Extreen geval van verwaarlozing gevonden (foto's)

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 19:36

Het lijkt me eigenlijk onnodig om hier te praten of de eigenaar wordt geschaad met welke uitspraak dan ook. Het gaat er hier om dat er iemand is die het leed van de merrie zich aantrekt en er iets nuttigs mee doet. Het is logisch dat emoties parten gaan spelen als je zulke foto's onder ogen krijgt. Niet iedereen is als eerste met zijn verstand bezig om zijn gedachten te analyseren en dan te relativeren. Het is niet meer dan menselijk om er eerst iets uit te braken om vervolgens je verontschuldigingen aan te bieden. Oh sorry... Lachen

Odin

Berichten: 2503
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 19:38

Voor wat betreft de foto van Jerai, kun je ondanks dat het dier op de foto aan de magere kant is, zien dat het paard behandeld is (aan de plek op zijn schouder). Ik denk dat 9 van de 10 mensen als ze het dier zoals het op de foto erbij staat, niet direct gealarmeerd zouden worden. Tenminste ik niet. Ik zou alleen denken:" Ach arm dier, wat zou het hebben, het zal wel pijnlijk zijn maar gelukkig is er blijkbaar wat aan gedaan (gezien de geschoren plek)".

Maar als ik de foto's van de friese merrie met veulen zie, kan ik niet anders denken dan dat er hier meer aan de hand is dan een leeggezogen merrie...

Wat ik al eerder geschreven heb en wat anderen ook met me eens zijn, is dat de DB zelf door eigen waarneming en het opzoeken van de eigenaar zich een beeld zal kunnen vormen van wat er hier precies aan de hand is. Kan de eigenaar een heel plausibel verhaal vertellen en geeft hij hen een goede indruk, dan is er niet veel aan de hand. Maar kan hij dat niet, is het maar goed dat de DB is ingeschakeld! Toch?

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 08:54

Heb je nog iets van de DB gehoord Quinzy?

bloemkooltje

Berichten: 2143
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Paterswolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 10:22

Esme_27 schreef:
Orionekke, NIET MEE BEMOEIEN??!?! sorry maar dat snap ik echt niet.. ja het veulen ziet er goed uit, en de hoeven vallen mee, maar kijk nog eens naar die merrie?! Ja het veulen zal veel van haar vragen, maar dan kan dit toch niet?

de reactie "niet mee bemoeien" snap ik ook niet. al is de merrie door het veulen leeggezogen: je kan toch maar beter melding maken bij de dierenbescherming en dat er niks ernstigs blijkt te zijn dan dat je het niet meld en het blijkt wel ernstig te zijn??!!

Chantal1973

Berichten: 1737
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Escles Frankijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 11:30

He quinzy,

je hebt er goed aan gedaan hoor... wat een gelul niet mee bemoeien...
Wij mensen die alles toch zo goed kunnen, hebben de verantwoording om te zorgen dat dieren het goed hebben. Net zoals we voor elkaar zouden moeten zorgen....als iemand hulp nodig heeft.
Hoop dat er iets aan gedaan wordt of dat je te horen krijgt dat de eigenaar onderhand het veulen van de merrie afhaalt. En dan niet in 1 keer weghalen maar draadje ertussen kunnen ze er geleidelijk aan wennen..

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 12:40

wat belachelijk zeg! zo kan ik wel 100 paarden houden, gewoon niet voeren! MAar eh, die dierenbescherming doet geen zak hoor. Die laten zich gewoon heel dom met een kluitje in het riet wegsturen.

Haal liever de AID erbij, want die doen ECHT iets!

basje01
Berichten: 323
Geregistreerd: 07-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 14:00

Desiree schreef:
wat belachelijk zeg! zo kan ik wel 100 paarden houden, gewoon niet voeren! MAar eh, die dierenbescherming doet geen zak hoor. Die laten zich gewoon heel dom met een kluitje in het riet wegsturen.

Haal liever de AID erbij, want die doen ECHT iets!



Jij schrijft het ik dacht het, we zijn nu 4 dagen verder?

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 14:22

ik heb de hele topic gelezen moeilijk hoor maar niets doen zou ik ook niet kunnen. zou wel inderdaad eerst proberen de eigenaar te achterhalen maar ja als dat niet lukt. ze hebben ook geribbelde hoeven wat betekend dat ook al weer?

Jokonootje

Berichten: 4854
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 14:23

ik vind het ook wel goed van je maar ik kan me ook wel voorstellen dat sommige mensen zeggen van niet mee bemoeien ... een vriendin van mij heeft ook een pony 24 jaar oud maar erg mager omdat ze net een zware infectie achter de rug heeft... beestje is bijna net zo mager als de fries op de foto ook zij heeft al 4 keer de DB op haar dak gehad van mensen die dachten dat ze niet goedvoor haar paard zorgde maar dat doet ze dus absoluut wel !!!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 14:40

toch is het beter dat de AID een keer te veel komt dan een keer te weinig. Dus WEL mee bemoeien.

Let_be
Berichten: 7796
Geregistreerd: 25-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 15:00

Hoe is alles afgelopen?

