinig gebeuren.

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 14:22

Fitzroy schreef:
Misschien een rare stelling maar kan het er ook niet mee te maken hebben dat de paard die al wat hoger lopen vaak niet de gemakkelijkste zijn?

Ook ik heb afgelopen week met slof de Veluwe onveilig gemaakt. En zoals ik al in een ander topic op VMR zei: dat heeft niets met angst te maken maar alles met veiligheid.
Zolang mijn paard zich onvoorspelbaar gedraagt, hang ik er een slof om, dan heb ik nog wat te vertellen!
Op de zandverstuiving laat ik hem uiteraard voluit gaan, dan kan er weinig gebeuren.


Ik denk dat het niveau niets te maken heeft met de makkelijkheid van het paard. Misschien is het juist andersom, paarden die minder goed getraind zijn zijn moeilijker?

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 14:25

Ik denk dat Fitz meer bedoeld dat paarden die de capaciteiten hebben om Z2/ZZlicht en verder te komen over het algemeen niet de meest gemakkelijke types zijn. Vaak toch wat heter, vlotter, bloederiger. Kan me voorstellen dat zo'n paard lastiger is op een buitenrit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 14:27

Toch zie ik liever dressuurruiters die dan maar opgesierd met de meest fantastische hulpteugels toch naar buiten gaan met hun paard,dan de tutjes die echt niet buiten de bak komen want o jee hij zou eens struikelen over een boomstronk... Haha!

Ik denk dat er wel wat zit in de opmerking van Fitzroy. Paarden die wat hoger lopen, worden doorgaans steviger getraind, hebben meer bloed en conditie, waardoor ze IN PRINCIPE minder geschikt zouden kunnen zijn als buitenrijpaard.

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 14:29

Ik begrijp heel goed wat Fitz bedoeld en dat is ook denk ik zo. Aan de andere kant is het ook moeilijk om met een paard waar net een rem op zit het bos in te gaan. Ik bedoel een paard met veel capaciteiten kunnen in ieder geval stoppen....(hoop je dan)

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 14:30

Fitzroy schreef
Citaat:
Misschien een rare stelling maar kan het er ook niet mee te maken hebben dat de paard die al wat hoger lopen vaak niet de gemakkelijkste zijn?

Mmmm... ik weet het niet hoor. Ik heb vaak het idee dat sportpaarden moeilijk gemaakt worden. Door hun vaak eenzijdig leven (trainen, trainen en trainen) zien ze weinig van de wereld anders dan stal, bak, trailer en witte hekjes. Komen ze dan een keer in het bos of op het strand dan is dat behalve spannend ook nog eens geweldig leuk en wordt er ook dito gereageerd. Natuurlijk kan een paard altijd schrikkerig zijn of kijkerig (zo zag Meagan dit weekend in het bos een kabouter over de grond rennen wat natuurlijk best eng was Haha! ), maar als een paard op een druk wedstrijdterrein kan lopen zonder moeilijk te doen dan zie ik niet in waarom dat in een bos of op het strand niet kan. Gewoon een kwestie van vaak doen.

Natuurlijk is er wel verschil tussen karakter en gedrag. Maar vaak wordt bepaald gedrag onterecht aan het karakter toegeschreven...

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-03 14:36

Wat de stelling van Fitz betreft, ik denk dat de dressuurruiters juist veeleisender zijn, en wat moeilijker in elkaar zitten > en je paard is heel vaak zo gemakkelijk als je zelf bent (gaat uiteraard niet altijd op). MAar is het niet zo dat je paard zo reageert als dat je zelf reageert? (ojee, een tractor en jawel hoor, het paard reageert omdat de ruiter verstrakt).

