Extreen geval van verwaarlozing gevonden (foto's)

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Odin

Berichten: 2503
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 20:01

Ik vind het goed dat je actie hebt ondernomen!
Wat betreft de merrie vallen inderdaad haar knieen nog het meest op.
Maar op de laatste foto zag ik zo'n smerige van aanslag voorziene maar vooral LEGE badkuip staan! Boos! Had de merrie verder niets aan drinkwater tot haar beschikking? Dat alleen al kan absoluut niet gezond zijn lijkt me, de aanslag groeit bijna boven de badkuip uit! Ik zou een emmertje water meegenomen hebben (of nog wat meer dan 1) denk ik, water is toch een eerste levensbehoefte van ieder dier, dus ook een paard.

Hopelijk kan de dierenbescherming iets voor dit arme dier doen...

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 20:40

Quinzy"]
Ze ging me ook op de hoogte houden want ik wil weten wat die eigenaar bezield om het beest zo te laten.

Ik ben echt blij dat ik het ben gaan melden maar ik blijf me miselijk voelen dit kan toch gewoon niet.
[/quote]

[quote="iloveperry"]
ooooooo daar kan ik echt niet tegen! GRRRRRR voor de bazen
[/quote]

[quote="Chantal"]
ZOOO dun...
Sommige mensen ....
[/quote]

[quote="Quinzy schreef:
Volgens mij heeft die eigenaar niet door dat je een merrie met veulen moet bijvoeren. Ze is helemaal op denk ik.


En zo kan ik nog wel even doorgaan, maar nee hoor, de eigenaar wordt niet veroordeeld.

Ik zeg trouwens NIET dat je niet had moeten bellen (lezen is ook een kunst), alleen ga niet meteen ervan uit dat het paard een slechte baas heeft als je dit ziet.

Misschien reageer ik een beetje overdreven, maar weet uit ervaring hoe vreselijk het is om van mensen, die geen enkel benul hebben van de situatie, te horen te rkijgen dat je pony mishandeld is, omdat ze doodziek is geweest en daardoor broodmager, onder de wonden zit van het vallen en slecht loopt, maar je wel 4 keer op een dag er bent om medicijnen te geven, je voor je werk, in je pauze, voor het eten, na het eten even tijd neemt om met haar te wandelen (omdat meerdere malen beter is dan veel beweging in 1x), je meerdere keren per week een dierenarts en een fysio erbij hebt, etc. Als mensen die je dan niet kennen, je even met de pony zien lopen, vervolgens roepen dat je de pony mishandelt, dan wordt je daar op een gegeven moment wèl een beetje ziek van.

Als het paard echt verwaarloost wordt, moet er wat aan gedaan worden, maar ga niet meteen allemaal lopen roepen dat de eigenaar zo'n klootzak is als je niet de situatie kent.

kekaro
Berichten: 8306
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 21:15

ben ik volledig met je eens ptries ! ik vind het op zich wel goed dat er melding van gemaakt word wan tje weet natuurlijk maar nooit en er moet wel even naar gekeken worden, maar je weet niet wat er aan de hand is ! ik hoop dat het allemaal goed komt met de paardjes want het zag er niet goed uit maar de oorzaak ervan kan wel eens anders zijn dan je denkt.............

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 21:47

Tja, de meeste trekken heel snel een conclusie, dit ligt het meest voor de hand. Moet zeggen dat ik dat eerst ook dacht hoor (Eigenaar is niet goed bezig), maar je hebt wel gelijk ptries!

Odin

Berichten: 2503
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 21:54

Ik denk toch dat als deze baas hart voor zijn dieren had, de waterbak met water gevuld zou zijn en niet een badkuip vol met aanslag waar geen water te bekennen is (voor zover ik op de foto kan zien dan).

Tuurlijk moet je geen overhaaste conclusies trekken maar dit is hoe dan ook een schrijnend geval in mijn beleving. En als het niet zo is zal de eigenaar van het paard heus wel een plausibele verklaring kunnen geven van het geheel aan de Dierenbescherming. Maar het kan geen kwaad hen polshoogte te laten nemen lijkt mij.

Als iedereen die iets (in zijn of haar ogen) onrechtmatigs zou zien dan maar geen actie zou moeten ondernemen, wordt het helemaal een enge wereld denk ik... Scheve mond

Quinzy

Berichten: 3067
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-03 21:55

Volgens die jogger kwam er alleen af en toe iemand water brengen. Volgens mij is dat niet genoeg om een zieke zwakke merrie erbovenop te krijgen. Verder waren er ook geen bandensporen aan de poort niets. Maar we zullen zien wat ze DB besluit.