Zelfs ik kan die 2 nog beter onderhouden zonder dat ik het financieel super zou redden.... Ik verdien 60 per maand en daarvan zouden ze zelfs nog beter van leven dan daar......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 15:03

En als dat paard al elke maand 50 euro medicijnen krijgt?
Sorry maar dat kun je niet zeggen als je niet weet wat er is.

Ik vind het goed dat het gemeld is.
nu hopen dat die luie DB eens van hun gat komt en wil gaan vragen waarom dat paard zo mager is.
Is het echt verwaarlosing, of is er meer aan de hand?
Zou duidelijk mogen zijn na zoveel dagen, helaas nog niets.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 15:13

Heb je wel eens in mijn profiel gekeken? Mijn merrie zag er precies hetzelfde uit. Mijn merrie was doodziek, en is ondertussen ookal een jaar dood en ik heb er vanaf het begin alles aan gedaan om haar weer gezond te krijgen. Mijn merrie mocht ook af en toe de wei in toen ze ziek was, en je moest eens weten hoe k*t ik me gevoeld had als jij foto's had gemaakt van mijn zieke merrie en ze op internet zet en zegt dat ik mijn merrie mishandel. Boos! Voordat je zulke stomme berichten neerzet (ja STOM vind ik het!) moet je eerst weten WAT je neerzet. En misschien is dat veulen niet eens van die merrie.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 15:47

Manda, maar wat als er nu WEL iets is dat met dierenmishandeling te maken heeft? Je weet dat er een hoop narigheid uitgevreten wordt met dieren? zoals ik al zei, is het niet beter dat er een keer te veel wordt gecontroleerd dan een keer te weinig?

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 15:59

Ik vind dat je super hebt gereageert ,
ik zou ook zeker de DB bellen.

Ik hoop dat je snel wat weet ik ben nl erg nieuwsgierig!!!

Liza_vL

Berichten: 17549
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 16:28

tjee wat erg dat mensen paarden zo kunnen behandelen Scheve mond , goed dat je naar de dierenbescherming bent gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 16:46

Is er nu al wat meer bekend, we zijn toch al wel een aantal dagen verder!

ebbeltje
Berichten: 1472
Geregistreerd: 22-05-03
Woonplaats: heilooooooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 16:59

ik vind het goed van je dat de dierenbescherming hebt gewaarschuwd en dat je zoveel voor dat paardje hebt gedaan.
misschien is de merrie wel ziek maarja dan is het toch beter als dat ook duidelijk is.
anders blijf jij je ook maar zorgen maken.
nogmaals ik vind dat je er goed aan hebt gedaan!!! Lachen

Quinzy

Berichten: 3067
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-03 18:24

Ik moet wachten tot dinsdag ten vroegste voor ik meer weet. Volgens de DB die de afdeleing honden en katten deed ging de DB voor de paarden er meteen de dag erna opafgaan. Maar ze zijn dus pas terug op kantoor dinsdag en donderdag namiddag dan kan ik dus pas bellen om te vragen wat er nu van is. ik zit zelf ook op hete kolen heb al 2 keer naar hun gebeld maar ze zeggen telkens dinsdag terugbellen. Even nog een vraagje wat is de AID? En heb je dat hier ook?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 18:29

Algemene Inspectie Dienst (denk ik hoor?)

Jady

Berichten: 2099
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 18:36

Wat verschrikkelijk!!!

Ze heeft waarschijnlijk gigantische last van wormen,(natuurlijk nooit ontwormd)
En ja,dat veulen neemt wel wat hij nodig heeft....

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 18:37

Jady schreef:
Wat verschrikkelijk!!!

Ze heeft waarschijnlijk gigantische last van wormen,(natuurlijk nooit ontwormd)
En ja,dat veulen neemt wel wat hij nodig heeft....


zozo wat een inzicht......... Misschien is het paard gewoon ziek en wordt het verder heel liefdevol verzorgd

Quinzy

Berichten: 3067
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-03 18:53

Toch blijf ik daaraan sterk twijfelen. omdat die drinkbak zo vuil was en de manen van dat paard al heel erg lang geen kam meer gezien had. maar we zullen wachten op de uitslag van de DB.

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 18:54

gijsenkim"]
[quote="Jady schreef:
Wat verschrikkelijk!!!

Ze heeft waarschijnlijk gigantische last van wormen,(natuurlijk nooit ontwormd)
En ja,dat veulen neemt wel wat hij nodig heeft....


zozo wat een inzicht......... Misschien is het paard gewoon ziek en wordt het verder heel liefdevol verzorgd
[/quote]

juist, gijsenkim!
een gezond volwassen paard zal je nóóit zo krijgen door niet te ontwormen, daar hebben ze echt wel een basisimmuniteit tegen opgebouwd.
evenmin laat een gezond moederdier (merrie, hond, koe, vul in) zich door melkgifte zó mager worden. een lichaam reageert altijd in zelfverdediging: het eerste wat stilvalt bij te erge vermagering is de melkproduktie! dus met deze merrie is ècht wel wat anders aan de hand. maar het is op zich wel goed dat er op z'n minst gechekt wordt of haar toestand ook normaal wordt opgevolgd, en of ze idd verzorging krijgt.
afwachten tot morgen dus! Rolleyes

Livado
Berichten: 1735
Geregistreerd: 14-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 18:56

hier kan ik niet tegen..........................