Ik vind ook springruiters over het algemeen wat ongedwongener met hun paarden rijden dan bijvoorbeeld dressuurruiters. En zo zijn recreatieruiters ook ongedwongener. En ik denk dat dat juist paarden gemakkelijker maakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 14:54

Ik ben met je eens Desiree, dat springruiters over het algemeen wat "makkelijker" of ongedwongener met hun paarden omgaan dan de dressuurmutsjes Haha! Maar dat vind ik ook op het wedstrijdterrein! De sfeer rondom het springen is zowiezo veel ongedwongener dan dan bij de dressuur. Was laatst op concours gewoon als toeschouwer (paard nog steeds geblesseerd) en het viel me toen gewoon nog eens extra op!

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 16:54

Ik ga met abby mee.

Maar je kunt van jongs af aan toch wel naar buiten gaan met een paard.
veel doen dan leren ze vanzelf.

hoe zit het anders et de eventing paarden, staan ook hoog in het bloed en worden ook veel buiten getraind. Soms denk ik wel eens dat die paarden gelukkiger zijn als de dressuurpaarden.

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 17:43

Ik ben ook ben ook een echte buitenruiter, in de bossen gaat alles altijd fijner dan in de bak, ze luistert stukken beter, wil wel graag dressuuroefeningen doen als we buiten zijn maar in de bak bak (?) ik er weinig van.
springen over hekjes en sloten en rennen over de hei vind ik persoonlijk ook veel leuker dan alsmaar de oefeningen in de bak te rijden.
Ze vragen welk niveau ik rijd als ik zeg dat ik 11 jaar rijd en ik zeg B kijken ze me ook aan alsof ik een regelrechte ramp zou zijn.
Kan ik er wat aan doen dat appie op een open plek in de bossen makkelijk een M proefje kan rijden maar in de bak net doet alsof ik de eerste ben die ooit op haar rug heeft gezeten....
Ik ken ook zo'n miep, die altijd (echt altijd) in de bak rijd en alleen maar over de weg gaat om in de bak te komen. ze moet altijd aan een touwtje meelopen en rijd inmddels L1 ofziets. dan ken je hopelijk toch wel goed zat rijden om je knol in de hand te houden????
Soms denk ik er dus iid ook zo over, maar ik ken ook zat dressuurmiepen die net zo goed in de bossen kunnen rijden als in de bak, en dan wel op BLMen Z niveau.
Het ligt dus eigenlijk zo'n beetje aan de ruiter.

bloemkooltje

Berichten: 2143
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Paterswolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 17:47

ik ben geen dressuur iemand die Z loopt ofzo (ben in de B blijven steken Haha!), maar ben buiten behoorlijk onzeker en voorzichtig en haal me ook allemaal rampscenarios in het hoofd. maar ik heb nu een aantal nare ervaringen achter de rug (ben nu nog herstellende) en dat is allemaal buiten gebeurt.. sommige paarden zijn niet altijd betrouwbaar genoeg. die van mij ook: vind buitenrijden heerlijk maar er zit nauwelijks een rem op en ze kan ontzettend paniekerig zijn. dan is het geen ontspannen ritje. en loopt ze eindelijk braaf en vooral rustig buiten, gebeurd er weer iets waardoor ik niet eens meer normaal op een stoel kan zitten Boos! . volgens mij is buitenrijden met mijn pony niet voor me weggelegd Verward

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 18:27

Buitenrijden is idd een kunst. Ik rij voornamelijk buiten en dat heb ik ook altijd gedaan, niet omdat ik geen dressuur wil rijden, maar omdat ik nooit de kans heb gekregen. Wat ik trouwens wel even wil zeggen, is dat dat niet wil zeggen dat ik een paard niet correct kan rijden. Dressuur is tenslotte de basis van de rijkunst, vind ik. Goh, binnenkort toch maar weer eens een lesje nemen. Haha!

