4 jarige op M/Z niveau, schokkend........

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-03 18:41

Pipo schreef:
Een paard wat een aantal Z oefeningen spelenderwijs doet, vind ik niet M/Z afgericht. Dus ik vraag me af, waarom dat dan gezegd word. M/Z afgericht is ook de volledige verzameling die daar bij hoort. Tja en dat is knap wat voor een vierjarige die flink aan de maat is. Tuurlijk pakken ze het makkelijk op, en heeft hij het talent daarvoor, maar ik vind 2 keer per week trainen eigenlijk best heel weinig, en zwaar als je met 2 keer per week dit soort verzameling en oefeningen vraagt. Als je zou zeggen, ik zit er 4 a 5 keer per week op, en ik doe af en toe een pasje opzij, prima........! Maar met zo weinig erop zitten, en dan wel dit soort verzamelingen vragen????

Ach ieder zo zijn eigen manier!


Ik werk hem twee keer per week een klein half uurtje in de bak het is dus niet zo datr hij verder maar een beetje in het hok staat te wachten.
Hij gaat in ieder geval twee keer per week ongeveer een uur mee naar buiten lekker veel rechte lijnen en veel stappen om sterker te worden zonder een al te grote belasting. En dan loopt hij nog een keertje aan de longe.
Daarnaast loopt hij iedere dag minimaal 4 uur buiten maar op het moment eerder een uurtje of 8.


KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 18:43

Volgens mij gaat jouw 4 jarige Z paard Haha! zo langer mee dan het doorsnee paard..........

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-03 18:51

Als de toekomsitge eigenaar er ook netjes op past wel denk ik.
Net trouwens naar een 11 jarige gekeken die al meer gelopen heeft dan ik in mijn hele carrière bij elkaar en die was nog zo spijkerhard en fris. Leuk om te zien dat paarden met goed management heel blijven.

ruitje

Berichten: 12310
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 19:18

het ene paard is anders dan het andere paard en dus kan de een het wel aan en de ander niet en volgens mij kun je dat moeilijk door de telefoon beoordlen Haha!

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-03 19:25

ruitje schreef:
het ene paard is anders dan het andere paard en dus kan de een het wel aan en de ander niet en volgens mij kun je dat moeilijk door de telefoon beoordlen Haha!


Dat had ik nou ook. Was echt boos dat ze mij zo veroordelen terwijl ze niet eens weten hoe ik met mijn paarden om ga.

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 23:02

Katja"]
[quote="ruitje schreef:
het ene paard is anders dan het andere paard en dus kan de een het wel aan en de ander niet en volgens mij kun je dat moeilijk door de telefoon beoordlen Haha!


Dat had ik nou ook. Was echt boos dat ze mij zo veroordelen terwijl ze niet eens weten hoe ik met mijn paarden om ga.
[/quote]

Nee dat is ook niet leuk, maar dat valt mij altijd zo op in paardrijdend Nederland, iedereen weet het altijd beter en er is altijd wel iets op iemand aan te merken. Veel afgunst en blabla, en met name in het Gooi!

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 23:03

De mijne is 4 jaar, en nog wel wat slap achter. Vanwege dat probleem ben ik haar pas een half jaar echt serieus aan het rijden, dwz 4 tot 5 keer in de week 20 minuten/half uurtje aan het werk. Een keer longeren met een touwtje, en een dagje vrij. Ze komt 4 keer per week in de wei.
Nu is Silly wel een paard wat gauw verveeld en afgeleid is, bovendien heeft ze een hoop praatjes. Ik rijd schouderbinnenwaarts met haar, om de aandacht erbij te houden en het achterbeen wat meer te buigen. Changementen doet ze makkelijk, en om haar fris aan mijn hulpen te houden rijd ik contragalop. Tijdens het wijken stel ik haar wel eens om naar een appuyement.
Ik moet zeggen dat ze alles heel erg snel oppakt en het leuk vindt, maar het belangrijkste blijft het voorwaartse, ik doe die oefeningen ook niet meer dan een paar passen achter elkaar.
Maar ik weet wel zeker dat ik een M proef door zou komen. Aan verzameling denk ik nog helemaal niet, eerst maar eens wat sterker worden. Als mijn paar dzelf aangeeft dat het kan, en ik ga er verstandig mee om en maak het niet te gek, dan zie ik het probleem niet!

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!

Desiree83

Berichten: 352
Geregistreerd: 26-08-03
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 14:35

Ik rijd hem gemiddeld twee keer per week een half uurtje in de bak is dat nou echt zo schokkend???????[/quote]

Citaat:
Twee keer per week lijkt me eerder zelfs te weinig als je bedenkt dat hij al wat verder is en er meer van hem gevraagd wordt. In mijn ogen is het helemaal niet goed zo met de trainig om te springen!
Je kunt dan beter elke dag of om de dag 15 minuten consequent trainen dan zomaar ergens in de week hem weer van stal halen.
En Z is inderdaad wel snel voor een 4 jarige, MAAR ALLEEN ALS er niet zuinig mee wordt omgesprongen. Paarden die makkelijk mee werken worden vaak op te jonge leeftijd al te ver doorgetraind. Maar als je " zuinig" met je paard omgaat stelt (basis) Z weinig voor hoor.... Succes ermee

Foto's in profiel doen het weer!!

