Lesje gehad in roundpen-training

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nienha
Berichten: 33
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Leeuwarden

Lesje gehad in roundpen-training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-03 18:30

Bij Judibo op stal staat een haflinger van de staleigenaar. Cindy is momenteel werkeloos, ze gaat alleen af en toe mee op een buitenritje. Nu heeft ze net een paar weken alleen maar in de wei gestaan omdat ze kreupel was. Vrijdagmiddag hadden we haar even mee op een buitenrit, ze liep weer normaal, maar erg stijf. Bovendien heeft ze een ontzettend dikke buik! Het leek Judith dan ook een goed idee dat ze mij vandaag een longeerlesje zou geven. Goed voor mij, en goed voor Cindy.

Tijdens het poetsen bedacht ze ineens dat een roundpenlesje ook wel leuk was. In april ben ik mee geweest naar een clinic van Brad Whittaker, dus de basisprincipes kende ik. Maar het in de praktijk brengen is toch wel moeilijk hoor!
Ik weet best dat je het paard moet opdrijven door je arm van beneden naar boven te bewegen, en toch liep ik regelmatig met de longeerzweep boven m'n hoofd te zwaaien! Bloos
En dan het paard laten omdraaien... dat is keihard werken! Je rent je helemaal rot in die roundpen! We zijn ongeveer een half uurtje bezig geweest, en Cindy was aardig bezweet (wat wil je met zo'n buik), maar ik zweette me zelf ook helemaal kapot!

Maar ik heb ontzettend veel geleerd! Judith legde uit dat het makkelijker gaat als je jezelf klein maakt (je beweging komt dan automatisch van onderaf), en dat werkte goed. Dus op het eind nog even geprobeerd zonder zweep en ook daar reageerde ze goed op. Cindy deed het best netjes, alleen in de linkergalop sprong ze steeds verkeerd aan.

Ik ben helemaal enthousiast geworden Lachen maar moet zelf ook nog heel veel leren. Soms wist ik zelf niet goed hoe iets moest en dan heeft Cindy ook iets van Verward wat wil ze nou? Moet dus zekerder worden, dus ik moet het vaker doen! En ik moet sneller worden van de juf (ja, ze is streng hoor).
En volgens ons vond Cindy het ook best leuk, ze was in ieder geval behoorlijk braaf, op 1 klein bokje na! OK dan!

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 18:32

Leuk!!! hadden jullie dan ook echt n roundpenn? Ik moet t met een grote rijbak doen, dan ren je je pas rot in t begin Tong uitsteken

Nienha
Berichten: 33
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-03 19:52

Ja, gelukkig is daar een roundpen! Maar binnenkort ga ik 2 dagen per week een paard bijrijden en daar is geen roundpen. Ik wil dan natuurlijk het geleerde wel in de praktijk brengen, dus dat wordt inderdaad hard rennen!!!! Haha!

minkieboy

Berichten: 1722
Geregistreerd: 19-10-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 11:14

Hee Nienke,dan ga je toch lekker door trainen met Cindy in de roundpenn?
Vindt Gerrit vast niet erg
En het is nog goed voor Cindy ook nog,nou wat wil je nog meer OK dan!

Enne krijgen we ook een verslag van je te lezen als je op je bijrijdpaardje hebt gereden?
Ben niet nieuwsgierig of zo hoor Schijnheilig Knipoog