Caira
Berichten: 26065
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 22:07

Volgens mij komt die jogger daar ook niet elke 10 minuten langs of wel soms?

Quinzy

Berichten: 3067
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-03 22:14

Jullie zijn gewoon niet te geloven weet je dat. Volgende keer als ik zo een beest zie staan zal ik aan jullie raad denken en hem mocht het zo zijn laten verhongeren en niemand waarschuwen. (Wat ik dus zeker niet ga doen) maar dan zijn mensen zoals jij misschien wel blij. "Better save than sorry " ik zie er nog steeds niks slecht in om de DB te waarschuwen. Dat is trouwens hun job.

Lianne007

Berichten: 2886
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 22:16

Nou quinzy,ik vindt dat je goed gehandeld hebt hoor!...beter te vroeg en het is loos alarm,dan dat je te laat bent..

Dribbelkont

Berichten: 7350
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 22:39

verschrikkelijk krijg de tranen in mijn ogen en wat gebeurt er nu met de merrie en veulen?

Quinzy

Berichten: 3067
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-03 22:42

Dat weet ik hopelijk morgen. Er zal onderzocht worden hoe het komt dat de merrie er zo bijstaat. Want dit kan je niet normaal noemen. Ze zullen onderzoeken of ze ziek is of verwaarloosd word.

Dribbelkont

Berichten: 7350
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 22:51

goed zo van je en hopelijk pakken ze de eigenaar en laten ze hem flink boeten Boos!

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 22:51

Zucht ..... ik zeg ook niet dat je er niks mee had moeten doen, ik zeg alleen dat het niet altijd iets hoeft te zijn waar de eigenaar wat aan kan doen. Ik vind het gewoon kortzichtig dat er meteen geroepen wordt dat de eigenaar wel slecht zal zijn voor zijn paard, daar gaat het me om.

Afbeelding

Afbeelding

Als je deze pony op het land had zien staan, had je dan ook meteen de conclusie getrokken dat de eigenaar haar verwaarloosde??? Waarschijnlijk wel. Overigens was ze hier alweer ad beterende hand, ze heeft er nog slechter uitgezien en omdat ze zo vreselijk pijn in haar benen had, zijn toen ook haar hoeven even niet gedaan, ze lag toch meer dan ze stond. Toen ze minder pijn had is meteen de smid erbij geweest, maar Jerai kon toen niet eens naar de smid, ze kon haar evenwicht niet meer bewaren dan. Haar hoeven krabde ik uit als ze lag.

Kan je je enigzins voorstellen hoe ik me had gevoeld als ik dit soort foto's van Jerai op internet had gevonden, met de melding kijk eens wat de eigenaar dit paard aandoet?

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 23:17

Ik begrijp de voors en tegens die in dit topic gegeven worden. Maar ik denk dat ik in deze situatie hetzelfde zou hebben gedaan als Quinzy. Ik zou liever mijn excuses aanbieden als ik het mis heb, dan met de twijfel blijven zitten...

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 23:22

Het gaat mij ook niet er om dat ze er wat aan gedaan heeft, het gaat mij er om dat er meteen geoordeeld wordt over de eigenaar.

MissStynk

Berichten: 478
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 23:34

DWSS schreef:
Ziek of niet ziek , iets gebroken of nix gebroken , goede of slechte eigenaar , dit paard ziet er heel slecht uit en verdient niet om zo te leven.




Goeie uitspraak OK dan!

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 00:15

ben ik het nog niet eens met DWSS haar uitspraak.
als hij door diegene juist uit zijn omgeving is gehaald waar dit gebeurt is om juist op te knappen vind ik er niets slechts aan..

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 00:17

Ptries"]
Zucht ..... ik zeg ook niet dat je er niks mee had moeten doen, ik zeg alleen dat het niet altijd iets hoeft te zijn waar de eigenaar wat aan kan doen. Ik vind het gewoon kortzichtig dat er meteen geroepen wordt dat de eigenaar wel slecht zal zijn voor zijn paard, daar gaat het me om.
[/quote]