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-03 15:25

Katja schreef:
Ik werk hem twee keer per week een klein half uurtje in de bak het is dus niet zo datr hij verder maar een beetje in het hok staat te wachten.
Hij gaat in ieder geval twee keer per week ongeveer een uur mee naar buiten lekker veel rechte lijnen en veel stappen om sterker te worden zonder een al te grote belasting. En dan loopt hij nog een keertje aan de longe.
Daarnaast loopt hij iedere dag minimaal 4 uur buiten maar op het moment eerder een uurtje of 8.


Dit is dus hoe het hele programma eruit ziet Desiree 83. Het ging mij erom dat ik hem niet veel in de bak train. Maar vooral veel werk doe om hem sterker te krijgen zopnder teveel te belasten.

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 16:30

Als dat schokkend is wat is het dan wel niet als een 6 jarige 1 sterre eventing loopt?

Brabantse Fries ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 17:17

Katja schreef:

Ik werk hem twee keer per week een klein half uurtje in de bak het is dus niet zo datr hij verder maar een beetje in het hok staat te wachten.
Hij gaat in ieder geval twee keer per week ongeveer een uur mee naar buiten lekker veel rechte lijnen en veel stappen om sterker te worden zonder een al te grote belasting. En dan loopt hij nog een keertje aan de longe.
Daarnaast loopt hij iedere dag minimaal 4 uur buiten maar op het moment eerder een uurtje of 8.


Daar word het al een heel ander verhaal. Op deze manier vind ik het prima. Kreeg even het idee dat hij 2 keer per week gereden werd en meer niet.


Napoleon, niet alleen in het Gooi is de afgunst verschrikkelijk. In heel Nederland is het heel bar!

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-03 17:23

Mijn eerste verhaal was ook niet helemaal compleet, krijg je als je gaat typen terwijl je bovenop de kast zit. Scheve mond
Ik denk dat dit best een goede opbouw kan zijn maar moet toegeven dat het moeilijk is om hem vandaag zijn vrije dag te gunnen omdat ik verder niets te rijden heb.
Hopelijk wordt mijn nieuwe aanwinst donderdag goedgekeurd en kan ik weer volop aan de slag.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 11:48

Renske20 schreef:
en wat denk je van een 5 jarige die zn wp voor de Z al binnen heeft?
denk dat die veel meer overbelast zijn!

Ook dit kan heel kortzichtig zijn. Stel dat het een paard met talent is, stel dat het een ruiter met talent is.
Wie weet rijden ze wel maar 4 keer per week serieus en dan nog niet echt lang. Er zijn gewoon paarden die dingen enorm snel oppikken.
En als je dan zo eens in de maand start, 2 proeven en steeds een punt haalt kan het enorm snel gaan. En dan kan je nog heel voorzichtig met het paard zijn.

Sommige paarden worden uitgeput om zo'n niveau te rijden, de ander doet het met gemak.
Het enige om dit echt te beoordelen is om er naartoe te gaan. Te zien hoe het paard wordt gereden, het eventueel te voelen. Dan merk je zo of het paard talent heeft en het van nature al simpel doet of dat het paard zwaar getraind is om het te doen.

Treasure is nu 2 maanden onder het zadel, daar heb ik de eerste keren hangen en de 3 keren aan de longe bij meegenomen. Ik rij hooguit 2 keer per week en ze heeft ook nog eens 2,5 week vakantie gehad. Dus hoe vaak is ze onder het zadel geweest?
Ze loopt perfect in balans en ja, ik heb haar afgelopen weekend 3 pasjes voor de kuit opzij gezet. Dus... een L oefening.
Het paard kan het makkelijk, ik hou het hierbij, ik rij nog steeds maar 2 keer per week, 20 minuten en dan buiten op de harde weg uitstappen. Ben ik dan echt slecht bezig met haar?

Het ligt dus gewoon aan het paard...

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Lientje

Berichten: 3891
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Belgie(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 13:19

Ik heb ook een ruin die net vier jaar is en waarbij ik les volg, in de les moet ik regelmatig wijken en zo.
Ik heb er eigenlijk nog niet bij stilgestaan dat het zo belastend kon zijn voor een jong paard.
Mijn paard kent ook al een galopwissel maar dat is eigenlijk heel vanzelf gekomen.
Dat wijken dat gebeurd gelukkig wel niet vaak en mijn paard is echt een redelijk struise jongen.
Maar ik zal er in elk geval wat meer bij gaan nadenken.

