MKZ heel belangrijk gelezen op KWPN.NL

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-01 10:06

KWPN
08-03-2001: Mond- en klauwzeer en de gevolgen voor paarden


In het kader van de mond- en klauwzeerdreiging in West Europa zijn in Nederland inmiddels diverse maatregelen van kracht. Maar wat zijn de gevolgen voor de paarden en paardenhouders?

Paarden zijn zelf niet vatbaar voor het mond- en klauwzeervirus (MKZ). Het grote probleem is echter dat zij het virus wel kunnen verspreiden. Daarom is besloten tot een tijdelijk verbod op de organisatie van evenementen voor alle vee en pluimvee, zoals markten, verkopingen, races, keuringen en shows. Dus ook paardenevenementen mogen niet meer plaatsvinden met ingang van 7 maart jongstleden.

Alleen wanneer de organisator kan aantonen dat een evenement geen gevaar is voor verspreiding van MKZ, kan hij/ zij bij het regionale kantoor van de Rijksdienst voor de Keuring van Vee en Vlees (RVV) een ontheffing aanvragen. Aan een ontheffing worden wel voorwaarden verbonden, bijvoorbeeld verplichte reiniging en ontsmetting van schoeisel en transportmiddelen.

De vraag is nu natuurlijk: wat mag nog wel met een paard worden gedaan. Buitenritten, manegelessen, de wekelijkse gang naar de ponyclub, het brengen van een merrie naar de hengst mag nog steeds. In die zin is het transport van paarden niet aan banden gelegd. Wel is het van belang dat de gebruikte trailer niet wordt gebruikt voor transport van evenhoevigen (koeien, schapen, varkens, geiten, herten enz.). De geit die altijd meegaat om paard of pony rustig te houden op de trailer mag dus niet! Trailers en vrachtwagens die leeg over de weg rijden moeten verplicht zijn gereinigd en ontsmet.
Bovendien is het aan te bevelen voor en na gebruik het transportmiddel te reinigen en ontsmetten.

Inseminatoren, begeleiders van hengsten en dierenartsen worden nadrukkelijk gevraagd alle benodigde hygiëne maatregelen te treffen wanneer bedrijven worden bezocht waar naast paarden ook evenhoevigen aanwezig zijn. Ook wanneer paarden gehuisvest zijn op bedrijven waar evenhoevigen worden gehouden wordt de eigenaren dringend verzocht maatregelen te treffen om versleping van het MKZ tegen te gaan. Aanbevolen wordt om de dieren zoveel mogelijk gescheiden te huisvesten. Ook de gebruikte aan- en afvoerroutes van de paarden en evenhoevigen op, van en naar het bedrijf moeten zoveel mogelijk gescheiden blijven.
Vraag aan en overleg met de bedrijfsleider wat u moet doen om versleping te voorkomen.

Wanneer een paard is ingeschaard in een kudde in een natuurgebied dan kan de beheerder besluiten preventief de kudde in een afgesloten gebied te concentreren of op te stallen. Dit kan betekenen dat u als eigenaar het paard voor nog onbekende tijd niet kan benaderen. Hiervoor wordt begrip gevraagd.

Bent u als paardenhouder, -fokker of -handelaar onlangs (de afgelopen 5 dagen) in het Verenigd Koninkrijk geweest dan wordt u verzocht de natuurgebieden niet te betreden en ook contacten met bedrijven waar naast paarden evenhoevigen zijn gehuisvest te vermijden.

In Frankrijk geldt inmiddels een algemeen vervoersverbod. Dit geldt dus ook voor alle paarden en pony’s. Gezien de situatie in Frankrijk wordt dringend aangeraden alle contacten met dit land te mijden.

Mocht MKZ in Nederland uitbreken of in het kader van preventie verdachte bedrijven worden geruimd dan geldt het ruimen niet voor op het besmette of verdachte aanwezige paardenbestand. Wel zullen voor een bepaalde tijd maatregelen en beperkingen t.a.v. het gebruik van de paarden gelden.

De RVV heeft een algemeen informatienummer geopend i.v.m. het MKZ. Het telefoonnummer is 0800 - 1556.

Bron: sectorbestuur Paarden, ing. Rolinka van Markus

KWPN
08-03-2001: Mkz houdt gemoederen bezig


Doordat het Ministerie van LNV preventieve maatregelen heeft genomen om te voorkomen dat het mkz-virus Nederland binnenkomt, zijn diverse evenementen die rond aankomend weekend plaats zouden vinden, afgelast.

Op de homepage staat een aankondiging 'Afgelasting vanwege mkz!!!'. Klik dit aan en u ziet een lijst met afgelaste evenementen.
Mocht er een evenement niet bijstaan waarvan u weet dat het afgelast is, wilt u dit dan doorgeven aan Marion Knaap, tel. 030-6934630, e-mail knaap@kwpn.nl

Mocht u van plan zijn aankomend weekend naar een evenement te gaan, dan is het wellicht verstandig contact op te nemen met het bewuste evenement, om zeker ervan te zijn dat het doorgaat.


Ik hoop dat dit genoeg info is.

Gr Pris


Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-01 10:32

nou bedankt voor de info. Ik ga nu met een paard naar de kliniek. Mijn vriendin had gebeld of het mocht en blijkbaar was het geen probleem. Maar in alle andere gevallen mocht het niet geloof ik. wel balen zeg

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-01 10:38

Ga je haar laten opvoelen vandaag?

Succes we horen het wel.

Gr Pris

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-01 10:41

nee daarvoor moet ik no even wachten. Mijn vriendin heeft een paard dat nu al drie maanden kreupel is. Nou ja ze heeft een peesblessure en het enoge dat nog geprobeerd kon worden is drie maanden stapen op het harde. Die drie maanden zitten erop en nu gaan we weer foto's maken. Hopenlijk goed nieuws en anders *slik*

dit is het paard waarmee Julius meeging naar de kliniek. Iressa moest en ik nam Julius voor de zekeheid mee ?!(even nakijken want ik voelde dat er iets mis was)

tst nu is het alweer drie maanden verder. Ik weet het nog als gisteren...

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-01 10:48

Dat soort moment vergeet je nooit mee. De slechte maar ook de mooie en goede moment vergeet je niet mee.

Wat gaan ze doen met de pees Scannen?. Paard van mijn vriendin stapt nu al 5 maanden met een peesblessure ze heeft sinds een maand fysio op de pees. Het gaat nu een heel stuk beter ze mag nu langzaam gaan opbouwen.
Misschien een idee om aan te denken.

Succes bij de kliniek.

Gr Pris


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ange29, dierenfan, ikkedus, Paardennamen en 157 bezoekers