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 18:45

Mijn bijrijdpaard is nog niet verkeersmak en ik heb niet een perfecte zit, maar ik ga ook gewoon buitenrijden (ook een stuk langs de weg). Gewoon aan 'n losse teugel (die ik wel meteen kan oppakken als het mis gaat) en niet constant strak houden, 'want hij zou weleens kunnen schrikken'. Niet een ideale situatie (heb wel altijd m'n cap op Tong uitsteken), maar als je nog bang bent als je in hoge klasse rijdt dan ben je ook lekker bezig.

Marinke

Berichten: 2584
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Eelde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 19:33

Volgens mij ligt het heel erg aan de pony waarmee je buitenrijd, als je nou op een beest zit dat echt nergens van schrikt (dat geluk heb ik Haha!) dan ben je heel wat zekerder dan als je op een pony zit die overal van schrikt of waar geen rem op zit.


bloemkooltje schreef:
volgens mij is buitenrijden met mijn pony niet voor me weggelegd Verward


tuurlijk wel! je hebt nu alle pech die je kon hebben gehad, nou kan het toch alleen nog maar beter gaan? en anders kom je gewoon een keer lekker op Diesel buitenrijden *LOL* Tong uitsteken

lies

Berichten: 9626
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 20:33

Buitenrijden is eigenlijk het enige kunstje dat ik kan Haha!
De merrie die ik sinds kort weer rij, reed ik zo'n 6 jaar jaar geleden ook. De toenmalige eigenaresse reed ZZlicht met haar en durfde niet met haar naar buiten. "Levensgevaarlijk" zei ze. Ik was eigenwijs en heb het toch geprobeerd. Niks mee aan de hand. Goed, ze is wat heet en af en toe over-enthousiast, maar levensgevaarlijk..

Wat Fitz zegt zit wel wat in, omdat de paarden op hoog niveau vaak ook wat hoger in het bloed staan. Maar dan nog, je zou toch verwachten dat een ZZ ruiter zijn of haar paard wel in de hand heeft?

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 21:17

Ja, dat paarden die hoog in de sport lopen hoger in het bloed staan klopt meestal wel. Maar ik ga ook met een dekhengst(oke, wel eentje die niet hoog in het bloed staat, niet groot is maar wel veel te sterk voor mij als hij eenmaal gaat) zonder zadel, enkel aan een halstertje langs de weg in het dekseizoen terwijl ik langs merries moet. Ook als meneer een uurtje daarvoor nog gedekt heeft of weet dat hij nog mag. Zolang je vertrouwen in je paardje heb gaat het heel lang goed. Zodra je zelf ga twijfelen lukt het niet.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 21:18

Ik rijd eigenlijk voornamelijk buiten, wij hebben geen bak beschikbaar, dus ik rijd maar af en toe (1 of de 4 keer ofzo) dressuurmatig in het ronde paddock. Rowan was 4 toen ik hem voor het eerst mee naar buiten nam, en een beetje vliegerig, hij vond alles spannend. Ik heb hem maar gewoon meegenomen, had een goed zadel en hij heeft geen neiging om ervan door te gaan, dus zo zijn we begonnen. Gewoon veel doen.

Ik liet hem tot van de lente eigenlijk nooit voluit galloperen, hij had nogal eens de neiging om dan ineens iets engs te zien in een zijpad en dan op de rem te springen. Doet hij eigenlijk nooit meer. Maar ik ben ook geen crosser, wij gaan hele einden hoog tempo in diesel-stijl, maar scheuren? Dat wil hij niet eens in z'n eentje. Gaan we samen met een ander weg dan wil hij de benen nog wel eens echt strekken in galop, maar ik laat hem nooit onder m'n kont vandaan scheuren. Ik wil wel gewoon de controle houden.

Aan het strand rijden zou ik bevoorbeeld nooit doen met een groepje dat in ene in volle galop wegcrosst. IK wil de controle hebben, en ik kan niet van m'n jonge paard eisen dat hij rustig bij me blijft als de rest van de groep wegspuit. Misschien dan liever alleen of met een vertrouwde ruiter naar het strand...