Koester je dromen want als ze sterven word je leven als een vogel zonder vleugels
ik heb een Royal Dance veulen: River Dance

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 13:42

Pipo"]
[quote="Katja schreef:

Ik werk hem twee keer per week een klein half uurtje in de bak het is dus niet zo datr hij verder maar een beetje in het hok staat te wachten.
Hij gaat in ieder geval twee keer per week ongeveer een uur mee naar buiten lekker veel rechte lijnen en veel stappen om sterker te worden zonder een al te grote belasting. En dan loopt hij nog een keertje aan de longe.
Daarnaast loopt hij iedere dag minimaal 4 uur buiten maar op het moment eerder een uurtje of 8.


Daar word het al een heel ander verhaal. Op deze manier vind ik het prima. Kreeg even het idee dat hij 2 keer per week gereden werd en meer niet.


Napoleon, niet alleen in het Gooi is de afgunst verschrikkelijk. In heel Nederland is het heel bar!
[/quote]

Daarom kan je ook maar beter gaan springen!!!! *LOL*
En idd afgunst is hier ook erg soms! Blèèèèh Misselijk

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 14:56

Sjuimpje schreef:
Ik heb voor 2 weken terug die vierjarige gezien,
het is van de gekke zoals je hem rijdt!!!
Tong uitsteken

Nee hoor mensen, Katja zat er misschien 20 minuten op, op het laatst liet ze hem een paar pasjes wijken, stelde hem om: Et voilà!
Zo makkelijk als ik het nu hierboven typ, zo makkelijk zag het er ook uit. Het gevaar is wel dat je snel geneigd ben om er nog wat bovenop te gooien, meer verzameling, nog meer scharen, te veel perfectioneren.
Ik geloof echter dat Katja genoeg ervaren is om dit paard met beleid op te leiden.

Ik moet zeggen dat mijn hengstje ook al wijkt en een paar pasjes schoudervoor kan maken en die is 3.


Ik heb Katja ook een paar weken geleden zien rijden met de 4 jarige en het ziet er gewoon super uit, en zit totaal geen dwang achter. Paard kan gewoon veel meer en pakt het allemaal makkelijk aan, maar het wordt zeker niet overbelast..absoluut niet..

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 15:09

Katja"]
[quote="ruitje schreef:
het ene paard is anders dan het andere paard en dus kan de een het wel aan en de ander niet en volgens mij kun je dat moeilijk door de telefoon beoordlen Haha!


Dat had ik nou ook. Was echt boos dat ze mij zo veroordelen terwijl ze niet eens weten hoe ik met mijn paarden om ga.
[/quote]

Ik denk dat het ook een verschil is in het opvatten van jouw "m/z niveau".

Jij bedoeld dat hij spelenderwijs wat oefeningetjes kent, terwijl ook ik zou verwachten dat je met gemak een m-proef met zo'n paard zou kunnen rijden. Misschien moet je daar wat duidelijker in zijn

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 15:09

Pipo schreef:

Napoleon, niet alleen in het Gooi is de afgunst verschrikkelijk. In heel Nederland is het heel bar!


Dat zal best, maar ik heb het idee dat het Gooi de kroon spant! Dat is ook 1 van de redenen dat ik nog niet eerder in het Gooi op wedstrijd ben geweest, wij gaan altijd naar Noord Brabant, regio Amsterdam of Utrecht, veel minder haat en nijd dan in het Gooi

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 16:23

Noord Brabant????? Is dat niet een stukkie errug ver rijden? Regio Gooi valt onder Utrecht.............

De wedstrijden in Bunschoten, Nederhorst Den Berg zijn best goed te doen.

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 16:31

napoleon"]
[quote="Pipo schreef:

Napoleon, niet alleen in het Gooi is de afgunst verschrikkelijk. In heel Nederland is het heel bar!


Dat zal best, maar ik heb het idee dat het Gooi de kroon spant! Dat is ook 1 van de redenen dat ik nog niet eerder in het Gooi op wedstrijd ben geweest, wij gaan altijd naar Noord Brabant, regio Amsterdam of Utrecht, veel minder haat en nijd dan in het Gooi
[/quote]

1 van de redenen dat ik niet graag dressuurwedstrijden wil (en ooit zou willen) rijden. Tong uitsteken

maar even over dit topic.

zoals je het nu uitlegt over je paard en hoe je ze traint schrikt het mij net als anderen niet af.
maar als ik het stukje zou horen wat je net vertelde zonder de verdere uitleg over de telefoon zou ik iid ook niet staan te popelen om hem te kopen.
het klinktdan nl net alsof dat beest al alles kan op die leeftijd en dat zou niet echt goed voor hem zijn, maar zoals jij het nu uitlegd kan het naar mijn mening geen kwaad. Knipoog

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 16:22

ReBaTi schreef:
Als dat schokkend is wat is het dan wel niet als een 6 jarige 1 sterre eventing loopt?


Of een 5-jarige in de race voor het Nederlandskampioenschap Z2 dressuur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Angie91, Blacky94, BleikjA, KirstenHorse, Koekie73, Leedebee, mamabird, MirjamRobin, ziechriet en 97 bezoekers