Patries, ik snap best dat dit onderwerp gevoelig voor je ligt Ach gut !
Ik heb het hele topic net nog eens doorgelezen en ik had eigenlijk niet het gevoel, dat de meeste mensen hier de eigenaar veroordeelde!! (Al kan ik me wel voorstellen dat dit nu zo op jou overkomt!)
Van degene die de eigenaar wel in de eerste instantie veroordeelde, zagen de meesten na de argumenten van anderen toch ook wel in, dat er aan de "verwaarlozing" ook wel eens een ander verhaal zou kunnen zitten!
Wat ik begrepen heb uit dit verhaal, is dat Quinzy gekeken heeft of ze een eigenaar kon vinden. Toen dit niet het geval was, heeft ze de DB ingeschakeld; naar mijn mening nog steeds een juiste beslissing!
Als mijn paard er door ziekte, veulen, oid, er zo uit zou zien en de DB bij mij op de stoep zou staan, zou ik in de eerste instantie waarschijnlijk ook slikken Scheve mond !
Aan de andere kant, zou ik blij zijn dat het andere mensen ook is opgevallen dat er "iets" met dit paard aan de hand is en hebben gehandeld door de DB te bellen! Een bewijs voor mij dat er ook andere dier-liefhebbers zijn Lachen !

[quote="Natalie schreef:
De eigenaar wordt toch niet zomaar veroordeeld...
Er is toch ook gezegd van het kan gerust zijn dat hij het paardje aan het opknappen is, ...

Ik vind het goed dat de DB gebeld is, je kan beter een keer voor niks bellen dan een keer niet bellen terwijl het wel nodig is... En zoals er al gezegd is, de DB gaat naar de eigenaar voor verhaal, is er een goede reden is het OK... Ik zie niets verkeerds aan die methode...
En ik zou het ook niet erg vinden moest de DB ineens bij mij voor de deur staan... want zou net dezelfde reactie hebben als Quinzy en dat is dat het goed is om weten dat er toch nog mensen zijn die je paardje in de gaten hebben en ermee inzitten...


Sorry, had net over de reactie van Nathalie heen gelezen Bloos! !
We delen iig een zelfde mening Knipoog !
Laatst bijgewerkt door Sterre op 06-09-03 00:33, in het totaal 2 keer bewerkt

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 00:31

Ik ben benieuwd naar de uitslag, over wat er nou presies aan de hand is, het zuet er erg zielig uit, maar you never know. 1 ding is zeker, dat been is link ja :S Ik vind het verstandig dat je toch de DB erbij hebt gehaald!

Groetjes

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 10:20

Ik zou ook het staartje van dit verhaal wel eens willen weten

LoveDunc

Berichten: 760
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 10:23

Ow daar kan ik egt niet tegen. Ik bedoel: dat doe je zulke paarden tog niet aan. Sommige mensen denken egt dat paarden speelgoed zijn! Boos!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 10:29

LoveDunc schreef:
Ow daar kan ik egt niet tegen. Ik bedoel: dat doe je zulke paarden tog niet aan. Sommige mensen denken egt dat paarden speelgoed zijn! Boos!


dit soort reacties word door ptries bedoeld.

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 10:30

Ik sta ook misschien wel te snel op mijn achterste benen, maar Jerai zag er net zo (op die dikke knie na dan) uit, zo niet erger uit, toen ze ingeslapen werd. In de winter heeft ze er ook zo bijgestaan.

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 10:37

Waarom allemaal zo moeilijk doen?
Het word toch uitgezocht of dit dierenmishandeling is of niet. Ik vind het in iedergeval heel goed wat ze heeft gedaan, dit laat dan maar weer zien hoe goed je voor dieren bent.

Mocht de eigenaar ze dadelijk wel net gekocht hebben om ze op te knappen, dan lijkt mij dat door het plaatsen van de foto's hier niemand aan schaad. De foto's kunnen verwijderd worden en het topic kan naar de mesthoop.

Er zijn zo veel dieren, die er jaren bij staan als deze, dieren die zo mager zijn en haken op de kiezen zo dat ze niet eens meer kunnen eten. In de winter zonder speklaagje, zonder deken, zonder stal op een wei.... denk daar maar eens aan. En wie belt dan de dierenbescherming? Niemand...
Ik ben er zelf in iedergeval over eens, dat waarschuwen uit voorzorg beter is dan langslopen en negeren, dat vreet aan je.
Ik vind het geweldig wat ze heeft gedaan, we horen wel hoe het uitgepakt.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 10:42

Het is ook GEWELDIG wat ze gedaan heeft. Natuurlijk moet je de db bellen als je zoiets ziet en je weet er de oorzaak niet van. Beter 10 keer voor niks bellen dan een keer te laat. MAAR mensen die nu al OORDELEN over de eigenaar zijn in mijn ogen KORTZICHTIG WANT ER KAN GEWOON EEN REDEN VOOR ZIJN!!! Dus.

DB Bellen is goed
OORDELEN is slecht